Lite frågor i början av SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Irmasmamma

Re: Lite frågor i början av SM

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan!

Låter skönt för er att få börja med tremånadersschema! :D Mattiderna ser prima ut. :thumbsup:

Kände inte heller till rice cereal, men googlade runt lite och det verkar ju vara nån slags risgröt för bebisar. Går säkert att tillsätta i ersättningen, men de som jag hittar verkar innehålla en del tillsatser man inte gärna vill ge pyttisar kanske.... :shock: Kanske vanligt rismjöl eller vällingpulver funkar lika bra? Jag antar att det mest handlar om att tjocka till ersättningen så att den inte kommer upp lika lätt.

Nån annan som vet mer?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
saraseptember

Inlägg av saraseptember »

Ja, det vore jättebra om någon kan råda mig hur man ska göra med kvällsslurken ;)

Ikväll kom den utsprutande igen. :roll: Jag gjorde i ordning nytt, och det är tydligt att hon är hungrig för hon sitter och gnaskar på händerna medan hon väntar, och sedan gnäller hon till "snabbare, hit med flaskan mamma!" när vi sätter oss i soffan igen. :)

Jag fick tips om något som heter Enfamil, som innehåller gelatiniserad risstärkelse, som är för reflux. Men, hm, är det gelatin eller är det bara för att det har samma effekt som det kallas så? Vi äter inte gelatin i familjen. :) 8)

Vid lite googling såg jag att folk fått läkarrekommendation om majsvälling som sista mål för samma problem. Det var också en tremånaders. Jag ska prata med bvc, men det vore fint om någon ville dela med sig av tankar kring det. Klarar en så liten mage det? Hur blandar man då vid introduktion? Göra i ordning välling och ersättning för sig, och sedan kanske 25% välling och 75 % ersättning som första introduktion? Att ökas på försiktigt om allt verkar okej? För inte kan jag väl använda ersättning som bas, då blir det väl alldeles för tjockt?! :shock:

:)
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Det ska ju finnas nåt medel mot reflux som lägger sig som ett "lock" över maten. Jag är dock inte insatt i reflux-svängen, min lilla var bara en vanlig småkräkis. Hör med BVC!

Jag tycker absolut att majsvälling funkar från tre månader! Jag började med smakisar vid 3 månader och 1 vecka och gav sista ersättningsflaskan vid 4 månader... :roll: :wink: Fasa in precis som du skrev, med 25% majvällingpulver och 75% ersättningspulver. Sen går du vidare till 50/50 osv. Kräkningarna brukar bli MYCKET bättre när ni börjar med riktig mat, ju förr desto bättre... :D Mer mat åt småfolket!
saraseptember

Jag gav 25 % välling idag, men nej, jag tyckte sämre om det än vad lillan gjorde. Framförallt var bekymret den helfåniga dinappen vi var tvungna att ha, eftersom maten blir tjockare. Lillan brukar ligga och gnosa och göra sig redo för natten mentalt och känslomässigt. Det är en av dagens absolut mest gyllene stunder, då vi riktigt njuter av varandra :heart: :D :heart: . Nu var det knäpp napp som schlorkade, och hade fel form. :-? Hon stördes kanske inte lika mycket av nappen som jag gjorde, men hon åt mycket mindre än vanligt. You can't win them all, helt enkelt! :)

Så, imorgon hoppar vi tillbaka till ersättning. Fortsätter kräkningarna så skaffar jag Enfamil som man kan ha MAM 2-nappen - vår favorit! :) 8)

Och så börjar vi leka med smakisar istället, tills munnen växer ikapp eventuell MAM-napp att ha välling i :)
saraseptember

Säg den gång jag har en tanke som jag envist biter mig fast vid längre än ett dygn? ;) Nu var jag och köpte lillans favvo-nappar med intentionen att förstora hålet, så kan vi prova vidare med välling. :) Har majsvälling nu, och tänkte att det blir andra sorter om någon månad.

Och nu ska vi börja med smakisar!

Tänkte att till lunchen 10.30 och middag 17.00 så ska det bjudas lite av det goda vi har här i livet, och så förstås ersättning.

Vet ni, nu har lillan sovit två tolvtimmarsnätter! Första natten så sov hon så djupt, vid 4 när jag kom för att hämta henne, att jag bestämde mig för att chansa. Och så fick jag väcka henne vid 7 :) Och så sov hon så i natt igen. Jag tror hon har varit mogen för tolv timmar ett tag, men det var först när dagslurarna klipptes, och jag dessutom började minska portionsstorleken om natten så sakteliga som hon kan börja göra det. Då äter hon igen mängden under dagen i stället. Och vilken härligt strålande unge att hämta om morgonen! Hon sitter nöjt och pratar om morgonen medan jag ordnar frukost :)

Så - nu vill jag ju gärna fortsätta på det här viset, och lillan med gissar jag :) Så - mat, mat, mat? I små doser att ökas på om en månad? Är införande av majsvälling som kvällsslurk en del av den vägen, tror ni?

Tack för allt stöd under vår vandring! Hur det skulle gått utan det struntar jag blankt i att tänka på ;)
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

saraseptember skrev:Vet ni, nu har lillan sovit två tolvtimmarsnätter!
Härligt, bra jobbat!! =D> =D> =D>
saraseptember skrev:Så - mat, mat, mat?
JAAA! :D
saraseptember skrev:I små doser att ökas på om en månad?
Nej, låt liten själv bestämma över storlekarna på portionerna. Så länge magen hänger med (håll koll på bajseriet, kanske kan lite katrinplommon behövas ibland) ser jag ingen anledning till att bromsa. (Här gick vi från 0 till 100 på mindre än en månad och liten har haft en strålande aptit och sovit som en gris sedan dess. :roll: )

Angående flasknappar så kan liten behöva vänja sig lite vid en ny sorts napp eller ett större hål, det krävs ju en lite annan sugteknik. Att hatta fram och tillbaka mellan olika sorter kan nog vara lite förvirrande. Men välling gör ju absolut att ett större hål behövs!

saraseptember

Så! Nu har jag hittat risvällingen, som jag egentligen alltid var ute efter! Tanken är att fasa in den som kvällslurk, för att så småningom ersättas av mer bastanta vällingsorter.

I dag åt lillan päronpuré, vid 10.30 och 17.00. Andra gången började hon faktiskt se ut som att hon hajade något och liksom jobbade in det i munnen för att svälja. Lillan sover gott om natt och dagar - men jag tror det gäller att föregripa här. De senaste dagarna står hon sig inte lika länge på maten. Hon börjar tycka att nog är det väl matdags nu ibland en hel halvtimma innan :shock: det verkligen är dags. Så...

Klokisar! Var ställer jag frågor om mat, och kan få möjlighet att ta del av era erfarna tankar? Ska jag fortsätta i denna tråd, eller starta en mattråd för lillan? :)

Så här ser mina frågor ut nu:

Kan jag köra igång med flera typer av smakportioner samtidigt? Lillan är nu lite drygt 3 månader, så jag tänker framförallt frukt- och grönsakspuréer. Men hur är det med gröt? Ska man vänta tills fyra månader? Eller kan man göra någon nu, fast vattnigare? Vilka sorter är då bra, nån som har tips?

:) Jag har på känn att lillan är ett matmonster som sin storebror ... ;)
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Grattis till ett litet matmonster! :P :D

Jag var själv lite harig i början med smakisarna, och körde samma nya sort i typ 2-3 dagar för att se om det kom någon reaktion, men efter ett tag kändes det lite ohållbart så jag började mata på med alla möjliga nymodigheter och fortsatte så länge magen hängde med :wink: :thumbsup:
En sak som kan vara bra att tänka på är att ge nya saker tidigt på dagen så att ev reaktioner hinner komma i god tid före natten.... 8)

Gröt tycker jag absolut att du kan prova redan nu! Antingen lös i pipmugg eller i vanlig form i skål. :wink:

Det går jättebra att ställa lite matfrågor här, men inne på Mat, mage och barnakropp finns det ännu mer kunskap att hämta, skulle jag säga!

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
saraseptember

Hej och tack för svar! :)

Det där med smakisar verkar lite klurigt sett ur magaspekten. I förr går smakade lillan päronpuré till lunch och middag, sedan hade jag lite risvälling (ca 2 1/2 mask) i kvällsflaskan om ca 200 ml. Inga större problem. Magen var igång på kvällen, men sen vaknade hon kort vid 2 och ropade. Fick napp och somnade om.

Men så blev det inte igår. Smakade lite päronpuré igen vid 14-målet, och sedan ungefär samma mängd risvälling till kvällsflaskan. Åt nöjt och njutningsfullt. Men... mellan ca halv två och halv fem vaknade hon flera gånger skrikande, med pruttar på tvären och ledsen. Tusan också ;) #-o Nu är det ju förstås svårt att veta vad som är vad :roll: eftersom det var två sorter. Det märkliga tycker jag dock är att hon skulle reagera först andra dygnet? Och så pass många timmar efter målet. (19 - 01.30, närapå sju timmar efter ena nymodigheten lite risvälling i ersättningen) Eller kan det bli så? Det kan ju möjligen vara så att magknipet inte hängde ihop med introduktionerna, men jag gissar det eftersom hon aldrig har magknip annars.

Jag blev lite förskräckt av det hela vad gäller smakisar, men samtidigt vet jag att lillan behöver mer nu. Hon står sig inte alls lika bra mellan målen längre. 8)

Så. Nu tänkte jag testa nymodigheter senast 10.30-målet. Vad tror ni?

Vilken gröt tror du jag kan ge, Irmasmamma? Jag hittade Sempers risgröt med aktiv bakteriekultur (listad som 5 månaders), kan det vara något att göra liten smakportion av, tror du? ;)

Jag ska starta en mattråd för lillan när jag undrar över mer :)
Tetz

Inlägg av Tetz »

En fis på tvären kan vi alla ha mellan varven :lol: Skämt åsido så reagerar självklart magen på att det kommer ny mat. Och det känns ovant i den lilla kroppen. MEN det behöver inte göra ont, utan de nattliga ylen kan lika gärna vara rädsla för att hon inte vet att en fis på tvären inte är farlig. Förändring ska ifrågasättas, av såväl stora som små människor :wink:

Ang. tiden för "nymodigheter" så har jag alltid testat det på morgon/förmiddag, just för att magen ska hinna processa på dagen istället för natten... :sleep:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
saraseptember

Hejsan! :)

Jo, så är det ju, det kan tvära sig ändå ;), ny mat eller ej. Min skrumpa. Hon är dessutom väldigt inkörd på att sova om nätterna, så jag tror hon blev lite ledsen av att vakna flera gånger. I dag var hon en liten tröttis ;)

Inget nytt bjöds idag, utan vi startar lugnt igen med något litet imorgon. :)
saraseptember

Snabb fråga: Hur lång tid får hon på sig till maten? Jag gick ner från en timma till en halv för ca två veckor sedan, vilket gick super. Hon kloffade i sig mer. Men nu undrar jag om det är lite kort? 45 min bättre?

Mattiderna är: 7, 10.30, 14, 17, 18.30

:)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

jag har aldrig klockat mattiderna utan de har kortats av sig själv när barnet lärt sig äta lite mer effektivt. Så haka inte upp dig på minuter hit och dit, se till att lilla magen är mätt oavsett om det tar 30 min ena dagen, 45 den andra och 52 nästa dag.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Måste bara fråga, har ni skippat nappen helt nu?
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
saraseptember

Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till riktigt. Jag vet inte om det är en fas? Lillan står sig inte lika bra på måltiderna, börjar prata om att hon är hungrig ibland en hel timma innan det är matdags. Jag distraherar och håller på. Så, när det är dags för mat äter hon väldigt ointresserat. Ligger och gnaskar och avbryter ibland efter bara 30ml! Trixar och joxar och får i henne 100 till. Ibland tar det slut där. Provar MAM 2 och 3, men det gör ingen skillnad (förutom att maten rinner ut ur munnen med 3:an). Kanske det hade behövts en MAM 2,5? ;)

Har provat smakisar men hon blir fisig och får knip, så där får jag backa rejält.

Hon som bara för någon vecka sedan åt 180-220 ml. Fas? *Säg att det går över snabbt* ;) Eller kan det hänga ihop med smakintroduktion, och förhoppningsvis därmed gå över när jag slutar med det ett tag?
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"