Träning 2012!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Träning 2012!

Inlägg av Sarisparis »

missade att rapportera igâr och det var kanske inte sâ konstigt dâ jag inte har mycket att rapportera. Men nâgra plankor om dagen blev det, men inga serier som jag kom mig för att skriva ner.

Den träningslust jag hade i början har försvunnit och jag vet inte riktigt vad det beror pâ. Är inte ett dugg taggad at träna mer heller, sâ jag funderar pâ att helt enkelt skriva ur mig ur den här "träningsklubben".

anna, vad trâkigt att du inte känner att du fâr resultat i kroppen av allt ditt tränande. Men jag är ändâ superimpad av hur mycket du orkar köra, särskilt om du bär runt pâ nâgra onödiga kilon. Jag förstâr hur du menar om att inte vilja vara utan mjölkprodukter, jag var likadan. Inte sâ att jag idag helt undviker det, men jag vet nu hur jag ska laga maten för att den ska bli god ändâ, om jag är pâ det humöret. I mitt fall var det Nya mammans bok "Râsmart familj" som gjorde att jag fick upp ögonen för hur mycket god mat man kan laga och faktiskt vara supernyttig samtidigt. Har du inte kikat pâ hennes hemsida sâ ta en titt: http://rasmart.se/

Kör vidare ni tjejer, kanske hänger jag pâ igen framöver.

:heart:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Sarisparis skrev:I mitt fall var det Nya mammans bok "Râsmart familj" som gjorde att jag fick upp ögonen för hur mycket god mat man kan laga och faktiskt vara supernyttig samtidigt. Har du inte kikat pâ hennes hemsida sâ ta en titt: http://rasmart.se/
Det skriver jag under på saris! Jag tycker boken är guld och jag har fått en helt ny syn på det som jag stoppar i mig, det är inte bara mat för att jag är hungrig utan näring till kroppen. Det ska finnas nån funktion med maten man äter! :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Tack för så stort engagemang! Jag är så glad att ha er att bolla med! :D

Det är ju inte på något sätt så att jag är en "Biggset looser-kandidat" :wink: Jag är 163 cm och väger nu precis som när jag hade PT-samtalet 61,5 kg. I mitt tycke c:a 3,5-4 kg för mycket. Hittade papper från då jag gick in STENHÅRT för LCHF för några år sedan då jag vägde 56,5 kg och var hela 10 cm ( :shock: ) smalare runt midjan! Men jag vet även att det sättet att leva inte gjorde mig gott. Jag var dödstrött och tappade mängder av hår. Då jag lade till lite kolhydrater mådde jag bra igen.
Jag har hittat en balans med kosten som håller mig mätt och pigg!
Men faktum kvarstår...Jag är lös och dallrig, och magen är som om jag vore i 5:e månaden och jag skojar/överdriver tyvärr inte :cry:

Gogglade på uppsvullen mage och såg att många hänvisar till att man även är dålig i magen och har gaser. Inget stämmer där, magen sköter sig fint. Många hänvisar även till mjölkprodukter, men kan man helt PLÖTSLIGT bli laktoskänslig? När man aldrig varit det innan? Och när man inte har gaser/magknip/några som helst symptom? (Förutom svullen mage...) Stress tas också upp och där kan jag ju konstaera att jag stressar. Denna mage parkerade sig hos mig i c:a september/oktober. Jag hade den mest intensiva höst/julförsäljning jag någonsin haft, men det var ändå en "positiv stress" för jag NJÖT av framgången! Från januari och framåt är det negativ stress. Plötsligt är det lågkonjuktur och affärerna beställer inte från mig som innan. Mycket tid går åt till oro och jag har tappat 15% av försäljningen jämfört med förra året. Jag ska ta mega-steget att stå som utställare på Formex i augusti för hutlösa pengar, och det känns lite som vinna eller försvinna...

Oj, vad jag babblar, men det är lite bakgrund.

Jag har mailat min pt, men har ännu inte fått svar.

Jag har läst om boken råsmart familj, men ska läsa mer på hennes hemsida!

Vet ni - jag känner mig som en sådan där mamma som har barn som inte sover om nätterna. En mamma som vill gnälla, men ändå inte vill ändra sig :shock:
Jag vill inte avstå mjölkprodukter eftersom jag tycker de tillför så mycket i matlagningen :shock: :oops: När jag dessutom inte märkte någon skillnad, då jag hängde på sambon och inte har några symptom från magen...Men det kanske ändå kan vara något sådant? Kan man testa på vårdcentralen om man är laktoskänslig? Få det svart på vitt? Någon som vet :?:

Gluten utesluter jag om inte helt, så nästan. I och med mitt GI/LCHF-tänk jag haft i många år nu sitter det i huvudet.

Tilda, det låter som du väger så otroligt lite :shock: Men så ligger du ju i och tränar mest av oss alla i tråden också förstås...Kul att få veta lite hur du äter!

Jag är åter igen inne på att köra en faste-kur. 5-6 dagar och rensa bort något kilo och massa skräp man har inuti. Som en liten sporre. Vill inte egentligen, men...

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Visst kan du gå och kolla om du har laktosintolerans. Det kan man här i Finland, på vårdcentralen.

Vet nu inte om jag väger så lite... :? Jag är ju ganska kort och sen har jag antagligen inte så mycket fett på kroppen. Väntar på testet som visar hur mycket fett, muskler jag har :) Nå, det blir efter sommaren sen.

Men, anna, vad tycker du om att registrera allt du äter några dagar. Då får du koll på om du borde äta mer protein eller något annat. För mig var det en ögonöppnare. Sen behöver man ju inte vara så noga hela tiden, men det ger en bra riktlinje. Inte bra att ligga för lågt med kalorierna heller.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag har inte varit laktosintolerant vad jag vet, men jag uteslöt alla mjölkprodukter ur min kost en period för att testa och jag mår mycket bättre utan. Ett test för laktosintolerans kan visa negativt fast du ändå är känslig. Det kan oxå vara proteinet i mjölk Kasein som du är känslig mot.

Jag använder rätt mycket kokosmjölk i min matlagning... vad tycker du om den? :mrgreen: Finns ju oxå havregrädde som alternativ till vanlig grädde.

Jag försöker äta bra råvaror och utesluta halvfabrikat! Räknar inga kalorier. Försöker bygga upp varje mål så här även frukosten, men med mer frukostiga saker...
1 knytnäve protein; fisk, kyckling, ägg, vilt eller gräsbetande kött för de som gillar sånt :wink:
1 knytnäve kolhydrater; morot, palsternacka, sötpotatis, linser och bönor
1 handflata med grönsaker helst i olika färger
nyttigt fett från avocado, olivolja, nötter och frön eller kokosolja.

Jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jo, visst skulle jag kunna föra matdagbok en vecka, bara för att se mer objektivt på det om inte annat!

Mjölk rakt av dricker jag aldrig. Det är grädde i maten jag tar för det mesta. Men nu på kvällen lagade jag "Söderhavsgryta" utan grädde...faktiskt.

Kokosmjölk tycker jag är gott, det kan jag använda oftare!

Även jag är hård och utesluter halvfabrikat i kosten! Hemlagat från grunden ska det vara för oss! Enda gången det passerar igenom är ibland på lördaglunch. Då har man ofta mycket för sig och det ska gå fort. Sedan kan det bli korvgryta en gång varannan vecka, men väljer då korv med så högt köttinnehåll som möjligt.
Jag läste "Den hemlige kocken" - har ni läst den?? FRUKTANSVÄRT med alla tillsatser i maten! :shock: Nu vänder och vrider jag på det mesta och boken förändrade verkligen mitt sätt att handla!

kram anna
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Låter som jag måste ta en titt på hemlige kocken! :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Gör det Manfred10!

Ja, då har PT:n svarat följande:
hej Anna.
mycket konstigt att du inte får mer resultat nu när det gått ett antal veckor. Äter du sunt och regelbundet samt tränar 5-6 pass i veckan ska du få resultat.
jag har svårt för att hjälpa dig med träningen via mail. Om jag ska kunna se om det är något fel med träningen behöver jag se dig träna, vill du det så är du välkommen att köpa några timmar med mig. det ska vara kvalite på träningen inte bara kvantitet.
Funderar på en sak: har du kollat ämnesomsättning mm hos läkare? eftersom du känner dig så svullen och uppblåst i magen kanske det är något annat som är fel.(köldkörtel eller allergi?????) hur känner du dig i övriga kroppen? Känner du dig fastare tex på armar?

Faktum är -när hon nu frågar - jag är faktiskt lite fastare på armarna!
Hon är ju dock inne på samma som ni. Kanske laktoskänslig?
Kanske sköldkörtel säger hon också? Ja, jag vet ju inte alls. Jag vet ju bara att jag tränar mycket och äter bra, och även mellanmål...

Jag har helt enkelt inte ekonomisk möjlighet att köpa några timmar med PT:n... :cry: Går inte.

Jag kör nu ett "eget" upplägg med lite "blandade råd" och magkänsla från mig själv.

:arrow: GI-kost, mer strikt än jag brukar.
:arrow: Drar ner (inte tar bort helt..) mjölkprodukter.
:arrow: Ringer vårdcentralen för att se om jag kan/bör komma och kolla laktos och sköldkörtel.
:arrow: Lägger på ett extra ZWOWpass/vecka denna träningsperioden ut. Byter sedan träningsupplägg när dessa 6 veckor gått med funderingar på enbart bodyrock/zwowpass nästa period.

Vad tror ni :?: Ni är lika mycket mina nya PT:ar som hon nu:wink:

kram anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Glömde...
:arrow: För matdagbok från imorgon!
anna igen...
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Anna, kom på en sak till, men det har vi kanske redan benat ut tidigare.... :wink: :lol:

Mer muskler=>ökad förbränning! Musklerna byggs ju upp under vila! Därför är det vikitgt att variera träningen och stoppa in vilodagar så att musklerna hinner byggas upp igen, alltså träna olika muskelgrupper olika dagar och 1-2 dagar vila.

Inom 30 minuter efter träningen ska man ju fylla på med protein oxå så att musklerna får den näring de behöver för att bygga upp sig igen efter den nedbrytande träningen.

Å så var det ju det där med fettinlagring kring buken och höga nivåer av kortisol! Sömnbrist ger ökade nivåer av kortisol, kroppen överproducerar stresshormonet för att kompensera tröttheten i kroppen......

Köp "Råsmart familj" tycker jag! :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Jag måste säga att jag tänker direkt på colon irritabile just i och med att du inte har ont i magen och inga andra symptom förutom att vara svullen. Det kan såklart även vara en generell kostförändring som krävs, laktos, gluten, andra allergier, överkänslighet, tarmsjukdomar, köldkörtelproblem.. man kan även få uppblåst mage av att äta för mycket frukt eller för mycket fibrer, det finns ju en flora av olika magåkommor. Dock är IBS en otroligt vanlig sjukdom och vissa får bara uppblåst mage som symptom. Sjukdomen yttrar sig dessutom vid stress och du nämner långa perioder av först positiv stress och sedan negativ.

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Filmtips!
"In search of the perfect human diet" Mycket intressant och en aning provocerande!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Det gick ju inte att skriva förra veckan!? Vi var säkert flera som försökte. Nåväl, det får bli 2 veckors rapport nu då.

Tankarna går, men jag väljer att förtränga att ringa läkare tills vidare...Jag VILL inte vara laktoskänslig om det nu skulle vara det! :shock: Vi hade en kompis till Clara här på övernattning och jag tog laktosfri grädde i såsen. inte alls samma smak...OCH massa tillsatser... :evil:
Nej, jag kör vidare på strikt GI ett tag så får vi se vad som händer..

Jag fick modulera lite i träningen. Kanothajk blev 1 pass, och när jag skulle jogga gick inte det för vi hade tagit en långpromenad i skogen(med barnen så inget tempo). Jag hade tygskor utan sockor...Vattenblåsor på hälarna blev det av det. :?

Så rapporten blir så här med 6 pass förra veckan:

Mån: Pilatesmix 1 tim
Tis: ZWOW1 15 min + mage 10 min
Ons: ZWOW20 20 min, men jag körde 2 så det blev 40 min puh...
Tors: Pilatesmix 1 tim
Fre: Kanotpaddling 1,5 tim
Sön: Bodyrock 25 min + 10 min mage

Denna vecka 6 pass:
Mån: Pilatesmix 1 tim
Tis zwow 9 + mage = 20 min
Ons: zwow 1, 12 min + 100 situps
Tors: Pilatesmix 1 tim
Fre: joggade 5 km
Sön: Bodywork 20 min

Nu går jag in på en ny 6-veckorsperiod där jag enbart kommer köra tuffa korta intervallpass och zwowpass tror jag. Semester om 1 vecka, men jag ska försöka 4-5 pass/vecka ändå.
kram anna
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hello!
3 löppass för mig denna vecka, 45 min löpning och backintervall, 30 min löpning snabbt och 35 min löpning jobbigt och tung i benen :( för mycket snask i helgen. 3 styrkepass oxå.

Tjingeling! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

5 pass och 2 powerwalks

Ti: pw 45 minpå morgonen, bodyrock+mage 30 min
Ons: jogging (4x1000m intervaller) +mage 45 min
To: bencirkel+mage 40 min
Fre: pw 45 min på morgonen, mage 15 min
Sö: zwow22 13 min

Förra veckan 5 pass

Må: cirkelpass ( som bodyrock) 32 min
Ti: bodyrock+mage 35 min
Ons: bodyrock+mage 50 min
Lö: cirkelpass ( som bodyrock) 40 min
Sö: jogging 9 km+ mage 10 min

Anna, tror det är bra om du går och kollar både sköldkörtel och laktosintolerans. Min mamma har sköldkörtelsjukdom och det är en jättejobbig sjukdom. Om man har nedsatt funktion har man svårt att gå ner i vikt. Men låter som en bra plan du har. Då jag förra hösten hade några månader med enbart bodyrock fick jag snabbt resultat. Gör 5 bodyrock/ zwow i veckan och ät minimalt med socker. Men ät tillräckligt. Äter man för lite går man inte heller ner i vikt. Speciellt om man tränar. Musklerna behöver mat.
Om en vecka börjar min semester. Planerar att träna på nästan som vanligt. Lite mindre antal pass kan det bli. Men det är så lätt att träna zwow/bodyrock/jogging lite var som hellst. Går bra att göra på stugan, ute, på hotell.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"