Han vaknar för tidigt vid middagssömnen!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Malin, 3-barnsmor

Han vaknar för tidigt vid middagssömnen!

Inlägg av Malin, 3-barnsmor »

Vår 15-mån. unga son brukar sova middag mellan 11.30,12 - 13, 13.30 (alltså en halvtimmes marginal åt båda håll), och det har aldrig varit några problem tidigare. Några gånger har jag t.o.m. fått väcka honom, för att han inte skulle sova för länge.

Men sedan 2-3 veckor tillbaka vaknar han ibland efter bara en halvtimme, ibland efter 40-50 min., och ibland efter en timme. Jag vet ju att han så väl behöver i alla fall 1,5 timmes sömn, då han bara är 15 månader än. Då han vaknar "för tidigt", brukar jag påminna honom att han ska fortsätta sova, dvs dra honom i vagnen så han somnar om. (Han ligger alltså ute, nedbäddad i vagnen). Har hänt att jag faktiskt tagit upp honom efter bara timme också, då han vaknat :oops: , då omständigheterna runtomkring varit sådana att jag inte kunnat gå ut och dra honom i vagnen. :oops: Men jag märker ju på honom att han behöver sin 1,5 timme på dagen. (Han sover 11-12 timmar på natten).

Finns det någon som haft/har liknande erfarenheter och/eller har råd/tips? Gör jag något galet? Tack på förhand.
Flicka född -9809
Pojkar födda -0207 och -0410
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Jag tror du skulle vinna mycket på att dels ha spikat 12 timmar på natten, det behöver han, och dels ha en spikad lur på dagen 1,5 tim.

Samma tid varje dag.

Tror också att du skulle kunna skjuta fram middagsluren till t.ex 13.00-14.30, beroende på när han lägger sig på kvällen. Då blir han tröttare och lär somna fortare.

Vill du ha kortare natt, får du lägga till motsvarande på dagsluren, det totala sömnbehovet är c:a 13,5 timme/dygn.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Malin, 3-barnsmor

Tack för ditt snabba svar (vilka underbara, duktiga föräldrar det finns på detta forum!) :lol: :lol:

Han har "spikade" sovtider, i de allra flesa fall. Natten är 19-7, det är alltid konstant (undantagen är mycket få, och då vid speciella tillfällen som jul å annat). Middagsluren försöker jag också hålla konstant, eftersom jag vet att han behöver 1,5 timmes sömn då. Vid 12-tiden är han mycket trött, och jag upplever att han behöver sova då. Att vänta till 13 skulle nog inte gå, tror jag, dels för att han inte skulle orka vara uppe tills dess, och dels för att han lägger sig kl. 19 på kvällen.

:sleep:

Det som varit lite besvärligt är just att han har vaknat innan den utsatta 1,5 timmen har gått, men i de flesta fall ( :oops: ) har jag "påmint" honom att han ska sova längre (dragit i vagnen), och då har han somnat om, och faktiskt sovit den tid han behöver. Så det kanske bara är en kort period, innnan han s a s "fattar galoppen". I övrigt är det inga problem. Han är matglad, frisk, sprallig, nästan jämt glad och framför allt KLÄTTRIG - överallt och lite till. Lars Klättermus, får han heta ibland. Men roligt är det. :lol: :lol: :lol:
Flicka född -9809
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D

12.30 kanske då?

Nåväl, är han dödstrött 12.00. så behåll den tiden då.
Frågan är, var gör han när han vaknar tidigare?
Skriker han? Eller ligger han nöjd ändå?

Ligger han nöjd men vaken, kan han ju få vara ifred. Han får ju i alla fall chansen att sova!
Om han skriker, gör du som nu och påminner med vagnen.
Fast du får förstås backa, och inte låta det bli underhållning.
Vagna bara helt kort som påminnelse, sluta och gå därifrån.
Påminn igen efter dubbelt så lång tid som vagnandet tog.
Vagnandet ska bara ta max 2 minuter innan han ska tystna, annars gör man fel och får öva. :wink:
Fast, han är ju en ganska gammal herre, så EGENTLIGEN bör det räcka med ramsa.

I övrigt är han ju pigg och glad! :D Och jag läste din berättelse om det egna företaget och värmländska idyllen, så det säger mig att han har det riktigt, riktigt bra här i livet! :D Han behöver bara styras upp lite.

Detta kan vara något tillfälligt, som går över på några dagar, vagna du några dagar till, men övergå till ramsan sedan.

kram anna
Malin, 3-barnsmor

Tack för ditt engagemang och goda råd! :lol: :lol:

Jag har faktiskt funderat på det där med tiden....och kanske att jag kan börja lägga honom 12.30, eller i alla fall dra ut tiden till strax efter 12, det vore nog ingen omöjlighet. Det är mycket möjligt att han då skulle vara så trött att han sover gott hela 1,5 timmen och inte vaknar då. Ska prova.......

När han vaknar är han ledsen för det mesta (gråter), och jag försöker att "vagna" så lite som möjligt. Jag brukar inte vagna tills han somnar, utan slutar, med små rörelser, precis innan han somnar, så att han slumrar in själv, s a s. Idag gick det faktiskt bra, även om han vaknade. Jag "påminde" honom i sammanlagt 5-10 min., kanske, (jag vagnade honom inte hela den tiden förstås), och sedan somnade han om till s 1,5 timmen hade gått. Det kanske tar sig! :lol:

Ja, vi har det verkligen bra (jämtländska landsbygden ska det vara :) ). Det som är så värdefullt för oss är att vi får ägna så mycket tid tillsammans med våra barn. Vi har nyttjat dagis väldigt lite; storasyster gick 15 tim/vecka från 4,5 års ålder tills dess hon började i skolan, då hon var 6 år. Mellansonen kanske ska få gå någon dag med start i höst, då han har fyllt 4. Minstingen ("Lars Klättermus") får allt vänta ett bra tag till, han behöver vara hemma länge till :lol: :lol:

Ser att även du är företagare, vad gör du/ni för något spännande? Det är så roligt att ta del av dessa föräldrars liv, som finns här på forumet. Intressant att följa med i resonemang och hur människor prioriterar för att vara tillsammans med barnen så mycket/länge som möjligt. Det är ju en stor frihet att vara egen, man får bestämma så mycket själv ang arbetstider och annat. Nä, nu har jag skrivit tillräckligt mycket för denna gång (svårt att sluta när man väl kommit igång :oops: ).

Tack än en gång för dina goda råd/tips. Uppskattar det verkligen! :heart: :heart: :heart:
Flicka född -9809
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ja, prova du att skjuta fram till 12.15 eller 12.30, det kan göra underverk! :D Bra att han inte somnar till vagnandet, helt rätt!
Eftersom det var framsteg idag, kanske det ger med sig så smått!

Förlåt... :oops: ...Jämtland var det ju, jag tänkte rätt, men skrev fel :oops: I vilket fall låter det helt idylliskt!! Och vad underbart era små barn får växa upp! :D

Jag hade Clara hemma tills hon var nästan 4,5 år. Då började hon på dagis (ur-och-skur) 10,5 timmar/vecka.
I måndags började jag jobba, (i min pappas golvbutik) efter nästan 5 år som hemma-mamma :shock:. Ska jobba 4 timmar om dagen.
Ida har precis "skolats in" på samma dagis. Hon blir 3 år 9 april.
Jag hade önskat att jag kunnat vara hemma längre med Ida, men nu kallar plikten och pappa vill dra ner i arbetstid, kanske ska jag ta över företaget, :shock: jag ska prova på 1 år med att sätta mig in i de bitar jag inte gjort innan.
Barnen kommer gå 3,5 timmar 4 dagar i veckan, så det blir ändå lugnt.

Jag driver eget företag hemifrån. Tillverkar papper för hand (gammalt hantverk). I pappret blandar jag blommor och blad, och trycker på det. Pappret används mest till bröllop. Inbjudningskort, vigselprogram, placeringskort m.m. Har en hemsida och säljer via internet.
Min dröm är att företaget växer så jag kan leva på det och jobba hemifrån med det, men det verkar tyvärr vara en önskedröm... :cry:
Barnen tycker det är jättekul att vara med och göra papper! Pappersmassan ser ut som kall tunn risgrynsgröt, ja du förstår själv vilken hit! :wink:
Det känns i alla fall bra att ha sluppit lämna barnen vid 1 års ålder som många gör...de kan ju knappt gå... :cry:
Jag har haft fantastiska år hemma med barnen! :D

Vad gör ni själva?

kram anna
Malin, 3-barnsmor

Vilken härligt upplyftande läsning! :lol: :lol: Vad jag är glad för er och era barns skull! :lol: :lol: Vad spännande det låter med papperstillverkningen! Jag tror jag har haft en skrivbok tidigare, med liknande papper i som du beskriver, så jag tror jag förstår hur det ser ut, på ett ungefär.

Min man är företagsutvecklare, liknande konsult kan man säga, och mycket av en mångsysslare egentligen. Han hjälper olika företag med både det ena och det andra. Specialiteten är skatteområdet, han deklarerar åt många, ger råd m.m. Jag tar mest hand om den administrativa biten, pappershanteringen (huvva, vad post det blir! :roll: ). Dessutom har han också ett byggföretag i lag med en annan kille, som är snickare ut i fingerspetsarna, och det går bra. :lol:

Vi har ju också gården, som sagt, (våra söner blir ju 23:e generationen), och då är man inte heller sysslolös, kan jag garantera! Det finns 3 hus på gården, ett stort i herrgårdsstil och 2 mindre "flyglar". Vi bor i ett av de mindre, rödmålat med vita knutar och gröna fönster. Det finns alltid någonting att göra! (Ibland kanske lite för mycket..... :roll: ). Till denna gård hör ju också skog, som behöver sin skötsel.....så pöjkan (jämtländskt uttryck) har en hel del att lära sig när de växer upp. :lol:

Jag förstår att du har läst Barnaboken utan och innan.... :wink: . Jag fick tag i min (första) Barnabok på second hand, när jag väntade mellanpojken, jag visste inte att den fanns tidigare, och sedan dess har den varit min ständiga följeslagare. En eloge till Anna! :heart: :heart: :heart: Och en kram till dig! :lol: :lol:
Flicka född -9809
Malin, 3-barnsmor

Ville bara meddela dig att middagssömnen blivit bättre, tack vare dina goda råd. Jag har flyttat fram "insomningstiden" till 12.15, 12.30 till ca 14.00, och det har fungerat bra! :lol: :lol:

Ibland behöver man tänka om lite grann, och tänka på ett annat sätt, och inte vara fast i ett bestämt mönster och tänkande. Tack för att du fick mig att tänka om lite grann! :lol: :heart: :heart:

Hoppas ni mår bra hela familjen!

Kram, kram! :heart: :heart:
Flicka född -9809
Malin, 3-barnsmor

Oj, det blev kanske lite rörigt och konstigt uttryckt, det senaste inlägget, :oops: , men jag hoppas att du förstår vad jag menar ändå.... :lol:
Flicka född -9809
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Det var väl inte konstigt uttryckt heller?? Jag förstod precis hur du menar!
Vad BRA att det verkar ha hjälpt! :D
Det ÄR verkligen fantastiskt detta forum!
Man kör fast ibland, och man får verkligen hjälp att tänka på andra sätt!
Och vi alla har ju samma Barnabok i bagaget, så man har ju en gemensam grund att stå på! :D

Jag fick faktiskt min Barnabok av AW själv! :D
Läste en krönika av henne i en föräldratidning. Krönikan handlade om napp, och att bebisar inte behöver napp. Eftersom jag inte ville att Clara (då c:a 2 mån) skulle ha napp och ALLA sa att bebbar behövde det skrev jag ett brev om det till henne.
Jag fick svar, och hon hade även skickat med Barnaboken! :D :D :D
Sedan dess är jag såld på allt som står där! :D :heart:

Berättade om er familjeidyll för min sambo, och även han tyckte det lät underbart! Och just företagsutvecklare är ett drömjobb för min Per, han blev lätt avundsjuk kan jag säga! (han är ekonomichef)

Om du är nyfiken på hur mitt papper ser ut har jag en hemsida, tror inte jag får sätta ut adressen här, för då blir det reklam. 8-[ Men du kan gå in på vigsel.nu och söka under papper, så hittar du annas idéer. :wink:

Ha det bra! :D
kram anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "