Med fråga och svar, ska varje svar bara vara en ramsa? Dvs fyra gånger meningen? Och hur länge ska man sen vänta mellan? En minut? Det är så jobbigt när hon är så ledsen men jag ska verkligen försöka stålsätta mig inatt när det är mitt pass
Kurstart av dotter åtta månader - frågor om schema mm
Re: Kurstart av dotter åtta månader - frågor om schema mm
Hej och tack! Varje gång du svarar blir jag lugnare 
Med fråga och svar, ska varje svar bara vara en ramsa? Dvs fyra gånger meningen? Och hur länge ska man sen vänta mellan? En minut? Det är så jobbigt när hon är så ledsen men jag ska verkligen försöka stålsätta mig inatt när det är mitt pass
Va bra att det hjälperHej och tack! Varje gång du svarar blir jag lugnare
Försök finna trygghet i boken också, den är guld värd och du kan aldrig läsa den för många gånger. Jag har personligen läst den säkert 10 gånger och delar av den ändå fler och varje gång hittar jag något nytt och intressant som jag tidigare missat.
Ramsan * 4 blir perfekt. Vänta 1-2 minuter. Ha gärna klockan i handen. Varför klockan är så bra? jo för att när ens barn skriker känns det som att det går timmar när det i själva verket kanske bara gått 10 sekunder.. Våga avvakta en aning. Inte länge men något mer än du kanske gör just nu. Barnet måste få chansen att ta till sig det du säger. Om du ger en ny ramsa direkt på så hinner hon inte tänka efter. Det måste bli en vettig diskussion..Med fråga och svar, ska varje svar bara vara en ramsa? Dvs fyra gånger meningen? Och hur länge ska man sen vänta mellan? En minut?
När man är ny med kurandet och SHN så är det jobbigt när barnet gråter, för man hör bara gråt. En viktig del av kuren är faktiskt att kunna särskilja barnets gråt till olika känslolägen och olika typer av frågor. Försök lyssna riktigt noga när hon skriker. Ökar rösten i styrka? minskar den? lugnar hon ner sig eller oroar hon sig mer? är hon oroad? ledsen? arg? irriterad? på samma sätt som vuxna har olika känslolägen har även barnet det och dessa är det otroligt viktigt att du kan läsa av. Hanterar du allt skrik som just skrik är det svår att ge ett tillförlitligt svar.Det är så jobbigt när hon är så ledsen men jag ska verkligen försöka stålsätta mig inatt när det är mitt pass
Bra, kom ihåg att du är safariledaren. Läs kapitlet om Safarin igen innan nattens början!Det är så jobbigt när hon är så ledsen men jag ska verkligen försöka stålsätta mig inatt när det är mitt pass
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Hej,
Jag upptäckte precis att jag gjort fel med kortlurarana på dagen. Jag läste att man kunde använda marginalkvarten på långluren och antog då att man skulle väcka på rätt tid dvs 9.45 även om hon somnat 9.37 men i lathunden stod det att gin skulle sova 45 min oavsett när hon somnade. Vad är det som gäller så vi gör rätt imorgon
Jag upptäckte precis att jag gjort fel med kortlurarana på dagen. Jag läste att man kunde använda marginalkvarten på långluren och antog då att man skulle väcka på rätt tid dvs 9.45 även om hon somnat 9.37 men i lathunden stod det att gin skulle sova 45 min oavsett när hon somnade. Vad är det som gäller så vi gör rätt imorgon
hallå
vi resonerar lite olika gällande just den punkten.
Om du frågar mig så är det strikta scheman utan att använda marginalkvartar. Kvartarna sparas istället till tidsförskjutningar när man reser, ändra om från sommar till vinter-tid, vid sjukdom och sådant.
Bästa sättet att få ett schema att sätta sig snabbt är att stenhårt följa tiderna.
Hur gick kvällsläggningen?
/Nat
vi resonerar lite olika gällande just den punkten.
Om du frågar mig så är det strikta scheman utan att använda marginalkvartar. Kvartarna sparas istället till tidsförskjutningar när man reser, ändra om från sommar till vinter-tid, vid sjukdom och sådant.
Bästa sättet att få ett schema att sätta sig snabbt är att stenhårt följa tiderna.
Hur gick kvällsläggningen?
/Nat
Och jag ger alltid lite insomningstid i stället... alltså ligger liten på plats i sängen ofta ca 5 minuter innan sovtid och jag tar alltid upp enligt schema. Men det är under kuren detta är viktigast så att tiderna sätter sig i kroppen. När du har en säker sovare där hemma kan man rucka lite på tiderna hit och dit om det krävs utan att det förstör hela dagen. Men fram till den dagen så gör man bäst i att hålla tiderna. Och tänk FÖRUTSÄTTNINGAR för sömn, sova måste de göra själva. Om liten inte sover varje minut är INGEN katastrof. Men för att hon ska veta vad som gäller ska du hålla på tiderna och tala om för dottern (om hon skulle fråga) att du ska fortfarande sova en stund till. Jag håller koll här ute! 8)
Jenny
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Dvs göra som jag gjort idag? Ta upp 9.45 oavsett när hon somnar... Isf fortsätter jag med det. Tjejen har varit supertrött hela eftermiddagen men vi har lekt och trugat med mat och läggningen gick super! Ingen hysteri som på dagen, gråt och frågor men klart hanterat. Och det tog 13 minuter!! Nu hoppas jag på en bra natt!!
13/7 läggning
19.00 lägger, buffar 1 min, solfjädrar. Hon börjar gråta när jag släpper solfjädern men jag fortsätter ut och ramsar 1x4
19.02 ramsar 1.x4
19.03 tystnar
19.04 gråter/klagar. Ramsar 1x4
19.05 tystnar, börjar gråta, ramsar 1x4
19.07 tyst bekräftelseramsan, hon gråter som svar
19.09 gråter men tystnar lite
19.10 gråter till en gång men tystnar av sig själv
19.10 gråter, ramsar1x4, hon svarar genom att tystna på sista
19.13 bekräftelseramsan , hon gnyr/hostar till som svar en gång
Sover!!!
13/7 läggning
19.00 lägger, buffar 1 min, solfjädrar. Hon börjar gråta när jag släpper solfjädern men jag fortsätter ut och ramsar 1x4
19.02 ramsar 1.x4
19.03 tystnar
Sover!!!
Såg ditt inlägg nu Jenny, tack det låter som ett bra alternativ. Tar ju ett tag att spänna fast etc i vagnen.
Så himla bra att ni finns, ni är guld värda! Utan alla dina svar Nat vet jag sjutton om det hade gått!
Så himla bra att ni finns, ni är guld värda! Utan alla dina svar Nat vet jag sjutton om det hade gått!
Ser ju superbra ut! Bra att du gick ut med ramsan även om hon protesterade över att du slutade med massagen!19.00 lägger, buffar 1 min, solfjädrar. Hon börjar gråta när jag släpper solfjädern men jag fortsätter ut och ramsar 1x4
19.02 ramsar 1.x4
19.03 tystnar
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
härligt att du känner dig hjälpt av mina svar
Verkar ju ha varit en lätt och bra kvällsläggning :thumbsup:
Verkar ju ha varit en lätt och bra kvällsläggning :thumbsup:
Hej igen 
Jag har lite funderingar inför dagsovstunderna imorgon. Inna vi började kura sov hon alltid i vagn ute oftast under promenad. Så njuter hon av att få läggas i vagnen och sover länge och bra. Eftersom hon var så ledsen idag är jag rädd att förstöra hennes glädje i att sova i vagnen. Min fråga är därför om Niklas (som ska ta dagen imorgon) kan vagna alt promenera med vagnen om hon blir lika ledarn som idag eller om man bara ska köra på med ramsa? Jag tänker att det är ju viktigt att få till lugnet men samtidigt viktigt att inte fastna i verktygsträsket. Hur skulle ni ha gjort?
Ps. Lilltjejen sover än:) Ett vaknande/skrik än så länge men räckte med en ramsa!
Jag har lite funderingar inför dagsovstunderna imorgon. Inna vi började kura sov hon alltid i vagn ute oftast under promenad. Så njuter hon av att få läggas i vagnen och sover länge och bra. Eftersom hon var så ledsen idag är jag rädd att förstöra hennes glädje i att sova i vagnen. Min fråga är därför om Niklas (som ska ta dagen imorgon) kan vagna alt promenera med vagnen om hon blir lika ledarn som idag eller om man bara ska köra på med ramsa? Jag tänker att det är ju viktigt att få till lugnet men samtidigt viktigt att inte fastna i verktygsträsket. Hur skulle ni ha gjort?
Ps. Lilltjejen sover än:) Ett vaknande/skrik än så länge men räckte med en ramsa!
hejsan,
Stor VARNING med röda feta bokstäver
mot att vagna och buffa mer än vid absolut hysteri.
Läs tråden om Thaimassagen!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
Att vagnas (att gå ut och gå med vagn eller stå stilla och dra vagn) kan likställas med buffning. Detta görs dygn ett för att lugnet skall uppnås. Här får du inte fastna utan nu skall säkerheten garanteras.
Lämna genast all vagngående och dragande och skakande av vagn därhän och likaså buffande.
Håll er en bra bit bort från vagnen på samma sätt som ni håller er utanför barnets rum.
Det jag har skrivit i detta inlägg är otroligt viktigt!
Stor VARNING med röda feta bokstäver
Läs tråden om Thaimassagen!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
Att vagnas (att gå ut och gå med vagn eller stå stilla och dra vagn) kan likställas med buffning. Detta görs dygn ett för att lugnet skall uppnås. Här får du inte fastna utan nu skall säkerheten garanteras.
Lämna genast all vagngående och dragande och skakande av vagn därhän och likaså buffande.
Håll er en bra bit bort från vagnen på samma sätt som ni håller er utanför barnets rum.
Det jag har skrivit i detta inlägg är otroligt viktigt!
God Morgon!
Natten har gått bra! Hon somnade på 13 minuter och vaknade till vid åtta men skrek bara till en gång och jag behövde inte ramsa. Hon grät även till en kort gång (i sömnen??) 00.56 och 04.24 men jag hann inte ramsa innan hon somnade. Sen vaknade hon 6 och protesterade fram till 6.45 då vi gjorde god morgon. Jag ramsade massa men hon somnade inte om under de 45 min. När jag tog upp henne var hon kall och hade massa bajs i blöjan så inte så konstigt att hon inte somnade om gumman... Men hon var inte hysterisk utan grät mer till hela tiden lite irriterat och frågande. Borde jag gått in och kollat blöjan? Så svårt... Hade jag gjort det kanske hon hade somnat om sen?
Sen undrar jag en sak över god morgon. Vi väntade til hon var tyst och stormade sen glatt in. Grejen är att jag känner att hon blir rädd när vi kommer in. Ljus och hög volym som hon inte är van med sen natten. Har nu ngt tips här ?
Hälsningar mia
Ps. Hon känns mer instabil. Började gråta när Niklas nös nu på morgonen (brukar skratta åt nysningar) och pussar inte mig längre (hon brukar nästan "vilja äta upp mig" och nu vänder hon bort huvudet. Har ni några tankar kring detta? Känns lite sorgligt....
Natten har gått bra! Hon somnade på 13 minuter och vaknade till vid åtta men skrek bara till en gång och jag behövde inte ramsa. Hon grät även till en kort gång (i sömnen??) 00.56 och 04.24 men jag hann inte ramsa innan hon somnade. Sen vaknade hon 6 och protesterade fram till 6.45 då vi gjorde god morgon. Jag ramsade massa men hon somnade inte om under de 45 min. När jag tog upp henne var hon kall och hade massa bajs i blöjan så inte så konstigt att hon inte somnade om gumman... Men hon var inte hysterisk utan grät mer till hela tiden lite irriterat och frågande. Borde jag gått in och kollat blöjan? Så svårt... Hade jag gjort det kanske hon hade somnat om sen?
Sen undrar jag en sak över god morgon. Vi väntade til hon var tyst och stormade sen glatt in. Grejen är att jag känner att hon blir rädd när vi kommer in. Ljus och hög volym som hon inte är van med sen natten. Har nu ngt tips här ?
Hälsningar mia
Ps. Hon känns mer instabil. Började gråta när Niklas nös nu på morgonen (brukar skratta åt nysningar) och pussar inte mig längre (hon brukar nästan "vilja äta upp mig" och nu vänder hon bort huvudet. Har ni några tankar kring detta? Känns lite sorgligt....
hejan,
Härligt jobbat, jätte bra natt ju, hoppas ni kan njuta lite också även om det är väl tidigt att börja sova ikapp. Förstår ju att ni själva också ligger på minuskonto gällande sömn...
Läs gärna min föregående tråd, tror vi skrev nästan samtidigt. Jag tjatar lite om den för det jag skrev där är så otroligt viktigt. Jag har sett många föräldrar göra just det misstaget och jag tycker det är så onödigt då det drar ut på kuren och försämrar för barnet i det långa loppet.
Barn älskar nämligen att bli buffade och att sova i rullande vagnar men snart blir det ett krav och slutligen kan dom ENDAST sova om man buffar eller vagnar. Sen får man kura om igen..
Det är ju något vi som jobbar här såklart vill undvika för barnens bästa.
Gällande bajsblöjor så kan man först och främst tänka att barn bajsar för att dom är vakna och bajsar inte i sömnen. Det innebär att ett friskt barn som sover hela natten ej heller "råkar" bajsa vid 3-tiden.. däremot ett barn som ligger vaken och ställer frågor där vid 5-6 snåret kan bestämma sig för att bajsa. Man kan tjuvöppna dören lite när barnet slumrat till och sniffa luften.
Härligt jobbat, jätte bra natt ju, hoppas ni kan njuta lite också även om det är väl tidigt att börja sova ikapp. Förstår ju att ni själva också ligger på minuskonto gällande sömn...
Läs gärna min föregående tråd, tror vi skrev nästan samtidigt. Jag tjatar lite om den för det jag skrev där är så otroligt viktigt. Jag har sett många föräldrar göra just det misstaget och jag tycker det är så onödigt då det drar ut på kuren och försämrar för barnet i det långa loppet.
Barn älskar nämligen att bli buffade och att sova i rullande vagnar men snart blir det ett krav och slutligen kan dom ENDAST sova om man buffar eller vagnar. Sen får man kura om igen..
Gällande bajsblöjor så kan man först och främst tänka att barn bajsar för att dom är vakna och bajsar inte i sömnen. Det innebär att ett friskt barn som sover hela natten ej heller "råkar" bajsa vid 3-tiden.. däremot ett barn som ligger vaken och ställer frågor där vid 5-6 snåret kan bestämma sig för att bajsa. Man kan tjuvöppna dören lite när barnet slumrat till och sniffa luften.
Hej!
Har sagt till Niklas att inget buffande ( han som tar dagluren).
Egentligen var det ju bara mellan 6-7 som jag fick ramsa, sa då hon stördes av blöjan. Eftersom hon aldrig somnade om kunde jag inte öppna dörren. Men borde jag gått in och kollat blöjan fast hon var vaken? Och säg att hon skulle somnat om och det hade luktat, vad skulle jag gjort då? Bytt i sömnen, väckt eller väntat till hon vaknade igen? Om vänta, ska jag ramsa fört och sen byta eller gå in ich byta direkt?
Har du några kommentarer på det sista? Hon känns så mycket grinigare, brukar vara en glad tjej. Nu känns hon ( tex 7-9 idag) så grinig och inte lika glad och kärvänlig mot oss... Är det vanligt? När vänder det?
Tack!!!
Har sagt till Niklas att inget buffande ( han som tar dagluren).
Egentligen var det ju bara mellan 6-7 som jag fick ramsa, sa då hon stördes av blöjan. Eftersom hon aldrig somnade om kunde jag inte öppna dörren. Men borde jag gått in och kollat blöjan fast hon var vaken? Och säg att hon skulle somnat om och det hade luktat, vad skulle jag gjort då? Bytt i sömnen, väckt eller väntat till hon vaknade igen? Om vänta, ska jag ramsa fört och sen byta eller gå in ich byta direkt?
Har du några kommentarer på det sista? Hon känns så mycket grinigare, brukar vara en glad tjej. Nu känns hon ( tex 7-9 idag) så grinig och inte lika glad och kärvänlig mot oss... Är det vanligt? När vänder det?
Tack!!!
Jag brukar mer smyga igång morgonen,Miadebe skrev:Sen undrar jag en sak över god morgon. Vi väntade til hon var tyst och stormade sen glatt in. Grejen är att jag känner att hon blir rädd när vi kommer in. Ljus och hög volym som hon inte är van med sen natten. Har nu ngt tips här ?
Angående vagnssovningen har jag inte så mycket att tillägga mer än att när vår lillebror visade att han inte tänkte ligga still i vagnen och det blev på tal om att spänna fast honom så flyttade vi in dagsluren i den rymliga spjälsängen i stället och där sovs det mycket bättre. Men har ni valt vagnen och vill fortsätta med den (man ska heller inte ändra under kuren) så råder jag er att lyda Nats råd ovan. Detr kan oxå vara så att hon hittills sovit så gott i vagnen dagtid för att hennes nätter har krånglat..... men nu är det ju slut med det och då kanske tjejen vill ha det lite bekvämare dagtid vid sovning oxå.
Sen vill jag bara flika in lite om hysteri.... jag föredrar att prata om en KRIS, arg eller ledsen istället, då hysteri är ett fruktansvärt, outhärdligt sinnestillstånd hos både vuxna och barn och något jag hoppas er dotter får slippa.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903