Kurstart av dotter åtta månader - frågor om schema mm

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Miadebe

Re: Kurstart av dotter åtta månader - frågor om schema mm

Inlägg av Miadebe »

Manfred förlåt!! Skulle gå in och fråga en sak och upptäckte att jag inte tackat dig för ditt svar, ber så mycket om ursäkt!!! TAck snälla för dina råd!

Nu har en ny fråga dykt upp och det är hur man gör när hon har 20 minuter sovstund på morgonen bara. Grejen är att det tar 10-20 min för min dotter att somna både på dag och natt. Ska jag då börja räkna 20 minuter från att hon somnat eller från jag lagt henne? Hitills har jag räknat från jag lagt henne för då har hon ju sovit längre pass men nu kan det ju bli att jag väcker när hon har sovit en minut bara.... Vad tycker ni?

Tack!!
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Ni har kommit så långt med sömnen att ni kan börja ge 10 minuters insomningstid innan varje lur. Dessa 10 minuter räknar du inte med när du exempelvis räknar ut hennes sömn över dygnet.

Om hon exempelvis sover 19 -07 natt så börjar du nu att lägga henne 18:50 men tar ändå upp 07:00.

Sover hon lunch 12 - 14 så lägger du henne 11:50 och tar upp som vanligt kl 14.

Om hon sover kl 9 - 9:20 så lägger du henne att sova 8:50. Tar det henne 30 minuter att somna så får det vara så, du börjar inte att ge mer och mer sömn utan de där 10 minuterna räcker gott och väl. Sover hon inte sin första lur så kanske hon helt enkelt börjar bli så pass stor och pigg att hon inte behöver den till mer än vila. Alltså vakenvila. Om ytterligare en period tas den helt enkelt bort :D

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Tack Nat!
En fråga till :) Hon är arg/irriterad vid varje läggning både natt ich dag. Men inte hysteriskt ledsen och tystnar oftast efter ca 10 min och är då vaken nöjd ett tag innan hon somnar. På dagarna blir hon oftast riktigt ledsen när hon vaknar också. I övrigt sover hon superbra, vaknar i princip aldrig på natten. Så min fråga är om detta är normalt eller om vi inte är i mål helt än? Alltså det jag menar är om vissa barn måste få protestera för att komma till ro eller om målet alltid med SHN är glädje vid god natt?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Arga lläggningar kan nog finns med ett tag ibland och mer hos en del barn än andra kanske.. vi har oxå haft perioder!

Jag tänker att jag inte kan styra över deras reaktioner bara erbjuda de bästa förutsättningarna! Alltså killar, busar och skrattar jag åt dem vid läggningarna om de inte gör det själva, oftast brukar de bjuda på några leenden i alla fall! :wink: Sen ramsar jag ut och hur de reagerar sen är ju lite svårt att styra över eller hur. Arg får man vara men inte ledsen.

Jobba med förutsättningarna dagtid så ska du se att det löser sig med läggningarna oxå.

jag är inte helt uppdaterad i din tråd, men kan det vara dags för en schemaändring?

jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Tack snälla för ditt svar!!
Vi har precis ändrat från 45 min morgonlur till detta schema:
7 vaknar välling
8 gröt katrinplommon
9-9.20 lur
11.30 lunch
12-13.30 lur
14 ca mellis
17.30 middag
18.30 välling
19 god natt

Vår tjej är född 7/11 2011

Det enda jag funderar på är man ska skippa gröten ich ge lunch 11 istället? Blir ibland svårt att få i henne gröten och blir ibland stressigt mellan lunch och 12luren. Vad tycker ni?
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Detta schema kan nog funka, dagsbehovet ligger på ca 14 h sömn nu.

Lägg gärna in födelsedatum för dottern i kontrollpanel-profil-signatur så är det lättare för oss att svara på dina frågor.

Ang måltiderna skulle jag hellre ge gröten 7 i stället för vällingen (jag är mer en grötmänniska, känns rejälare liksom... 8) alternativt boosta vällingen med lite kokosolja för ökad mättnad) kanske kan frukost 2 ätas tillsammans med dig? lite frukt och smörgåsbitar att plocka med själv och vatten att dricka? Väljer du att ta bort en frukost skulle jag absolut ge lunchen 11.00 så att det inte går för lång tid mellan målen. Men då hinner det gå en rätt lång stund innan hon ska sova oxå... en del småttingar vill ju ha sin mat nära vilan, men det är ju olika. I övrigt ser schemat bra ut, äter tösen bra vid målen?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Det låter som en bra idé, att hon istället för gröt får äta smörgås och frukt när jag äter frukost. Välling är så mycket mysigare och lugnare att ge. Hon äter bra men vi får ibland distrahera henne för att hon inte ska spotta ut och skrika :-)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

kör så! :D gröt och välling är ju lite samma sak så det blir lite kaka på kaka... Testa att boosta vällingen som sagt om du tycker att det mättar för lite.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Vad bra! Ev flyttar jag lunchen till 11.15 så hon inte är så trött när hon ska äta och vi hinner byta blöja, skratta etc innan 11.50. Tack för hjälpen!!!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

:mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Hej!
Här kommer jag med en annan typ av fråga, vet inte om ni kan hjälpa mig? Tjejen har blivit förkyld och jag undrar om man kan höja ena sängänden även fast hon far runt innan hon somnar och alltid sover åt olika håll? Dvs risk att hon somnar i nerförsbacke :)
Ngt annat man ska tänka på? Håller schemat, ger nässpray etc. :)
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Sök gärna under mat mage barnakropp där finns en massa husmanskurer för förkylning!
Vi har också just nu en dunderförkylning på gång. Då kör vi med
- höjd huvudända, även om dottern går runt som en klockvisare i sängen. Jag brukar gå in och parkera henne rätt innan jag lägger mig.
- vattenångare i hennes rum.
- ta ångbad under dagen i badrummet för att lösa slemmet. Därefter suger jag ut snoret med näsfridan.
- Utevistelse i lugn takt, ifall ingen feber. frisk luft hjälper mot täppt näsa.
- Vi har saltvattendroppar att droppa i näsan för att lösa upp snoret
- Hackad lök i vattenbad under eller bredvid sängen!
- extra mycket att dricka, och jag erbjuder hellre vatten än mjölk dessa dagar eftersom mjölken kan vara slembildande. (Jag reagerar i alla fall med att hosta och harkla mig alltid efter att jag druckit en latte) :)

Håll schemat, men du kan gott erbjuda på extra sömn med hjälp av marginalkvartar före och efter lurarna, dvs lägg en kvart innan o ta upp en kvart senare om barnet sover.
Och se till att hålla en attityd av säkerhet - att vara sjuk är inte kul men det är inte farligt!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Vad bra tack snälla för bra råd! =D>
Nat

Inlägg av Nat »

Jag lägger till långa sköna vagnpromenader där liten får skön frisk luft och samtidigt kan vila (inte sova). Självklart skönt nerbäddad :D

Sen så självklart febernedsättande om febern är på tok för hög. Liten temp.höjning är det dock bäst att låta kroppen ta hand om själv. Man får komma ihåg att feber faktiskt är kroppens försvar mot det angripande viruset/bakterien som dör snabbare desto högre temperatur personen i fråga har :D

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Tack Nat!
Har en till fråga :-)
Vi ska iväg på semester och står i valet och kvalet mellan två alternativ. Antingen ett hotell där vi kan ha två sovrum i samma hotellrum/lägenhet eller ett annat hotell som vi hellre vill bo på men där vi måste dela hotellrum med vår dotter. Vad tror du/ni? Ska vi prioritera att hon får ett eget rum eller kan vi satsa på hotellet vi helst vill bo på och ta med mörka gardiner och klädnypor med och hoppas att man kan mörklägga ett hörn? Vad är era efarenheter och råd? Och sen undrar jag att om man som du tipsade om förut vill ta med henne ut när man ska äta ngn kväll och låta henne sova i vagnen ska man då köra vanliga god natt-ramsan som man gör när man lägger henne för natten i spjälsängen eller ska man göra på ngt annat sätt? Hon sover i vagnen på dagarna och då har vi en annan samsa, kanske kan skapa förvirring? Och är rädd att hon ska vakna när vi börjar gå med vagnen, det händer nämligen om jag börjar rulla vagnen på slutet av sovluren på dagen (har gjort det två gånger när jag behövt vara någonstans när hon vaknar och går då ca 15 minuter innan sovstunden är över och hon vaknar bara jag tar i vagnen, lättväckt tjej :-( )

Tips mottages gärna :-)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"