gallskrik hela 1a natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lindani

gallskrik hela 1a natten

Inlägg av lindani »

Hej,

Började m kurandet igår och är nu innne på dag 1 första sovstund. Började bra. somnade igår efter 45 minuter men jag misstänker att han sov så att han inte hörde ramsan. efter 5 timmar vaknar han och vi håller på fram till kl 04.00 varje gång jag går in blir han lugn men så fort jag går ut m ramsan svarar han hysteriskt arg och skriker upp sig varpå jag går in o lugnar, vissa omgångar orkade jag inte utan väntade ut honom varpå det blev lugnare 1 ggr men andra värre. Samma sak inträffade första sovstundern. Tankarna gick in på om jag skulle sluta om detta inte funkade för honom för det gör ont i hjärtat när ens barn är utom sig ... men det måste funka fastän det e skitjobbigt.
Jag undrara är det ngn som upplevt samma? Att det blir värre med ramsan, ska jag bara fortsätta m ramsan eller ska jag göra annorlunda? Rådvill !!!!

Enormt tacksam för respons :D
Kurstart 2012-06-12
Noah, Född 2011-08-29 kurad
Samuel, Född 2015-11-16
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: gallskrik hela 1a natten

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkommen hit! :D

Hur gammal är din lilla guldklimp? Gå gärna in i kontrollpanelen och lägg in födelsedatum och datum för kurstart i din signatur så blir det lättare för oss att hjälpa dig :)

Undrar också hur ni har det med maten? Äter han riktig mat ännu? Så att vi kan jaga bort eventuella hungervargar menar jag :wink:

Första natten är det inte konstigt att barnet ställer frågor. Det är ju något helt nytt som händer. Din uppgift är att lugna honom så att han känner sig trygg att somna. Första natten ska barnet lugnas genom buffning och den kan man vara ganska frikostig med. Att han blir arg när du går ut med ramsan är inte heller konstigt. Han måste få reagera. Då är det viktigt att du LYSSNAR av honom. Verkar han lugna ner sig så är det bra, då ska han få med sig en bekräftelseramsa in i sömnen. Om han inte lugnar ner sig ska han ha en påminnelseramsa. Lugnar han sig inte efter den, ja då går man in och buffar till lugn igen. Så får man hålla på till lilleman accepterar svaren och lugnt somnar.
Andra natten är tanken att ramsan ska ta över mer och mer och då kan man använda den rätt frikostigt för att barnet ska få en chans att förstå vad den betyder. Det viktigaste är dock att LYSSNA av barnet. Arga barn biter inga ramsor eller verktyg på, men om barnet låter ledset eller frågande, ja då ska han få en betryggande ramsa. Tonfallet på ramsan ska varieras beroende på barnets frågor. Man ska liksom prata till barnet med ramsan och då är det viktigt att lyssna på hur barnet låter för att kunna ge ett bra ramssvar.
lindani skrev:vissa omgångar orkade jag inte utan väntade ut honom varpå det blev lugnare 1 ggr men andra värre
Här förstår jag inte riktigt :oops: . Hur menar du med att du väntade ut honom?
lindani skrev:Tankarna gick in på om jag skulle sluta om detta inte funkade för honom för det gör ont i hjärtat när ens barn är utom sig ... men det måste funka fastän det e skitjobbigt.
Här kan ju bara du avgöra hur du ska göra. Det måste kännas rätt för dig, för annars kan du inte överföra känslan till barnet att det är rätt. Jag föreslår att du läser igenom boken några vändor till. Specielllt kapitlen om Safarin, Lugnet, Säkerheten och Njutningen.

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
lindani

Inlägg av lindani »

Hej,

tack för svar!
Han är 9 månader äter 5 ggr om dagen men det vi gjorde när vi startade kuren igår så skippade vi sista måltiden vid 22 som han nog reagerade starkt på....
men jag har läst boken 2ggr men fortsätter,

väntade ut han dvs jag väntade med att gå in till honom han fick skrika ett litet tag dvs jag gick inte in direkt.

men jag tror på kuren bara det att jag vill inte att han ska må dåilgt att allt skrikande....
Kurstart 2012-06-12
Samuel, Född 2015-11-16
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

lindani skrev:men jag tror på kuren bara det att jag vill inte att han ska må dåilgt att allt skrikande....
Det är ju kanon att du tror på kuren! Det är ju en förutsättning för att lyckas :D .

Se skriken som frågor. Så länge du ger honom svar på sina frågor så kommer han inte må dåligt. Han vill ju bara försäkra sig om att du håller vakten och att allt är som det ska vara. Så fort han låter ledsen så ska du ge honom ett betryggande svar att "allt är lugnt, somna du så skönt så skönt". Vilken typ av svar du ger (ramsa, buff, solfjäder eller husljud) är beroende av hur han låter.

Arg - husljud
Ledsen - ramsa
Frågande - ramsa
KRIS - buff eller solfjäder

Nu är du ännu så pass tidigt in i kuren så än så länge så ska du i princip inte avvakta något utan han ska få sina svar på stört. Detta för att han ska känna att du verkligen vaktar och att allt är lugnt. Under natt två kan du börja backa lite och jobba mer med ramsan. Dygn ett var du där med buff direkt vid uppvak. Natt två ska du istället direkt ge en ramsa vid uppvak för att han ska veta att du finns där utanför dörren. Men fortfarande viktigt att LYSSNA och se hur han reagerar.

Vi finns här och stöttar och hjälper hela vägen :D
//Norahsmamma
lindani

Inlägg av lindani »

Tack igen :D
Jag bara undrar hur man gör om barnet skriker samma nivå dvs ganska ilsket o hysteriskt länge utan att tona ner efter besked o en påminnelse ramsa? Ska man ramsa m att överrösta eller går man in?

Kan man säga ramsan även om barnet skriker o gråter?

Hälsningar
linda
Kurstart 2012-06-12
Samuel, Född 2015-11-16
lindani

Inlägg av lindani »

Tack igen :D
Jag bara undrar hur man gör om barnet skriker samma nivå dvs ganska ilsket o hysteriskt länge utan att tona ner efter besked o en påminnelse ramsa? Ska man ramsa m att överrösta eller går man in?

Kan man säga ramsan även om barnet skriker o gråter?

Hälsningar
linda
Kurstart 2012-06-12
Samuel, Född 2015-11-16
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

lindani skrev:Jag bara undrar hur man gör om barnet skriker samma nivå dvs ganska ilsket o hysteriskt länge utan att tona ner efter besked o en påminnelse ramsa? Ska man ramsa m att överrösta eller går man in?
För mig är det skillnad på ilska och hysteri. Arg och ilsken får man vara, men absolut inte hysterisk. Hysteri är det samma som KRIS och då går man in och buffar eller solfjädrar till lugn. Så där får du göra en avvägning och känna efter vad som kan behövas.

Som jag skrev tidigare så biter inte några ramsor eller verktyg på arga små barn, utan då är husljuden magiska istället. Gränsen mellan arg och ledsen kan så här tidigt i kuren vara hårfin så det gäller att vara uppmärksam på hur han låter.
lindani skrev:Kan man säga ramsan även om barnet skriker o gråter?
Ramsan kan och BÖR du säga om lilleman skriker och gråter för att han är ledsen eller frågande. Det är då den biter så att säga :wink: :D

//Norahsmamma
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

lindani skrev:Jag bara undrar hur man gör om barnet skriker samma nivå dvs ganska ilsket o hysteriskt länge utan att tona ner efter besked o en påminnelse ramsa? Ska man ramsa m att överrösta eller går man in?
För mig är det skillnad på ilska och hysteri. Arg och ilsken får man vara, men absolut inte hysterisk. Hysteri är det samma som KRIS och då går man in och buffar eller solfjädrar till lugn. Så där får du göra en avvägning och känna efter vad som kan behövas.

Som jag skrev tidigare så biter inte några ramsor eller verktyg på arga små barn, utan då är husljuden magiska istället. Gränsen mellan arg och ledsen kan så här tidigt i kuren vara hårfin så det gäller att vara uppmärksam på hur han låter.
lindani skrev:Kan man säga ramsan även om barnet skriker o gråter?
Ramsan kan och BÖR du säga om lilleman skriker och gråter för att han är ledsen eller frågande. Det är då den biter så att säga :wink: :D

//Norahsmamma
klockan

Inlägg av klockan »

Det är OK att buffa till LUGN även natt nr 2. Då måste man stå länge och nästan låta barnet somna in, inga hastiga moves in och ut i sovrummet.

Men eg ska ramsan ta över, och man ska ramsa, ramsa,ramsa. Det är OK att ramsa x 96 om man behöver, du ska alltid ha sista ordet. Budskapet är (som du vet) att bössan är laddad, jag finns här ute.

Givetvis ramsar man när barnet frågar -, nu är den tiden då ramsan befästs. Norahs mamma har gett konkreta och fina exempel på hur man kan stötta beroende på hur frågorna ställs. Ni är så tidigt i kuren nu så han är i jättebehov av ditt/ert stöd (dvs visa att ni finns där, utan att för den skull springa in titt som tätt) just nu. Inte heller har han lärt sig ramsan och vad den står för än, det tar flera dagar/nätter innan polletten börjar trilla ner för de flesta. Men lyssna också och hör hur han löser situationen själv (om det är möjligt).Ganska snabbt så hör man hur det börjar "svara" en och det blir som ett samtal.

Men inga överkrav nu, utan bara visa att du är där och tala om vad det är som gäller.

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
lindani

Inlägg av lindani »

Tack så mkt för alla råd och uppmuntran.
Denna natt var betydligt bättre, vi hade omgång 2 han vaknade endast kommunikation m ramsan.... Otroligt!

En fundering, om man är 2 som ska kura vi hade bestämt att min man skulle ta över nu natt 3 men som d står i boken att man kan göra det båda nu. Undrar om det inte e bättre att vänta tills det blivit mer befäst hos barnet? Ngn m erfarenhet ? Vad ska man tänka på i så fall om den andre kurpartnern tar över natt3?

Lille Noah e lite ledsen fortfarande vid läggning lägger han i sängen första dagskursen men det går över snabbt när han bluffas o solfjädern.
Förstår att d e en process men finns det ngt vi kan tänka på för att hjälpa honom m det.
Ska man ha skrattstund även på dagen?

Tacksam för svar

Linda
Kurstart 2012-06-12
Samuel, Född 2015-11-16
Nat

Inlägg av Nat »

Halloj och varmt välkommen hit!

Inga problem alls att vara två som kurar, det som är viktigt är att kurarna har läst på och har rätt attityd.

Ibland tycker jag mig även ana att det blir en liten förbättring i kurandet när pappan kommer in i bilden. Kanske på grund av att mammor ofta är något känsligare?!? (för att vara lite stereotyp) :D

Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Va härligt att natt 2 kändes bättre!! =D> :D
lindani skrev:Ska man ha skrattstund även på dagen?
Japp! :lol: En lång härlig skrattstund, gärna i 10 min, så att lilleman är härligt nöjd och glad när han läggs. Det behöver ju inte betyda att han inte blir arg eller ledsen efter ett tag, eftersom detta fotfarande är helt nytt, men är man alldeles bubblande glad så har man i alla fall längre till de andra känslorna. Så småningom kommer han sedan associera läggningen med den här glada känslan och det är dit man vill komma :D
lindani

Inlägg av lindani »

fler frågor...

natt 3 blev fantastisk... somnade om själv bara ramsade 1 ggr

men luren på dagen idag tog 30 min innan somnade sov sen bara ca 40 min o vaknar upp o snyftar... tystnar.. snyftar
jag ramsar efter ngr min ville kola om han skulle somna om själv... men nej
ska man ramsa när de vaknar för tidigt.. om de e lugna o pratar ska man låta dem vara tiden ut tills uppvak?

och ska man ramsa efter vagning framgår ej av videon på hemsidan
men av boken förstå jag att man ska ramsa efter vagning och skakning.
Kurstart 2012-06-12
Samuel, Född 2015-11-16
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen! :D
Skönt att du känner att det går åt rätt håll!

Dagslurarna kan krångla, inget konstigt med det. Bra att du lämnade över en stund åt liten för att se om han somnar om själv. Egentligen ska man ramsa först då man känner att man skulle vilja gå IN till barnet.

Om liten vaknar för tidigt och ställer frågor, Hallå?! Ska du inte hämta mig nu??!! Dags att vakna ju! Ska du svara med ramsa. Om liten vaknar och njuter av sitt eget sällskap tycker jag du låter honom hållas, blir det väldigt utdraget och det är lång tid kvar av sovstunden kan du ge en upplysningsramsa bara för att påminna liksom, Hallå! Du ska ju sova nu älskling! :D

Det är lite olika hur man gör, en del ramsar inte efter vagning. Utan det avslutande skaket i handtaget på vagnen är det som sätter punkt. Det där får man känna lite själv, känns det som om du kan sätta punkt med skaket i handtaget eller vill du ytterligare markera med en ramsa? Men håll dig till en strategi så att du inte förvirrar, ibland ramsar i vagnen och ibland inte. Går du ut ur rummet och det sovs i spjälsäng på natten ska du ramsa.

Trevlig helg! :D
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
lindani

Inlägg av lindani »

Glad midsommar :D

Det går nu framåt för oss. Lille Noah sover om natten o kan somna om själv det e ner nätter som det har varit lite mer oroligt.
Däremot har fm luren börjat krångla lite vid insomningen vilket det inte gjort förryck då blir jag o mon man lite handfallna och vill kanske göra på olika sätt och insett att vi måste nu komma fram till ett gemensamt förhållningssätt.
Därför undrar jag om han efter att vi buffar, vi gör det fortfarande ett kort stund efter tillrättaläggandet , ger vi ramsan och han e lugn men efter ett tag är det gnäll främst, blandat med lite ledsen och arg frustrerad. Min man vill ramsa medan jag tror på enbart husdjur, efter en halvtimme och Noah fortfarande håller på och blir mer irriterad går vi in för att kolla om basat men nej...
Är det bra att ramsa eller ska man låta han vara identitet stadie? Inne på första daggen efter uppföljningsveckan.

Med vänlig hälsning,
Kurstart 2012-06-12
Samuel, Född 2015-11-16
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"