Kurstart av dotter åtta månader - frågor om schema mm

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nat

Re: Kurstart av dotter åtta månader - frågor om schema mm

Inlägg av Nat »

Hej,

Nu pratar jag bara utifrån hur vi själva har gjort.
Vi prioriterar alltid eget rum till lillen för vi har en mycket lättväckt och lättstörd grabb 8) Han vaknar och blir glad och pigg DIREKT så om vi ska delar rum med honom är det att tassa runt på tå och vara knäpptyst som gäller. Trots att man smyger vaknar han oftast och ställer sig upp och med stor glädje skriker "maaaaaamma titta där flygplan" eller nåt annat roligt han kommer att tänka på så där mitt i natten :shock:

Vi betalar nästan alltid lite extra för att få lite rymliga alternativt att vi åker med en annan familj och lägger barnen ihop.

Gällande att ha med vagn ut eller flytta på sovande barn så gör vi som så att vi väcker lillen när vi flyttar oss. Vi smyger alltså inte över honom till sängen eller till bilbarnstol utan vi väcker lite försiktigt och skyndar oss hem och lägger honom sedan i fullt vaket tillstånd i sin riktiga säng. Oftast brukar vi även köra en kort saga, ge lite vatten och sen snabbt ner i sängen och ramsa ut. Han brukar somna DIREKT utan några frågor.

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Ok tack för råd!! Vår tjej är också lättväckt :(
Hur gör ni med själva läggningen i vagnen?
Nat

Inlägg av Nat »

Läggningen i vagn fungerade bara fram till att sonen var kanske kring året. Efter det har vi aldrig någon lyckats få honom att sova någon annanstans än i resesäng eller vagn. Vill vi äta på restaurang så får vi endera göra det medan han är vaken eller lägga honom att sova på hotellrum och sedan får mormor eller någon annan vänlig själ vara barnvakt :shock: Många andra vet jag klarar detta med vagn alldeles finfint, men tyvärr inte för oss. Vi reser nästan alltid tillsammans med ett eller två andra par och sedan turas vi om att stanna hemma och passa alla ungar.
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Ok men min fråga är egentligen när ni la i vagn (eller om ngn annan kan svara?) la ni då honom och lät honom somna i rullande vagn om han ville eller körde ni god natt rutinen med spjälsängsramsan i vagnen innan ni gick ut och väntade till han sovit 10 min innan ni gick? Förlåt för alla frågor :)
Nat

Inlägg av Nat »

På den tiden han fortfarande kunde somna i vagn lade vi honom på samma sätt som när vi lade i spjälis. Vi lät vagnen stå stilla i 10 minuter efter att han somnat och sen knatade vi iväg. vi brukade välja ett lugnt ställe att söva honom på exempelvis i en park där vi kunde vara lite mer privata.
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Ok då vet jag, stort tack för hjälpen!!!
Nat

Inlägg av Nat »

NP :mrgreen:
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Hej igen :-)
Vill bara säga att nu funkar sömnen för vår dotter riktigt bra! Så skönt!! Men nu har nästa sak dykt upp och det är mina tankar kring när vår tjej blir sjuk. Vad händer t ex om hon får feberkramp och vi inte märker det för att vi inte går in, eller tänk om hon blir allvarligt sjuk, hjärnhinneinflammation eller ngt annat... Hur tänker och gör ni kring sådant här? Nu vaknar hon inte på nätterna längre och har inte gjort det på flera veckor, skulle hon vakna nu på natten känns det som att ngt kanske är fel. Vad tycker ni man ska göra då? Pangramsa och om det inte fungerar gå och in och kolla av och om allt är ok lägga tiillrätta? Eller ska man vara stenhård som vi var under kurningen och hoppas på att det inte är ngt allvarligt utan bara en mardröm eller nått?
Massa tack som alltid !!
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag förstår precis din fråga - har funderat en hel del på det i sommar då dottern plötsligt kunde skrika på natten efter flera månaders tystnad..
Jag tänker enligt den fina regeln jag läst om här:
En gång ingen gång, två gånger en dålig vana.

Jag gick in första gången hon skrek, för att kolla vad som felades. Konstaterade att inget var galet, la tillrätta och ramsade ut. Fortsatte att ramsa utanför dörren vid behov. Följande natt upprepades uppvaket, då ramsade jag endast utanför dörren. Tänkte att jag inte vill göra inspringandet till en vana. Uppvaken slutade efter några nätter.
Jag gick alltså direkt in, för att inte associera ramsandet med att mamma kommer snart. Ramsa gjorde jag sedan då jag var säker på att allt var bra. Men det var min logik :)

Det ju ingen synd att gå in o kolla om man är osäker! Ramsa dig ut bara som om det var självklart och sköt resten utanför dörren!

så finns det ju babyvakter med monitor om man är verkligen orolig!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Tack snälla! Låter vettigt och bra :)
Nat

Inlägg av Nat »

Håller fullt och fast med mumintrollet och vill bara tillägga att ett sätt att slippa alla problem är att gå in när barnet sover och kolla läget. Alltså inte varje natt utan en natt när man känner sig osäker och tänker att barnet kanske blivit sjukt. Vid såna lägen brukar jag smyga in, lägga en hand på pannan och känna om lillen är varm och såklart passa på att sniffa efter bajslukt.
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Hej Nat och alla andra snälla som svarat :-)
Jag har en fråga angående schemat. Min dotter är nu 11 månader och hon har tre dagar i rad inte somnat på sin 20 minuters-lur. Hon har större delen av tiden legat nöjd och lekt med sitt gossedjur, ibland skrikit till i protest men framförallt har hon inte känts så trött. Tror ni att det är dags att gå över till bara en lur per dag, dvs 2 h mitt på dagen, redan nu? Och om ja, är det ok att lägga den 11.30-13.30 isf 12-14 tror ni? Skulle underlätta vårt schema väldigt mycket. Idag sover hon 19-7, 9-9.20 och 12-13.30
Hälsningar Mia
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,

Vi hade likvärdig situation vid 11 månader. Vi avvaktade en vecka och ändrade sedan till:
19 - 07 natt
12 - 14 dagslur

Självklart kan du ha dagsluren lite tidigare eller senare men... desto mer "mitt i" du förlägger dagsluren, ju större sannolikhet att barnet somnar snabbt och sover hela luren.

Ligger luren för sent kan det äventyra natten, ligger dagsluren för tidigt kan det vara svårt för barnet att somna och kvällen kan bli gnällig.

Kram
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Hej Nat,
var ett tag sen sist :-) Jag ändrade till en lur på dagen bara och det har funkat jättebra! Hon sover verkligen bra på nätterna nu, tack snälla för all hjälp!
Nu har det dykt upp en ny fråga så jag tänkte höra om du skulle kunna hjälpa mig och vägleda? Vi ska resa bort en vecka och det kommer vara tre timmars tidsskillnad. Det jag undrar är om man kan behålla svenska tider istället för att ställa om tiden? Det betyder att natt skulle vara 22-10 (vilket i sverige är 19-07). Eller blir det förvirrande? Jag tänkte för då slipper man tidsomställning och man kan gå ut och äta hela familjen på kvällen. Vad tror du?
Kram!!
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,

Ja det var verkligen ett tag sen. Härligt att höra att det gått så bra. Jag har själv slutat arbeta i forumet på grund av tidsbrist men går in och kikar hur det går för alla med jämna mellanrum :D

Jag tycker att om man åker utomlands under länge tid än en vecka så kan det vara bra att ställa om dygnet. För bara en vecka skulle jag helt klart köra på det sättet som du själv föreslog. Man får beakta att det tar 1-3 dygn att ställa om tiden och sedan samma sak när man ställer tillbaka. Detta innebär en massa gnäll och krångel för bara några fjuttiga dagar. Sååå kör på det förslaget du själv gav med fiktiva nätter :D

Kom ihåg att ta med bra avskärmningslakan och även några extra för mörkläggning.

Kram och lycka till
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"