Kurbarn 5 månader

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Oliver09

Kurbarn 5 månader

Inlägg av Oliver09 »

Hej,

Jag är vän till Stockholms fröken E som skriver aktivt här. Jag har läst hennes trådar men behöver även jag få lite tips. Jag har en bebis som är 5 månader. Hon har alltid sovit väldigt väldigt lite under dagen men har aldrig varit ledsen utan varit glad och skrattat och jag har inte tänkt så mycket på att hon faktiskt sover alldeles för lite. När Erika (Stockholms fröken E) kom ut till mig på landet och vi pratade, bestämde jag mig för att att det var dags att ta tag i problemet även fast hon nu var en glad bebis.

Bakgrund:

Vi bor i Spanien och det har varit fruktansvärt varmt under sommaren. Jag har inte kunnat gå ut på promenad utan fått stanna inne. Första veckan i juli åkte vi till Sverige och var där i 5 veckor. Liksom Erika sov vi alla i samma rum vilket inte direkt underlättade då det alltid var någon som väckte någon annan. Suck. Det slutade med att Nathalie fick sova i ett annat rum och jag sov på en soffa. Det gick inte alltid så bra då pappa satt uppe sent och tittade på tv och jag bara ville sova. Så vagnandet blev halvdant då jag tillslut inte orkade av utmattning. Men efter ett tag tog det bara ca 8 min för henne att somna på kvällen och jag blev jätteglad. Tyvärr litade jag på det för mkt och ammade när hon vaknade på natten mellan 3-4 för att jag inte orkade. Fel fel fel, jag vet...det är ju jag som ska ta kontrollen. Men är man utmattad är det svårt.

Nu är vi i Norra Spanien med min mans föräldrar och kurandet har gått helt åt skogen då det ständigt kommer släktingar och vänner som vill träffa Nathalie. Sovtiderna och mattiderna blir inte längre fasta utan jag har gjort så gått jag kunnat efter de förutsättningarna som jag fått här.

Jag tog fram boken igen och insett att jag gör 2 fel: 1 attityden om självklarhet har försvunnit då jag får frågan: varför vagnar du så hårt? Förut tog det bara några minuter och nu kan jag ibland få vagna 40 min och hon blir ledsen och klagar. Vet att jag måste slipa på attityden men då hon inte somnar så fort som hon brukade blir jag osäker. 2: hon får ibland vakna när hon då jag aldrig lyckas med 2h sömn på eftermiddagen...:(

Så nu vill jag då rätta till mina misstag. VI kommer att vara kvar här till 3 sep, ganska lång tid och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Hon sover i vagn och när jag säger ramsan precis när hon ska somna vaknar hon till och börjar antingen gråta eller klaga. Detta har lett till att jag inte vill ramsa... Vad anser ni om det? Hon vaknar alltid till av ramsan och blir inte alls lugn.

Jag lusläser boken och inser att jag begår en rad misstag men jag antar att det inte är försent att rätta till?

Ska man helt enkelt ta och börja om från 0?

Jag måste köra själv för min man har inte tålamod. Efter 5 min på natten säger han att dt inte fungerar.

Om hon vaknar 03 på natten och jag har bestämt mig för att hon ska äta kl 04, vagnar jag då och sen plockar upp kl 04 även om hon inte somnat om? Eller kan jag ta upp 03.30 om hon är lugn?

Sen jag började kuren (tyvärr på halvfart) har hon i alla fall blivit mycket tröttare. Hon behöver verkligen sin sömn nu. Jag kommer inte börja med mat förrän 6 månader och jag kan tänka mig att amma 1 ggr per natt tills hon fyller 6 den 21 sep.

Tacksam för lite experthjälp.

Nathalies mamma
Oliver född 17 december 2009
Nathalie född 21 mars 2012
mumintrollet

Re: Kurbarn 5 månader

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Och välkommen hit skall du vara :)

Så fint att du är mån om din dotters sömn - SHN kommer att ge er fina verktyg att använda i flera år framöver.
För det första vill jag råda dig att avbryta ditt kurförsök direkt och fundera ut hur du vill ha det. Om du vill ge mat ännu på natten råder jag dig att köra Standardmodellen, vilket du får mer information om under Späda Barn och små. Den ger mer svängrum för nattliga måltider och egna metoder.
SHN däremot är mer en regelrätt metod som kräver att man kör konceptet fullt ut - dvs hela nätter utan mat och fasta mat och sovtider under dagen. Tanken bakom SHN är att förmedla ett lugn åt barnet, men om du fortfarande ger mat på natten kommer du antagligen att förmedla förvirrande signaler, ibland kommer mamma med mat och ibland ramsar hon bakom dörren. Hänger du med? Så förbruka inte verktygen så att de mister sin kraft då du verkligen kör igång med kurandet!
Du kan köra Standardmodellen så att du sätter upp schema för dagen, inför stadig mättande mat och sätter klockan och ringa nattetid för ett nattmål. Övriga uppvak vagnar du eller buffar du bort.
Angående er vistelse hos släktingar så VET jag precis hur det känns då attityden ryker på en då folk står och undrar vad sjutton man håller på med. Därför råder jag dig också att skjuta upp kurandet tills ni har en lugnare vardag utan släktingar och frågvisa vuxna kring dig :)
Vad har ni för schema nu? Hur ser vardagen ut vanligtvis? Har du Barnaboken? Vad äter din dotter? Hur ser nätterna ut?
Några standardfrågor som kanske underlättar att vi får uttrett hur ni kommer på rätt spår!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Oliver09

Inlägg av Oliver09 »

Tack snälla för snabbt svar. Jag har varit duktig idag och skrivit upp precis allt jag har gjort och dessutom för första gången klarat av siestan på eftermiddagen på 2h. Jag antar att jag fick en liten kick när jag insåg att det gått rätt utför de två senaste dagarna. Jag vill att mitt schema ska se ut enligt följande:

Uppvaknande kl 07 med mat och socialt umgänge till kl 9.
Sova mellan 09-09.45
Socialt umgänge från 09.45-10.30
Äta kl 10.30-11.30 och socialt umgänge mellan rap och blöjbyte
Sova 2h mellan 11.30-13.30
Äta och socialt umgänge, blöjbyte etc fram till senast 16 då vi tar sista siestan på 30 min.

3h och 15 min siesta på dagen och 12h natt är mitt mål.

Så här har min dag sett ut hittills.

Hon vaknade tyvärr 05.50 men jag skickade upp min man som inte fick henne att sova utan plockade upp och lekte med henne till 06.50 då jag klev upp.. Hon grät inte utan var glad och sprallig. Jag gav mat mellan 07-08 samt lekte, socialt umgänge etc.

Hon somnade 08.36 och jag väckte efter 45 min. Det tog 14 minuter totalt.

Hon åt från 10.45 -11.30 och sov från 11.47 i precis 2h. Hon vaknade men somnade om då jag satt och vakade och tog tag i det vid första pip. Tog 17 min för henne att sova.

Efter det ammade jag i ca 1h med avbrott för rap, blöjbyte och socialt umgänge och vid 16 använde jag marginalkvarten för sista siestan på 30 min. Det tog längre tid, hon verkade faktiskt inte speciellt trött efter att ha sovit 2h i streck för första gången. Det tog 27 min totalt och jag väckte efter 30 min. Hon äter vid 17.30 till 17.50 och vid 18.30 får hon sista nattslurken. Jag lägger henne 19 och efter några minuter är hon helt avslappnad och kl 19.20 är det helt knäpptyst.

Problemet var att vi hade en middag inbokad sen tidigare. Ingen som skulle förstå att jag skulle behöva stanna hemma och vaka över mitt barn. Svärmor ville ju mer än gärna sitta barnvakt...hehe. Vi kom hem 23.45 och då stod svärmor och vagnade men mysvagg....Jag tog över och fick henne att somna men hon var orolig fram till 01.15 men grät inte men låg inte heller still. Tog upp (fel) men jag kände mig helt svimfärdig och ammade. Hon somnade snabbt om och sov till 05.15 och då började kampen. Jag vagnade och vagnade tills kl var 06.30 utan att ha fått henne att somna om. Kände mig helt slut och orkeslös. Kl 06.45 när hon äntligen blev tyst tog jag upp och ammade och hon somnade vid bröstet. Vet att de inte ska men jag försökte och försökte väcka henne men det gick inte. Hon sov som en sten och jag väckte henne sen kl 09. Självklart har hela den här dagen blivit knasig nu och tiderna har rubbats. Jag hoppade förmiddagssiestan då hon redan sovit till 09. Kl 11.30 tog jag en promenad hem från stranden och hon somnade efter ca 25 min men självklart vaknade hon efter 20 min och låg och pratade. Hon verkade inte trött. Försökte en stund men gav sedan upp då hon låg med ögonen helt öppna och pratade.

Nu har jag precis lagt henne igen kl 14.15 och är lite osäker när jag ska väcka. Jag tror jag satsar på en 45 min lur och sen får hon vara vaken till 19, möjligtvis att jag slänger in en 20 min eller 5 minuters om hon är väldigt trött. Jag är osäker om 7-9 räknas som ett pass med tanke på att hon sov så dåligt på natten....

Det är inte lätt, speciellt inte när man är borta på semester men om jag inte börjar nu så kommer jag aldrig börja. Jag satsar på standardmodellen så länge jag inte är hemma och den dagen jag börjar med riktig mat kör jag shn fast i spjälsängen. Kan man fördärva vagnandet? Är rädd att hamna i vagnträsket? Om jag bestämmer för att ge mat kl 04, ska jag väcka henne med en klocka?

Jag är besviken att natten blev som den blev då dagen igår gick som räls och att hon tom sov sina 2h på eftermiddagen.

Jag helammar och hon går upp fint i vikt så jag tänkte fortsätta tills hon fyller 6 månader. Nej, jag letade efter barnaboken när jag var i Sverige men den var slut. Jag borde köpa den.

Fram till att vi kom hit sov hon varje natt till ca 04 och hon vaknade aldrig och grät utan var glad. I början åt hon väldigt glupskt men under sista dagarna tyckte jag bara hon snuttade lite. Det var inte jag som väckte henne, hon hade halvöppna ögon och var lugn.
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D

Jag tycker att du gör rätt i att satsa på standardmodellen till du börjar ge riktig mat. Inne på forumkategorin "Späda och små" kan du få ypperlig hjälp och guidning då, så jag kan be admin att flytta över din tråd dit.

Barnaboken borde du absolut försöka inskaffa! Den är en helt fantastisk hjälp i många år framöver :D . Men så länge
kan du ju läsa trådarna som finns här:
:arrow: "Svar på vanliga frågor - Läs här först"
:arrow: "SM översikt"

Självklart är du välkommen tillbaka till oss på kurforum om/när det blir dags för en SHN-kur :D .

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Oliver09

Inlägg av Oliver09 »

Tack, jag ska läsa och studera de länkar du har angivit. Om jag har fler frågor efter att jag har läst återkommer jag :). Det lustiga är att lilltjejen alltid har varit strålande glad även fast hon inte fått den sömnen hon borde. Däremot tycker jag att hon har blivit allt mer trött sen jag började att införa fasta rutiner och "tvinga" henne att sova. Men jag läste i SHN att det är väldigt vanligt.

Jag ska vänta med SHN tills hon fyller 6 månader och har börjat äta ordentligt med mat. Ett problem som jag ser med vagnandet dock är att det känns trångt. Det verkar som om hon är obekväm i vagnen (Bugaboo Camaleon). Jag vill inte ta till buffning i spjälsäng förrän jag bestämt mig för att köra till 100% men frågan är om hon kan sova en hel månad till i vagnen?

Det är helt ok att min tråd flyttas. Är bara så tacksam för alla tips och råd jag kan få. Med sonen hade jag inga problem tills han var över 2 år och lilltjejen föddes och han bodde hos farmor och farfar. Efter det blev det katastrof men SHN hjälpte mig att komma på fot igen :).
Oliver09

Inlägg av Oliver09 »

Hej,

Jag har några frågor gällande problem som jag har stött på.

1. Om barnet av någon anledning hoppar ett sovpass eller inte sover tiden ut, hur gör ni då på nästa pass? Det har nämligen hänt att jag har planerat in ett pass då vi ska åka bil men så fort bilen stannar så vaknar hon. Jag har en bilstol (maxi-cosi) som man kan sätta använda som barnvagn.

2. Att sova i bärsele, någon nackdel om man kör standardmodellen?

3. Nathalie är oftast riktigt mätt då jag ska ge sista nattslurken och vill inte ha mer. JAg försöker få henne att äta på slutet men hon protesterar vilt. Ibland äter hon lite men oftast vill hon inte ha så mkt. Jag försöker amma så mkt som möjligt på slutet. Jag lägger oftast henne vid 18.45 och 19 sover hon.

3. Nu sover hon oftast till 04.30 utan att vakna och häromdagen till 04.45. Jag ger henne bröstet, försöker inte ens vagna men jag har märkt att hon inte är speciellt hungrig. Hon äter men inte speciellt glupskt vilket får mig att tro att hon troligen skulle klara 12h utan mat. Ska man prova och se vad som händer? Om jag märker att det inte går fortsätta med standardmodellen tills hon fyller 6 mån och äter riktig mat?

4. Det känns som om vagnen börjar bli för liten. Hon försöker svänga runt hela tiden men får inte plats. Inatt vaknade hon tidigare då hon svängt runt och låg med huvudet i väggen på vagnen. Jag tänkte lägga henne i spjälsängen på måndag då jag är tillbaka hemma från semestern. (Vill inte göra ngn ändring innan dess). VAd säger ni om att flytta över till spjälsäng även om jag kör standardmodellen? Jag är rädd att hon ska komma ur vagnen, hon slänger ofta över ena benet och snurrar runt.

Tacksam för svar!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, ska göra ett inhopp i din tråd och se om jag kan räta ut några av dina frågetecken.
Oliver09 skrev: 1. Om barnet av någon anledning hoppar ett sovpass eller inte sover tiden ut, hur gör ni då på nästa pass? Det har nämligen hänt att jag har planerat in ett pass då vi ska åka bil men så fort bilen stannar så vaknar hon. Jag har en bilstol (maxi-cosi) som man kan sätta använda som barnvagn.
Då följer du bara ditt schema och nästa lur kommer på sin ordinarie tid. Men om tösabiten är totalt utmattad så lägger du 15 min tidigare så hon inte blir övertrött.
Vaknar hon när bilen stannar kan du ju sätta över bilbarnstolen i vagnsinsatsen och sen vagna så hon kan sova vidare. Är det bara en liten stund kvar på luren hade jag låtit henne vara vaken.
Oliver09 skrev:2. Att sova i bärsele, någon nackdel om man kör standardmodellen?
Nackdel absolut tycker jag. När man har riktigt små bebisar, innan de blivit tre månader kan jag ha dem i en sjal under em-luren eftersom jag har ett gäng barn som vill ha kvällsmat och då finns inget tålamod för att vagna en raring som har svårt att somna. Att nu när hon är så stor sova i sele förstör mer än det bygger upp tycker jag. Där kan hon inte somna själv utan blir vaggad till sömns. Skönt men inte bra i längden. Någon lur i sele då och då skadar inte men jag hade undvikit att det hade blivit en vana.
Oliver09 skrev:3. Nathalie är oftast riktigt mätt då jag ska ge sista nattslurken och vill inte ha mer. JAg försöker få henne att äta på slutet men hon protesterar vilt. Ibland äter hon lite men oftast vill hon inte ha så mkt. Jag försöker amma så mkt som möjligt på slutet. Jag lägger oftast henne vid 18.45 och 19 sover hon.
Sover hon gott har hon ätit tillräckligt, då behövs det inte trugas alls.
Oliver09 skrev:3. Nu sover hon oftast till 04.30 utan att vakna och häromdagen till 04.45. Jag ger henne bröstet, försöker inte ens vagna men jag har märkt att hon inte är speciellt hungrig. Hon äter men inte speciellt glupskt vilket får mig att tro att hon troligen skulle klara 12h utan mat. Ska man prova och se vad som händer? Om jag märker att det inte går fortsätta med standardmodellen tills hon fyller 6 mån och äter riktig mat?
Vår äldsta sov 12 tim natt på bara bröstmjölk men började äta riktig mat ganska snart därefter. De övriga har börjat äta riktig mat vid 3,4 mån och vid 5 mån har de varit riktiga matvrak som ätit stora portioner varje mål och de har alla sovit 12-tim nätter vid 4 månader.
Om du ska prova eller ej kan inte jag bestämma men jag hade inte gjort det. Antingen får du bestämma dig för att genomföra kuren fullt ut eller så håller du dig flytande med SM tills du bestämmer dig för att ge henne något mer att äta än bröstmjölk.
Oliver09 skrev:4. Det känns som om vagnen börjar bli för liten. Hon försöker svänga runt hela tiden men får inte plats. Inatt vaknade hon tidigare då hon svängt runt och låg med huvudet i väggen på vagnen. Jag tänkte lägga henne i spjälsängen på måndag då jag är tillbaka hemma från semestern. (Vill inte göra ngn ändring innan dess). VAd säger ni om att flytta över till spjälsäng även om jag kör standardmodellen? Jag är rädd att hon ska komma ur vagnen, hon slänger ofta över ena benet och snurrar runt.
Det här handlar om säkerheten, du kan inte ha henne i vagnen om hon riskerar att falla ur det då är det spjälsängen som gäller oavsett om du kör SM eller tänker kura.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Oliver09

Inlägg av Oliver09 »

Tack för svaren. Jag hoppas att hon snart kommer sova hela natten. Jag har några frågor till.

När det gäller att hon ibland vaknar innan så har jag svårt att få henne att somna om även om jag sätter fast maxi cosin på vagnen men om hon vaknat till ordentligt och jag inte är tillräckligt snabb så blir hon pigg. Jag har lyckats med 2 timmarspasset 1 ggr då jag verkligen satt och vakade i 2h och tog tag i vagnen vid minsta pip. Det är dock inte hållbart i längden då jag har en 2,5 åring som behöver sitt. Schemat som jag lagt ut tidigare måste jag ändra nu när Oliver börjar i förskolan. Det ultimata är ju att de sover samtidigt, Oliver 1,5h och Nathalie 2h men det går åt mkt tid åt att vagna :(.

Till mina frågor:

5. Jag har ibland märkt att Nathalie efter 12 timmars sömn fortfarande är trött på morgonen. Hon har börjat gråta när jag gjort glad morgon vilket inte känns rätt. Nu har jag under 2 dagar låtit henne sova 1h extra, dvs 13h natt med ett nattmål mellan 04-05. Hon äter under ca 10 min och vaknar självklart när jag lägger ner men lyckas somna om själv utan vagning. Borde jag väcka efter precis 12 med en mariginalkvart? Kan jag låta henne sova en timme extra och ta bort förmiddagssiestan på 45 min?

6. Jag är rädd att hamna i vagnträsket. JAg gör allt för att få henne att somna själv i vagnen. På kvällarna går det relativt bra. Efter bara en liten stund vrider hon sig till sidan och om jag slutar vagna så ligger hon ofta och gör ljud och somnar sen själv. Ibland behövs lite extra vagning men jag slutar ALLTID innan hon somnar så att hon får gör det sista själv. Däremot på dagen så kan jag ibland få vara hos henne i 40 min tills hon somnat helt. Efter bara några minuter vrider hon sig och börjar göra ljud. Jag slutar vagna och hon är lugn under 5 min. Sen höjs tonen och jag vagnar några minuter till..så kan jag hålla på ett bra tag. Det är klart att jag kan vagna längre och kanske får snabbare resultat men jag vill så gärna att hon ska somna själv.

Jag har läst boken flera ggr men måste lusläsa igen. Jag vill inte förbruka verktygen innan jag ska köra till 100%. Däremot kommer jag väl behöva använda buffningen för att få henne att sova i spjälsäng? Hon kommer ju aldrig att somna själv bara genom att lägga ner henne. Måste säga att jag är lite nervös inför denna nya etapp då nattningen i vagn går bra.

7. Nathalie sover på rygg men vrider om sig själv på sida eller på mage. Jag funderar på att buffa på mage och sen lägga över på rygg innan jag går och lägger mig. Det verkar komplicerat att buffa om de ligger på rygg. Vad tror ni om det?

Tack snälla för all hjälp

Kram Caroline
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Jag hoppar in i din trâd, jag ocksâ. :P

Jag fâr känslan att din tjej helt enkelt ber om mer utrymme. Hos oss har det blivit spjälsäng redan innan tre mânader och sömnen har blivit SÂ mycket bättre dâ barnet fâtt lite mera plats (vi hade i och för sig bara en trâng fransk vagn). Sen som SusanD säger, riskerar hon att falla ur sâ har du ju inget val. Antingen fixar du en större vagn (danska vagnar ska vara det bästa), eller sâ lägger du i spjälsängen.

Jag kanske har slarvläst din trâd :oops: , men jag fâr inte fram att hon äter nâgot annat än bröstmjölk? Dâ tror jag att du där har en stor bit av lösningen, ge henne lite riktig mat! Banan har varit en bra startmat hos oss (vid ca 4 mânader har vi börjat ge, men mânga ger innan). Att läggas riktigt mätt brukar vara det allra bästa mot skarvar exempelvis. Läs gärna vâr favorittrâd Mer mat ât smâfolket.

Och sâ min tredje spontana fundering är att din lilla tjej verkar be om att fâ sova pâ mage. Med vâr första kille följde jag alla officiella râd (vi bor i Frankrike, här är det ocksâ "obligatoriskt" att bebisar ska sova pâ rygg :? ) och det försökte vi med. I en vecka. :lol: Sen blev det sidoläge efter att ha râdgjort med barnmorska. Inför nummer tvâ hade jag läst Barnaboken (mitt livs bästa investering) och Mellanbror fick sova pâ mage, med larm, frân start och han drog till med âtta timmars natt när han var âtta dagar. Nummer tre har ocksâ uppskattat magläge och sov sina tolv timmar vid ca 3 mânader.

Det var mina tankar efter att ha skummat igenom din tråd, nu ska jag ta en närmare titt pâ dina aktuella frâgor. :D
Oliver09 skrev:5. Jag har ibland märkt att Nathalie efter 12 timmars sömn fortfarande är trött på morgonen. Hon har börjat gråta när jag gjort glad morgon vilket inte känns rätt. Nu har jag under 2 dagar låtit henne sova 1h extra, dvs 13h natt med ett nattmål mellan 04-05. Hon äter under ca 10 min och vaknar självklart när jag lägger ner men lyckas somna om själv utan vagning. Borde jag väcka efter precis 12 med en mariginalkvart? Kan jag låta henne sova en timme extra och ta bort förmiddagssiestan på 45 min?
Nja, säger jag. Att ha en bestämd tid att börja dagen pâ brukar vara bästa sättet att fâ struktur pâ dagarna. Och det kommer du ju att behöva ännu mer nu när Storebror ska börja pâ förskolan. Jag tror inte heller pâ att ta bort fm-luren pâ en sân liten. Men kanske det vore idé att ta upp för nattmâl runt 4 istället sâ att nattmâlet inte hamnar sâ nära frukost? (Eller börja med riktig mat pronto och inkassera hela fina nätter inom en vecka :wink: ).
Oliver09 skrev:6. Jag är rädd att hamna i vagnträsket. JAg gör allt för att få henne att somna själv i vagnen. På kvällarna går det relativt bra. Efter bara en liten stund vrider hon sig till sidan och om jag slutar vagna så ligger hon ofta och gör ljud och somnar sen själv. Ibland behövs lite extra vagning men jag slutar ALLTID innan hon somnar så att hon får gör det sista själv. Däremot på dagen så kan jag ibland få vara hos henne i 40 min tills hon somnat helt. Efter bara några minuter vrider hon sig och börjar göra ljud. Jag slutar vagna och hon är lugn under 5 min. Sen höjs tonen och jag vagnar några minuter till..så kan jag hålla på ett bra tag. Det är klart att jag kan vagna längre och kanske får snabbare resultat men jag vill så gärna att hon ska somna själv.

Jag har läst boken flera ggr men måste lusläsa igen. Jag vill inte förbruka verktygen innan jag ska köra till 100%. Däremot kommer jag väl behöva använda buffningen för att få henne att sova i spjälsäng? Hon kommer ju aldrig att somna själv bara genom att lägga ner henne. Måste säga att jag är lite nervös inför denna nya etapp då nattningen i vagn går bra.
En lika stor bov som ryggläge och hungrig bebis är en orolig mamma. :wink: Jag hoppas att du inte tar illa upp, men att du stâr vakt vid vagnen och ingriper vid minsta pip hjälper ju inte din dotter att göra sömnen till sin egen. Och som sades ovan, vagnen är farlig nu, hon är tydligen sâ pass rörlig att hon kan falla ur. Byt vagn eller lägg i spjälsäng.

Ett ypperligt verktyg som inte riskerar att sabba dina förutsättningar inför en eventuell kur är HUSLJUD. Lägg en nöjd och glad (och MÄTT :mrgreen: ) bebis lugnt och glatt och odramatiskt i spjälsängen/vagnen och GÂ. Stötta med husljud (dammsugning brukar vara en hit, men det kanske inte behövs sâ ofta som man vill husljuda sâ jag slâr även ett slag för tvättmaskin, bra "jämn" musik (hos oss har Enya varit en favorit), glad och högljudd lek med storasyskon... Jag skulle inte alls bli förvânad om din dotter helt enkelt drog en lättnadens suck över att fâ lite mera plats (och att fâ somna pâ mage/sida (läs sâ som hon själv föredrar det) \:D/ och fâ vara i fred och somna i sin egen takt.
Oliver09 skrev:7. Nathalie sover på rygg men vrider om sig själv på sida eller på mage. Jag funderar på att buffa på mage och sen lägga över på rygg innan jag går och lägger mig. Det verkar komplicerat att buffa om de ligger på rygg. Vad tror ni om det?
Som sagt ovan, lât henne sova som hon vill! (andningslarm rekommenderas sâ är du helt lugn, även om du nu har en ganska stor donna). Det gâr att buffa pâ rygg (läs i SHN om buffningen (s 138) och hela vägen fram till s 142 där buffning och ryggläge diskuteras. Men jag skulle tippa att din tjej inte behöver nâgon kur, utan helt enkelt ber om mer mat och mer plats. Och lite rätt till självbestämmande. :wink:

Och gillar du SHN-boken sâ kan jag nästan lova att du kommer att älska Barnaboken. Den är sâ mycket mer än bara en bok om barn. Förutom att vara en alldeles äkta guldgruva när man brottas med diverse funderingar i livet med smâ och mindre smâ barn.

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej igen :D

Efter att ha svarat dig tidigare idag, sâ läste jag i bäcks trâd och kom att tänka pâ det du skrev. Läs gärna hela, men här kommer ett utdrag:
bäck skrev:Hej igen alla kompisar!

Nu känner jag att det är dags för en liten uppdatering. Jag vill så gärna dela med mig!

Vi har det så otroligt fint. Jag trodde aldrig att vardagen skulle kunna bli så harmonisk. Men det är verkligen många pusselbitar som har fallit på plats under de sista månaderna.

Sigrid är nu sex månader gammal. Vi började med mat för ungefär 6 veckor sedan. Lite sent kanske (alltså om man tänker på AWs rekommendationer) men det var först då som det föll sig naturligt. Det första min lilla goding fick smaka på var banan. Hon såg så otroligt gullig ut! Nu äter hon mat till alla mål, med efterföljande flaska ibland. Jag ammar bara på morgonen och till nattslurken.

För tre veckor sedan flyttades hon över från sin vagga till sin spjälsäng. Hon ligger i eget rum sedan tre månader tillbaka, så det var ju egentligen ingen större grej att flytta säng. Men för att vara ärlig hade jag verkligen bävat för detta! Till saken hör att vi använt oss av vagningstekniken och vagnat vaggan. Det låter kanske lite konstigt, men det är hjul på vaggan så vi har kunnat putta den på samma slags sätt som man gör när man vagnar. Och detta har vi gjort FÖR MYCKET. Faktiskt varje kväll och till alla dagsläggningar också, för att få henne att somna. Av någon anledning har jag varit rädd för att införa ramsan och tänkt att det ju inte är nån mening med att börja införa den så länge jag inte tror på att det kommer funka (attityden!!!).

När Sigrid skulle flyttas över till spjälsängen så visste jag ju att detta med vagnandet/hjulandet skulle bli ett minne blott. Spjälsängen har ju inga hjul och det ska den inte ha heller! Nu skulle det vara slut på att dröja sig kvar inne i rummet tills hon slutat gråta/klaga (vi har inte vagnat henne tills hon sover, men alltid tills hon tystnat och vi har tyvärr inte gått ut ur rummet emellan - ibland har hon nog somnat förresten.., men oftast har vi slutat vagna när hon blivit lugn). Jag var nervös! MEN jag tänkte nu smäller det! Det kommer funka! Och så bäddade jag jättemysigt och ammade henne i mörkt rum innan jag lade ner henne. Jag markeringsbuffade några gånger, sa ramsan (som jag försökt att smyga in under de två veckorna innan) och gick ut och satte dörren på glänt. Hon somnade! Hon klagade i typ 30 sekunder och sen somnade hon! Haha! Gissa om jag blev paff? Jag tror nog att vårt kvardröjande där inne med hjulen och hennes klagande har hängt ihop! Jaja. Man lär så länge man lever. Har tänkt mycket på det som AW skriver i boken om att många föräldrar gör allt de kan för att slippa höra barnet gråta och tror bestämt att vi har handlat egoistiskt i denna fråga. Som tur är verkar Sigrid inte ha fått några men för livet, så jag förlåter oss!

Alla läggningar har inte gått så lätt efter att spjälsängen introducerades. Men det gör verkligen inte så mycket. Jag känner mig så glad för att vi har vågat gå över till sängen och för att vi har börjat lämna rummet fort efter vi har lagt ner henne. Skratt till godnatt, puff ner i sängen, ramsa ut och avvakta! Nej förresten, jag buffar en liten stund också. Men bara för att markera, inte länge alls. Buff, buff, buff och sen ramsa på väg ut.
Det verkar dock inte som att ramsan har satt sig ännu. Och ibland går vi in och buffar henne en gång eller två, ifall hon inte kan falla till ro själv. På sikt vill jag såklart sluta med detta, men jag tar en sak i taget just nu. Det går så otroligt mycket lättare med läggningarna nu, än för bara några veckor sedan att jag inte ser någon grund till att klaga. Skrattet till godnattet, som jag aldrig har använt mig av tidigare – funkar verkligen. Det är lustigt så många saker som jag liksom hela tiden har tänkt att ”ja, det låter ju bra – men det skulle aldrig funka för oss” när jag har läst om det i bb eller här på forumet. Men när man väl vågar försöka och gör det helhjärtat så funkar det ju faktiskt oftast för en själv också!

Jag har blivit mer modig när det gäller att hålla mig borta och Sigrid har (med åldern tror jag) slutat att skrika upp sig lika mycket. Hon ligger oftast och klagar en stund men oftast så somnar hon helt själv!!!
:heart: (igen :lol: )
Oliver09

Inlägg av Oliver09 »

Hej,

Tack snälla för detaljerat svar. Jag är oerhört tacksam för alla råd och tips jag kan få. Min lilla tjej har från början sovit väldigt väldigt lite. Sen hon föddes har jag försökt gå dagliga promenader för att själv få röra på mig och för att hon skulle få vara ute. Jag märkte ganska fort att hon inte somnade lätt utan höll sig vaken från ca 08-17 utan att sova, vilket inte känns normalt för en 1-4 månaders bebis. Hon var ALDRIG ledsen utan alltid glad och pratade för fullt. Det var först under semestern i Sverige som jag tänkte att så här kan jag ju inte ha det, även om hon nu är glad så jag fick hjälp av en vän som också är aktiv på forumet att öva upp vagntekniken. JAg lyckades få lilltjejen att sova :D . Till en början tog det lång tid men tillslut lyckades jag inom 20 min så jag antar att tekniken fungerade. Jag lyckades även få henne att somna 07 och inte 23 ammandes som tidigare, vilket gjorde att hon fick mer sömn under natten. Jag märkte i och med detta att hon tydligare visade under dagen när hon var trött.

Du har rätt. Jag helammar och har inte introducerat mat ännu. Vi bor i Spanien och jag är ganska noga med att följa barnens barnläkares råd. Hon har ökat väldigt mycket i vikt av bara mjölken så hon tyckte jag skulle avvakta till 6 månader. Jag är medveten om att 12 timmars natt kanske inte kommer förrän hon fått tillräckligt med mat men kan nog stå ut några veckor till :wink: .

Jag måste säga att jag blev lite sporrad av dina inlägg och la henne i större säng för eftermiddagssiestan. Men tyvärr gick det inte som jag tänkt mig :cry: . Hon var glad, hade ätit ordentligt och fick ligga på mage. Då hon precis har lärt sig att ställa sig på alla fyra började hon direkt att "träna". Jag försökte lägga ner huvudet på sidan och benen i sär som AW gör men hon reste sig snabbt igen. Försökte få ner huvudet men hon spjärnade emot...så jag ramsade mig ut istället och började väsnas i badrummet, duschade och pratade med mannen. Hon grät inte men klagade. Jag försökte ramsa (hjälpte inte) och efter en timme gick tonen upp. Hon grät inte men klagade väldigt. Jag gick in efter en timme och när hon var tyst och lugn ammade jag. Hon somnade nästan men väckte och försökte sen lägga ned men då blev hon helt helt hysterisk. Jag vet att man inte ska ta upp...men jag har inte hjärta att låta henne gråta när det verkligen rinner krokodiltårar. Hon gråter aldrig och när hon väl gör det så rinner det tårar längs med kinderna. :cry: . Jag är väl för svag antar jag... men jag vill inte att det här ska vändas till någon 5-minutersmetod.....Det hela slutade med att eftermiddagssiestan slopades helt. Hon somnade helt enkelt inte. Sen körde jag som vanligt 20 minuterspasset i vagn och då somnade hon på 5 min.

Jag hade aldrig några problem med sonen, han sov bra från början och somnade lätt men den här lilla damen är alldeles för intresserad av världen utanför.

Nu har jag lagt för kvällen och hon somnade i vagnen. Måste sluta med vagn när jag kommer tillbaka från semestern på måndag....men om inte husljud fungerar..vad gör jag? Kanske ska jag lägga på rygg så får hon själv vrida sig till mage? Det verkar som om när jag lägger på rygg så vill hon börja krypa. Tyvärr kommer ju sonen bli lidande om det tar lång tid för dottern att somna i spjälsäng. Vad gör man om de verkligen börjar gråta hysteriskt? Måste öva på buffandet men det är inte lätt om den lilla ställer sig på alla fyra och vägrar lägga ner huvudet. Vill inte förbruka verktygen innan jag bestämmer mig för att köra en hel natt (om det nu behövs). Problemet jag har är att hon inte kan somna själv utan hjälp. Löser jag det så kan nog det andra lösas också. På kvällarna ammar jag tills hon vänder bort huvudet och ser äcklad ut.

Tack snälla igen för all hjälp!!

KRam från Spanien :heart:
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

jag tänker vara väldigt kort och konsis då jag bara kan snabbsvara. :D

Att man går UPP i vikt säger egentligen inte så mycket om hurvida man får i sig tillräckligt för att STÅ SIG på. Om jag som vuxen till exempel skulle försöka leva på bara barnvälling så skulle jag nog komma upp i rätt antal kallorier och kanske även öka i vikt. men Även om jag varje gång åt tills jag är helt mätt så skulle jag inte stå mig så länge på det. :wink:

Samma sak är det med en liten unge på 5 snart 6 mån. Där behövs RIKTIG mat för att orka och ffa kunna sova som folk. Råden om smakportioner börjar att mjukas upp och i sverige har man backat och säger att det visst är ok med smakisar tidigare. :D :mrgreen: Jag har gett mina mat från 4 mån och 3,5 med lillemannen som var stor och extremt hungrig. Har gått utmärkt! :D

Så länge du inte infört det känner jag spontant att det är svårt att råda dig då du inte gett ungen riktigt chansen ordentligt. När liten väl får mat ordentligt så får du bvestämma dig för hur du skall hantera uppvak och insomningar. Då får DU vara den som visar och leder ( och däringår även att lära sig backa och lyssna på barnet och ge förtroende att klara själv) Då använder du verktygen för att LUGNA när det behövs. Att liten ställer sig på alla fyra gör väl inget eller? Det viktigaste är ju inte att ungen sover varje minut på schemat utan att man inte blir riktigt ledsen på vägen. Eller hur? Ramsan behöver etableras innan den kan användas som verktyg. Den behöver få sista ordet innan insomning där lugn bebis tar emot den innnan den fungerar. Innan dess har liten inte ngn chans att förstå vad som gäller och då kommer liten att fråga.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Oliver09

Inlägg av Oliver09 »

Tack snälla för alla råd. Jag har nu bestämt mig för att börja ge mat strax före 6 månader och på 6 månadersdagen den 21 sep påbörja en kur ( om det behövs efter att liten får mat). Kanske löser sig många av mina problem automatiskt.

I vilket fall som helst så har jag några veckor på mig att läsa shn och studera igen. Tillsvidare har jag tagit fram ett nytt schema då storebror börjar förskolan nu i sep och det tyvärr krockar med nuvarande schema. Jag skulle vilja ha lite feed-back.

07.30 glad morgon och frukost ( just nu bara amning) fram till 08.30 med sköte, ensamlek och delaktighet med resten av familjen. Storebror lämnas kl 09.
09.15-10.45 sova ute, samtidigt som jag motionerar.
Äta 11.30-11.15 med lek etc där emellan.
Lek fram till 12.30 i okt och 13 i sep då förskolan har olika scheman.
Sova 13.15-15.15 eller ev 13.15-14.45 ( vet inte riktigt vad som är bäst? Råd?
Äta 15.15-15.45
15.45-17.15 lek
18.15 mat och 19 sista slurken. Bad, lek och skratt till gonattet.

Skulle 12h natt och 3h dag räcka?
Oliver09

Inlägg av Oliver09 »

Sarisparis skrev:Hej :D

Ett ypperligt verktyg som inte riskerar att sabba dina förutsättningar inför en eventuell kur är HUSLJUD. Lägg en nöjd och glad (och MÄTT :mrgreen: ) bebis lugnt och glatt och odramatiskt i spjälsängen/vagnen och GÂ. Stötta med husljud (dammsugning brukar vara en hit, men det kanske inte behövs sâ ofta som man vill husljuda sâ jag slâr även ett slag för tvättmaskin, bra "jämn" musik (hos oss har Enya varit en favorit), glad och högljudd lek med storasyskon... Jag skulle inte alls bli förvânad om din dotter helt enkelt drog en lättnadens suck över att fâ lite mera plats (och att fâ somna pâ mage/sida (läs sâ som hon själv föredrar det) \:D/ och fâ vara i fred och somna i sin egen takt.

Idag kom vi hem från semestern (har varit borta i två månader) och det har inte varit lätt att få in rutiner med besök av nya släktingar etc. Idag bestämde jag mig i alla fall för att låta Nathalie ligga i en annan säng som är något större än vagnen. Jag lekte med henne innan och sen bar jag in henne i rummet och la ner och ramsade mig ut. Sen satte jag igång och badade Oliver och pratade för full hals. Vi lekte och sjöng och sen sa jag god natt till Oliver. Jag hörde att hon pratade och lät små arg ibland men jag svarade med ramsa. När jag väl lagt Oliver satte jag igång och dammsög för full hals och jag tyckte att det lät som om hon var tyst men vågade inte öppna dörren. Jag satte in dammsugaren i ett annat rum och lyssnade... det var tyst. Stängde av dammsugaren och öppnade dörren och hon sov :). Vad kan det ha tagit? 15 min? Jag känner en enorm lättnad då alla verktyg är intakta :)
Oliver09 skrev:7. Nathalie sover på rygg men vrider om sig själv på sida eller på mage. Jag funderar på att buffa på mage och sen lägga över på rygg innan jag går och lägger mig. Det verkar komplicerat att buffa om de ligger på rygg. Vad tror ni om det?
Som sagt ovan, lât henne sova som hon vill! (andningslarm rekommenderas sâ är du helt lugn, även om du nu har en ganska stor donna). Det gâr att buffa pâ rygg (läs i SHN om buffningen (s 138) och hela vägen fram till s 142 där buffning och ryggläge diskuteras. Men jag skulle tippa att din tjej inte behöver nâgon kur, utan helt enkelt ber om mer mat och mer plats. Och lite rätt till självbestämmande. :wink:

Jag la henne direkt på mage. Hon vrider ändå om sig själv till mage innan hon somnar och fördelen är ju att hon kan rapa då också om så skulle behövas. Jag ska se om jag hittar ett larm även om hennes spanska barnläkare sagt att risken för PSD minskar vid 6 månaders ålder.

Och gillar du SHN-boken sâ kan jag nästan lova att du kommer att älska Barnaboken. Den är sâ mycket mer än bara en bok om barn. Förutom att vara en alldeles äkta guldgruva när man brottas med diverse funderingar i livet med smâ och mindre smâ barn.

Jag ska absolut införskaffa boken :)

Tack igen :)

KRam :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D
Oliver09 skrev: Idag kom vi hem från semestern (har varit borta i två månader) och det har inte varit lätt att få in rutiner med besök av nya släktingar etc. Idag bestämde jag mig i alla fall för att låta Nathalie ligga i en annan säng som är något större än vagnen. Jag lekte med henne innan och sen bar jag in henne i rummet och la ner och ramsade mig ut. Sen satte jag igång och badade Oliver och pratade för full hals. Vi lekte och sjöng och sen sa jag god natt till Oliver. Jag hörde att hon pratade och lät små arg ibland men jag svarade med ramsa. När jag väl lagt Oliver satte jag igång och dammsög för full hals och jag tyckte att det lät som om hon var tyst men vågade inte öppna dörren. Jag satte in dammsugaren i ett annat rum och lyssnade... det var tyst. Stängde av dammsugaren och öppnade dörren och hon sov :). Vad kan det ha tagit? 15 min? Jag känner en enorm lättnad då alla verktyg är intakta :)
Underbart! =D> :D Dammsugning har alltid varit en megahit här också. 8) Tryggt, brummande ljud, liten hör att man vaktar men slipper överkoncentrationen från mamma :wink:
Oliver09 skrev: Jag la henne direkt på mage. Hon vrider ändå om sig själv till mage innan hon somnar och fördelen är ju att hon kan rapa då också om så skulle behövas. Jag ska se om jag hittar ett larm även om hennes spanska barnläkare sagt att risken för PSD minskar vid 6 månaders ålder.
:thumbsup:
Oliver09 skrev:Jag har nu bestämt mig för att börja ge mat strax före 6 månader och på 6 månadersdagen den 21 sep påbörja en kur ( om det behövs efter att liten får mat). Kanske löser sig många av mina problem automatiskt.

I vilket fall som helst så har jag några veckor på mig att läsa shn och studera igen.
Låter som en bra plan! :D Se till att liten kommit upp i ordentliga portioner mat minst 2-3 ggr/dag innan du börjar kura.
Oliver09 skrev:Tillsvidare har jag tagit fram ett nytt schema då storebror börjar förskolan nu i sep och det tyvärr krockar med nuvarande schema. Jag skulle vilja ha lite feed-back.

07.30 glad morgon och frukost ( just nu bara amning) fram till 08.30 med sköte, ensamlek och delaktighet med resten av familjen. Storebror lämnas kl 09.
09.15-10.45 sova ute, samtidigt som jag motionerar.
Äta 11.30-11.15 med lek etc där emellan.
Lek fram till 12.30 i okt och 13 i sep då förskolan har olika scheman.
Sova 13.15-15.15 eller ev 13.15-14.45 ( vet inte riktigt vad som är bäst? Råd?
Äta 15.15-15.45
15.45-17.15 lek
18.15 mat och 19 sista slurken. Bad, lek och skratt till gonattet.

Skulle 12h natt och 3h dag räcka?
Ja, 15 timmar per dygn är rekommendationen för 5-6 månaders, men jag tycker dock att det känns lite tidigt för bara 2 lurar. Eftermiddagen blir väldigt lång för en sån här liten plutt.... :sleep:
Ett populärt 5-6 månadersschema är 12-45-2-20. Kan det gå att få ihop med förskoletiderna tro?
Kolla in lite exempelscheman här!

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"