Dags att kura lillebror

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
klockan

Re: Dags att kura lillebror

Inlägg av klockan »

PS. Klart det går bra att fortsätta trots feber. Sömn är den bästa medicinen :D . Blir ni oroliga etc vid uppvak så ge vatten och febernedsättande i sängen bara om det behövs. Gå in/smyg in tyst med så lite ljus som möjligt och gör det ni/du ska. Gå sedan ut med attityden av att du/ni aldrig var inne.

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Idacha

Inlägg av Idacha »

Wohoo! Den här läggningen gick jättebra :D

Lucas skötte det galant alldeles själv 8) Lite knorr, något ilsket ljud då och då men inom tio minuter sov han. Ingen tumme denna gång så det är inte sugandet som lugnade honom.

Yes, nu fortsätter vi så även dagtid hoppas jag [-o<
Ida 20080221- kurad september 2008 och sover gott än idag :)
Lucas 20120222
klockan

Inlägg av klockan »

=D> :thumbsup:
Idacha

Inlägg av Idacha »

Om två veckor börjar min stora tjej dagis. Hon går då mellan 0900-1500 fyra dagar i veckan.

När jag ska lämna henne på morgonen måste jag köra bil och det blir mitt under Lucas sovstund (0845-0930). Han somnar ALDRIG i bilen. Någon som har förslag på schemaändring. Jag är tillbaka ca 0915, efter lämning.. Vill gärna ha kvar sovtiden för natten 1900-0700...

Kan ett sovschema som detta fungera:

0915-1000

1200-1400

1600-1620

:?:

Egentligen tycker jag 45 - 1,5 - 45 fungerar bäst då han har lite svårt för att sova hela två timmar samt att 20 minuter på eftermiddagen ofta gör honom väldigt trött på kvällen, men samtidigt så är han ju nästan 6 månader när hon börjar dagis och kanske klarar det då... Kan inte se någon annan lösning just nu..

När bör jag införa schemaändringen. Denna vecka blir ju uppföljningsvecka så då är det ju inte så lämpligt.. Skall jag ändra veckan därpå eller ska jag vänta tills den dag då hon börjar på dagis igen? Då har jag ju mer tid och utrymme att ägna åt just honom.. :?
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Och förresten, hur ska jag lägga mattiderna då? Han är ofta rätt trött på förmiddagen, men nu när han sover hela nätter utan avbrott kanske han orkar förmiddagarna bättre snart... Vet ju inte än då det är så nytt och han nu dessutom har feber...
Lucas 20120222
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen! :)

Generellt bör man vara mätt inför sin långa lur, så en lunch kanske 30-40 minuter före luren vore väl bra.

Beroende på när det är väckning på morgonen så kan man peta i en liten frukost nr 2 inför fm-luren, eller ett mindre "mellis" direkt efter den. Likadant på eftermiddagsluren, aningen mellis innan eller efter.

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
klockan

Inlägg av klockan »

Som du säger - vänta med att ändra schemat tills ni är klara med uppföljningsveckan. Har du dessutom mer tid att ägna åt Lucas när storasyster är på fsk så är ju det bara toppen eftersom det ibland kan bli lite frågor när schemaändring uppstår.Ge det 7-10 dgr innan du betraktar det som att han tagit till sig nya schemat, både för hans och din skull (annars är det lätt att man blir stressad över att saker å ting inte sitter efter typ en dag :wink: ).

Jag tycker att ditt nya schemaförslag ser jättebra ut. Om du tror att han fortfarande behöver 45 min på em kan du ju bara korta långa luren till 1.5 tim, annars kan det nog bli lite för mkt sova :wink: . Min erfarenhet är dessutom att det blir svårare att sova längre än 1.5 tim på långa luren ju äldre man blir (spec m tanke på att han får 45 min på fm oxå :wink: ).

Oavsett vad så är det ett OK schema för en 6-månaders, jag
t ror vi har haft 12+45+1.5+45 då och sen dragit ner på em-luren vid typ 7-8 mån först...Det är lite olika, en del är tröttisar och behöver få ha kvar sin långa em-lur ett tag, andra är piggisar å då får man korta ner em-luren lite tidigare bara.

Du kan väl ha mattiderna på samma tider som du har nu, även om du mixtrar lite med sovtiderna? Jag kan inte se att det skulle innebära ngr problem (?).

Frukost 07
Ev ett mellis/en andra frukost
Sova 45 09.15 -10
Lunch 11.15
Sova 1.5 12-13.30
Mellis 14
Sova 45 (el 20 dårå..) 16-16.45
Middag 17
Kvällslurk 18.30

Ganska snarlikt det schema jag haft i den åldern faktiskt! :D
Idacha

Inlägg av Idacha »

Det schemat såg bra ut! =D>

Men blir det inte då att han sover för tätt inpå kvällen?
Lucas 20120222
klockan

Inlägg av klockan »

Kan ju bli så :wink: Lägg em-luren lite tidigare annars, t ex 15.45-16.30, el ngt sånt :wink: Ibland får man fiffla med kvartar hit å dit, men det kan det vara värt :)
Idacha

Inlägg av Idacha »

Jag får fortfarande inte till dagsömnen, alltså själva insomnandet. Han skriker och är upprörd (kanske ledsen, svårt att tyda tycker jag :? ) en ganska bra stund innan han tillslut kommer till ro. Om jag försöker vagna så blir det bara än värre så fort jag slutar :( så jag försöker att bara ramsa eller möjligtvis lägga tillrätta och solfjädra vid total kris... Tredje dagen idag som han ska somna in i stillastående vagn. Brukar dagsömnen vara knepigare :?: Kommer inte ihåg från storasystern
Lucas 20120222
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,
Brukar dagsömnen vara knepigare
Nja, alltså när barnen börjar sova bättre på nätterna och bli något mer utsövda krävs ju att de känner sig trygga för att våga somna även på dagen. När de är helt totalt utmattade faller de mer i koma med eller utan att först känna "lugnet". Jag skulle gissa på att ditt barn helt enkelt är något piggare på dagarna nu och därför inte somnar så fort huvudet nuddar kudden. Det innebär då att han hinner ligga och fundera lite i vagnen innan han somnar. När han funderar inser han att han ligger själv och inte känner sig trygg och då ställer han en massa frågor till er. När han känner sig lugn och trygg i vagnen och du visar upp ett konsekvent beteende dag efter dag så kommer även dagssömnen att sätta sig :D

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Idacha

Inlägg av Idacha »

Hur ska jag vara konsekvent då? Ska jag låta honom ställa frågor, skrika och undra.. Eller ska jag ramsa? Eller ska jag solfjädra tills han blir lugn? Känner mig verkligen förvirrad :?

Kvällstid skriker han ju en del också, men mer gnyr, grymtar, skrik, gnyr, grymtar, skrik... På dagarna känns det mer som skrik direkt.. Men han somnar ju in på typ tio minuter...

Det är svårt tycker jag. Jag kan dessutom inte bara vara hemma.. Har en fyraåring som kräver att vi kommer iväg ut och gör saker på dagarna, hon är väldigt rastlös nu efter att ha varit hemma med mig i åtta veckor. Hon tjatar om dagis och kompisar varje dag, tio gånger om dagen. Vi går ut till lekparker, cyklar, trampar trampbil och träffar en del vänner. Är svårare då att bara låta honom skrika i vagnen när andra människor finns runtomkring. Ibland bara måste vi gå ut när han ska sova, dvs han somnar medan jag promenerar, eftersom utevistelsen blir för kort annars och hon vill ju gärna vara ute när han sover så jag kan lägga fokus på henne..
Lucas 20120222
klockan

Inlägg av klockan »

Jag vet folk som inte alls har låtit barnet somnat i stillastående vagn utan rullat på bara och så har dom fått somna 8) . Gör det som funkar bäst just nu kanske är receptet (?). I takt med ett du blir mer avslappnad tack vare att han somnar så känner han av det loch kan lättare ta till sig schemat i kroppen...och sen när storasyster får gå tbx till fsk så kan du satsa lite mer på stillastående vagn om du vill/orkar det...

Jag har alltid kört konsekvent med att långa vilan tas hemma, även när alla i familjen varit lediga. Då har de stora fått se film eller pyssla el ngt medan de yngre sovit. Och så har JAG kunnat äta/vila/kolla mejl etc i lugn och ro .

Blir ju säkert skillnad när stora tjejen är på fsk sen och hon inte är lika rastlös/otålig :D
Idacha

Inlägg av Idacha »

Bakslag :?: :?:

Lucas vaknade precis och har svårt att somna om själv... Har ramsat två gånger, han lyssnar till ramsan men somnar inte om utan börjar skrika igen. Har snabbt gått in för att känna att han inte bajsat... vad beror detta på... ett bakslag? Hittills har han ju sovit hela nätter, åtminstone fram till halvsextiden innan jag behövt ramsa...

är själv hemma inatt och blir lite stressad av detta... :?
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Kan tillägga att han var skrikig och gnällig från det han vaknade från sin sista lur idag.. helt olik sig själv.. åt inte middagen speciellt bra, men ville inte amma, vid kvart i sex prövade jag att ge gröt vilket han åt och sen vid halv sju ammade jag som jag brukar. Han somnade snabbt...

Under dagen har han i övrigt varit glad men somnade i bilen fem minuter (vilket han ALDRIG gör annars) strax efter sin första sovstund och när vi var på väg till öppna förskolan...

kan det ha varit för många intryck idag?
Lucas 20120222
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"