Ända sen jag såg ditt tips emu har jag velat tacka dig men tiden har inte funnits. TACK!! Vår kokbox är på väg!

Buljonger är verkligen närande OCH antiinflammatoriskt har jag lärt mig!
Torsmamma- du verkar kunna en del om jakt. Kan du säga mig vilken typ av ammunition som använts för småvilt och fjäderfä tro?
inger skrev:Jag har just lärt mig om hur bra det är med gröna smothiees.
Yes! Fullt med enzymer också om man dricker dem omedelbart! Och det gör min knatte- no probs. 8) Han älskar juicer och smoothies.
De som använder SCD för sina barn med autism väljer framförallt gröna frukter och grönsaker till sina juicer/råsaft. Intressant. :-k
De fanns en del inspiration i din länk inger. Tack!
Såg att en del ingredienser skiljer sig. Det finns en del som ej tillåts på SCD på grundval av deras molekylärastruktur. Vi propar oss med det mest lättupptagliga eftersom det verkar som det är många med div diagnoser som har problem med mag och tarm. De kan inte bryta ned näring fr komplexa strukturer, de tar inte upp näringen ordentligt och har behov av att starta om mage och tarm.
Enligt IAHP och Larz Thielemann och MÅNGA föräldrar måste man begränsa intaget av frukt/socker rejält för småttingar som lider av autism. Vi försöker med det även om det är svårt. Det är ju heltklart min sons ABSOLUTA favvo- det söta.
Råsaften är ett superduper sätt att få i kidsen grönt! I say! Rekommenderas all around.

Och så får man ju med vitaminerna, slipper fibrer och cellstrukturen i grönt som vi människor har jättesvårt att bryta ned. Det är bara för kroppen att suga åt sig!
Rapport:
Lilleman är utpräglad nötallergiker säger läkaren. Triggar lite på mjölk men inte på gluten. Vi kollade utslagen för mandel. Det låg under gränsvärdet så vi funderade om vi i detta tidiga skede skulle våga oss på att ge Lilleman mandelmuffins...
Det kändes läskigt. Har brukar få en hejdundrande reaktion på nötter i vanliga fall. Då kan man fråga sig varför vi gjorde det. Jo, för att mandel är en av de få saker som man får/kan baka med på SCD. Bovete tex är strikt förbjudet eftersom det innehåller alldeles för mkt stärkelse och då förblir det som det är och åker ned i tjocktarmen. Stärkelse som inte brutits ned är socker. Så då står allehanda microber och kalasar på denna festmåltid. Med obalans, leaky gut mm som följd. Så går teorin iaf.
Utan intag av nötter är det dessutom svårt att få mättnadskänsla som står sig under dagen om man äter enligt Candida Protokollet. Du måste äta typ hela tiden då...
Det utlovades att just mandel går bra för de allra flesta med liknande problem som min son. Vi testade och voilà! Det gick! Han smaskar nu blåbärsmuffins till frukost tex. Han är jättenöjd med det.
Så du, Torsmamma, ditt tips om mandelmjöl var inte dåligt alls!

Min man läste mer om mandelmjölet och det är fullt med B-vitaminer. Det kanske förklarar varför vi upplevde en ordentlig förbättring redan andra dagen med mandelmjölet (måste göras på egen hand för att säkerställa att INGA tillsatser finns med).
Lilleman kan nu koncentrera sig!! Han sitter vid bordet hela sin måltid, han spetsar maten själv med gaffel vid ALLA måltider, han är väldigt glad, ögonen samspelar bättre och han pratar mer!
Först gick nonsenspratet ned på 60%, nu är det nere på kanske 25%!

Han säger NYA ord också!

Både på svenska och på engelska! Jippi!
Kontakten är såååå mkt bättre. Han lekte MED morfar och morfar fick läsa saga för honom. Dessa saker har ALDRIG hänt tidigare. När morfar skulle gå hem sa Lilleman."Nej! Inte hem, marfor! Stanna! "

Sedan vinkade BÅDA barnen hejdå till sina morföräldrar. Wow säger jag bara! Så himla fint.
Det har hänt massa mer. Han har slutat att vakna överhuvudtaget om natten. Han tillåter att sin syster är med utan att skrika. Man kan byta bölja utan skrik. Han har slutat säga att saker är farliga och slutat att hålla upp händerna framför ögonen när vi träffar folk. Han låter sin lilla syster ta på honom. Han delar med sig av sina saker till lillasyster!

=D> Och han har börjat förstå att man kan BYTA till sig saker. Säger tack för maten och ger mig tallriken. Han kallar pappa för pappa och mig för mamma. Det bara känns så otroligt fint och overkligt.
Änsålänge är han fortf lite skraj för apparater och spisen så ngn Soc Del på hög nivå finns inte just nu men dit kommer vi väl en dag med. Hoppas jag iaf.
Jag har noterat i efterhand att intro-dieten på SCD gav en detox som var MKT kraftfull. Vi har alltså inte använt ngn probiotika eller enzymer eller ngt alls. Bara viss typ av mat och det kom svart slemmig avföring som luktade ngt hejdundrande illa. Hemskt alltså. Ingen diarré i början. Det kom efter ngn vecka men det försvann fort.
Nu när han kört massvis med råsaft hela dagarna är det svarta puffiga under ögonen nästan helt borta! Och han tittar en rakt i ögonen.
Jag är jätteglad för detta och helt slut. Det är så mkt att tänka på och jag är inte bra på detta med planering av mat och infrysning och Gud vet vad. Jag har velat ge upp varje dag, varje timme ska ni veta men nu kommer min Lilleman fram. Det är värt allt slit! Och mer ska till. Vi måste hjälpa Petite Soeur också och hon verkar tyvärr än mer känslig för olika födoämnen. Så vissa saker kan hon inte äta som tex ärtor. Mandeln verkar ok för henne också och hon gillar muffinsen skarpt.
Maten kan se ut så här nu:
Frukost- smoothie på 1 rödbeta, 1 avokado, 1/2 tråg spenat, 1 päron, lite kokt fruktmos på päron/jordgubb för extra sötma och en näve hallon.
½ ungsstekt ankbröst
Lunch- 400g fisk m ghee och salt, Juice på ½gurka, en handfull grönkål, passionsfrukt och 1 päron.
Mellis- Blåbärsmuffin alt bröd på blomkål med ghee och salt, juice på apelsin och morot.
Middag- Juice på sockerärtor, romansallad, avocado, granatäpple och apelsin. Ev ungsbakad kyckling eller ägg om han vill ha men han är numera ganska mätt på slutet av dagen.
Nu ska vi lägga till lite fler rätter bara...Då ska vi se... :-k