Lilleman som vill bli frisk

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av helamig »

Kära Luvisen!

Man blir trött bara av att läsa, hur ska det då inte vara för er. Fantastiskt att ni orkar fortsätta, men vad har ni för val.

Lilleman kommer bli frisk.. Kramar på er. :heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av helamig »

Kära Luvisen!

Man blir trött bara av att läsa, hur ska det då inte vara för er. Fantastiskt att ni orkar fortsätta, men vad har ni för val.

Lilleman kommer bli frisk.. Kramar på er. :heart: :heart: :heart:
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av inger »

Luvisen skrev: Men nu som sagt sover han. Ta i trä!
Han är MASSIVS gladare och har fin kontakt.
Vad skönt :D .
Jag har förståelse för hur du resonerar kring sömn. Man kan bara utgå från sig själv. Min son har trots att han är förgiftad(det är man ju om man gått igenom hela barnvaccinationsprogrammet för att mamma inte visste bättre samt fått antibiotika innan ett för att mamma inte visste bättre)
sovit hela fina nätter från ett års ålder.

Skönt att det funkar nu. Han gör ett enormt arbete med sig själv (det gör alla små barn bara genom att finnas till och lära sig att leva i den här världen, men specillt våra med särskilda behov som går igenom behandlingar) och behöver vila och återhämtning, liksom sin fantastiska mamma. :heart: :heart:
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av Luvisen »

Rara människor. Tack ska ni ha för värmen ni ger. :heart:

Vi känner verkligen inte att vi har ngt annat val. Mina barn har skrikit av smärta och då kan jag inte stå och se på. Ehuru ingen tröst i världen kan lindra, bara att sätta sig in så mkt och så fort som möjligt och handla därefter.

Kram på er!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av Luvisen »

Jahopp...viltkött kan innehålla blyfragment och då kan man bli blyförgiftad. Speciellt om man är barn under 7 år... Det är störst risk om man äter färs eller grytbitar. Så vi valde en stek. Vi sitter och mumsar i godan ro och vad händer? Klonk säger det på min tallrik. Fragment från en blykula trillar ut... :evil: ](*,)

Känns som vi inte kan äta någonting... :cry:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av emu »

Har du kollat in gräsbeteskött? Det finns flera gårdar runt stan. T ex husa gård i vallentuna som säljer kött. Man borde också kunna fråga gårdarna vad exakt kossorna får äta så man får bättre koll än i vanlig butik. Lamm brukar också vara rent förutom vårlammen som får spannmål (de föds på vintern och går inne).

Vilken otur med steken! Har aldrig hittat blyhagel i bitarna...
Nelly f. 28 maj 2011
emu
Inlägg: 116
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 11:19
Ort: Stockholm

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av emu »

Forts: ex har gröna gårdar utlämning på cajsa warg på södermalm den 8 nov. http://www.gronagardar.se

Billigare med grytdelar än finkött och man kan göra mycket med det.

Om man åker nånstans och handlar direkt borde man kunna få med sig benbitar också för att koka buljong, borde vara bra näring för dina små! Köper man lådor är de ju rensade.
Nelly f. 28 maj 2011
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av TorsMamma »

Luvisen skrev:Jahopp...viltkött kan innehålla blyfragment och då kan man bli blyförgiftad. Speciellt om man är barn under 7 år... Det är störst risk om man äter färs eller grytbitar. Så vi valde en stek. Vi sitter och mumsar i godan ro och vad händer? Klonk säger det på min tallrik. Fragment från en blykula trillar ut... :evil: ](*,)

Känns som vi inte kan äta någonting... :cry:
Men fy vad trist. Det kött vi har har haft EN KULA i lungan, i den delen av köttet har man då inte använt. :o :twisted:

Du hade väl Kajsa Varg där vid dig, kan det vara något?

Vallentuna köttet finns en bit från oss. Har funderat på att åka dit och kolla själv. Visste inte det var gräsbetat. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av inger »

Jag har just lärt mig om hur bra det är med gröna smothiees. Det är någonting vi håller och lär oss mer om i familjen.
Just nu dricker min son en halv liten grön smothiees om dagen. Rekommendtation är två liter. Men rom byggdes inte på en dag.
Här är en intressant blogg som bland annat handlar om raw food och om gröna smothiees med mera.
http://www.sweettreatswithlove.blogspot ... 0smoothies
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av Luvisen »

Ända sen jag såg ditt tips emu har jag velat tacka dig men tiden har inte funnits. TACK!! Vår kokbox är på väg! :D Buljonger är verkligen närande OCH antiinflammatoriskt har jag lärt mig! :idea:

Torsmamma- du verkar kunna en del om jakt. Kan du säga mig vilken typ av ammunition som använts för småvilt och fjäderfä tro?
inger skrev:Jag har just lärt mig om hur bra det är med gröna smothiees.
Yes! Fullt med enzymer också om man dricker dem omedelbart! Och det gör min knatte- no probs. 8) Han älskar juicer och smoothies. :wink:

De som använder SCD för sina barn med autism väljer framförallt gröna frukter och grönsaker till sina juicer/råsaft. Intressant. :-k
De fanns en del inspiration i din länk inger. Tack!

Såg att en del ingredienser skiljer sig. Det finns en del som ej tillåts på SCD på grundval av deras molekylärastruktur. Vi propar oss med det mest lättupptagliga eftersom det verkar som det är många med div diagnoser som har problem med mag och tarm. De kan inte bryta ned näring fr komplexa strukturer, de tar inte upp näringen ordentligt och har behov av att starta om mage och tarm.

Enligt IAHP och Larz Thielemann och MÅNGA föräldrar måste man begränsa intaget av frukt/socker rejält för småttingar som lider av autism. Vi försöker med det även om det är svårt. Det är ju heltklart min sons ABSOLUTA favvo- det söta.


Råsaften är ett superduper sätt att få i kidsen grönt! I say! Rekommenderas all around. :D Och så får man ju med vitaminerna, slipper fibrer och cellstrukturen i grönt som vi människor har jättesvårt att bryta ned. Det är bara för kroppen att suga åt sig!

Rapport:
Lilleman är utpräglad nötallergiker säger läkaren. Triggar lite på mjölk men inte på gluten. Vi kollade utslagen för mandel. Det låg under gränsvärdet så vi funderade om vi i detta tidiga skede skulle våga oss på att ge Lilleman mandelmuffins...

Det kändes läskigt. Har brukar få en hejdundrande reaktion på nötter i vanliga fall. Då kan man fråga sig varför vi gjorde det. Jo, för att mandel är en av de få saker som man får/kan baka med på SCD. Bovete tex är strikt förbjudet eftersom det innehåller alldeles för mkt stärkelse och då förblir det som det är och åker ned i tjocktarmen. Stärkelse som inte brutits ned är socker. Så då står allehanda microber och kalasar på denna festmåltid. Med obalans, leaky gut mm som följd. Så går teorin iaf.

Utan intag av nötter är det dessutom svårt att få mättnadskänsla som står sig under dagen om man äter enligt Candida Protokollet. Du måste äta typ hela tiden då... :) :(

Det utlovades att just mandel går bra för de allra flesta med liknande problem som min son. Vi testade och voilà! Det gick! Han smaskar nu blåbärsmuffins till frukost tex. Han är jättenöjd med det. :D

Så du, Torsmamma, ditt tips om mandelmjöl var inte dåligt alls! :D Min man läste mer om mandelmjölet och det är fullt med B-vitaminer. Det kanske förklarar varför vi upplevde en ordentlig förbättring redan andra dagen med mandelmjölet (måste göras på egen hand för att säkerställa att INGA tillsatser finns med).

Lilleman kan nu koncentrera sig!! Han sitter vid bordet hela sin måltid, han spetsar maten själv med gaffel vid ALLA måltider, han är väldigt glad, ögonen samspelar bättre och han pratar mer!

Först gick nonsenspratet ned på 60%, nu är det nere på kanske 25%! :D Han säger NYA ord också! :P Både på svenska och på engelska! Jippi!

Kontakten är såååå mkt bättre. Han lekte MED morfar och morfar fick läsa saga för honom. Dessa saker har ALDRIG hänt tidigare. När morfar skulle gå hem sa Lilleman."Nej! Inte hem, marfor! Stanna! " :heart: Sedan vinkade BÅDA barnen hejdå till sina morföräldrar. Wow säger jag bara! Så himla fint. :heart:

Det har hänt massa mer. Han har slutat att vakna överhuvudtaget om natten. Han tillåter att sin syster är med utan att skrika. Man kan byta bölja utan skrik. Han har slutat säga att saker är farliga och slutat att hålla upp händerna framför ögonen när vi träffar folk. Han låter sin lilla syster ta på honom. Han delar med sig av sina saker till lillasyster! :shock: =D> Och han har börjat förstå att man kan BYTA till sig saker. Säger tack för maten och ger mig tallriken. Han kallar pappa för pappa och mig för mamma. Det bara känns så otroligt fint och overkligt.
Änsålänge är han fortf lite skraj för apparater och spisen så ngn Soc Del på hög nivå finns inte just nu men dit kommer vi väl en dag med. Hoppas jag iaf.

Jag har noterat i efterhand att intro-dieten på SCD gav en detox som var MKT kraftfull. Vi har alltså inte använt ngn probiotika eller enzymer eller ngt alls. Bara viss typ av mat och det kom svart slemmig avföring som luktade ngt hejdundrande illa. Hemskt alltså. Ingen diarré i början. Det kom efter ngn vecka men det försvann fort.

Nu när han kört massvis med råsaft hela dagarna är det svarta puffiga under ögonen nästan helt borta! Och han tittar en rakt i ögonen. :P

Jag är jätteglad för detta och helt slut. Det är så mkt att tänka på och jag är inte bra på detta med planering av mat och infrysning och Gud vet vad. Jag har velat ge upp varje dag, varje timme ska ni veta men nu kommer min Lilleman fram. Det är värt allt slit! Och mer ska till. Vi måste hjälpa Petite Soeur också och hon verkar tyvärr än mer känslig för olika födoämnen. Så vissa saker kan hon inte äta som tex ärtor. Mandeln verkar ok för henne också och hon gillar muffinsen skarpt. :D

Maten kan se ut så här nu:

Frukost- smoothie på 1 rödbeta, 1 avokado, 1/2 tråg spenat, 1 päron, lite kokt fruktmos på päron/jordgubb för extra sötma och en näve hallon.
½ ungsstekt ankbröst

Lunch- 400g fisk m ghee och salt, Juice på ½gurka, en handfull grönkål, passionsfrukt och 1 päron.

Mellis- Blåbärsmuffin alt bröd på blomkål med ghee och salt, juice på apelsin och morot.

Middag- Juice på sockerärtor, romansallad, avocado, granatäpple och apelsin. Ev ungsbakad kyckling eller ägg om han vill ha men han är numera ganska mätt på slutet av dagen. :lol:

Nu ska vi lägga till lite fler rätter bara...Då ska vi se... :-k
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av Luvisen »

Jo, det var ett par saker till jag vill berätta som jag inte visste.

Frön har jag hört ska vara bra så jag fick för mig att göra lite solrosfrömjölk. Sedan läste jag att frön har lite cyanid...Visste ni det? Så frön går bort för oss oxå...

Vassleproteinpulver gav jag min son efter att ha läst att det fanns ett bra i Råsmartboken. Nu läser jag att det är ett extremt dåligt protein ur biokemiskt perspektiv och orsakar lätt mkt olika former av allergier... Det innehåller massvis med laktos. (70 % i proteinpulver.) Så det går också bort.

Liksom rismjölken som har maltos...(komplex molekylärstruktur på den sockerarten och därför svår att smälta)
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av Sarisparis »

âh vad glad jag blir att läsa om lillemans framsteg :D Underbart med morfar :heart:
Luvisen skrev:Jag har velat ge upp varje dag, varje timme ska ni veta men nu kommer min Lilleman fram. Det är värt allt slit!
Du är helt otrolig. Vet ingen som jobbar sâ hârt för sina barn som du gör. Var stolt och glöm inte vad du skrev ovan när det känns jobbigt nästa gâng.

Stor kram :heart:

PS När er vardag lugnat ner sig skulle du ju kunna satsa pâ en karriär som kemiprofessor eller nâgot annat lagom lugnt och lukrativt. 8) Sâ impad över all kunskap du tar till dig och tillämpar. =D>
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av TorsMamma »

Hej Luvisen

Tack rara för rapporten du skrivit så utförligt. Den ger mig massa bra grund för tankar kan jag lova.

För att svara på lite frågor.

Mandel är ju en frukt och inte en nöt, så därför tål många nötallergiker mandel och som du själv säger, det går ju att baka på, pannkaka, våfflor och annat gott!

www.lchfbutiken.se kan man köpa jätttefint mandelmjöl (ring och kolla, deras service är jättehög) Den är mycket noga med kolhydrater också då vissa mandlar har högre och andra lägre. och just nu skulle jag vilja påstå att så låg kolhydratshalt som möjligt är att föredra.

Ang. jakt. Allt från rådjur och neråt jagas med hagelbössor. Så då är det blyhagel MEN, det finns stålhagel också!! Kan vara värt att kolla upp om du känner en jägare, (min man har jägarexamen och om han börjar jaga igen, DÅ skall jag ringa dig)
Sen, om du fått blyhagel eller kulfragment i en Älg stek då har jägaren gjort en jättetabbe, big no no!!! Så får man absolut INTE jaga. Men Älg skuts med kula och då i lungan, så allt kött som typ stek, file m.m. bör man kunna äta anser ju då jag. Så det kan vara värt ett nytt försök, kanske försöka hitta en seriös jägare? (jo, jag råkade få i mig den där jaktboken och hänga med på jakt någon gång jag med, men jag skjuter inte) :wink:

Vilka framsteg han gör din kille, jag är alldeles imponerad av jobbet du gjort. Kanske är han just ni inne i en fas där han tar in så mycket nytt att han inte orkar hålla på med ålning och krypning. Har ni kört det där med springa i backe som jag läste om i en tråd? Springa långa streckor med rejält växelvisa armar?

Smoothies och råsaft är grejen tror jag. Om jag kunde skulle jag också vilja leva så, det är ju jättenyttigt och jättedyrt. Ni är mycket fina föräldrar tycker jag.

Nej jag håller med dig om vassleprotein pulvret, ge inte det. Du ger tillräckligt med protein om de äter kött, fisk och fågel 2 ggr/dag. Kan/får de äta ägg än?

Kram på dig och försök att se hur fantastiska föräldrar ni är, jag har aldrig varit med om maken! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av Luvisen »

Jasså är det en frukt? :shock: det var som tusan! :D ja, det förklarar ju verkligen en hel del! Tack!

Jag ska genast kolla upp mjölet i lchfbutiken! Im on it! 8)

Tack för detaljer om jakt! Vet inget om sådant men nu när du talar om det så känner jag ju faktiskt en jägare! :idea: vi gick i skolan ihop så det är bra länge sen vi hördes av men vem vet!

Ja, ägg får de käka. Det är en av de få grejerna man får äta från start. Fast bara tillagade. Kanske kan stoppa ett kokt ägg i smoothien? Han brukar äta kokt ägg som det är men just nu är han lite knusslig med det...

Tack för pepp! Du är oslagbar som hejarklack! Har du sportat mkt?? :lol:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Lilleman som vill bli frisk

Inlägg av TorsMamma »

You go go go!!!! =D> :mrgreen:

Tack rara!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"