Lite frågor i början av SM
-
SaraMilana
Re: Lite frågor i början av SM
Småttingar som fått smak för riktig mat kan lätt tappa intresset för amning/flaska.
Det rejäla hungern brukar slå till nån gång mellan 3 och 4 månader och då står man sig inte så länge på bara ersättning. Blir magen hård kan det behövas lite katrinplommon eller mogen banan!

-
saraseptember
Hej, tack för svar!
Jag har inte vågat med några smakisar mer, eftersom det blev så knipigt. Men jag tänkte börja med att bjuda på lite 4-månadersgröt i stället, och när det funkar så kan jag jag våga mig på annat igen
Hon har fått lite katrinplommonpuré för att starta magen, vilket hon faktiskt uppskattade starkt!
Nu har vi permanent bytt nappstorlek, från och med - idag!
Ibland skulle det var 2, ibland 3, men jag förstod att det nog berodde på att hon låg emellan nappstorlekar. Men nu har vi nog klättrat upp till 3:an 
Så hungern är på plats, när lillan frisknat till från förkylningen blir det grötprov
Genom denna fas har hon dock nöjt snusat sig igenom sina tolvtimmarsnätter

Jag har inte vågat med några smakisar mer, eftersom det blev så knipigt. Men jag tänkte börja med att bjuda på lite 4-månadersgröt i stället, och när det funkar så kan jag jag våga mig på annat igen
Hon har fått lite katrinplommonpuré för att starta magen, vilket hon faktiskt uppskattade starkt!
Nu har vi permanent bytt nappstorlek, från och med - idag!
Så hungern är på plats, när lillan frisknat till från förkylningen blir det grötprov
Genom denna fas har hon dock nöjt snusat sig igenom sina tolvtimmarsnätter
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
=D>saraseptember skrev:Genom denna fas har hon dock nöjt snusat sig igenom sina tolvtimmarsnätter![]()
![]()
Vad tyckte själva magmaskineriet om katrinplommonpurén? Det är ju vad som verkligen brukar sätta sprutt sâ klarar hon det sâ ser ju smakisläget mycket gott ut.
Banan brukar vara ett säkert kort ocksâ, mycket mättande och sömnfrämjande dessutom. :thumbsup:
PS Även förkylda smâ barn kan uppskatta skedmat.
-
saraseptember
Hej och tack för svar 
Hon och magen gillade katrinplommonen
Ögonbrynen åkte upp liksom förvånat "Nämen, hallå, vad var det här för godis!" och hon smakade i sig skeden med glädje. Så vi börjar nog där igen
Kanske redan imorgon. För nu glider det runt en matvarg här, en stor lurvig en och med gula, sneda tänder. Jag får ibland för mig att hon inte ska äta - och ja, ni vet ju hur det blir då. Igår och idag vägrade - tvärvägrade! - lillan kvällsslurk. Efter lite trix fick jag i henne en slatt igår. Men idag var pappan hemma till nattningen. Han fick ta över. Slurp, sa hon, och drack raskt upp sin flaska. Jag får backa rejält med trugande och oro, bara erbjuda med en air av självklarhet.
Och ja, jag ska våga prova ge henne lite, lite gröt. Hon har fått knip vid lite välling i ersättningen - det slår till ungefär 6-7 timmar efter målet och vara några timmar. Hoppas nu gröt kan vara något
Kattis73: Jag glömde svara om nappen!
Napp använder vi nästan aldrig nu. Senaste gångerna var vid magknipet, och någon gång när hon behövt vila en kort lur på kvällen men inte har kunnat komma till ro, utan börjat jaga upp sig. Så den är så gott som borta. Jag tänker mig att när hon fyller fyra månader kommer något märkligt att ske - nappar kommer försvinna från denna jord! Finns inte längre att tillgå, så vi får klara oss utan vad som än händer. Och det kommer inte bli några problem, för intresset för dem är borta 
Hon och magen gillade katrinplommonen
Och ja, jag ska våga prova ge henne lite, lite gröt. Hon har fått knip vid lite välling i ersättningen - det slår till ungefär 6-7 timmar efter målet och vara några timmar. Hoppas nu gröt kan vara något
Kattis73: Jag glömde svara om nappen!
Härligt! Här verkar också nappen försvinna av sig själv, det hade jag väl ALDRIG trott! Hon får den ibland när hon skarvar dagslurarna. MEn allt oftare går det bra utan! Jag tänker mig att den kommer försvinna av sig själv när jag går ner till 1,5-timmeslurar (nu sover hon 11+2+2+45).saraseptember skrev:Hej och tack för svar
Kattis73: Jag glömde svara om nappen!Napp använder vi nästan aldrig nu. Senaste gångerna var vid magknipet, och någon gång när hon behövt vila en kort lur på kvällen men inte har kunnat komma till ro, utan börjat jaga upp sig. Så den är så gott som borta. Jag tänker mig att när hon fyller fyra månader kommer något märkligt att ske - nappar kommer försvinna från denna jord! Finns inte längre att tillgå, så vi får klara oss utan vad som än händer. Och det kommer inte bli några problem, för intresset för dem är borta
-
saraseptember
Ja, visst är det roligt att de avvänjer sig själva
Jag inbillar mig att det beror på att de fått den sällan, och inte som ett förstahandssvar på varje bekymmer. Lillan fick bara vid sovdags och skarvar. Men bara om hon ropat efter den 
-
Irmasmamma
kattis73 skrev: Härligt! Här verkar också nappen försvinna av sig själv, det hade jag väl ALDRIG trott! Hon får den ibland när hon skarvar dagslurarna. MEn allt oftare går det bra utan! Jag tänker mig att den kommer försvinna av sig själv när jag går ner till 1,5-timmeslurar (nu sover hon 11+2+2+45).
Jag tror även att det beror på att sugbehovet börjar avta, och eftersom era små (tack vare sina kloka mammorsaraseptember skrev:Ja, visst är det roligt att de avvänjer sig självaJag inbillar mig att det beror på att de fått den sällan, och inte som ett förstahandssvar på varje bekymmer. Lillan fick bara vid sovdags och skarvar. Men bara om hon ropat efter den
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
saraseptember
Jo, det är sant, att det hänger ihop med minskande sugbehov
Lillans nya behov är att gnaga och smaska. Jag misstänker tandsprickning och eventuellt tröttnad på att bara suga i sig mat?
Hon åt nöjt av gröten jag serverade idag, och hade fick inget knip senare - hurra!
Så nu blir det varje dag framåt, och om någon dryg vecka vågar jag nog mig återigen på annan smakis
Lillan är nämligen hur klurig som helst nu. Flera mål äter hon bara 130-140 ml, där hon tidigare gloffade i sig. Jag lurar ner maten genom att ibland promenera runt i lägenheten med henne, ibland sätta henne i sittern. Och idag gick hela 230 ml ner för första gången på länge - men så serverades också halva måltiden medan vi i krypfart tog oss till toan i centrum när storebror behövde gå. Att ligga där och titta på folk och taklampor och äta - det dög bra det
Hon åt nöjt av gröten jag serverade idag, och hade fick inget knip senare - hurra!
Så nu blir det varje dag framåt, och om någon dryg vecka vågar jag nog mig återigen på annan smakis
Lillan är nämligen hur klurig som helst nu. Flera mål äter hon bara 130-140 ml, där hon tidigare gloffade i sig. Jag lurar ner maten genom att ibland promenera runt i lägenheten med henne, ibland sätta henne i sittern. Och idag gick hela 230 ml ner för första gången på länge - men så serverades också halva måltiden medan vi i krypfart tog oss till toan i centrum när storebror behövde gå. Att ligga där och titta på folk och taklampor och äta - det dög bra det
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Underbart, varmt välkomna in i smakisarnas (och de stora portionernas) underbara rike sâsmâningom! Tips, Andra Mosboken av Johanna Vestman, recepten där är superlätta och kanongoda.saraseptember skrev:Att ligga där och titta på folk och taklampor och äta - det dög bra det![]()
-
saraseptember
Hej och tack för svar!
Jo, jag har hört talas om Andra mosboken - den ska kollas upp!
Hos oss kvarstår funderingarna kring lillans plötsligt falnade intresse för att äta. 130-170 består ett vanligt mål numera av. Hm. Jag undrar hur länge detta kan pågå utan att nattsömnen störs. Hon börjar tycka att det är matdags ibland uppåt en timma innan målet, men äter trots det inte mycket när det väl är dags.
Nu får hon gröt till lunchen, när hon fått in ättekniken kommer jag börja ösa på med mer smakisar.

Jo, jag har hört talas om Andra mosboken - den ska kollas upp!
Hos oss kvarstår funderingarna kring lillans plötsligt falnade intresse för att äta. 130-170 består ett vanligt mål numera av. Hm. Jag undrar hur länge detta kan pågå utan att nattsömnen störs. Hon börjar tycka att det är matdags ibland uppåt en timma innan målet, men äter trots det inte mycket när det väl är dags.
Nu får hon gröt till lunchen, när hon fått in ättekniken kommer jag börja ösa på med mer smakisar.
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
saraseptember skrev:Nu får hon gröt till lunchen, när hon fått in ättekniken kommer jag börja ösa på med mer smakisar.
Hoppar in i tråden lite =).
Känner så igen mig ang. maten. Vi har en lite juvel som är ungefär en månad äldre än er. Hon har ätit ersättning sedan 6 veckors ålder och hade jobbat upp en bra aptit kring 2 månaders ålder.
Vid 3,5 månader började hon också äta mindre och var inte alls intresserad hur vi än gjorde. Men vi ville inte truga för mycket heller för att få negativ effekt. Nätterna påverkades inte alls så vi lät det vara, introducerade smakprover utan större intresse från dottern. Nu vid nästan 5 månaders ålder påverkades sömnen på natten också med flera uppvak från att tidigare ha sovit hela nätter. Nu började vi återigen prova med pure och gröt och se nu gick det fin fint ned! Och den goda nattsömnen kom tillbaka!
Hoppas detta kan vara lite stöd på vägen, det var precis likadant för oss men det fixade sig galant
Känner så igen mig ang. maten. Vi har en lite juvel som är ungefär en månad äldre än er. Hon har ätit ersättning sedan 6 veckors ålder och hade jobbat upp en bra aptit kring 2 månaders ålder.
Vid 3,5 månader började hon också äta mindre och var inte alls intresserad hur vi än gjorde. Men vi ville inte truga för mycket heller för att få negativ effekt. Nätterna påverkades inte alls så vi lät det vara, introducerade smakprover utan större intresse från dottern. Nu vid nästan 5 månaders ålder påverkades sömnen på natten också med flera uppvak från att tidigare ha sovit hela nätter. Nu började vi återigen prova med pure och gröt och se nu gick det fin fint ned! Och den goda nattsömnen kom tillbaka!
Hoppas detta kan vara lite stöd på vägen, det var precis likadant för oss men det fixade sig galant
2012
2016
2016
-
saraseptember
Hej och tack före era svar 
Sarisparis - nu erbjuder jag banan och annat gott
Idag åkte lite majspuré ner - det blev särskilt intressant då det spetsades med lite katrinplommonpuré 
Java2006 - ja, det ger hopp och verkar logiskt! Att matintresset kommer att vara på plats när det "behövs"
Lillan har börjat äta mer av sin ersättning nu, och intressant nog så äter hon mer av den när jag erbjuder annat vid måltiden. Som om hon kommer på att den är särskilt bra nu när hon kan jämföra med annat
Skrumpan har börjat vakna ibland vid 6-6.30-tiden. Hon snackar och sjunger och somnar om lagom till att klockan ringer vid 07.00
Jag tror det kommer ge sig snart igen. Det har aldrig behövts någon respons.
Hm, jag har en fråga om ersättning: Hur är det nu, är NAN 2 något man kan börja med tidigare? Nuförtiden är det ju 6 månader på det. Någon som vet?
Sarisparis - nu erbjuder jag banan och annat gott
Java2006 - ja, det ger hopp och verkar logiskt! Att matintresset kommer att vara på plats när det "behövs"
Skrumpan har börjat vakna ibland vid 6-6.30-tiden. Hon snackar och sjunger och somnar om lagom till att klockan ringer vid 07.00
Hm, jag har en fråga om ersättning: Hur är det nu, är NAN 2 något man kan börja med tidigare? Nuförtiden är det ju 6 månader på det. Någon som vet?
-
Irmasmamma
Hejsan! 
Vad härligt att höra att det går så fint för er! \:D/
Jag känner igen det där som du och Java2006 skriver.....jag hade en liten som blev fullkomligt GALEN av ilska bara jag drog fram tutten, och varje amningspass var en kamp....så länge det var helamning som gällde. Men någon månad senare, när mat var införd och etablerad blev amningen en viktig och mysig stund för båda. Och för att inte tala om nu, 11 mån gammal - hon är en riktig tuttlover som drar ner tröjan på mig var som helst om jag inte passar mig

Har ni becksvart i rummet? 8)
Ang NAN2, jag är ingen ersättningsexpert, men jag vill minnas att de som är det här brukar skriva att de nya rekommendationerna bara handlar om amningspolitik. Att det går utmärkt att införa tidigt om man helflaskar, redan vid 2-3 mån vill jag minnas.

Vad härligt att höra att det går så fint för er! \:D/
Jag känner igen det där som du och Java2006 skriver.....jag hade en liten som blev fullkomligt GALEN av ilska bara jag drog fram tutten, och varje amningspass var en kamp....så länge det var helamning som gällde. Men någon månad senare, när mat var införd och etablerad blev amningen en viktig och mysig stund för båda. Och för att inte tala om nu, 11 mån gammal - hon är en riktig tuttlover som drar ner tröjan på mig var som helst om jag inte passar mig
Underbart, vilken bra attityd!saraseptember skrev:
Skrumpan har börjat vakna ibland vid 6-6.30-tiden. Hon snackar och sjunger och somnar om lagom till att klockan ringer vid 07.00Jag tror det kommer ge sig snart igen. Det har aldrig behövts någon respons.
Ang NAN2, jag är ingen ersättningsexpert, men jag vill minnas att de som är det här brukar skriva att de nya rekommendationerna bara handlar om amningspolitik. Att det går utmärkt att införa tidigt om man helflaskar, redan vid 2-3 mån vill jag minnas.
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
saraseptember
Hejsan!
Ja, det är så med lillan. Hungrig, men inte värst intresserad av smakisar. Den positiva sidoeffekten är ju dock att hon äter mer ersättning när hon fått annat - då upptäcker hon hur mycket hon gillar DET!
Jag löste morgonvaknandet genom att klippa lunchvilan med en halvtimma. Häpp! så sovs det tills klockan ringer kl. 7 igen.
Jag inser att lillan inte har fullt lika stort sömnbehov som storebror hade. Han kunde sova 12-45-1,5-45-20! vid 5-månadersåldern utan att det trasslades. Och han hade eftermiddagsvila långt upp i åldern. Men nu vet jag hur det är med detta lilla skrump - ska det sovas gott om natten får det inte blir för mycket om dagen
Ja, ersättningsfrågan - trist att det är så mycket politik i frågan att det är omöjligt att läsa sig till hur det är, för att efter det ta eget beslut om det passar en eller inte. Kollade snabbt på paketen, och det verkar som att det är mer protein men mindre fett (om jag minns rätt) i 2:an. Oh, well, vi kör på så här med ettan ett tag.
Och bjuder lite smak av annat för att få upp aptiten på den 
Ja, det är så med lillan. Hungrig, men inte värst intresserad av smakisar. Den positiva sidoeffekten är ju dock att hon äter mer ersättning när hon fått annat - då upptäcker hon hur mycket hon gillar DET!
Jag löste morgonvaknandet genom att klippa lunchvilan med en halvtimma. Häpp! så sovs det tills klockan ringer kl. 7 igen.
Jag inser att lillan inte har fullt lika stort sömnbehov som storebror hade. Han kunde sova 12-45-1,5-45-20! vid 5-månadersåldern utan att det trasslades. Och han hade eftermiddagsvila långt upp i åldern. Men nu vet jag hur det är med detta lilla skrump - ska det sovas gott om natten får det inte blir för mycket om dagen
Ja, ersättningsfrågan - trist att det är så mycket politik i frågan att det är omöjligt att läsa sig till hur det är, för att efter det ta eget beslut om det passar en eller inte. Kollade snabbt på paketen, och det verkar som att det är mer protein men mindre fett (om jag minns rätt) i 2:an. Oh, well, vi kör på så här med ettan ett tag.