Tilda är här!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
kattis73
Kontakt:

Re: Tilda är här!

Inlägg av kattis73 »

En fråga. Nu är det ju meningen att jag ska mata inom 1,5 timme och vaken två. Eftersom Tilda aldrig är vaken så länge (sällan mer än en timme) så brukar det bli så att jag matar i början och slutet på varje mål. När hon sen ibland vaknar efter en eller 1,5 timme så matar jag ju igen, eftersom det är ett nytt mål. Det känns som om jag matar konstant.

Skulle vilja sluta med knockoutslurk eftersom hon verkar vara störd av raparna då. Men hur länge ska jag mata då? När hon inte är vaken mer än en timme.

Jag får verkligen ingen ordning på det. Lite uppgiven efter jobbig natt.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:heart:

Just den där perioden mellan riktig smekmânad och dryga tvâ mânader när bebben börjar känns lite större och lite mer förutsägbar tycker jag personligen är den "svâraste". Man brinner av lust att styra upp saker lite och sâ gâr det inte alltid riktigt som man vill. Men ni är pâ rätt väg! :thumbsup: Det är slingrigt, men saker och ting kommer att falla pâ plats. Snart!

Om lillan är en riktig tröttis skulle jag ha satsat pâ mer sammanhängande mâl sâ att det inte blir tvâ mâl per vakenpass. Dâ blir det mer snutt av det hela och aptiten kommer inte riktigt till sig som den bör.

Lugnt och fint, hon växer sâ det knakar och det kommer att bli lättare och lättare att fâ till ordentliga vakenpass.

kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Tack! Yep, längtar väldigt mycket efter att få styra upp det hela ordentligt...

Jag jämför gärna med storebror Milo och han känns lite som facit. Även om det var lite slinger så gick det lättare med honom. Glömmer att Tilda är en egen person...

Säg att hon är vaken en timme, ska jag mata på första halvtimmen bara? Är det så du menar?

Idag skippade jag knockoutslurk, och det. kändes som hon kom till ro fortare (hon slapp rapandet och kräkandet) och sov lugnare, dock vaknade hon efter bara en timme, somnade inte om när jag vagnade, dock efter påfyllning...
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

kattis73 skrev:Säg att hon är vaken en timme, ska jag mata på första halvtimmen bara? Är det så du menar?
Nej, en halvtimme känns lite kort. Hâll köket uppe under timmen om det är sâ länge hon är vaken. Det jag menade var att om du bara ger när hon vaknar och innan hon ska sova sâ blir det ju egentligen tvâ mâl (och sâ vänjer hon sig ju vid att bli knockad till sömns :wink: ), bättre dâ att erbjuda förrätt och huvudrädd och ost (fransk restaurang :P ) och efterrätt och kaffe och kaka. Att inte pausa mer än max en kvart mellan varje rätt, hon ska inte glömma att hon sitter till bords även om det kan vara väldigt livade pauser mellan varje rätt.
kattis73 skrev:Idag skippade jag knockoutslurk, och det. kändes som hon kom till ro fortare (hon slapp rapandet och kräkandet) och sov lugnare, dock vaknade hon efter bara en timme, somnade inte om när jag vagnade, dock efter påfyllning...
ja, jag tror ocksâ att insomnandet kan bli lugnare och skönare om det inte matas just innan. Häng inte upp dig pâ att hon vaknade bara efter en timme den här gângen, nästa gâng sover hon mer. Du kan inte mer än att ge förutsättningar, sâ jobba pâ sâ fint och ta det inte personligt om det inte alltid gâr precis enligt plan.

kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Tack för råd. Men jag är så frustrerad. Frestad att ta fram bärsjalen och bära henne dygnet runt.

JAG VET INTE VAD JAG GÖR FÖR FEL.

Beskriver senaste målet, och detta är typiskt:

Jag matar och matar, så mycket jag kan få i henne. Fast hon är väldigt svårtrugad, äter mest första omgången. När hon varit vaken i en dryg timme är det omöjligt att hålla henne vaken, hon somnar vad jag än gör. Tycker en timme och en kvart är rätt länge i hennes mått, så jag lägger henne. Hon somnar bums men vaknar efter fem minuter. Sen håller hon på så. Somnar någon eller några minuter, vaknar igen. Somnar om efter ett par minuter, och så håller det på. Efter 45 minuter på detta sätt, tar jag upp för påfyllning. Hon äter sig trött och jag lägger igen. Sen fortsätter hon på samma vis . Somnar några minuter, vaken några minuter. Nu har det gått 1,5 timme sen jag la henne, och hon håller på fortfarande.

Detta beteende har accelererat senaste dagarna. Tidigare vaknade hon mest i skarvarna.

Så här höll det på även i natt. Något enstaka pass på 2 timmar, annars täta täta uppvak.

Klart hon inte orkar vara vaken när hon aldrig sover ordentligt.

Enda gången hon sover hyfsat är när jag går på promenad.

Jag börjar tro att något är fel, hon behöver ju sova!? Själv är jag så trött så att jag vill gråta.
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Fortsättning. Hon somnade till slut, sov i i tjugo minuter. Sen (två timmar efter sömnpasset började egentligen) tog jag upp henne för ett nytt mål. Gissa vem som är trött och gnällig? Både Tilda och hennes mamma.
saraseptember

Inlägg av saraseptember »

Jag har inget gott råd, oerfaren som jag är - men kram på er!
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej Kattis! 

Jag förstår att det är en klen tröst när man är på bristningsgränsen av trötthet, men jag lovar dig, detta kommer att gå över! Precis som Saris :heart: skriver så brukar detta vara den allra jobbigaste tiden, innan man får spika ett schema. Dessutom ligger en ökningsperiod runt 4 veckor, vilket också kan spöka.
Jag minns att jag vagnade mig blå den perioden....och tyckte mig inte se nån bättring förrän jag fick spika ett schema :shock: Kanske en klen tröst det med, men mitt budskap är att du inte ska oroa dig att du gör "fel", utan att det kan vara precis hur svajigt som helst den första tiden, och det har inget som helst samband med hur det kommer att bli sedan! Så håll ut och jobba vidare på samma fina sätt!

Skulle råda dig att satsa ännu mer på maten, bara för att hon inte vill ha mer efter förrätten, behöver det inte betyda att hon är mätt :roll:
Jag upplevde ofta att lillan bara ville äta när hon var vrålhungrig och efter någon minut när den värsta hungern var stillad så var hon inte så intresserad längre....utan då fick jag ta till diverse knep för att få i henne mer. Korta pauser, liggamma, amma under filt, amma i lugnt rum, gå runt och amma så att hon fick titta på spännande grejer samtidigt, hon fick sitta på köksbänken och dia....med mera, med mera......
Det var ett herrans jobb men hon sov iaf som folk (från 2 mån) tack vare att hon var mätt!

Kram! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Irmasmamma skrev:Hej Kattis! 

men mitt budskap är att du inte ska oroa dig att du gör "fel", utan att det kan vara precis hur svajigt som helst den första tiden, och det har inget som helst samband med hur det kommer att bli sedan! Så håll ut och jobba vidare på samma fina sätt

Kram! :heart:
Tack! Jag tror att mitt största problem är när det blir bakslag. När saker plötsligt går sämre när det gått bättre en tid. Och jag är så rädd för att fastna i vagnträsk, nappträsk osv. Rädd att jag gör fel och därför förstör situationen även på sikt. Jag är FÖR fokuserad.

Så jag ska försöka tagga ner och njuta mer och sträva efter längre vaken, längre sova och mycket mat. Och INTE bryta ihop när det går dåligt.

Natten som gick var jättebra! Hon sov lugnt i vagnen mellan 21 och 6.30 med nattamat kl två och kl fyra... Fast hon somnade med napp, men det gick ju bra ändå.

Fm-luren idag går också hyfsat, fast jag vagnar för mycket, förebyggande. Vill komma på banan med sömnen så att hon orkar vara vaken sen, och äta. Så jag är generös med vagnandet, men det får vara så.

Jag kämpar på, tack för stöd!
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Kattis73 skrev:Tack! Jag tror att mitt största problem är när det blir bakslag. När saker plötsligt går sämre när det gått bättre en tid. Och jag är så rädd för att fastna i vagnträsk, nappträsk osv. Rädd att jag gör fel och därför förstör situationen även på sikt. Jag är FÖR fokuserad. 
Been there, done that! :mrgreen: 8) :lol: Det kallas ÖVERKONCENTRATION och är en riktigt ful fisk..... Men bästa medicinen är njutning, humor och att se varje dag som en ny härlig chans!
Kattis73 skrev:Natten som gick var jättebra! Hon sov lugnt i vagnen mellan 21 och 6.30 med nattamat kl två och kl fyra...
Underbart! :D Fint jobbat!! =D> \:D/

kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Vet ni. Jag vagnar. Jag nappar. Alldeles för mycket. Men det skiter jag i. Har bestämt mig för att fokusera på vaken längre, mycket mat och sova längre. Just nu innebär det att jag vagnar och nappar åt skogen för mycket. Tar itu med det sen, när damen orkar vara vaken mer. Just nu måste jag hjälpa henne sova mer än fem eller tjugo minuter i taget.

Så jag vagnar. Och matar. Och njuter. Så gott jag kan. Och försöker inte bryta ihop för att det är svajigt.

:heart: :heart:
Tetz

Inlägg av Tetz »

Kloka du! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Alltså dagslurarna... ibland är det som om hon aldrig kommer till ro.

Det här med att man ska gå ifrån och göra husljud och sluta vara överkoncentrerad... Jag är hyperkoncentrerad när hon ska sova på dagen. :oops: :oops: Eftersom hon är såååå trött i vakenpassen så vill jag verkligen att hon ska sova ordentligt i sina dagslurar. Annars blir hon ju ännu tröttare och så är man inne i en on cirkel. Så jag står och hänger över vagnen och vagnar och nappar så fort hon gruffar... :oops: Annars vaknar hon och ligger där och tränar nacken... Gruffar och gnäller. Hon är ju inte arg, bara VAKEN... Vi snackar femminutersskarvar. Gång på gång. Så jag vagnar och nappar och är överkoncentrerad.

Så om jag skulle gå ifrån och göra husljud, jag då skulle jag ju inte höra henne, när hon ligger där, vaken och tränar nacken... Och då får hon ju inte sömnen!? För eller senare så blir hon ju arg, förmodar jag (eller somnar om... :shock: ). Jag har aldrig testat, eftersom jag är så fixerad vid att hon MÅSTE sova. :roll:

Så. Kanske borde jag gå ifrån, göra husljud och inte ingripa förrän hon gapar på riktigt?? Men detta kommer ju innebära att hon sover mindre och jag kommer heller inte ha koll på precis hur mycket hon sovit!?!?

I övrigt är det toppen! Vi har fått veta att hennes eldsmärke förmodligen inte alls är ett eldsmärke (med risk för påverkan på hjärnan) utan ett ofarligt (fast stort!) hemangiom (smultronmärke)!!! Eftersom det sitter på ögonlocket och kan hindra synutvecklingen kommer hon få medicin som hjälper kroppen att tillbakabilda det. Men jag är såååååååå lättad att det inte finns risk för Sturge Webers Syndrom, som eldsmärket kan ge. Helt underbart och det är såååå mycket enklare att tampas med vardagen, och såååå mycket enklare att njuta utan den där hemska oron i bakhuvudet hela tiden! :D :D :D
saraseptember

Inlägg av saraseptember »

Åh, så härligt! :D
Mamma till Nils, kurad vid 4 månaders ålder vintern 2009
och till lillasyster, född 5 juni 2012
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Vad skönt att höra!! :D :heart:

Tihi, blir alldeles full i skratt när jag läser ditt inlägg :lol: :wink:
Du vet ju exakt vad du gör för "fel" själv och hur du ska göra istället, så inte behöver du några råd här inte!! Antagligen behöver du bara en liten påminnelse om att det enda vi ömma kan göra är att ge FÖRUTSÄTTNINGAR för sömn. Hur gärna vi än vill kan vi inte sova åt de små liven. :wink: :shock:

Och vem vet, när liten inte längre känner överkoncentrationsvargarna stryka runt vagnen kanske hon kan våga sova gott och länge? :mrgreen:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"