Hjälp med "pigg" 2 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Anna R

Hjälp med "pigg" 2 veckors

Inlägg av Anna R »

Hej

Tillbaka här igen, 8 år sedan sist (!) Hade en navi bild av att denna gång skull allt flyta på räls, jag var ju påläst sedan tidigare och alla fel jag gjorde då skulle jag inte göra om :shock:

Nu har lilla Vera anlänt (16 dagar idag). Första veckan var verkligen en solskenshistoria äta-sova-äta-sova det var hennes favoritsyssla.
Nu sedan snart en vecka tillbaka har jag inte mått bra (hormoner i omlopp antar jag) utan jag gråter till och från. Detta i sin tur kanske är boven till att jag upplever att hon inte längre blir nöjd med brösten (kunde inte amma nr 1 särskillt länge då jag aldrig fick upp en mjölkproduktion som räckte).
Hon ammas nu på B1 *2 detta tar ca 30-40 min inkl rap etc. Hon är då inte nöjd så vi kan inte ta blöjbyte etc då utan får gå på B2 ibland kan vi ta det en gång, byta blöja etc och sen ta det igen men ibland blir det B2*2 också för hon är inte nöjd "pickar" och grinar... :cry: Detta tar då också ca 30-40 min så ibland ammar vi nästan 1,5 tim.

Som "nock out" dessa gånger ger jag tillägg hon tar ca 50-80 ml.

Nu till problemet...

När hon fått tillägg så blir hon hur pigg och vaken som hellst :shock: Provar med nappen (den kräks hon nästan av och vill inte ha). Trugar mer med flaskan, den äcklas hon av. Hon är helt enkelt nöjd, mätt och hur pigg som hellst. Under mning ska tilläggas får jag väcka henne för där sover hon gärna.

Denna pigghet sitter sedan i nästan 1 tim, hon har nu varit vaken i nästan 2,5-3 timmar. Lägger jag henne så ligger hon och stirrar i vagnen med stora ögon och efter en stund börjar hon knorra, sparka och bli arg. Har provat ge mer även här men icke! Vagnar jag henne blir hon lugn men hon somnar inte. Kan känna att okej på dagen (dock tycker jag att hon behöver sova när hon är så liten) men på natten är det inte kul med dessa pass på mellan 3-4 timmar innan vi får sova igen :shock: Blir frustrerad och trött efter att bara sova runt 3-4 timmar per natt...

Nu i natt så höll hon på såhär och efter att ha vagnat i dryga 30 min orkade jag inge mer utan lät vagnen stå, hon låg då stilla ett tag men sen började hon gråta. Det hade nu gått ca 1 timme sedan "nock outen" och hon var uppenbarligen hungrig igen men flaskan ville hon INTE ha. La henne bredvid mig och hon fick amma igen och somnade tillslut med tutten i munnen...

Jag behöver tips och råd vad jag ska göra!! Känner att jag agerar napp för att hon ska komma till ro och somna och det är inte kul, eller är det något man får acceptera under "smekmånaden"? Vet att hon är för liten att ha ett schema på och det är inte heller min tanke men vad kan jag göra för att "knocka" henne?

Det är en stor sogr i :heart: at att jag inte kan stilla hennes hunger med bara brösten men nu har jag provat snart allt från att amma dygnet (!) runt till olika tesorter, mm mm så för att jag ska kunna fungera något normalt så måste jag tyvärr ge henne tillägg...

Långt blev det. Hoppas någon orkar förbarma sig och läsa detta och ge några råd. Jag har redan ångest inför kommande natt med 4 timmars vakenpass... Mjölkstockning nr 2 är på ingång på vä bröst också som pricken över i :evil:

Mvh Anna
Dotter född 031203 kurad vid 3 månaders ålder

Dotter född 120404
Irmasmamma

Re: Hjälp med "pigg" 2 veckors

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Anna och varmt välkommen hit till Späda och små! :D

Grattis till den nya familjemedlemmen!

Det är väldigt vanligt att när man kurat sitt första barn så går man sen i fällan, "nu ska allt bli perfekt från början", med nästa barn. Då blir fallet större när man inser att det inte alltid är så enkelt, än om man inte haft några speciella förväntningar alls.

Din lilla skrutta är verkligen pytte fortfarande och man kan inte ha så många förväntningar på de här små liven. Ni har halva smekmånaden kvar och innan den är slut så tycker jag att du ska lägga undan allt vad klocka och tider heter. Med det inte sagt att jag inte förstår hur trött du är......

Under smekmånaden gäller som bekant mat vid minsta pip men även att man får somna vid bröstet (när man ätit en bra stund förstås). Vad skulle hända om du lät henne somna vid bröstet efter ca 1,5 h matning? Vaknar hon direkt då?

Angående tillägg så försök att släppa tanken på att det är du som "inte räcker till". Det är jättevanligt att man behöver ge det i början innan brösten kommer ikapp, det är inte alls säkert att det kommer att behövas för alltid. Och skulle det behövas sedan också så får man försöka tänka att huvudsaken är ATT liten blir mätt och inte HUR.

Har ni en bärsjal? Det kan vara skönt för liten att sova där såhär under smekmånaden.

Har navelstumpen trillat av än? Isåfall, sover liten på mage med larm?

Ledsen att jag kanske inte kommer med så många konkreta tips, men det är lite svårt så här under smekmånaden när det egentligen bara handlar om att stilla litens överlevnadsångest och att lära känna varann lite bättre. :D De första två månaderna innan schemat kommer in i bilden ÄR alltid svajiga, även om det kanske är en klen tröst.....

Kram på dig, vi finns här när du behöver stöd! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Anna R

Inlägg av Anna R »

Hej och tack för snabbt svar :heart: !!

Jag vet att hon som sagt är för liten att ställa krav på tycker bara det är konstigt att hon nästan är mer vaken än hon sover när hon är så liten...

Ja, naveln är borta så hon sover på mage med larm i 9 fall av 10. Somnar hon vid amning på natten så ligger hon på sidan. Som det har varit nu så har hon tuttat båda brösten på moronkvisten och då har hon sovit i ca 1-1,5 timmar. Nu får vi se hur det blir i natt för nu har jag fått mjölkstockning och över 39gr feber och hon vägrar ta det onda bröstet (antagligen för att det kommer för lite) hon blir sk-t elak :evil:

Vi har bärsjal, problemet där är att har jag henne sovande på bröstet så får jag mjölkstockning direkt... :cry: Nu har hon ibland fått somna på bröstet sen har jag försiktigt försökt flytta henne till vagnen, ibland går det ibland inte.

Anledningen till att jag är avig mot ersättningen är för att min första lilla tjej blev komjölksallergisk och Vera löper 50% risk att få det enligt BVC. All ersättning på affären är baserad på komjölk det som finns på apoteket smakar URK! Den vägrade nr 1. Därför känner jag frustration... Hade jag vetat att hon tål mjölk så kan jag säga att jag skulle sluta amma då detta är 4:de mjölkstockningen på 14 dagar (2:a med feber). Jag tycker att jag lever efter konstens alla regler när det gäller att förhindra detta men tydligen inte :cry:

Tacksam för de stödjande orden :)

Kram Anna

Dotter född 120404
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Usch, stackars dig.... Vad jobbigt med mjölkstockningen :(

Finns det någon pappa eller annan vänlig själ som hon kan sova i bärsjal hos/i famnen på, kanske?

Tänk också på att det inte nödvändigtvis måste vara så att denna lilla dam också tycker att den mjölkfria ersättningen smakar urk! :P Och kanske är hon inte ens allergisk mot komjölksprotein?!
Försök att tänka positivt så gott det går! :D

Styrkekramar! :heart:
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

Min erfarenhet är att en så liten plutt accepterar utan vidare "urkersättning" :lol: svårare är det att börja när de redan "vet" vd mat skall smaka och dom är några månader.. :wink: Så testa du är mitt råd ( med två mjölkallergiker i bagaget :roll: ) Altheran lär vara något mer aptitretande än nutramigen. Dock kan jag tillägga att min minsting utan vidare accepterade nutramigen. ( efter att först ha fått babysemp någon dag) Inga problems alls. Tänk att det fungerar i stället för tvärt om! :wink:

Bästa tipsen mot mjölkstockningen är värme. Ställ dig i en varm dusch/ bad och pumpa försiktigt. Vetekudde över tutten kan också fungera. Värmen gör att det är lättare att lösa stoppet och man slappnar av. Försök pumpa ur innan liten ges det bröstet eftersom det lätt blir som för er att liten vägrar annars. Liten är den som bäst löser mjölkstockning annars. Kör du värmande inlägg i bhn? Bekväm bh som inte stryper åt någonstans rekommenderas.

Stor kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Anna R

Inlägg av Anna R »

Tack för alla peppande ord :) Fick mjölkstockning från hell :evil: vilket resulterade i att hon inte tog vä bröst överhuvudtaget :cry: vilket i sin tur ledde till att vi fick ge ersättning efter varje mål... tidigare var det bara till natten.. och nu känns det svårt att "komma i kapp " med brösten.

Håller självklart tummarna att det ska gå bra med ersättningen denna gång och att vi slipper allergi igen.

Videunge - hur upptäckte ni allergi på era? Prickar, kräkning, magont eller hur?
Har tyvärr dålig erfarenhet sedan nr 1 då BVC inte tog oss på allvar utan lill skruttan fick må dåligt så länge innan det uppdagades, det hoppas jag slippa OM det blir problem denna gång.

Nu kör vi tutte först och sen ersättning tills hon "storknar" :wink: Inser nu att hon inte kan ha blivit riktigt mätt tidigare för den mängden hon äter finns inte i mina bröst...

Hon är nöjdare och då får jag vara nöjd med det även om jag hade en förhoppning om att helamma denna gång men inser nu att det inte kan ske till vilket pris som helst...

Tack för stöd, råd och omtanke :heart: :heart: /Anna

Dotter född 120404
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Liten har iofs många allergier förutom mjölk. :wink: Det ja reagerade på först var att han fick ont i magen av ersättningen och hade prickar. Då jag sen tidigare hade en mjölkallergiker så sa jag redan efter ett dygn stopp ( vilket är ovanligt tidigt). Mödravården tyckte jag var lite småknäpp men jag är själv sjuksköterska och sa att jag känner mitt barn så jag har nog lättare att vara lite tuff. Sen åt han bara nutramigen som ersättning och det fungerade fint. Allergin säkerhetsställdes med provokation, dvs ge lite mjölk, 1 mån senare. Har man haft en så tror jag man känner igen. Då får man stå på sig om magkänslan säger att det är så. Får man inte bvc med sig så brukar det dels finnas privata alternativ men det går ju också att testa mjölkfritt och se om det blir bättre.

Jag fick också inse att ibland räcker inte mjölken av olika orsaker och det var en sorg för mig att behöva ge ersättning och sen sluta amma helt ( han blev för dålig av min mjölk) MEN det jag kan lova dig är att det blir folk av flaskbarn med. Bra folk tom. Min lille är drygt 1 år och en solstråle.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Anna R

Panik vid flaskan??

Inlägg av Anna R »

Hej

Undrar om någon har tips och erfarenhet av nappflaskor. Har läst tråden om flaskmatning men hittade inte det jag sökte..

Vi har nu köpt alla (!?) flaskor/nappar som finns som ska vara bra när man ger tillägg. Problemet vi upplever med alla är att det går för fort och att hon sätter i halsen :evil:
Vi har provat snart "alla" matställningar från liggande till sittande med samma resultat. Hon klunkar i sig och gallskriker efteråt?? När hon äter vid bröstet somnar hon och är lätt att lägga igen men med flaskan äter hon och blir hysterisk efteråt vilket leder till att hon sedan har jättesvårt att komma till ro. Jag har tyvärr inte mjölk så det räcker att mätta till natten (ibland inte på dagen heller) och då uppstår denna panik/gallskrik.

Har någon tips på hur man kan flaskmata "lungt"...?

Får ibland känslan av att hon äter för mycket då det kommer så fort och att hon då får ont i magen, men då borde hon väl kräkas och det gör hon sällan :? ?

Tacksam för svar av någon som har varit med om liknande...

Mvh Anna

Dotter född 120404
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Anna!

Jag sammanfogade dina trådar, så får vi en tråd per barn, det blir enklast så. :D

Jag har själv ingen stor erfarenhet av flaskmatning, men Medela Calma sägs ju vara den flasknapp som liknar bröstet mest. Men jag antar att du redan provat den....?

Om hon klunkar i sig och sen gallskriker så skulle iaf jag tolka det som att hon vill ha mer?! :shock:

Någon annan med mer flaskerfarenhet som har några tankar?

:heart:
Anna R

Inlägg av Anna R »

Hej

Okej, tänkte att det var bättre med en ny rubrik för att få hjälp med aktuellt problem.

Ja den flaskan har vi provat också... Den höll hon på kräkas av pga att själva sugdelen var så lång. Har provat flera gånger men den går inte :evil: .

Ja, man skulle kunna tro att hon är mer hungrig men när vi provar igen (och igen och igen...) under skrikperioden så vill hon inte ta flaskan. Hon vill heller inte ta napp (blir jättearg om man stoppar in den). Så att hon skulle vara hungrig känns inte troligt tyvärr... :?

/Anna

Dotter född 120404
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Anna R skrev: Okej, tänkte att det var bättre med en ny rubrik för att få hjälp med aktuellt problem.
Bra tanke där :D Men vi håller koll på alla nya inlägg i trådarna oavsett hur inaktuell rubriken är. :P Vi har en policy att alltid svara inom max tre dagar (men oftast blir det tidigare som du märker :wink: )
Anna R skrev:Ja, man skulle kunna tro att hon är mer hungrig men när vi provar igen (och igen och igen...) under skrikperioden så vill hon inte ta flaskan. Hon vill heller inte ta napp (blir jättearg om man stoppar in den). Så att hon skulle vara hungrig känns inte troligt tyvärr... :?
Vi har haft liknande strul här, fast vid bröstet. Ibland övertrötthet, ibland något annat.....för oss hjälpte det att gå runt medan liten åt. Eller sitta under en filt.
Jag har anropat mina kollegor, finns flera som haft flasktrassel och säkert kan ge dig råd! :D
Lycka till så länge :heart:
videunge

Inlägg av videunge »

Hej där!

För oss fungerade Dr brown med minsta hål i nappen i början. De andra har tendens att vara för snabba. :wink: Calmanappflaskan fungerar säkert för vissa men här var det bara tårar eftersom han inte orkade suga så hårt som krävdes.

Sen tror jag att en liten som av olika anledningar inte får i sig så mycket som liten vill har en extra stor benägenhet att hamna i övertrötthet. Då orkar man inte äta fast man vill.

Har du sett Ömma järngreppet. Det brukar lugna små matkrånglare.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej Anna R :D

Mina barn har strulat ordentligt vid flaskan och det har varit svårt att hitta rätt flöde på flasknappen. Både för stort och för litet hål har givit dem ungefär samma reaktion, dvs. gallvrål och matvägran :(

Även smakskillnaden mellan olika märken på ersättning (trots att båda är från komjölk) kan göra riktigt bestämda små människor arga.... :wink: En del gillar BabySemp bättre än NAN och vice versa.

Min minsting hade jättesvårt att äta när hon var minsta trött så vi var tvungna att mata när hon var nysoven, trots att det inte gått 3,5-4 timmar. Väntade vi längre så blev det skrik och panik.

Mina barn har båda haft lätt för att kväljas av nappar som är för långa, så jag har använt MAMs nappar till wideneckflaskor. Och till sugnapp har jag använt de som är för 0-2 månader (istället för 0-6 månader).

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Anna R

Inlägg av Anna R »

Tack för alla svar :heart:

I går kväll provade vi en ny taktik :? Vi skulle ligga "steget före" tänkte vi så att hon absolut inte skulle skrika upp sig innan hon fick flaskan.
Hmm det funkade bra i några minuter sen satte hon i halsen, svalde massor med luft, hostade och frustade vilket gjorde att jag tog bort flaskan för att rapa henne :evil: Då var det kört! Sen skrek hon mer eller mindre hela tiden i drygt 1 timme (!) Känns fruktansvärt att inte kunna lugna på något vis... När hon jagar upp sig sådär vill hon varken ta napp eller flaska. Hon kan hämta andan i några sekunder sen är hon igång igen...

Bävar redan inför kvällen :cry:

Tack! :heart:

Dotter född 120404
Tetz

Inlägg av Tetz »

Jag har haft min beskärda del av bebisskrik och vet hur jobbigt det är :? Vi hade kvällstrassel i 3-6 timmar varje kväll i fem veckor, trots att det var andra barnet och vi "visste hur man skulle slippa sånt" :roll: Första barnet skrek pga. hunger, andra barnet pga. övertrötthet.

Några lugnande ord: Skriken kommer att gå över :!: Hon kommer att fatta hur man äter och att det är gott :!: Inom några månader har ni fått ordning på hennes rytm och ni kommer ikapp med mat och sömn :!: Ta en kväll i taget och försök att inte oro dig för att kvällen inte består av sammanhängande sovpass och klockrena matningar. Vi har varit ute på promenader med bebis i bärsele, varit ute och kört bil... :roll: Inget som funkar i längden, men det fick henne lugn och sedan fick vi oftast i henne mat så natten blev okej. Sedan fortsatte jag att jobba på rytmen dagtid och vips var hon sex veckor och kvällarna lugna :D

:arrow: Läs i Barnaboken på sidan 132 och framåt hur du lugnar bebisen när hon börjat skrika, samt hur du får i henne mat när det håller på att urarta. Denna del av Barnaboken har varit GULD för mig :D

STORA KRAMEN :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"