Kurstart av dotter åtta månader - frågor om schema mm

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Miadebe

Re: Kurstart av dotter åtta månader - frågor om schema mm

Inlägg av Miadebe »

En fråga till :)
Är det ok att, när man lägger henne för natten, fortsätta solfjädra några dagar så att hon är lugn när man får ut och ramsar? Alltså inte tills hon är på väg att somna utan bara så att hon inte storgråter när man går ut. Hon får fortfarande lätt panik i blicken och börjar gråta så fort hon läggs i sängen...
Förresten somnade hon på fem minuter vid långluren och sover fortfarande nu kvart i två :)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Solfjädern ingår alltid i tillrättaläggandet! :mrgreen:

Mina grabbar får fortfarande en varsin kort, stor och bred solfjäder varje kväll innan jag ramsar ut. Du kan hålla den några sekunder extra men ramsan ska vara det som sätter punkt. klar och tydlig stämma och sen tar husljuden vid. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Skönt att höra :)

Har en fråga dock. I boken (s 161) står det att fr.o.m. Fjärde dygnet talar vi om en nattning på högst två minuter. Igår tid det 50 min och idag över en timme. Självklart är förutsättningarna olika men varför tror ni att det inte har minskat. Lilly får fortfarande panik och börjar storgråta när vi lägger henne, och även om hon möjligtvis tystnar nån sekund emellan åt känns det inte som att hon blir lugnad av ramsan och känner att det är skönt att ligga själv i sin säng överhuvudtaget. Idag fick Niklas också in efter ca 40 min för att lägga tillrätta och soldjädra (för att se om hon behövde hjälp att lägga sig) och när han kom in satt hon upp och var superledsen. Vad tror ni? Ska/ kan det vara så här?

Vad tycker ni? Ska man solfjädra tills hon blir lugn även om det tar 30 min av solfjädring eller ska man bara trycka några sekunder och gå ut med ramsa även fast hon är jätteledsen? Kommer hon börja gilla sin säng då?
Har ni några tips och råd?

Tack för att ni finns =D>
Nat

Inlägg av Nat »

Go kväll,

Vet du jag tror att man inte ska stirra sig blind på exakt antal dagar när man skall ha kommit si och så långt. Visst jag har också gett dig datum när ni kan räkna med vissa framsteg MEN de är väldigt ungefärliga och diffar mycket från kurfamilj till kurfamilj.

Det är mycket du kan göra för att din dotter skall finna läggningarna behagligare men framförallt kommer det att släppa om ni arbetar vidare på samma fina sätt som hittills och inte låter självförtråendet svikta.

Visa er trygga och stabila särskilt vid kvällsläggningarna.
Förläng skrattet till gonattet och busa busa busa, alla medel är tillåtna, blås skum på henne, plaska i vattnet, kittla lilla magen etc. Arbeta vidare med ramsan, den måste arbetas in för att den skall fungera. Trygg och lugn ramsa.. Snabba läggningar, ingen tveksamhet.

Kuren kan gå riktigt snabbt och ibland blir den utdragen. Det beror mycket på hur föräldrarna agerar och leder kurarbetet framåt men det beror också på andra faktorer som man inte alls kan styra över själv. Nedan kommer ett axplock av faktorer som kan avgöra kurens längd:
* Barnets ålder
* Om barnet befinner sig i en utvecklingsfas
* En eller två kurare
* Föräldrarnas konsekvens
* Barnets personlighet
* Om barnet får i sig tillräckligt med mat
* Andra förutsättningar som lugn och ro på dagarna
* uteaktivitet
* mycket rörelse på dagarna vs stillasittande i bil eller vagn
* användandet av verktygen som finns inom SHN
* hur väl man lyckas arbeta in ramsan och avhåller sig från att vagna och buffa vid tillfällen där det ej behövs

Ja de var några punkter men det finns såklart många fler

Hoppas ni får en bra natt

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Hej Nat,

Skönt att höra att det fortfarande tar en timme vid dag fem.

Gällande en eller två Kurare, vad är bäst? Vi har delat helt men om det är bättre kan nog min man ta alla läggningar några dagar för vi har semester. Vad tror du? Har du några tankar kring mina frågor kring solfjädern?
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Jag skriver från telefonen och har sett att texten blivit lite konstig ibland, ber om ursäkt för det. Menade "skönt att det är normalt att det kan ta en timme fortfarande dag fem"
:)
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Miadebe skrev:Gällande en eller två Kurare, vad är bäst?
Jag tror att om man är två kurare så kan det ta lite längre tid innan poletten trillar ner så att säga, eftersom barnet behöver övertygas om att både mamma och pappa kan styra skeppet. Men å andra sidan så får barnet redan från början lära sig just det, att både mamma och pappa vet vad som gäller.
En annan variant kan ju vara att en person sköter själva kurandet och den andra parten kommer in och börjar sköta läggningar när barnet blivit en mer säker sovare. Barnet kanske ställer lite extra frågor de första gångerna som den andra parten nattar, men fattar ganska snart galoppen eftersom det redan vet vad som gäller (förutsatt att den lilla får samma svar som vanligt, dvs att allt är som vanligt :wink: ).

Så tänker jag :D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Hej igen,
Har läst och läst och det står att med SHN ska barnet inte vara ledset. Argt ja men inte ledset. Med min lilla tjej är verkligen ledsen vid läggning tills hon somnar... Jag vet för jag hör stor skillnad på tex imorse när hon var vaken, då var gråter argt/ledsamt/frågande men på kvällen är det bara väldigt väldigt ledset... Det känns nästan som 5 minuters metoden bara det att man ramsar då och då isf att gå in var 5:e minut.

Hoppas ni förstår att jag absolut inte vill prata illa om SHN, jag bara undrar för jag mår så fruktansvärt dåligt av att höra min dotter vara då förtvivlad. Jag är så glad för mycket annat, hon sover bättre på nätterna och dagen idag var jättebra, men ska det verkligen vara så här på kvällarna?
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

YES!!! Äntligen en så j-a (sorry) braaa dag!! La Lilly alla tre gångerna. På daglurerna ramsade jag 1x4 båda gångerna, gick bort och hon tystnade efter en minut på båda och sov gott till väckning 9.45 ena gången och vaknade precis vid marginalkvarten 13.45. Kände att vi hade bra kontakt dag, min Lilly var tillbaka och såg fram emot läggningen! Och vet ni? Jag solfjädrade henne lugn på en minut, ramsade mig ut, hon började gråta etc och jag ramsade några gånger och för första gången kände jag att vi hade en dialog! Efter 17 minuter körde jag bekräftelsen och munspel hon gott. Första kvällen det inte blev panikgråt utan bara "protestgråt". Sååå
Glad! Vet att man inte ska ropa hej etc men en liten minusekund vill jag i alla fall få ropa hej med glad hög röst!!! Jihoo!!!
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Haha så svårt att läsa igenom texten på telefonen och såg två saker som var fel. Det var jag som såg fram emot läggning inte Lilly och ingen munspelar :) utan det ska stå "nu sover hon gott"
:)
Nat

Inlägg av Nat »

Men oj va härligt!!!

Strålande jobbat både du och mannen!!!! =D> =D> =D>
Det ni gör just nu är att etablera säkerheten, jobba på lika fint så sitter det snart och ni kommer till den eftertraktade njutningen.

Läs på:
:!: Säkerheten (som repetition)
:!: Njutningen (dit ni vill inom en relativt kort framtid)

Gällande ditt inlägg om skillnader och likheter mellan 5-minuters-metoden och SHN så kan du gärna ta upp den frågeställningen, men jag rekommenderar att den läggs i Kackelforum istället för i kurforum 4-12.

/Nat
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Hej Nat!
Natten till igår gick bra! Sov i ett svep till 5.45 och var lite ledsen och sur för att hon inte fick komma upp förrän 6.45. Daglurerna igår gick fantastiskt bra. En ramsa ich sen ett efter två minuter och sov igenom hela passen. Igår fick läggningen på 15 min också men däremot vaknade hon 01 och ville inte somna om på 1,5 h. Jag tänkte höra om du har ngt tips på när hon fastnar i klagandet på natten. Både igår morse och inatt så körde vi pangramsa, husljud i 30 min men kände sen att vi var tvungna att gå in och kolla om hon behövde hjälp och gick in och soldjädra men båda gånger s blev hon helt tokig sv solfjädern och började gråta mer. Vi stod ca 20-30 min och inatt gick Niklas tom ut bär hon inte var tyst, och dÅ blev hon lugnare när han kommit ut. Min fråga är, finns det ngt annat sätt att kolla till henne på? Hon jagar ju upp sig när hon ser oss och blir inte lugn sv solfjädern. Anledningen till att vi vill gå in är för att hon fastnar i klagandet och vi vill lukta i rummet, kolla om hon fastnat etc.

Sen undrar jag också om det är ok att spela Mozart på kvällen el om det bara ska användas på natten? Vi spelade igår kväll vilket hon blev lugn av.

Och så den sista frågan :)
Lilly har vaknat innan sju varje morgon och blir lite ledsen varje gång. Har du tips på hur vi kan lugna henne så att vi sen kan göra god morgon (inom marginalen)? När vi ramsar blir hon mer uppjagad, ungefär som jag är pigg ich hungrig och det är morgon och nuu vill jag upp :). Om hon tystnar så gör hon det 30 sek så vi brukar gå inmät hon var tyst ca 10 s och då blir det så tätt på ramsan...

Tack än en gång för all hjälp, så otroligt hjälpsamt och jag är sååå tacksam!!
Nat

Inlägg av Nat »

halloj

härligt med natten till igår och såklart jobbigt med natten som var... förstår om ni är trötta idag.

Jätte bra om du för en enkel loggbok så att du kan se de fina framsteg ni gör. Visst det var en värre natt inatt men om man ser på helheten så hade ni ett riktigt bra dygn innan och ni går ju framåt med stormsteg.. Loggboken kan innehålla antalet uppvak och om hon klarade av att somna om själv samt hur länge varje uppvak varade. På så sätt kan ni själva se vilka fina framsteg ni faktiskt gör och fokusera mer på dom istället för bakslagen.
Jag tänkte höra om du har ngt tips på när hon fastnar i klagandet på natten
Husljud och gärna höga sådana. Exempelvis både musik (lugn) och dammsugare. Liten fastnar i gråten och hör bara sig själv och då blir liten ändå mer ledsen. Det blir en ond cirkel som måste brytas. Ett äldre barn och en säker sovare kan ofta bryta cirkeln själv ibland utan vare sig ramsa eller solfjäder men ett yngre barn mitt i kur klarar sällan det helt själv. En pangramsa och husljud är mitt bästa tips och kom ihåg att detta kommer att ge sig :D

Häng inte utanför barnets dörr då överlyssnande brukar kunna generera ändå fler frågor. Syssla med ditt (dammsugning) och gå fram till dörren på regelbunden basis och lyssna av snabbt och ge ett svar om så behövs.

Gällande mornarna.
Jag tycker att ni skall ha 7:30 som mål men för att nå fram till målet behöver ni delmål som är möjliga att uppnå för både er och barnet. Med det menar jag att ni kan tänka er att försöka närma er den tiden med 5 minuter varje dag eller varannan dag. Ni stretchar alltså ut det mer och mer tills ni efter cirka 2-3 veckor är framme vid 7.30 (visst var det 7.30 ni tänkte att hon skulle vakna?).
Ex. låt oss säga att hon nu oftast vaknar kl 7:10. Jag vill då att ni under nästföljande två dagar kämpar för att nå tiden 7:15. De två dagarna efter det skall ni inte ta upp barnet förrän kl 7:20 o.s.v. Relativt snart är ni då framme vid den tänkta tiden.

Kom ihåg att det är helt ok att hon är vaken i sängen själv, utan verktyg så länge hon är nöjd eller halvnöjd med detta. Ett barn som kan ligga själv och jollra, leka och grymta är ett tryggt barn som är trygg i sig själv och sin säng. Det är det vi vill uppnå inte att barnen sover exakt varje minut vi tänkt oss.

Kram
Miadebe

Inlägg av Miadebe »

Hej Nat!
Tack för snabbt svar!! Vi har 19-7 som natt så vi tar aldrig upp tidigare än marginalkvarten :)
Tack för alla tips. Jag tror att vi gör felet att "vakta dörren", ska sluta med det. Om man vill gå in och kolla till, måste man soldjädra lugn då innan man går ut?

Vi är jätteglada för alla framsteg!! Det är underbart!!
Kram
Nat

Inlägg av Nat »

Halloj
Tack för snabbt svar!! Vi har 19-7 som natt så vi tar aldrig upp tidigare än marginalkvarten
Just det ja.. standardschema hade ni ju :D Jag tycker det är jätte bra att ni redan klarar av att vänta och ta upp inom marginalkvarten. MEN.. jag tycker det är viktigare att ni tar upp en glad minut än att ni tar upp en viss tid. Självklart är det jätte viktigt att ni hela tiden försöker ta upp just kl 7 men det viktigaste är att:
1. inte placera vargar i sängen genom att rädda barnet
2. inte stövla in i rummet och på så sätt släppa in vargarna i rummet (ni skall vakta på utsidan dörren)
3. inte ta upp barnet när denne gråter utan lugna på plats alternativt ramsa utanför dörren och vänta in 10 sekunders lugn och då skynda in och ta upp med glatt tjo och tjim

Vi måste få barnet att associera sängen till en trygg plats, en plats där hon VILL vara, inte för att ni vill sova utan på grund av att hon gillar att vara där, uppskattar sin säng och tryggheten och möjligheten till en stund i lugn och ro för sig själv. Genom att hålla vargarna borta kommer man fortare till det stadiet där barnet är lugn i sängen!
Om man vill gå in och kolla till, måste man soldjädra lugn då innan man går ut?
Om man vill gå in så är det klart bäst att göra det när barnet sover. Alltså ramsa tills barnet somnat, vänta 10 minuter och sen försiktigt glänta på dörren och sniffa luften. Om man av någon anledning inte kan vänta tills barnet sover så behöver man vänta in en lugn stund, och sen stövla in. Kom ihåg att inte först ramsa och sen direkt gå in. Om man gör så visar man att ramsan kommer först och sen kommer föräldrarna in, så skall det vara...
Efter att du kollat blöjan eller vad du skulle fixa med så lägger du ner barnet igen (om denne står upp) och gör en super kort sofjäder. Hon behöver inte bli sömntung men skall inte gråta när du går ut, sen ramsar du på utvägen och stänger snabbt och bekräftar.

Hur långa solfjädrar man gör beror på hur barnet mår och hur långt i kuren man kommit. I början av kuren gör man långa solfjädrar och sen gör man dom kortare och kortare. Vi gör exempelvis en super kort soljfäder på kanske 3 sekunder varje kväll innan vi lämnar rummet men aldrig långa. Det behövs helt enkelt inte, sonen är nöjd och glad att ligga själv och snacka i sin säng med sin snutte så varför skulle mamma eller pappa solfjädra honom? man verktygar inte lugna barn :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"