Dags att kura lillebror

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Idacha

Dags att kura lillebror

Inlägg av Idacha »

Nu är det bestämt. Lillebror Lucas ska också kuras. Hade hoppats på att slippa då vi denna gång försökt att SM:a men jag har tyvärr slarvat :oops: lite. Lucas har precis blivit fem månader.

Han sover helt okej, men inte hela natten. Jag vill dessutom sluta med nappen. Hans sovschema ser ut som följer:

Natt 1900-0700
Amma 0700 (detta amningsmål existerar inte i dagsläget då han inte brukar vara tillräckligt hungrig pga två nattmål)
Gröt 0830 (detta äts idag vid 0730-0800)
Sömn 0845-0930 (45 min)
Lunch 1030/1100 (äter burk med dessert)
Sömn 1130-1330
Amning 1430
Sömn 1600-1620
Middag 1730 (burk)
Nattslurk 1830
Natt 1900

Vad sägs om schemat?

Det känns lite annorlunda denna gång att kura då Lucas inte har några katatstrofala sömnproblem. Fasta sovtider har han haft sedan två månaders ålder, detsamma gäller magläget. Problemet är nappen samt att han inte somnar in helt på egen hand (pga nappen som jag måste springa dit som putta in samt att jag ibland sjunger godnattvisa för att få honom att komma till ro). Dessutom äter han ca 2 gånger per natt.

Undrar lite över läggningen första natten. Jag kan föreställa mig att han inte kommer att bli ledsen först när jag lägger ner honom utan att han kommer lyfta på huvudet, försöka se sig omkring lite undrande och inte förrän efter att han legat själv ca 10 min visa något missnöje. Hur gör jag då? Ska jag bara lägga tillrätta och ramsa ut på en gång utan buffning och sedan gå in och buffa när frågor och missnöje kommer?

Tacksam för svar!
Ida 20080221- kurad september 2008 och sover gott än idag :)
Lucas 20120222
klockan

Re: Dags att kura lillebror

Inlägg av klockan »

Hejhopp,

härligt att se att allt funkat så bra med storasyster :) , antar att det var det som gjorde att du kände dig peppad på SM :D . Du har säker jobbat på bra, tror jag, även om du inte upplever att ni nått ända fram...tänker att lillakillen är så pass liten ännu oxå, så han kan troligen behöva en del hjälp på traven och då kan en liten kur sitta finfint bara för att komma över "tröskeln" :D

Du har ju tänket och kunskapen och förförståelsen, så jag tror inte att det ska bli ngr större problems för dig/er :D

Först och främst så tror jag att det är dax att börja stoppa i lilleman mer mat, dvs ersätta amningen helt och hållet med gröt/välling. Nu börjar han bli så pass stor att han kräver "riktig" mat samtliga mål :D . Får han det till frukost och mellis och kvällsslukr så kommer ni att ha kommit långt på vägen bara tack vare det :D . Se gärna till att maxa puré-portionerna oxå, äter han en liten burk i dag kan målet gärna vara att få i sig en stor burk inom kort.

Amma kan du ju göra för mysets skull, men inte som ett "huvudmål" om du är med på vad jag menar... Och amningen om natten, den slopar du i o m att ni inleder kurandet, men det vet du ju :D . Var beredd på frågor, för de kommer att komma, men om du står pall så kommer han att nöja sig med det och i kobmo med mer "riktig" mat på dagtid så kommer den där nattslurken snart att vara ett minne blott. Och då vet du det iaf och kan fokusera på att hjälpa honom at sova över det uppvaket.

Schemat ser bra ut på det stora hela tycker jag :D

Två saker bara: Gröt el välling (följt av amning kanske, om du vill det) som sagt, direkt när han kliver upp. Sen har ni en frukost nr 2/fm-mellis om ni vill efter det (kanske bara en stund innan fm-luren, så han är riktigt proppad då).

Eftersom han ska sova ända till 13.30 så hade jag försökt se till att lunchen låg så nära långa luren som möjligt, så han står sig hela luren. Är du med?

Jag hade även lagt middagen lite tidigare (senast 17.00), så att han hann bli "lite" hungrig innan nattslurken och fick i sig son välling/gröt innan sänggåendet.

Såhär:

Morgon + frukost nr 1 kl 07.00 (se till att ha gröten/vällingen redo)
Frukost nr 2 08.15 (amning? fruktpuré? gröt, om han inte redan käkat det)
Sova 45 08.45
Lunch 11
Sova 2 tim 11.30
Mellis (gröt el välling, så han står sig till middagen samt klarar em-luren) 13.45
Sova 20 16.00
Middag 16.45
Kvällslurk 18.30
Natt 19.00

När dom är såhär små kan man toppa måltiderna med välling/ersättning om man vill, så att de blir riktigt propp. Där kanske amningen kan komma in för er om du som sagt vill fortsätta med den :D .

Nappen tar ni bara helt sonika bort, och KASTAR bort. Spara inga reserver (det är lätt att lockas proppa dit en då :wink: ...). Första natten kan det frågas och ha sig, men den brukar det vara över. Rastlöshet/snuttighet etc på dagtid kan man lätt avvärja med hjälp av annat o oftast är det bara i de vuxnas huvud som behovet existerar :wink:

Kör enl "manualen" första natten. Det är LUGNET som skall etableras. Jag hade lagt som vanligt, och om inget hänt så hade jag bara ramsat ut. (Ingen idé att verktyga nån som inte "frågar"). När han sen börjar fråga efter det hade jag gått in och börjat buffa lugn enl "anvisningarna", dvs vid minsta lilla fråga natten igenom. Ramsan får ju som bara hänga med första natten och slinka in bakvägen, tillsammans med det sköna buffet, och så går man ju vidare sen och låter den ta över mer och mer (men det där vet du ju).

Hur har du det med läsningen av SHN_boken? Jag bara frågar, för jag var lite kaxig när jag kurade andra ggn, men upptäckte snabbt att man glömmer grejer plus att det ser helt annorlunda ut från kurning till kurning. Och sne märkte jag att jag läste boken på ett helt annat sätt oxå andra ggn. Så dra den ngt varv är mitt tips :wink:

Hör gärna av dig igen om du har fler frågor så hjälps vi åt :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Idacha

Inlägg av Idacha »

Tack för ditt svar :D

Det gav bra råd och pepp! I morgon påbörjar jag ökad matmängd. Har inget större behov av att fortsätta med amningen, men liten tar inte flaskan så det känns som det blir väldigt mycket gröt när han inte kan dricka välling.

Men ska se över hur jag kan lösa det.

Återkommer om det dyker upp fler frågor. Ska läsa lite till i SHN-boken först bara. Har en dryg vecka kvar innan vi ska kura så det finns utrymme för förberedelser. Känner mig trygg med att det kommer gå bra! 8)
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

En liten fråga :?:

Hur viktigt är det att vända huvudet just åt höger? Som spjälsängen står idag så måste jag vända huvudet åt vänster för att det skall vara vänt från mig... Funkar det eller bör jag flytta spjälsängen?

Kan man flytta spjälsängen temporärt under kurningen och sedan ställa den som den står idag igen eller måste den alltid stå så att huvudet är vänt från mig när det är vänt åt höger?

Hänger ni med? :)
Lucas 20120222
klockan

Inlägg av klockan »

Min son tog inte heller flaskan och åt sålunda inte heller välling :wink: Han fick gröt 3 ggr/dag från 5 mån och upp till ca ett års ålder då han ledsnade. Jag har växlat mellan olika sorters gröt samt blandat i frukpuré oxå som omväxling. När han blev lite äldre började jag ge mkt fet yogurt (typ turkisk yogurt som är 10%ig) oxå som mellis, det mättar bra o man kan blanda i goda bär etc :D . Gröt och välling är ju samma sak, bara det att välling är i flytande form :wink:

Jag har svårt att tänka mig att det hela ska stå och falla med att huvudet ligger åt höger el vänster :wink: SHN-tänket bygger ju på HELHETEN och att vi vuxna förmedlar Attityden av självklarhet. Vissa grejer, schema- verktyg-kolsvart i rummet etc - tillhör ju grundförutsättningarna, men i övrigt...nja... :wink: Huvudsaken att man själv kan stå i en bekväm arbetsposition så att man orkar buffa länge när det behövs. Tänker jag :wink:

:D
Idacha

Inlägg av Idacha »

Ok, då kör vi på gröt. Men hur blir det då med vätska. Han är ingen hejare på att dricka vatten heller än eftersom inte flaskan funkar riktigt. Det mesta åker ut ur munnen i ett förtjust bubbel :D

Det enda som blir tokigt med att vi har spjälsängen som vi har den nu det är att jag måste buffa med vänster hand, får träna och bli grym på det 8)
Lucas 20120222
klockan

Inlägg av klockan »

Dels är det ju vatten i gröten du tillagar, är väl ändå ngn deciliter/portion? Sen kan jag tipsa om att ge vatten på annat sätt än just gnm nappflaska. Med mellantjejen så matade jag med sked i början eftersom hon inte var så förtjust i vatten (flaska däremot tog hon). Jag krusade och bjöd på sån där "babysaft" (kanske man inte ska egentligen men men :roll: ) sen när hon började få upp tekniken så övergick jag till vatten i flaska helt och hållet och då var det som inget mer med det. Detta var oxå i takt med att hon började äta mer och mer fast föda, så jag antar att hon helt enkelt blev ...ja, törstig (?) :) .

Med nr 3, som inte tog flaska alls, gjorde jag helt sonika så att jag körde med pipmugg från början (5 mån) och det funkade finfint. Jag köpte en som heter Magic Cup, från Avent, och den tog han direkt. Hemligheten var att pipen var ganska lång och markant och liksom "stack ut". Finns ju en uppsjö pipmuggar på marknaden, så pröva er fram :D .

Och samma sak gäller ju även här, som med sömnen, med Attityden så löser sig det mesta, dvs här förhandlas icket :wink:
Idacha

Inlägg av Idacha »

Ikväll är det dags, nu sätter vi igång med kuren och satsar på sköna och hela nätter framöver :D

Hoppas det finns någon här som kan peppa mig och följa mig under kvällen. Maken är borta och kommer hem till midnatt, men denna natt fungerar ändå bäst för oss då han kan ta barnen under morgondagen.

En annan fråga bara... när byter man schema igen? Kör nu på schema passande för 5-månaders..
Lucas 20120222
klockan

Inlägg av klockan »

Hejhopp,

lycka till, kommer går jättebra detta :D

Här står mer om rek antal tim sömn/dygn vid olika åldrar:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn

Kika in under "SHN-fliken" på startsidan, där står mkt matnyttigt i korta ordalag :D . Det som händer vid 7 mån är att en del drar ner på em-luren bara , till 20 min ist för 45 min :wink: Det där lär ni märka, barnen brukar signalera när det är dax att dra ner på dagssömnen :wink:

Jag kollar in här senare ikväll om jag har möjlighet :D
Idacha

Inlägg av Idacha »

Hej och tack!

Insomningen gick ok :)

Lade honom 1856, helt sov han 1918. Vaknade igen 2013, gick in två gånger. Ramsade ut gånger 8 andra gången och efter det sov han vidare.

Första vargen, dvs nappen, tror jag att jag har skrämt iväg nu. Nästa varg är amningen, som hittills har skett 1-2 gånger per natt. Första tillfället kommer vid midnatt, andra kring tre-fyra. Men det här ska gå. Lucas har en mycket bättre grund att stå på än storasyster hade när vi kurade. Hon gick ju från att äta konstant nätterna igenom i min säng. Han har i alla fall alltid sovit på mage, i egen säng och som mest ammat tre gånger per natt.

Spännande!
Lucas 20120222
klockan

Inlägg av klockan »

=D> Härlig attityd! Den kommer du långt med :D :thumbsup:

Och sen oxå det där, att man faktiskt "vet" saker om sitt barn oxå :D Förnuftet kan få råda ist för känslan (hrm, nu ska inte JAG sitta här å säga alltför mkt :roll: ) Jag minns när jag kurade vårt tredje barn, som var vårt andra kurbarn...hur det var första natten utan amning...känslan när jag började ramsa honom ist för att gå in...den var svindlande :o .Jag kände igen mig (eftersom jag gjort det förr) men det var oxå ngt annat eftersom det var ett helt annat barn, och en väldigt speciellt, men konstruktiv känsla som sa mig att "tärningen är kastad" och jag visste att vi var på väg mot ngt nytt (har faktiskt jmfrt lite med när man börjar krysta under förlossningen, liksom "nu finns ingen återvändo..." :wink: ). Fasen va stolt jag var sen på morgonen :mrgreen: minst lika stolt som över att jag hade fått honom att "lyssna" på mig.

Och lika stolt kommer du vara imorgon.

Nu är ni på G =D> :thumbsup:
Idacha

Inlägg av Idacha »

Tack för pepp! :D

Här går det än så länge bra. Precis som du säger, fast man gjort det förut så är detta ett helt annat barn. Min lille Lucas är nästan aldrig ledsen så det gäller att verkligen se skriken som frågor och inte att han är ledsen.

Han har vaknat till några gånger hittills men det har räckt med kort buffning eller till och med nu sista gången bara påminnelse med ramsan. Känns som han redan greppat det. [-o< Men det är ju skillnad denna gång. Jag har ramsat sen födseln, men med skillnaden att han ju då har haft sin napp. Stora jobbet kommer då han vaknar och förväntar sig amning... han har ju liksom aldrig sovit speciellt jättedåligt utan jag kurar för att sluta med nattamningen samt nappen som till och från varit ett störningsmoment både under sömnen och vid insomning.
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Nu behöver jag pepp :(

Har precis buffat Lucas i nästan en hel timme. Han verkar inte bli riktigt lugn av buffandet :( :?: Eller gör jag fel? Tänker att jag gör rätt, har ju gjort det förut. Halv solfjäder, lätt knuten näve som liksom föser kroppen framåt i en gungande rörelse.

Nu sover han i alla fall sen en kvart tillbaka [-o< Ramsade ut gånger 16, bekräftade gånger 4. Smågny och nästan som småprat hördes under tio minuter efteråt, men nu är det tyst. Tror att han frågade efter mat vid detta uppvak, kanske var det därför det blev extra svårt. Känns lite jobbigt dock att han redan är så hungrig, natten har ju bara börjat :?
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Vaknade igen efter ca 20, somnade om ganska snabbt efter buffning och ramsa. Vaknade sen på nytt igen efter en kvar, samma där somnade om ganska snabbt efter buffning och ramsa.

Eftersom han lyssnar så bra till ramsa, skall jag pröva det först eller ska jag gå in och buffa på en gång vid varje lite pip?
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Jaha, nu hörde jag små glada förtjusta tillrop där innefrån. Avvaktade men kände tillslut att jag måste gå in. Lucas hade rullat över på rygg och låg och jollrade. Vart tveksam över hur jag skulle hantera situationen, men jag lade honom tillrätta och ramsade ut. Just nu verkar det tyst. Hmm :? Hur hantera jag detta :?:

Han beter sig verkligen helt annorlunda mot storasyster, men vad hade jag väntat mig de är helt olika både utseendemässigt och personlighetsmässigt...

Jaha, nu jollrar han igen.
Lucas 20120222
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"