Lite ventilering om pågående kur!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MullesMamma

Lite ventilering om pågående kur!

Inlägg av MullesMamma »

Hej! Jag o min familj e nya här o har precis börjat kura vår idag på dagen 7 månader gamla dotter. Vi är inne på tredje dagen o ja känner att jag behöver lite råd! Hoppas de finns nån som kan svara på små frågor :)

Pappan tog de två första nätterna som gick ok. 15 uppvak med lätta omsövningar m lite buff o ibland bara ramsa första natten. Andra natten endast tre uppvak. Mer detaljerat så här:
18:50 Tillrättaläggn m ramsa, solfjäder o kort buffning. Ramsa ut. Hon är arg! Börjar gnöla lite o blir arg igen efter ramsa.
Två tillrättaläggningar o många ramsor senare så sover hon dock. 23 minuter gick läggningen på totalt.

23:36 Vaknar lite ledsen. La tillrätta, ramsan fyra ggr - hon somnar. Ingen buff.

02:14 Samma som ovan!

06:00 vaknar - går inte att söva om. Är inte arg eller ledsen, pratar i 45 minuter tills pappa gör morgon 06:45.

Natt tre tar jag (mamman alltså om det inte har framgått innan :) ) över. Läggningen tog 11 minuter.

19:00 lägger tillrätta med avslutande solfjäder o ramsa. Ramsar ut. Hon blir arg. Går upp o ner lite med gnäll, arg och lite snyft.

19:05 Lägger tillrätta igen med ramsa, ramsar ut fort. Blir ledsen direkt! Avvaktar utanför.

19:09 Lägger tillrätta, ramsar ganska högt då hon är ARG o varm :( Solfjädrar o går ut snabbt. Sömn-knorrar så fort jag gått ut o jag ger bekräftelsen o då blir det tyst :)

23:41 Vaknar väldigt ledsen, blir värre o värre. Känner inte att ramsan tar. (Säger jag den månne för tyst?) Hon är väldigt täppt o arg. Får ta till solfjädern o faktiskt åtta buffar i baken. Buffet lugnar ordentligt men hon blir vansinnig när jag slutar... Jag ramsar 985 gånger känns det som, men rör henne inte mer. Somnar snörvlandes 00:03.

00:23 Ledsen igen. Ramsa utanför x 3 varpå hon somnar 00:26.

05:26 Tutar till lite i sängen, jag ramsar x 3 o hon blir tyst.

06:15 Pratar i sängen, säger nog godmorgon :)

06:45 Jag gör godmorgon!

Hittills känns ramsan bra, fast den "tar" inte alltid, upplever jag. Idag på fm-luren fick jag nästan skrika ramsan väldigt många gånger för att få någon respons överhuvudtaget. Hon blev väldigt arg (o därmed väldigt snorig) vid fm-luren o läggningen då tog nästan 20 minuter... Hon sov inne i sin säng just idag med samma tillvägagångssätt som på kvällen (men med annan ramsa). Några tips som kan få mig att undvika gråten här? Samt hur jag får mer respons på ramsan?

Schemat ser annars ut så här:
07:00 God morgon
07:30 Välling
09:00 FM-lur 30 min
09:45 Fruktpuré
11:00 Lunch
12:15 Sova 1,5 h
14:15 Mellanmål
16:30 EM-lur 30 min
17:15 Middag
18:50 Välling
19:00 Godnatt!

Och lite frågor ang maten, det känns som om jag får tvinga i stackarn nästan all mat förutom mellanmålet o vällingen. Alltså alla ordentliga mål, hemlagad puré-aktig mat, trugas hej vilt. Jag får lura in skedar med mat mellan de saker hon själv stoppar in i munnen typ leksaker :/

En sista fråga (för den här gången) ang snoriga lakan, hon blir så blöt i ansiktet att hon har fått små röda "fukt"-utslag på kinderna. Hur gör jag mitt i natten, kan ju inte ställa klockan bara för att byta torrt under ansiktet?? Hon är förkyld nu iofs o snorar o dreglar mer än vanligt, men har även gjort det innan så att det blir blött under huvudet. Hur gör ni andra?

Stort tack på förhand!!!
Mamma till son född i maj -2010 o en dotter född februari -2012. Dotterns kurstart: 31 augusti!
mumintrollet

Re: Lite ventilering om pågående kur!

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Varmt välkommen hit!! :)

Det verkar gå bra för er, snyggt jobbat hittills! =D> =D> =D>

Angående ramsandet: Tänk mer på det hela som en diskussion. Hon säger sitt - du svarar, hon protesterar kanske, du svarar igen. Du måste anpassa ramsan enligt hennes tonlägen! Om hon är arg - då biter inga verktyg. Då är det bäst att låta henne skälla ur sig sina svordomar och vid lämplig paus svara - med ramsan tryggt, bestämt, lugnande, beror på hur du anser att hon bäst skall besvaras. Ramsan skall inte skrikas. med hög röst och magstöd menas ett tonläge som låter bestämt och tryggt och som går hem till sin åhörare.
Att sätta ramsan betyder att du måste backa med dina ingripanden i rummet. Som du sade blev hon arg då du gick ut. För att minska trafiken är det i så fall bäst att stå sitt kast så att säga. har du en gång bestämt dig för att gå in VID KRIS! Får du då stå länge och väl och lugna ner tills barnet nästan somnat. Annars står du för underhållning nattetid med spring ut och in i rummet.
Hänger du med?
För arga läggningar rekommenderas rejäla husljud - dammsug, diska, slamra. Eller sätt på klassisk musik!
Angående schemat - sovpassen på 30 min är inte precis ense med naturliga sömncyklar. 5-20-45- minuter samt 1,5 och 2h är mer naturliga pass och därför rekommenderas detta. Dels är barnet på bättre humör då det väcks i en lättare sömnfas, och dels är det bättre att få till en helhet med dessa tider.
För snoriga lakan - Jag bäddar med extra örngott i huvudändan eller ibland med snuttefilts-blöjtyg som suger upp fukt och snor. Då är det bara att byta trasan och inte hela lakanet. Blöjtyget är ganska strävt dock, så det har jag endast som reserv.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
MullesMamma

Inlägg av MullesMamma »

Tack för bra svar! o tack för välkomnandet :)

Igår o inatt gjorde jag mer som du beskrev; ramsan fungerade som svar ist för att försöka prata i mun på varann :) Men det är nog oxå som du skrev att när hon blir arg så biter ingenting. o det är nog just arg hon är. Läggningen tog strax över 20 minuter även igår o nu håller jag på att lägga henne för FM-lur. Det går väl sådär.... :/ Hon vaknade även 5-6 ggr inatt, väldigt väldigt lätt att söva om med ramsan varje gång dock. Ingen trafik alls :)

Är det vanligt att det tar fler än fyra nätter för dem att sova långpass? Känns som om hon verkligen vill ha lite mer tid på sig :)

En liten fråga oxå ang lurarna på dagen; när kan man börja samsova igen? Vi har ju en 2-åring oxå som går på dagis o sover middag en timma när han kommer hem runt lunch. Hela sommarlovet har vi sovit i samma säng. Han på en kant, jag i mitten o dottern på mage på sin kant m huvudet vänt från vårat håll. Vi gjorde så hela sommaren för att jag skulle kunna hålla koll på båda för att kunna vila lite själv :) Iofs kan hon ju sova i vagnen i hallen o vi andra två i sängen kom ja på... men ändå, lite intressant att veta om det är helt slut på att sova i samma säng?

O det här med husljud för arga läggningar, det känns i stort sett omöjligt på kvällen och på den längre middagsluren pga att sonen har samma tider o är inte van vid sådana ljud precis vid läggdags. När kan man börja tro att de läggningarna tar kortare tid? Tiden i sig är ju inte så farligt, men det är ju synd att hon ska bli så snorig o ledsen! (lr arg :) )

Tack igen för bra svar! :)
Mamma till son född i maj -2010 o en dotter född februari -2012. Dotterns kurstart: 31 augusti!
MullesMamma

Inlägg av MullesMamma »

Just det, ja glömde skriva ang lurarna på 30 minuter. Hon har konstigt nog alltid vaknat själv efter 30 minuter eller en timma. Verkligen exakt på minuten! Då vaknar hon alltid glad. Därför kändes det lustigt att söva om henne. För det blir väl rätt tid totalt under ett dygn om man tänker 12 timmar natt + 2,5 timmar dagsvila för en 7 månaders?
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan och välkommen hit säger jag oxå! :D
Just det, ja glömde skriva ang lurarna på 30 minuter. Hon har konstigt nog alltid vaknat själv efter 30 minuter eller en timma. Verkligen exakt på minuten! Då vaknar hon alltid glad. Därför kändes det lustigt att söva om henne. För det blir väl rätt tid totalt under ett dygn om man tänker 12 timmar natt + 2,5 timmar dagsvila för en 7 månaders?
En 7 månaders behöver cirka 14 1/2 timme per dygn!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn
En lämplig fördelning av dessa timmar är
19 - 07: natt
9:00 - 9:45: sömnlur 1
12:00 - 13:30: sömnlur 2
16:00 - 16:20: sömnlur 3
Summa: 12 + 45 + 1 1/2 + 20 = 14 timmar och 35 min
Om någon månad kan man plocka bort lur 3
Är det vanligt att det tar fler än fyra nätter för dem att sova långpass? Känns som om hon verkligen vill ha lite mer tid på sig
Det är vanligt att barn som aldrig tidigare sovit långa sammanhängande pass kan ha vissa problem med detta från början. Sen brukar det variera vilka pass som är problematiska, från början är ofta det långa lunchpasset komplicerat, sedan brukar det bli mer komplicerat med pass nr 3 och slutligen kan kvällen bli något komplicerad och när dagen sitter perfekt brukar det vara problem med vargtimmen som sedan mynnar ut i problem med sista timmen innan uppvak på morgonen :shock: :D det är det vanliga händelseförloppet med självklara modifikationer...
En liten fråga oxå ang lurarna på dagen; när kan man börja samsova igen? Vi har ju en 2-åring oxå som går på dagis o sover middag en timma när han kommer hem runt lunch. Hela sommarlovet har vi sovit i samma säng. Han på en kant, jag i mitten o dottern på mage på sin kant m huvudet vänt från vårat håll. Vi gjorde så hela sommaren för att jag skulle kunna hålla koll på båda för att kunna vila lite själv :) Iofs kan hon ju sova i vagnen i hallen o vi andra två i sängen kom ja på... men ändå, lite intressant att veta om det är helt slut på att sova i samma säng?
Vill man kura och köra på SHN så är samsovning ett minne blott, det fungerar helt enkelt inte ihop med det tänket vi har här. De råden vi ger handlar om att vara trygg i sin egen säng och att vårda och ömma om det egna utrymmet när man sover. Det vi hävdar här är att man stör barnen om man sover nära varandra. Det finns andra metoder som förespråkar samvosning men det gör vi inte här 8)

Lycka till!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
MullesMamma

Inlägg av MullesMamma »

Tack igen för bra svar! O ursäkta att ja själv inte svarat, har bara kollat internet från telefonen de senaste dagarna o orkar inte skriva svar på den i hundra år.. :)

Ok, men vi har inte samsovit sen kurens start, hon får ta vagnen inne lr ute ist. Frågan är bara ang just vagnen; hur långt in i kuren får jag söva om henne med vagning? Är nu inne på 8e natten. Ska jag bara ramsa henne vid omsövningar om hon inte sover luren ut? Vilket hon nästan aldrig gör av sig självt nämligen...

Femte natten från kurstart sov hon 11 timmar i sträck förresten :!: :D Jag nästan grät av lycka... de nätterna som följer efter denna har också gått bra, bara några få uppvak o väldigt lätt att söva om med ramsan utanför rummet. Imorse vaknade hon dock 05.20 o blev helt vansinnig fort och va det länge. somnade inte om förrns 06.30 med mycket ramsande och tom tillrättaläggn med lätt buff. Konstigt! Men vargtimmarna kunde väl strula länge?? Husljud tillämpades (sonen va ändå vaken) samt pangramsor. Några fler tips?

Sen undrar jag lite över det här med att byta rum för dottern. Som det är nu så sover sonen i eget rum och dottern själv i vårt gästrum. Detta under kuren. Nu undrar vi, eller när allt satt sig ordentligt, om man kan flytta hennes säng in i vårat rum igen? Förstör man något då? Jag får alltid en känsla av att hon sover ngt sämre med mig i närheten (som inatt då de va min tur att sova på madrass utanför gästrummet :) ). Kanske är det bäst att hon får eget rum direkt o isf när efter kuren?

Sen ang den sena luren och ibland även de andra två lurarna; det är så svårt att få henne att somna! Idag på FM-luren så vagnade jag inte något, bara ramsade och det tog 45 minuter.... inte så kul. Tur att jag började innan utsatt sovtid så hon hann sova lite grann... Hur ska man göra smidigast då tro, för att underlätta läggningarna på dagarna utan att vagna?

Många frågor igen :) Tusen tack i förväg för svar 8)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Frågan är bara ang just vagnen; hur långt in i kuren får jag söva om henne med vagning? Är nu inne på 8e natten. Ska jag bara ramsa henne vid omsövningar om hon inte sover luren ut? Vilket hon nästan aldrig gör av sig självt nämligen...
Får och får... :wink: Det beror ju lite på hur man vill ha det. En del ramsar inte vagnen alls utan markerar bara med skak i handtaget att nu är det sovning som gäller. Meningen är ju att hon ska somna själv, alltså ska du inte vagna till sömns, men en kort markering tycker jag är ok. Några (2-3 st) korta, snabba drag i vagnen och avsluta med skak i handtaget. Hur stor är din tös? Jag skulle säga att hon skulle sova bättre i en säng både dag och natt! :shock: 8) Kanske sov hon bra i vagnen förr då hon sov dåligt på nätterna och tacksamt tog emot sömn i vagnen dagtid? Men bäst att vänta till uppföljningsveckan innan ni ändrar något.
Imorse vaknade hon dock 05.20 o blev helt vansinnig fort och va det länge. somnade inte om förrns 06.30 med mycket ramsande och tom tillrättaläggn med lätt buff. Konstigt! Men vargtimmarna kunde väl strula länge?? Husljud tillämpades (sonen va ändå vaken) samt pangramsor. Några fler tips?
I vargtimmen gör man bäst i att störa så lite som möjligt. Pangramsa och Mozart har varit vår melodi. Eller pangramsa och spola på toaletten, typ... Men var konsekventa!
Här finns mer tips! http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119
Sen undrar jag lite över det här med att byta rum för dottern.
Jag tycker hon ska få sova med storebror. Självklart! :mrgreen: i en egen spjälsäng förstås. Att få dela rum med sitt syskon är ju jättetrevligt och bara en förmån! Det är ju inte så kul att sova själv heller.... :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... um#p230137 läs susanD svar i denna tråd så kanske du får inspiration att flytta ihop dina små! :mrgreen:

Du kanske ska ta dig en funderare överhuvudtaget angående tidiga uppvak och insomning för tösen! :D
:?: Mätt i magen? En del små behöver vara rejält påfyllda inför kommande lur/natt...
:?: För trångt i vagnen?
:?: fått sprallat loss tillräckligt mycket under vakentid?
:?: Schemajustering efter uppföljningsveckan?

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
MullesMamma

Inlägg av MullesMamma »

Tack för ännu fler fina svar!

Joo, det här med dagslurarna har väl inte gått så jättebra, fast en liten förbättring ser jag nog (iaf idag :)) förutom på em-lurens läggning. Det är fortfarande det att det tar lång tid att lägga henne. Har iaf kört super-konsekvent varje dagslur o inte rört vagnen alls efter ett par ggr i början o sen skaket. Det funkar nog lite bättre nu! Sen undrar jag om hon varit riktigt supermätt innan lång-sovningen runt lunch för idag gav jag henne ersättning precis innan läggningen plus att jag "mörklade" vagnen bättre än innan. Då sov hon över tiden tom :D
Annars kan det nog absolut vara så att vagnen är för trång, hon är väldigt lång, får tänka över det ordentligt.

Nytt rum har vi inte fixat än, får tänka genom det ordentligt oxå. Det passar nog oss bättre med egna rum för båda barnen dock. Är det fritt fram att ändra sånt nu när uppföljningsveckan är slut?

Vargtimmarna spökar fortfarande o ibland somnar hon om, ibland inte. Det är kanske en hjälp att det mörknar nu till hösten o inte blir det minsta ljust genom de dubbla tapetlagren jag tejpat upp för fönstret.... :P
klockan

Inlägg av klockan »

I o m att ni är ute ur uppföljningsveckan så kan ni byta till ett annat rum :D Dvs efter dygn 11.
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"