Jag har lite frågor om SM såhär i början. Lillasyster kom den 5 juni, och eftersom SHN räddade vår familj från att bli knäpp vintern 2009 så vill jag absolut införa en bra start för vår lilla pärla!
Vi startade upp SM ca 2 dagar efter födelsen. Det går riktigt bra. Jag får dock inte till nattmålen riktigt. Någon enstaka gång har det blivit två nattmål (01.00 och 04.00), oftast tre (01.00, 04.00 och ca 05.30) men ibland även vakna varje timma, alternativt äta något mål i uppåt 1 och 1/2 timma. Jag tror att det blir så ibland om jag inte lyckats hålla henne vaken långa perioder under dagen. Det är ett riktigt sjå att hålla lillan vaken ibland: Hon är en riktig sömntuta! Jag och pappan håller på som tusan med skötsel, prat, gos, musik och ljus ibland, utan att hon vaknar ordentligt (Om hon är ordentligt vaken är vi förstås inte alls lika på!
Jag antar att hon inte riktigt har haft sin ordentliga födelse, som Anna kallar det. Men att det är på god väg
I denna övergångsfas har jag dessa frågor:
1. Får jag om dagarna väcka henne efter 2 1/2 timma utan att det ställer till något? Anna skriver att man ska undvika att väcka nyfödda, men samtidigt att man måste följa dagsprogrammet för att få till nattmålen. Hur ska jag tänka? Kan jag varsamt väcka henne, och sedan ge henne så mycket mat och social delaktighet hon orkar med? Jag har gjort det de senaste två dagarna, och trots att hon inte orkar vara vaken länge äter hon mycket, och nätterna blir lugnare. Två tydliga nattmål ena, och hade blivit det även i natt om det inte var för den där rapen, och sedan den där prutten, som tvärade
2. Kan jag vagna bort andra mål än de två nattmålen? Om hon till exempel äter kl. 01.00 och vaknar en halvtimma - en timma senare, kan jag vagna, eller ska jag tänka att jag framförallt måste stilla hennes överlevnadsångest så här i början? Hon har ju troligen inte gått in i att vara en tre veckors baby än, eftersom hon så lätt blir utmattad
3. Likadant på dagarna, kan jag vagna om hon vaknar för tidigt, eller ska jag se det som att hon är "klockan" eftersom hon är så ny? Jag vagnade en gång när hon vaknade för tidigt på dagen, och då somnade hon om och sov tiden ut.
4. Tänker jag rätt när jag avvaktar med att få henne att sova själv med buffning? Nu vet jag att hon använder bröstet ibland när hon blir trött mot slutet av sin vakenperiod. Då ropar hon lite "Jag är trött!" hugger efter och släpper bröstet om vartannat. Hugger till slut tag ordentligt, och somnar nästan omedelbart. Återigen tänker jag att hon fortfarande kanske ska räknas som nyfödd, och alltså inte läggas utan att sova. Jag tror då det är bättre att avvakta en vecka till, tills hon orkar vara vaken i minst 1 1/2. Verkar det stämma? Vill ju inte fastna i något kan-inte-sova-själv-utan-bröstträsk
Ja, det var de frågor som jag har just nu
/Teresa