Nätterna gick bra redan tidigt men dagarna har aldrig gått bra och jag är övertygad om att det börjat påverkar nätterna.
Liten är 6 månader och tre veckor. Han har alltid gillat att sova och det har aldrig varit problem att lämna honom varken i sängen el i vagnen för att sova MEN inte längre. Förr hade han napp men eftersom han vaknade nätterna igenom och behövde mig för att jag skulle sätta tillbaka den så började jag med kuren. Jag hoppades att liten skulle få lära sig att somna om själv så han slapp få alla avbrott innan jag han dit med pluggen.
Nu ser schemat ut såhär:
7.00 Gör vi morgon
8.00 Frukost (Ammar+ halv portion gröt)
9.00-9.45 Tupplur
11.30 Lunch (Hel portion mat+fruktpure)
12.30-14.30 Sova Middag
15.00 Mellis (amma+fruktpuré)
16.30-17.15 Tupplur
18.30 Middag (Hel protion gröt+1burk Katrinplommon)
19.30 Nattslurk (amma)
20.00 -07.00 Natt
Nätterna:
Kvällsläggningen har hittills gått super och har inte tagit mer än 2 minuter. Inga protester, inga frågor och jag hör hur han kämpar för att somna vilket han brukar göra efter ca 10 minuter på egen hand
Dagarna:
Dagslurarna tar vi i vagnen på rygg eftersom det inte är en liggvagn. Av den anledningen buffade vi inte heller utan vi har kört med vagning och ramsa. Sedan dag 1 har liten omöjligen kommit till ro på dagarna. I början var han ledsen så det inte gick över på lång tid efter lurarna. Han kunde snyfta i en halvtimme efter lurarna. Han kändes melankolisk hela dagen. Liten som alltid sprudlat av glädje. Nu har han börjat bli mer arg än ledsen men ”skrattet till vagnen” är till och med det svårt att få till för det är som han känner på sig att det ska till att sovas. Nu börjar han snyfta bara vi närmar oss vagnen inför sovlurarna. Jag har själv blivit osäker på vad i hela friden det är vi håller på med så nu i slutet har jag helt gått över till att vagna. När jag vagnar på förmiddagen och långluren så gör jag det ca 30 gånger så brukar han somna men han har börjat vakna inte ens varje halvtimme som förr utan nästan var tionde minut. Jag vet att jag är inkonsekvent men i början var jag konsekvent och det funkade i n t e. Jag är helt desperat och nu vet jag att det är liten som leder men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag vet inte ens hur jag ska beskriva detta för jag är helt splittrad. KAN alla barn verkligen ledas till ro på dagslurarna på bestämd tid. När lillen får välja tid och lur själv kan han nämligen sova 2-3 timmar. Det känns som om jag har förstört dagarna helt…
1: Två av sovpassen är 45 minuter. Eftersom det alltid (även med vagningen) tar minst 15 minuter för liten att sova så väcks han alltid efter 30 minuter. Om han somnar snabbare än inom 15 minuter så vaknar han alltid självmant inom 30 minuter och då är han alltid ledsen… På så sätt missar han ju alltid en halvtimme sömn per dag bara på det?
2: Jag blir osäker på om jag ens ska fortsätta med ramsa på dagarna. När liten sover ute, ska jag ramsa även då? Det står att man KAN ha ramsa på dagarna… Kan jag strunta i ramsan?
I början av kuren vagnade jag några drag och sedan ramsade jag vid dagslurarna. Det gick rätt bra och liten var lugn. När jag sedan skulle bekräfta så exploderade liten och blev jätteledsen. Gång på gång på gång… Sakta men säkert har det gått till att jag endast vagnar och som sagt. Jag har hamnat i vagnträsket! Men jag HAR prövat, husljud, solfjäder, mörkt rum, ALLT. Ramsan tar inte alls och hur jag än gör, vad jag än gör så gallskriker liten tills han kiknar, hostar, snorar och tillslut hulkar… Ramsan gör honom tokig! Han somnar utmattad men vaknar ganska ofta och tar vid där han slutade, dvs. vid gråt och jämmer… Vad ska jag göra? HJÄLP!
Kan någon snälla beskriva en dagslur från början till slut? Så här kan min se ut:
12.20 Skrattet till vagnen (mest jag, inte så mycket liten)
12.30 In i semimörkt rum (i SHN-boken står det att det ska vara ljust i rummet, här rekommenderas man ha mörkt), lägga i vagnen (liten börjar snyfta), tillrättalägga och lägga på filt (liten börjar protestera högljutt), solfjädra (liten hatar solfjädern på dagen. Han blir förbannad), dra för skynke på vagnen, gå ut (liten skriker), ramsar på vägen och utanför dörren (liten jagar snabbt upp sig i falsett), ramsar x6, väntar, ramsar x8, väntar, ramsar x8 (liten gallskriker oavbrutet och pausar endast för att ta nytt spjärn)… Efter 15 minuter går jag in och vagnar ca 30 vagndrag och liten somnar. Efter vagningen ramsar jag inte, jag bekräftar inte jag smyger bara ut och hoppas på att liten ska sova i 40 minuter som är max, i värsta fall vaknar han efter 10 och jag ramsar men jagar då bara upp honom som skulle kunnat somna på några vagndrag… Jag fortsätter att vagna tills han somnar igen…
Puh… Hjälp, någon? Jag läser om alla som kommit över sina jobbiga dagsproblem men ingen av de förslagen som givits andra funkar för oss
Är det ens någon som förstår allt jag svamlat ihop här ovan?