Hjälp hjälp hjälp...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Låst
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Hjälp hjälp hjälp...

Inlägg av Norahsmamma »

Erahsmamma skrev:Men dom dagarna hon inte sov fmluren, blev hon inte väldigt trött då när hon bara fick sova
1,5 (?elr?)
Inte vad jag märkte.

Däremot, när vi sedan tog bort fm-luren helt så blev hon tröttare eftersom hon inte ens fick möjligheten att sova på fm och av den anledningen som Nat beskriver:
Nat skrev:Att barn är trötta när man ändrar schema är heeelt normalt och det betyder INTE att det nya schemat är fel. Människokroppen är så konstruerad att förändringar mottas med trötthet under en omställningsperiod
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Okej.
Man känner sig lite kluven med hur man ska göra bara för erah sover ju aldrig en 12 timmars natt heller..
Utan vaknar oftast 7- 7.30..
Hon är ju trött på förmiddagen men ska ju ute sova.
Är detta en utvecklingsfas .. Ja kanske. Men hon har nästan alltid varit en piggis..
Och om jag låter henne somna där vid 11 tiden kan allt bli framskjutet ( alltså att hon inte sover sen vid halv 2,..
Men de har jag ju redan sagt..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Kanske bäst att jag fortsätter att ge henne förutsättningar för sömn vid 10 ..
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,

Tror det är bra om du särskiljer vad som faktiskt är ett problem eller vad som är en förväntansoro hos dig för något som kanske kommer att ske.

Det vi vet är:
1. ditt barn sällan sover de lurarna du har planerat för henne
2. Ditt barn vaknar oftast upp för tidigt
3. Ditt barn har haft dessa uppvak under en längre tid och det är således inte en tillfällighet
4. hon är rent åldersmässigt snart redo för att dra ner till en dagslur per dag (stämmer det? hur gammal är hon nu?)
5. Du är oroad att hon kommer att bli trött olika tidpunkter på dagen när/om du drar ner till en dagslur

Punkt 1,2 och 3 indikerar att det är dags att dra ner på sömnen till en dagslur per dag.

Punkt 4 är ett frågetecken :?: :?: :?:

Punkt 5 är din egna oro. Kanske bra att lämna den åt sidan och endast se på fakta i frågan? du är oroad men är din oro befogad? kanske, men hjälper den ditt barn i just detta fall? det vet du bäst själv. Vi kan bara reda ut vad som är hönan och ägget :D

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Erahsmamma

Inlägg av Erahsmamma »

Erah blir 1 år om en vecka.
Jo tidiga uppvak har pågått länge. Hon har nästan aldrig sovit en 12 timmarsnatt.
Alla barn kan det inte passa. Måste säga att jag känner mig elak,
Elak för att jag bara försökt få erah att passa in denna sova hela natten ramen"

Vet att vi måste komma in mer i rutin igen.

Jag vill bara tacka för all tid ni här som skriver lägger ner på att försöka hjälpa personer.
Vill bara upplysa er om att man kan bli lite lätt hjärntvättad av det ni säger och Anna Wahlgren, man tar era ord som lag, och missar ibland att lyssna till sitt eget barn.
Det ni säger- gör man.
Ni har otroligt stark påverkan.
Vill bara Att ni ska veta det.
Dotter född 2011-07-15
kurstart 2012-02-18
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Erahsmamma!

:( Blir lite ledsen när jag (skum)läser din tråd - du får så otroligt fina svar och många slår nästan knut på sig själva för att hjälpa dig och tösen. Du svarar med att inte ta till dig svaren och att kritisera både Anna och kuren - inte är det konstigt att du inte får kuren att funka då :? .

SHN bygger på att man är påläst, att man tar kuren till sitt hjärta och gör den till sin och att man genomför när man känner sig trygg med den.

Som förälder har man alltid ansvaret över sitt eget barn. Ställer man frågor får man svar. Vad man gör med svaren är sedan upp till den som frågar.

Läs din tråd, är mitt råd. Du har alla svar där. Och mer därtill.

I all välmening

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
klockan

Inlägg av klockan »

Erahsmamma skrev:Måste säga att jag känner mig elak,
Elak för att jag bara försökt få erah att passa in denna sova hela natten ramen"
Låter jättejobbigt att känna så. Men på ett sätt kanske det är bra att du insett det, för då kan du ju bara ta och sluta då helt enkelt (?).

Resten, om hjärntvätten etc, hoppas jag att du skrev i affekt och nu tar tillbaka alt kan uttrycka dig annorlunda kring. För det är ju kvalificerat skitsnack! :evil: Det är en sak att känna sig stressad och osäker och inte få saker att funka, det är helt OK att känna så. Men ta inte ut det på det här sättet. Hemskt oschysst , med tanke på hur mkt vi ställt upp på dig!

:|
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Vill bara svara på ditt ovanstående inlägg.

Vi som svarar här gör det, för det första ideellt, utan påverkan av Anna Wahlgren. Vi är här av egen fri vilja, tro det eller ej. :wink:

Varför är vi det? Jag kan bara svara för egen del. Vi har haft otroligt bra och ovärderliga erfarenheter av Annas tankar och hjärtligt förnuftiga inställning och visdom kring barnavård, och framför allt hennes förståelse för hur små (och stora) barn tänker och fungerar. Framförallt hur de ser på världen och oss som föräldrar.

Jag fick själv otroligt fin hjälp när vi kurade Ester - därför är jag kvar här och vill hjälpa andra - dela med mig av de erfarenheter jag själv fått med mig under vår resa med både Sova-Hela-Natten och även Barnaboken.

Det som var svårast för mig själv när jag kurade var att ha perspektiv på vad jag sysslade med och det har både de kära forumisterna och även Anna själv hjälpt mig med.

Jag kan lova dig att ingen av oss här är hjärntvättad, eller är under någon annan påverkan än att våra råd bör följa filosofin inom SHN, eftersom just detta forumet handlar om det - sovkuren.

De andra forumen är i Barnabokens anda, men också en ovärderlig skatt i alla andra föräldrars erfarenheter av deras barnavård och -fostran.

När jag skrivit till dig har jag lagt ganska mycket vikt vid hur jag forumulerat mig, ägnat en del tid åt att få ner mina bästa stalltips - känslan när jag sedan läst dina svar är att jag pratat för tomma öron. Eller kastat en boll i en gardin, som en vän till mig brukar säga. Du har aldrig kommenterat det jag skrivit utan direkt hoppat till nästa huvudbry.

Jag vill härmed ge en STOR ELOGE till mina forumistkollegor som lagt så stor möda som de gjort med att hjälpa dig!!! =D>

En sak är säker:

KUREN PASSAR INTE ALLA - FÖRÄLDRAR.

Det är där du kanske är. Det är inte lilla Erah som inte passar med kuren, det är du som inte är beredd att ta in. Kanske är din melodi att bara gå på din egen känsla, kanske är du mer avslappnad då?

Och kanske är det då du ge de tryggaste svaren till henne. omedvetet?

Trygghet och säkerhet är det hon behöver, oavsett SHN eller inte. Föräldrar som vet vad de sysslar med och varför.

Lycka till i framtiden!!!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"