Kurstart av dotter åtta månader - frågor om schema mm
Re: Kurstart av dotter åtta månader - frågor om schema mm
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hej igen 
Dygnen på landet gick helt ok. Vår lilla tjej sov bättre och bättre. Vissa bakslag, som en ledsen natt mellan 02.30 och 4.00 t ex men gick ändå bra. Det är nu 1 1/2 månad ca sen vi började kura och jag har lite frågor igen..
Den ena gäller kvällsläggningen. Som det är nu är hon oftast inte jätteledsen när vi lägger henne men ligger och gnäller och bökar under solfjädern i 5-15 minuter innan hon blir lugn och vi ramsar ut. ibland gnäller hon till kort då och ibland tystnar hon helt när vi går ut och somnar direkt (ibland känns det som att hon gnäller för att vi är där och blir tyst när vi går ut MEN ibland känns det tvärtom och det har hänt att hon har blivit riktigt ledsen om vi har gått ut för snabbt inann hon har "gnällt av sig" under solfjädern. ) Har du/ni ngt tips på hur vi ska göra? Målet är ju att få mysiga glada läggningar och slippa stå och solfjädra vår dotter för att hon är ledsen eller gnäller. Annars är nätterna väldigt bra!! Sällan uppvak och även fast hon vaknar oftast mellan 6 och 6.30 (istället för 7) så ligger hon ofta och bara snackar lite i sängen och blir inte lika ledsen som förr
Andra frågan gäller daglurerna. Redan efter drygt en vecka gick dom super!! Hon blev sällan ledsen, låg och snackade med sig själv innan hon somnade och sov genom hela passen. Men något har hänt... Hon har börjat bli mer ledsen när vi lägger henne på dagen och börjar ofta gråta vid ramsan och gråter sen i 3-15 minuter innan hon somnar. Men inte nog med detta. Hon har även senaste dagarna vaknat efter 40-45 minuter på långpasset och blivit jätteledsen och absolut inte kunnat komma till ro och somna om. Har ni några råd? Hon sover i vagn på daglurarna och helst skulle vi vilja behålla det så men misstänker att ett råd kan vara att flytta in henne? Min fråga är i så fall hur ska vi göra med det? Ska vi mörklägga även på dagarna? När hon sover i vagnen brukar vi göra så att vi lägger ner, spänner fast, skratt till god natt (dvs i vagnen) och sen filt, mörklägg och ramsa bort. När vi börjar ramsa är hon alltid tyst och nöjd men har senaste tiden blivit ledsen när vi går bort med ramsan. På kvällarna gör vi annorlunda då kör vi skratt till god natt utanför hennes rum, och lägger sen ner snabbt och solfjädrar tills hon är lugn och ramsar sen ut. Denna solfjädring tar ofta 10-15 min. Skulle vi göra så på dagen "äter det" ju upp mycket av hennes sovtider på dagen. Hur tycker ni vi ska göra? Som sagt helst vill vi behålla daglurerna i vagnen (främst för att jag då kan promenera sista 20 min på långpasset och hinner därmed till öppna förskolan vilket hon älskar).
Schemat ser ut så här och Lilly är nu 9,5 månad:
7 god morgon ammning
8 gröt och katrinplommon
9-9.45 sova i vagnen
11.30 lunch
12.30-14 sova i vagnen
14.15 mellis
17.30 middag
18.30 välling
19 natt
Skulle bli jätteglad för lite råd och tips
Kram!
Dygnen på landet gick helt ok. Vår lilla tjej sov bättre och bättre. Vissa bakslag, som en ledsen natt mellan 02.30 och 4.00 t ex men gick ändå bra. Det är nu 1 1/2 månad ca sen vi började kura och jag har lite frågor igen..
Den ena gäller kvällsläggningen. Som det är nu är hon oftast inte jätteledsen när vi lägger henne men ligger och gnäller och bökar under solfjädern i 5-15 minuter innan hon blir lugn och vi ramsar ut. ibland gnäller hon till kort då och ibland tystnar hon helt när vi går ut och somnar direkt (ibland känns det som att hon gnäller för att vi är där och blir tyst när vi går ut MEN ibland känns det tvärtom och det har hänt att hon har blivit riktigt ledsen om vi har gått ut för snabbt inann hon har "gnällt av sig" under solfjädern. ) Har du/ni ngt tips på hur vi ska göra? Målet är ju att få mysiga glada läggningar och slippa stå och solfjädra vår dotter för att hon är ledsen eller gnäller. Annars är nätterna väldigt bra!! Sällan uppvak och även fast hon vaknar oftast mellan 6 och 6.30 (istället för 7) så ligger hon ofta och bara snackar lite i sängen och blir inte lika ledsen som förr
Andra frågan gäller daglurerna. Redan efter drygt en vecka gick dom super!! Hon blev sällan ledsen, låg och snackade med sig själv innan hon somnade och sov genom hela passen. Men något har hänt... Hon har börjat bli mer ledsen när vi lägger henne på dagen och börjar ofta gråta vid ramsan och gråter sen i 3-15 minuter innan hon somnar. Men inte nog med detta. Hon har även senaste dagarna vaknat efter 40-45 minuter på långpasset och blivit jätteledsen och absolut inte kunnat komma till ro och somna om. Har ni några råd? Hon sover i vagn på daglurarna och helst skulle vi vilja behålla det så men misstänker att ett råd kan vara att flytta in henne? Min fråga är i så fall hur ska vi göra med det? Ska vi mörklägga även på dagarna? När hon sover i vagnen brukar vi göra så att vi lägger ner, spänner fast, skratt till god natt (dvs i vagnen) och sen filt, mörklägg och ramsa bort. När vi börjar ramsa är hon alltid tyst och nöjd men har senaste tiden blivit ledsen när vi går bort med ramsan. På kvällarna gör vi annorlunda då kör vi skratt till god natt utanför hennes rum, och lägger sen ner snabbt och solfjädrar tills hon är lugn och ramsar sen ut. Denna solfjädring tar ofta 10-15 min. Skulle vi göra så på dagen "äter det" ju upp mycket av hennes sovtider på dagen. Hur tycker ni vi ska göra? Som sagt helst vill vi behålla daglurerna i vagnen (främst för att jag då kan promenera sista 20 min på långpasset och hinner därmed till öppna förskolan vilket hon älskar).
7 god morgon ammning
8 gröt och katrinplommon
9-9.45 sova i vagnen
11.30 lunch
12.30-14 sova i vagnen
14.15 mellis
17.30 middag
18.30 välling
19 natt
Skulle bli jätteglad för lite råd och tips
Kram!
hejsan,
Va härligt att resan till landet gick så bra
Det var så pass länge sedan ni kurade att ni definitivt skulle kunna ha en super kort solfjäder som en följd på tillrättaläggandet och sedan direkt ut. Solfjädern borde bara vara några sekunder. I och med att ni hamnat i ett litet träsk får ni försöka ta er ur det, men läs först om Thaimassagen i denna tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
Korta ner soljfädern och gå direkt ut, var beredd på att det kommer att komma arga utrop från liten som känner sig berättigad till en lååång och härlig massage, *ops* jag menar solfjäder 8)
Vidare guidning när jag fått lite mer info
Kram
Va härligt att resan till landet gick så bra
Jag tänker att hon gnäller för att hon tycker att solfjädern / massagen är så himla skön och att hon gärna skulle vilja ha mer av den varan, ja helst hela natten långDen ena gäller kvällsläggningen. Som det är nu är hon oftast inte jätteledsen när vi lägger henne men ligger och gnäller och bökar under solfjädern i 5-15 minuter innan hon blir lugn och vi ramsar ut. ibland gnäller hon till kort då och ibland tystnar hon helt när vi går ut och somnar direkt (ibland känns det som att hon gnäller för att vi är där och blir tyst när vi går ut MEN ibland känns det tvärtom och det har hänt att hon har blivit riktigt ledsen om vi har gått ut för snabbt inann hon har "gnällt av sig" under solfjädern.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
Korta ner soljfädern och gå direkt ut, var beredd på att det kommer att komma arga utrop från liten som känner sig berättigad till en lååång och härlig massage, *ops* jag menar solfjäder 8)
Hur ser ert schema ut (beskriv vilka lurar som är i vagn och vilka som är inne).. hur gammal är din dotter nu?Andra frågan gäller daglurerna. Redan efter drygt en vecka gick dom super!! Hon blev sällan ledsen, låg och snackade med sig själv innan hon somnade och sov genom hela passen. Men något har hänt... Hon har börjat bli mer ledsen när vi lägger henne på dagen och börjar ofta gråta vid ramsan och gråter sen i 3-15 minuter innan hon somnar. Men inte nog med detta. Hon har även senaste dagarna vaknat efter 40-45 minuter på långpasset och blivit jätteledsen och absolut inte kunnat komma till ro och somna om. Har ni några råd? Hon sover i vagn på daglurarna och helst skulle vi vilja behålla det så men misstänker att ett råd kan vara att flytta in henne? Min fråga är i så fall hur ska vi göra med det? Ska vi mörklägga även på dagarna? När hon sover i vagnen brukar vi göra så att vi lägger ner, spänner fast, skratt till god natt (dvs i vagnen) och sen filt, mörklägg och ramsa bort. När vi börjar ramsa är hon alltid tyst och nöjd men har senaste tiden blivit ledsen när vi går bort med ramsan.
Vidare guidning när jag fått lite mer info
Kram
Tack för snabbt svar (som alltid
)
Så här är schemat:
7 god morgon ammning (from torsdag ska amning bytas ut mot välling )
8 gröt och katrinplommon
9-9.45 sova i vagnen
11.30 lunch
12.30-14 sova i vagnen
14.15 mellis
17.30 middag
18.30 välling
19 natt
Så här är schemat:
7 god morgon ammning (from torsdag ska amning bytas ut mot välling )
8 gröt och katrinplommon
9-9.45 sova i vagnen
11.30 lunch
12.30-14 sova i vagnen
14.15 mellis
17.30 middag
18.30 välling
19 natt
Halloj
9 1/2 månad, ja då torde hon vara förbi 8-månadersångesten så den kan vi inte "skylla på" 8)
Jag tänker att hon börjar bli för stor för vagnen, åtminstone att sova det långa passet. Förstår att det kanske känns tungt men de flesta stöter tyvärr på detta problem förr eller senare. Barn som sover dåligt och knappt får ihop 75 % av den sömn de behöver brukar dock kunna sova gott i vagn långt upp i åldrarna. Varför? jo för att de är så sömndepriverade att de somnar var som helst, sittandes, liggandes i någons knä, på tåget, i matstolen. Föräldrarna kan till dessa barn nästan vara lite stolta och säga att deras son/dotter minsann somnar var som helst. Vilket enligt mig inte är konstigt alls, barnet får ju inte på långa vägar så mycket sömn som denne behöver för sin ålder och är således så uttröttad att det inte går att hålla sig vaken..
Kurade barn som sover exakt så mycket som de behöver för sin ålder och ibland till och med lite extra har ju ett gediget sömnkonto och klarar såldes både att resa kortare sträckor utan att falla i sömn och att äta hela måltider utan att somna med näsan i gröten
Vad vill jag då säga med allt detta.. jo att ditt barn sover mycket och bra och därför orkar hålla sig vaken och orkar protestera mot att sova på rygg, fastspänd i en liten trång vagn. Hon är ju en stor tjej nu, snart 10 månader.. Hon vill ha en skön stor spjälsäng med mycket plats för rörelse och magläge. Ett rum där du kan mörklägga och hon kan ligga för sig själv och filosofera. Den korta luren kan du dock ha kvar i vagnen då den är så pass kort att hon troligtvis klarar att sova igenom den.
Kram
9 1/2 månad, ja då torde hon vara förbi 8-månadersångesten så den kan vi inte "skylla på" 8)
Jag tänker att hon börjar bli för stor för vagnen, åtminstone att sova det långa passet. Förstår att det kanske känns tungt men de flesta stöter tyvärr på detta problem förr eller senare. Barn som sover dåligt och knappt får ihop 75 % av den sömn de behöver brukar dock kunna sova gott i vagn långt upp i åldrarna. Varför? jo för att de är så sömndepriverade att de somnar var som helst, sittandes, liggandes i någons knä, på tåget, i matstolen. Föräldrarna kan till dessa barn nästan vara lite stolta och säga att deras son/dotter minsann somnar var som helst. Vilket enligt mig inte är konstigt alls, barnet får ju inte på långa vägar så mycket sömn som denne behöver för sin ålder och är således så uttröttad att det inte går att hålla sig vaken..
Kurade barn som sover exakt så mycket som de behöver för sin ålder och ibland till och med lite extra har ju ett gediget sömnkonto och klarar såldes både att resa kortare sträckor utan att falla i sömn och att äta hela måltider utan att somna med näsan i gröten
Vad vill jag då säga med allt detta.. jo att ditt barn sover mycket och bra och därför orkar hålla sig vaken och orkar protestera mot att sova på rygg, fastspänd i en liten trång vagn. Hon är ju en stor tjej nu, snart 10 månader.. Hon vill ha en skön stor spjälsäng med mycket plats för rörelse och magläge. Ett rum där du kan mörklägga och hon kan ligga för sig själv och filosofera. Den korta luren kan du dock ha kvar i vagnen då den är så pass kort att hon troligtvis klarar att sova igenom den.
Kram
Ok jag börjar också luta åt att vi får göra så. Då har jag en fråga, hur ska vi göra med den läggningen? Ska jag solfjädra tills hon är tyst eller gå ut med ramsa när hon gnäller? I vagnen kör vi ju skratt när hon är i vagnen och hon är därmed nöjd när vi går därifrån med ramsan och börjar sen gnälla i ca tre minuter innan hon sover. Ngt annat man ska tänka på när man flyttar in henne?
En annan fråga. När ca ska vi ändra schemat nästa gång pga ålder?
Tack och kram!!
En annan fråga. När ca ska vi ändra schemat nästa gång pga ålder?
Tack och kram!!
Hej,
rent generellt gäller ju vid läggningar att man gör proceduren så kort som möjligt, man brukar tala om "2-minutersläggningar, dvs längre än så ska man inte vara med barnet inne i sovrummet innan det ska sova.
Glatt intåg + glad nedläggning (hur man nu brukar göra), tillrättaläggande så gott det går med ett sånt stor/rörligt barn en snabb markering gnm att lägga händerna över övre delen av ryggen sedan ramsa sig ut x 4. Gör man mer än så/dröjer sig kvar kvar/står å solfjädrar tycker jag att man signalerar fara å färde. Solfjädern är ju främst ett krisverktyg som jag inte tycker man ska anv när ingen kris finns och man vill ju förmedla att allt är OK inför den stundande luren, eller hur?
Uppstår det frågor efter det så ge svar m h a ramsan och ev stötta med husljud. Samma strategi som när du lägger inför natten helt enkelt bara. Var beredd på att det kan gnölas och tjorvas och pratas och ha sig, men så länge det inte blir direkta frågor som kräver ett "ramssvar" så är det bara att lämna ifred tycker jag och låta henne ta den tid som hon behöver.
Ge det 7-10 dgr för läggningen inomhus att sätta sig, så panika inte om det inte funkar med ens. Nya bud = nya frågor från barnet
Vi har skurit ned på fm-luren vid ca 11 mån till 20 min (12+20+1.5) och sen efter 1 års-dagen tagit bort den helt och kört 12+1.5 fram tills ca 2 år då vi kortat långa luren. Ni lär märka, det brukar visa sig i o m att det blir krångel med insomningar etc att det är dax att dra ner

rent generellt gäller ju vid läggningar att man gör proceduren så kort som möjligt, man brukar tala om "2-minutersläggningar, dvs längre än så ska man inte vara med barnet inne i sovrummet innan det ska sova.
Uppstår det frågor efter det så ge svar m h a ramsan och ev stötta med husljud. Samma strategi som när du lägger inför natten helt enkelt bara. Var beredd på att det kan gnölas och tjorvas och pratas och ha sig, men så länge det inte blir direkta frågor som kräver ett "ramssvar" så är det bara att lämna ifred tycker jag och låta henne ta den tid som hon behöver.
Ge det 7-10 dgr för läggningen inomhus att sätta sig, så panika inte om det inte funkar med ens. Nya bud = nya frågor från barnet
Vi har skurit ned på fm-luren vid ca 11 mån till 20 min (12+20+1.5) och sen efter 1 års-dagen tagit bort den helt och kört 12+1.5 fram tills ca 2 år då vi kortat långa luren. Ni lär märka, det brukar visa sig i o m att det blir krångel med insomningar etc att det är dax att dra ner
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Börja gärna med förändringen att börja låta tjejen sova inomhus i säng och avvakta 10 dagar. Om hon fortfarande vaknar tidigt på morgonen eller inte sover hela lunchluren ja då tycker jag att du kan korta ner dagens första lur till 20 min.
Sen runt året (vissa tidigare vissa senare) drar man ner till en enda lur (man behåller lunchluren).
/Nat
Sen runt året (vissa tidigare vissa senare) drar man ner till en enda lur (man behåller lunchluren).
/Nat
Ok tack snälla för era svar!! Jag håller er uppdaterade på hur det går 
Hej!
har inte hänt så mycket för jag har varit iväg på konferens och min man är inte lika säker på att det är rätt beslut att flytta in daglurerna till säng. Däremot har hon sovit klockrent i vagnen alla de dagar jag har varit borta. Igår var jag tillbaka och flyttade in långpasset till säng men (som väntat) blev hon ledsen och sur och sov bara 20 minuter isf 1,5 h. Vi har nu bestämt oss för att fortsätta med daglurerna i vagn och fokusera närmaste dagarna på att bara solfjädra kort och lämna rummet direkt på kvällen. Det gick helt ok igår, hon somnade på 30 minuter. Ska bli spännande att se hur det går ikväll. När detta sitter klockrent så ska vi ta beslut i om vi ska flytta in henne eller ej.
Jag har även en liten fråga angående schemat. Det är nämligen babyrytmik 9.30 en dag i veckan där vi bor och sångstund på öppna förskolan kl 14. Jag skulle så gärna vilja vara med på detta. Om hon sover i vagn kan jag promenera med henne till öppna förskolan och när hon vaknar 14 så får hon direkt vara med på sångstunden men om hon sover i säng går det ju inte. Och babyrytmiken börjar ju en kvart innan hennes sovstund är över. Finns det ngt jag kan göra med schemat för att lösa detta eller kan man väcka en kvart tidigare en dag i veckan? Har du några tips? Uppskattar dina tips enormt mycket!!!
hon är född 7/11 2011 och schemat ser ut så här:
7 vaknar 1 dl välling
8 gröt och katrinplommon
9-9.45 lur i vagn
11.30 lunch
12.30-14.00 lur i vagn (än så länge)
14.15 mellis
17.30 middag
18.30 välling
19 natt
har inte hänt så mycket för jag har varit iväg på konferens och min man är inte lika säker på att det är rätt beslut att flytta in daglurerna till säng. Däremot har hon sovit klockrent i vagnen alla de dagar jag har varit borta. Igår var jag tillbaka och flyttade in långpasset till säng men (som väntat) blev hon ledsen och sur och sov bara 20 minuter isf 1,5 h. Vi har nu bestämt oss för att fortsätta med daglurerna i vagn och fokusera närmaste dagarna på att bara solfjädra kort och lämna rummet direkt på kvällen. Det gick helt ok igår, hon somnade på 30 minuter. Ska bli spännande att se hur det går ikväll. När detta sitter klockrent så ska vi ta beslut i om vi ska flytta in henne eller ej.
Jag har även en liten fråga angående schemat. Det är nämligen babyrytmik 9.30 en dag i veckan där vi bor och sångstund på öppna förskolan kl 14. Jag skulle så gärna vilja vara med på detta. Om hon sover i vagn kan jag promenera med henne till öppna förskolan och när hon vaknar 14 så får hon direkt vara med på sångstunden men om hon sover i säng går det ju inte. Och babyrytmiken börjar ju en kvart innan hennes sovstund är över. Finns det ngt jag kan göra med schemat för att lösa detta eller kan man väcka en kvart tidigare en dag i veckan? Har du några tips? Uppskattar dina tips enormt mycket!!!
hon är född 7/11 2011 och schemat ser ut så här:
7 vaknar 1 dl välling
8 gröt och katrinplommon
9-9.45 lur i vagn
11.30 lunch
12.30-14.00 lur i vagn (än så länge)
14.15 mellis
17.30 middag
18.30 välling
19 natt
halloj!
Jag tycker att man bestämmer sig för en förändring och då skall det vara väl diskuterat mellan vårdnadshavarna och sedan tar man ett beslut. Efter det genomför man förändringen.. man testar inte en gång och "oh nej det gick visst inte bra, hon ställer frågor..." och sen byter tillbaka, utan man kör och är bestämd och visar att nu blir det på detta sätt. Liten ställer självklart frågor, det är ju något nytt som sker och mamma och pappa får svara extra bestämt. När det gått 10 dagar kan man utvärdera resultatet och ta ett nytt beslut baserat på det.
Babyrytmiken som börjar kl 9:30 kommer ni att kunna vara med på utan problem när dottern är kring året för då har ni tagit bort dagens första lur, hence inget problem med schemat. Svårt just nu men om bara någon månad så...
Sångstunden kl. 14 är ju lite svårare. Ni skulle möjligtvis kunna ha lunchsömnen kl 12-13:30 istället.. problemet blir att om bara cirka 1-2 månader kommer ni att ta bort dagens första sovstund och man lägger då på 30 minuter på lunchluren och har det så i några månader. Ett schema för er när dottern är kring året skulle alltså se ut så här:
7:00 vakna
12:00 - 14:00 sova lunch
19:00 sova natt
summa 14 timmar
Ni skulle då absolut inte hinna till sångstunden oavsett om ni har henne i vagn eller i säng..
Lurigt är det att få ihop scheman med roliga aktiviteter.. kanske finns det någon aktivitet som passar bättre? har du kollat upp alla närliggande kyrkor och ÖF?
Jag hade själv turen att hitta en kyrka som låg inte allt för långt bort som hade både sångstund och sopplunch på lämplig tid när sonen var kring året. Babysim hittade jag aldrig någon lämplig tid och startade därför en egen grupp på en tid som passade oss mammor bättre
Hoppas du hittar en aktivitet som passar er och som funkar med litens schema. Jag tror att om du väljer en aktivitet som krockar med schemat kommer det att bli sura miner och själva aktiviteten ändå inte slutar i en sån trevlig stund som du hade tänkt dig. Är du med hur jag menar? ett trött barn som mest bara vill sova brukar ju ändå inte vara vidare sugen på att sjunga
Kram
Nu blir det lite bannor från migDäremot har hon sovit klockrent i vagnen alla de dagar jag har varit borta. Igår var jag tillbaka och flyttade in långpasset till säng men (som väntat) blev hon ledsen och sur och sov bara 20 minuter isf 1,5 h. Vi har nu bestämt oss för att fortsätta med daglurerna i vagn och fokusera närmaste dagarna på att bara solfjädra kort och lämna rummet direkt på kvällen. Det gick helt ok igår, hon somnade på 30 minuter. Ska bli spännande att se hur det går ikväll. När detta sitter klockrent så ska vi ta beslut i om vi ska flytta in henne eller ej.
Jag är helt med på vad du menar, det finns en massa roliga aktiviteter som man gärna vill vara med på när man är föräldraledig, sen får man välja med omsorg vad som faktiskt fungerar för hela familjen.Jag har även en liten fråga angående schemat. Det är nämligen babyrytmik 9.30 en dag i veckan där vi bor och sångstund på öppna förskolan kl 14. Jag skulle så gärna vilja vara med på detta. Om hon sover i vagn kan jag promenera med henne till öppna förskolan och när hon vaknar 14 så får hon direkt vara med på sångstunden men om hon sover i säng går det ju inte. Och babyrytmiken börjar ju en kvart innan hennes sovstund är över. Finns det ngt jag kan göra med schemat för att lösa detta eller kan man väcka en kvart tidigare en dag i veckan? Har du några tips? Uppskattar dina tips enormt mycket!!!
Babyrytmiken som börjar kl 9:30 kommer ni att kunna vara med på utan problem när dottern är kring året för då har ni tagit bort dagens första lur, hence inget problem med schemat. Svårt just nu men om bara någon månad så...
Sångstunden kl. 14 är ju lite svårare. Ni skulle möjligtvis kunna ha lunchsömnen kl 12-13:30 istället.. problemet blir att om bara cirka 1-2 månader kommer ni att ta bort dagens första sovstund och man lägger då på 30 minuter på lunchluren och har det så i några månader. Ett schema för er när dottern är kring året skulle alltså se ut så här:
7:00 vakna
12:00 - 14:00 sova lunch
19:00 sova natt
summa 14 timmar
Ni skulle då absolut inte hinna till sångstunden oavsett om ni har henne i vagn eller i säng..
Lurigt är det att få ihop scheman med roliga aktiviteter.. kanske finns det någon aktivitet som passar bättre? har du kollat upp alla närliggande kyrkor och ÖF?
Jag hade själv turen att hitta en kyrka som låg inte allt för långt bort som hade både sångstund och sopplunch på lämplig tid när sonen var kring året. Babysim hittade jag aldrig någon lämplig tid och startade därför en egen grupp på en tid som passade oss mammor bättre
Hoppas du hittar en aktivitet som passar er och som funkar med litens schema. Jag tror att om du väljer en aktivitet som krockar med schemat kommer det att bli sura miner och själva aktiviteten ändå inte slutar i en sån trevlig stund som du hade tänkt dig. Är du med hur jag menar? ett trött barn som mest bara vill sova brukar ju ändå inte vara vidare sugen på att sjunga
Kram
Hej,
helt rätt med bannor. Det jag gjorde fel var att ta beslutet att flytta in henne själv, allt annat har jag pratat med min man om innan men nu var jag så ivrig att få henne att sova bättre. När vi flyttar in henne ska vi vara med på det båda, ska bara övertala först
Och till dess så kör vi på ute.
När det gäller babyrytmik finns det två alternativ. Ett som börjar 21/9 klockan 10 vilket innebär att om hon somnar i vagnen och jag efter 10 minuter promenererar med henne så hinner vi dit i tid. Ett annat alterbativ är närmare oss och börjar 19/9 kl 9.30. Då är hon drygt 10 månader. Det är ju en kurs man anmäler sig till, vilket alternativ är bäst tycker du? (Hon blri 10 månader 7/9)
Tack Nat!!
helt rätt med bannor. Det jag gjorde fel var att ta beslutet att flytta in henne själv, allt annat har jag pratat med min man om innan men nu var jag så ivrig att få henne att sova bättre. När vi flyttar in henne ska vi vara med på det båda, ska bara övertala först
När det gäller babyrytmik finns det två alternativ. Ett som börjar 21/9 klockan 10 vilket innebär att om hon somnar i vagnen och jag efter 10 minuter promenererar med henne så hinner vi dit i tid. Ett annat alterbativ är närmare oss och börjar 19/9 kl 9.30. Då är hon drygt 10 månader. Det är ju en kurs man anmäler sig till, vilket alternativ är bäst tycker du? (Hon blri 10 månader 7/9)
Tack Nat!!
halloj!
Låter bra dethelt rätt med bannor. Det jag gjorde fel var att ta beslutet att flytta in henne själv, allt annat har jag pratat med min man om innan men nu var jag så ivrig att få henne att sova bättre. När vi flyttar in henne ska vi vara med på det båda, ska bara övertala förstOch till dess så kör vi på ute.
Om vi tänker att kurserna börjar när hon är 10 månader, det är ungefär i samma veva som många brukar dra ner den första luren till 20 minuter. Hon sover alltså då kl 9:00 till 9:20. Ni skulle då kunna knata iväg direkt när hon vaknar alternativt lite innan och vara på plats till endera 9:30 kursen eller 10:00 kursen lite beroende på hur lång tid det tar för er att åka?!? Om ni går till kursen kan ni ju börja gå efter att hon somnat och sovit en stund och vara framme ganska lagom.. Blir sovstunden för lång så väcker du henne och sätter upp ryggstödet så att hon får åka sittandes sista biten, på så sätt får hon en ganska behaglig mjukstart på uppvaknandet dessutom.När det gäller babyrytmik finns det två alternativ. Ett som börjar 21/9 klockan 10 vilket innebär att om hon somnar i vagnen och jag efter 10 minuter promenererar med henne så hinner vi dit i tid. Ett annat alterbativ är närmare oss och börjar 19/9 kl 9.30. Då är hon drygt 10 månader. Det är ju en kurs man anmäler sig till, vilket alternativ är bäst tycker du? (Hon blri 10 månader 7/9)
Det låter kanon. Betyder det att hon from 10 månader sover 20 min + 1,5 h + 12 h, dvs totalt 13 timmar och 50 minuter? Eller ska man förlänga lunchpasset?