Festlig tisdagsmiddag - när en 1-åring får

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Malin, 3-barnsmor

Festlig tisdagsmiddag - när en 1-åring får

Inlägg av Malin, 3-barnsmor »

Vill bara berätta lite om gårdagens middag, eller rättare sagt hur den blev till.

Först marinerades kycklingen med lite olja och annat (ja, köksbordet fick sin beskärda del också, hm...). Peppar, citron räcktes över - Tack, tack så mycket!

Sedan var det dags för efterrätten (storebror, 3 år, fixade ris och sås, nästan själv): vanlijris med bärsås. Vispa grädden var intressant. Hälla i socker likadant. Och så rörde vi i riset så grädden fastnade i håret, men det bästa var nog att slicka av sleven....mums. Sedan var det vanlijris i hela ansiktet. Fram med kameran! Glädjen sprudlade!

Underbara små liv! Ger man dem möjligheterna att få hjälpa till - vara till nytta - tänk, vilka stordåd de åstadkommer! Och glädjen sedan! Om man själv får uppleva tillfredsställelsen efter ett gott arbete, och ta "semester", så måste väl barnen få sin beskärda del av desamma? Som en vis människa har sagt: barnen är inte gjorda av något annat än vi vuxna.

:lol: :lol: :lol: :heart: :heart:
Flicka född -9809
Pojkar födda -0207 och -0410
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Underbart!

Och visst är det skönt med AVLASTNINGEN också, att plocka ut diskmaskinen hemma går nu med ett schwung när man får så mkt hjälp!

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Malin, 3-barnsmor

Inlägg av Malin, 3-barnsmor »

Jajamänsan! :lol: :lol:

Det är faktiskt så att barnens hjälp de facto är en verklig hjälp, en avlastning, och det är viktigt att de får känna det. Även hemma går diskmaskins-urplockningen med fart - det är 7-åringens stående uppgift. Fast jag tror att 1-åringen stundtals är mer begeistrad i det än vad hon är.... :lol:

Besticken, tallrikarna ("Försiktigt, försiktigt....") och kastrullerna kommer ut med flygande fläng, och det märks hur han blir tillfreds med att verkligen får göra nytta.

Kul att du också erfarit samma sak!

:lol: :lol:
Flicka född -9809
Pojkar födda -0207 och -0410
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hade jag vetat hade jag inte väntat till jag var 29 med att få barn. :lol:
Jag trodde inte 2 åringar kunde så mkt!
Förundras varje dag över deras glädje och hur snabbt de lär sig.
Häromdagen när vi plockade ur diskmaskinen tog Joar isbitslådan och gick iväg till frysen och stoppade in den... När har han sett att den ska vara där??

Och när de druckit upp vällingen och går och lägger flaskorna på köksbänken och sen ger sig själva en rungande applåd... det är obetalbart.

Jag antar att de kommer bli mer svårmotiverade med åldern? Men just nu bara njuter jag och berömmer och fascineras av att de faktiskt gör sig själva helt oumbärliga. För visst skulle vi klara oss sämre utan dem! Om alls!

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
br

Inlägg av br »

:D Ibland , när jag sitter och bara är ett "centrum" och ungarna diskar undan efter bakning/matlagning el bara leker med varandra, så inser jag återigen att det är skönt att inte ha gått på myten om att det är jobbigt att ha barn!

:mrgreen:
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för de orden, br :heart:

Tack alla tre :heart: :heart: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"