Hej och välkommen hit!
Hur gammal är din lilla guldklimp? Gå gärna in i kontrollpanelen och lägg in födelsedatum och datum för kurstart i din signatur så blir det lättare för oss att hjälpa dig
Undrar också hur ni har det med maten? Äter han riktig mat ännu? Så att vi kan jaga bort eventuella hungervargar menar jag
Första natten är det inte konstigt att barnet ställer frågor. Det är ju något helt nytt som händer. Din uppgift är att lugna honom så att han känner sig trygg att somna. Första natten ska barnet lugnas genom buffning och den kan man vara ganska frikostig med. Att han blir arg när du går ut med ramsan är inte heller konstigt. Han måste få reagera. Då är det viktigt att du LYSSNAR av honom. Verkar han lugna ner sig så är det bra, då ska han få med sig en bekräftelseramsa in i sömnen. Om han inte lugnar ner sig ska han ha en påminnelseramsa. Lugnar han sig inte efter den, ja då går man in och buffar till lugn igen. Så får man hålla på till lilleman accepterar svaren och lugnt somnar.
Andra natten är tanken att ramsan ska ta över mer och mer och då kan man använda den rätt frikostigt för att barnet ska få en chans att förstå vad den betyder. Det viktigaste är dock att LYSSNA av barnet.
Arga barn biter inga ramsor eller verktyg på, men om barnet låter ledset eller frågande, ja då ska han få en betryggande ramsa. Tonfallet på ramsan ska varieras beroende på barnets frågor. Man ska liksom prata till barnet med ramsan och då är det viktigt att lyssna på hur barnet låter för att kunna ge ett bra ramssvar.
lindani skrev:vissa omgångar orkade jag inte utan väntade ut honom varpå det blev lugnare 1 ggr men andra värre
Här förstår jag inte riktigt

. Hur menar du med att du väntade ut honom?
lindani skrev:Tankarna gick in på om jag skulle sluta om detta inte funkade för honom för det gör ont i hjärtat när ens barn är utom sig ... men det måste funka fastän det e skitjobbigt.
Här kan ju bara du avgöra hur du ska göra. Det måste kännas rätt för dig, för annars kan du inte överföra känslan till barnet att det är rätt. Jag föreslår att du läser igenom boken några vändor till. Specielllt kapitlen om
Safarin,
Lugnet,
Säkerheten och
Njutningen.
//Norahsmamma