Dagslurarna har helt spårat ur och nätterna påverkas...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bet Carlsson

Dagslurarna har helt spårat ur och nätterna påverkas...

Inlägg av Bet Carlsson »

Jag vet inte var jag ska börja… Jag hade läst på, var jättepeppad och stensäker på att detta skulle genomföras framgångsrikt… Nu är vi inne på 18 dagar och jag är på vippen att ge upp!

Nätterna gick bra redan tidigt men dagarna har aldrig gått bra och jag är övertygad om att det börjat påverkar nätterna.
Liten är 6 månader och tre veckor. Han har alltid gillat att sova och det har aldrig varit problem att lämna honom varken i sängen el i vagnen för att sova MEN inte längre. Förr hade han napp men eftersom han vaknade nätterna igenom och behövde mig för att jag skulle sätta tillbaka den så började jag med kuren. Jag hoppades att liten skulle få lära sig att somna om själv så han slapp få alla avbrott innan jag han dit med pluggen.

Nu ser schemat ut såhär:
7.00 Gör vi morgon
8.00 Frukost (Ammar+ halv portion gröt)
9.00-9.45 Tupplur
11.30 Lunch (Hel portion mat+fruktpure)
12.30-14.30 Sova Middag
15.00 Mellis (amma+fruktpuré)
16.30-17.15 Tupplur
18.30 Middag (Hel protion gröt+1burk Katrinplommon)
19.30 Nattslurk (amma)
20.00 -07.00 Natt

Nätterna:
Kvällsläggningen har hittills gått super och har inte tagit mer än 2 minuter. Inga protester, inga frågor och jag hör hur han kämpar för att somna vilket han brukar göra efter ca 10 minuter på egen hand :D De senaste fyra nätterna har vi dock behövt ramsa om efter dessa 10 minuter eftersom han (mycket frustrerande för honom själv) inte lyckats komma till ro. Det känns som om han har börjat streta emot sömnen. Men än så länge har han tagit emot ramsan då igen, lugnat sig och slutligen somnat. Han sover ganska oroligt, jämrar sig i sömnen, vaknar ibland men behöver aldrig hjälp att somna om. Han brukar vakna någon gång mellan 4 och 6 och kan då vara vaken ett tag och babbla lite för sig själv. Ibland behöver han en ramsa för att somna om då men ofta somnar han om själv. I de flesta fall sover han tungt kl 7 då vi gör morgon ibland vaknar han någon minut innan men är lugn för sig själv i mörkret. Nätterna är således inte problemet… Ännu :?

Dagarna:
Dagslurarna tar vi i vagnen på rygg eftersom det inte är en liggvagn. Av den anledningen buffade vi inte heller utan vi har kört med vagning och ramsa. Sedan dag 1 har liten omöjligen kommit till ro på dagarna. I början var han ledsen så det inte gick över på lång tid efter lurarna. Han kunde snyfta i en halvtimme efter lurarna. Han kändes melankolisk hela dagen. Liten som alltid sprudlat av glädje. Nu har han börjat bli mer arg än ledsen men ”skrattet till vagnen” är till och med det svårt att få till för det är som han känner på sig att det ska till att sovas. Nu börjar han snyfta bara vi närmar oss vagnen inför sovlurarna. Jag har själv blivit osäker på vad i hela friden det är vi håller på med så nu i slutet har jag helt gått över till att vagna. När jag vagnar på förmiddagen och långluren så gör jag det ca 30 gånger så brukar han somna men han har börjat vakna inte ens varje halvtimme som förr utan nästan var tionde minut. Jag vet att jag är inkonsekvent men i början var jag konsekvent och det funkade i n t e. Jag är helt desperat och nu vet jag att det är liten som leder men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag vet inte ens hur jag ska beskriva detta för jag är helt splittrad. KAN alla barn verkligen ledas till ro på dagslurarna på bestämd tid. När lillen får välja tid och lur själv kan han nämligen sova 2-3 timmar. Det känns som om jag har förstört dagarna helt…

1: Två av sovpassen är 45 minuter. Eftersom det alltid (även med vagningen) tar minst 15 minuter för liten att sova så väcks han alltid efter 30 minuter. Om han somnar snabbare än inom 15 minuter så vaknar han alltid självmant inom 30 minuter och då är han alltid ledsen… På så sätt missar han ju alltid en halvtimme sömn per dag bara på det?

2: Jag blir osäker på om jag ens ska fortsätta med ramsa på dagarna. När liten sover ute, ska jag ramsa även då? Det står att man KAN ha ramsa på dagarna… Kan jag strunta i ramsan?
I början av kuren vagnade jag några drag och sedan ramsade jag vid dagslurarna. Det gick rätt bra och liten var lugn. När jag sedan skulle bekräfta så exploderade liten och blev jätteledsen. Gång på gång på gång… Sakta men säkert har det gått till att jag endast vagnar och som sagt. Jag har hamnat i vagnträsket! Men jag HAR prövat, husljud, solfjäder, mörkt rum, ALLT. Ramsan tar inte alls och hur jag än gör, vad jag än gör så gallskriker liten tills han kiknar, hostar, snorar och tillslut hulkar… Ramsan gör honom tokig! Han somnar utmattad men vaknar ganska ofta och tar vid där han slutade, dvs. vid gråt och jämmer… Vad ska jag göra? HJÄLP!

Kan någon snälla beskriva en dagslur från början till slut? Så här kan min se ut:
12.20 Skrattet till vagnen (mest jag, inte så mycket liten)
12.30 In i semimörkt rum (i SHN-boken står det att det ska vara ljust i rummet, här rekommenderas man ha mörkt), lägga i vagnen (liten börjar snyfta), tillrättalägga och lägga på filt (liten börjar protestera högljutt), solfjädra (liten hatar solfjädern på dagen. Han blir förbannad), dra för skynke på vagnen, gå ut (liten skriker), ramsar på vägen och utanför dörren (liten jagar snabbt upp sig i falsett), ramsar x6, väntar, ramsar x8, väntar, ramsar x8 (liten gallskriker oavbrutet och pausar endast för att ta nytt spjärn)… Efter 15 minuter går jag in och vagnar ca 30 vagndrag och liten somnar. Efter vagningen ramsar jag inte, jag bekräftar inte jag smyger bara ut och hoppas på att liten ska sova i 40 minuter som är max, i värsta fall vaknar han efter 10 och jag ramsar men jagar då bara upp honom som skulle kunnat somna på några vagndrag… Jag fortsätter att vagna tills han somnar igen…

Puh… Hjälp, någon? Jag läser om alla som kommit över sina jobbiga dagsproblem men ingen av de förslagen som givits andra funkar för oss :(

Är det ens någon som förstår allt jag svamlat ihop här ovan?
:oops: Tack på förhand.
Dotter född 2014-01-24
Kurstart 2014-10-24
Nat

Re: Dagslurarna har helt spårat ur och nätterna påverkas...

Inlägg av Nat »

Hej och varmt välkommen hit!

Jag har bra någon minut över innan jag skall åka bort så jag ger dig bara ett kort svar. Jag är dock 100 % övertygad att du kommer få mer utförliga svar från andra hjärtan :shock: :D

Många barn, framförallt tycker jag mig märka att det mest är pojkar över en viss ålder som ABSOLUT INTE kan sova i liten vagn. De ålar, jämrar sig, gnäller och gråter och vill inte sova. Mamman eller pappan förstår inte vad som är fel, han sover ju så fint på nätterna? Efter mycket om och men flyttar de in barnet till spjälsäng. Mörkläggningen blir komplett, barnet har en massa utrymme, det är svalt och skönt och framförallt så kan barnet röra sig fritt och sova på mage. Problemen brukar lösa sig på en till två dagar, ibland tre.

Ett snabbt tips och som sagt var, detta är vanligare än vad du kan tro. Jag talar av egen erfarenhet :wink:

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej och välkommen hit! :D

Kanonbra jobbat hittils med nätterna =D>
Nu ska vi se om vi kan hjälpa dig att styra upp dagarna lite.

Först så ser jag att du fått ett bra svar av Nat redan. Håller helt med. De flesta små sover faktiskt bättre i sängen där de kan röra sig fritt. Och visst kan det vara så som Nat skriver att det kan vara än svårare för pojkar att fixa att sova i vagnen.

En annan tanke är MAT. En sexmånaders är oftast en riktigt hungrig rackare. Brukar nästan inte finnas någon botten i dem :shock: . Så jag skulle vilja föreslå att ni kör på med frukost direkt när ni går upp vid kl 07. Har man sovit en hel natt så kan man ju vara riktigt hungrig. Kanske amma där direkt kl 07 och sedan käka en rejäl portion gröt som en andra frukost kl 08. De andra måltiderna verkar han ju äta riktigt bra men kanske går det i lite mer?

Sedan så vill jag också säga att det tar uppåt en månad innan kuren satt sig ordentligt och nyckeln för att det ska sätta sig ordentligt är KONSEKVENS. Som du skriver själv så har du ju inte varit särskilt konsekvent under dagslurarna. Det är ju vanligt att fler frågor ställs vid dagslurarna av de små och då är det otroligt viktigt att ha attityden på plats och lugnt och tryggt visa att det är så här det ska vara nu.

Jag vill verkligen slå ett slag för HUSLJUDEN. Det är det absolut bästa verktyget mot just ARGA barn där ingen ramsa biter. Och husljuden ska vara REJÄLA. Man kan damsuga, lyssna på musik, diska, köra micron, sätta på vattenkokaren, prata högt och glatt med maken, ja lite vad som helst faktiskt. Det är också bra för då kommer man själv bort från den här överkoncentrationen som gör att man gärna vill stå nära dörren och lyssna. Been there done that :wink: :roll: :D

Det tog nästan upp emot en månad innan min tjej var helt nöjd vid läggningarna på dagarna (nätterna satte sig snabbare). Hon var ju så mycket piggare nu när hon sov på nätterna så hon ville antagligen försäkra sig om att man verkligen skulle sova på dagen också :shock: :wink:

Vi börjar där så kan vi bolla vidare :D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Bet Carlsson

Inlägg av Bet Carlsson »

Åh, stort tack för era snabba och hoppfulla svar. Bara detta gör att jag känner att det finns hopp :)

Jag ska testa detta med maten för jag har varit lite blygsam med att truga vid mellanmålen eftersom det känns som jag övergöder liten. Jag inser att han mycket väl kan vara hungrig, ialla fall vid eftermiddags luren.

Imorgon testar jag spjälsängen men, menar ni alltså att det ska vara bäckmörkt även på dagen? Finns där inte risk att liten blandar ihop dag och natt? Jag är som sagt livrädd att nätterna ska påverkas!

Många tack igen :heart:
Dotter född 2014-01-24
Kurstart 2014-10-24
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Det låter som om det absolut går att styra upp det där :)

Kommenterar bara kort mörkläggningen.. Hos oss började dagslurarna bli oroliga för ett tag sedan, lillen sov alla lurar ute i vagn. Antagligen började vagnen bli för liten så vi flyttade in lurarna i sängen istället. Hon hade nyss lärt sig att stå upp så plötsligt hade vi ett himla liv med en tös som bara stod i sängen då det skulle sovas - inte så 8) tyckte mamma :)
Så en dag tröttnade jag på ramsande och trixande och smällde upp hennes mörkläggningsgardin till dagen - HAH! hon slutade få en massa ideer i mörkret och sov istället - som på natten. :)
lurarna har aldrig funkat så bra!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Bet Carlsson

Inlägg av Bet Carlsson »

Okej, idag kör vi inne med mörkläggning även för dagslurarna! Tack hörrni, denna peppen har givit en nystart med ny energi och nytt hopp!
Det känns inte hållbart att han ska sova i spjällsängen tre gånger om dagen, sammanlagt 3,5 timmar utpritt över hela dagen men såhär för att sätta tiderna och göra mönstret till en vana så ska vi såklart köra detta.

Jag undrar dock hur det varit för er andra? Alla dem som har barn "som man kan ta med vart som helst" och som slocknar över allt (fester, restauranger, hos grannen etc etc)... Hur gick det till? Var det en övergång som tog många månader eller gick ni över till att vänja barnet vi olika platser snabbt? På fest har man ju inte direkt med sig en mörkläggningsgardin... Inte heller på restaruang? Hur är utsikten för framtiden? Kommer vi behöva vara hemma jämt om vi vill ha en pigg, och kry son som sover gott eller kan vi vänta oss att göra lite utflykter? Ungefär hur snart då isf?

Tack återigen :-)
Dotter född 2014-01-24
Kurstart 2014-10-24
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej igen!
Vad härligt att vi kunde bidra med lite ny energi till dig :D
Bet Carlsson skrev:Jag ska testa detta med maten för jag har varit lite blygsam med att truga vid mellanmålen eftersom det känns som jag övergöder liten.
Du behöver absolut inte vara rädd för att övergöda. Det är bara att mata på. Låt lilleman säga stopp så ska du få se att det går ner lite till. I den åldern åt min tjej amning till frukost och sedan en stor portion gröt en timme efter. Till lunch och middag åt hon ungefär 1,5 burk mat per gång, plus en halv burk frukt på det. Till mellis åt hon en portion gröt med lite amning som avslutning. Så det går ner mer än man tror :shock: :wink: . De äter dock inte sådana mängder i all evighet, men i just den åldern och fram till ungefär ett år så äter de MYCKET :D
Bet Carlsson skrev:Imorgon testar jag spjälsängen
Testa inte...bestäm dig och UTFÖR :wink: . Det är otroligt viktigt för attityden att man har inställningen att man utför det man bestämt sig för. Tänker man att man ska TESTA något så blir det liksom halvdant gjort och man lockas gärna att utvärdera för tidigt. Viktigt att komma ihåg att varje gång man inför något nytt så tar det oftast 3 + 7 dagar för barnet att helt fatta galoppen så först efter den tiden ska man utvärdera huruvida det fungerade bra eller dåligt.
Bet Carlsson skrev:Det känns inte hållbart att han ska sova i spjällsängen tre gånger om dagen, sammanlagt 3,5 timmar utpritt över hela dagen men såhär för att sätta tiderna och göra mönstret till en vana så ska vi såklart köra detta.
Jag förstår hur du tänker här. Vi hade alltid långluren inne i sängen, men de två kortare lurarna hade vi i vagn, i alla fall då när det var tre lurar. Om bara några månader så försvinner ju sista luren så då har man ju hela eftermiddagen att göra saker utanför hemmet. Det låter bra att ha alla lurar inne i sängen för att låta allt sätta sig. Men kom ihåg då att när han sedan ska sova i vagnen igen så kommer han troligtvis ställa fler frågor igen. Men bara du står trygg och ger honom samma svar så kommer han fixa det också :D
Bet Carlsson skrev:Jag undrar dock hur det varit för er andra? Alla dem som har barn "som man kan ta med vart som helst" och som slocknar över allt (fester, restauranger, hos grannen etc etc)... Hur gick det till? Var det en övergång som tog många månader eller gick ni över till att vänja barnet vi olika platser snabbt? På fest har man ju inte direkt med sig en mörkläggningsgardin... Inte heller på restaruang? Hur är utsikten för framtiden? Kommer vi behöva vara hemma jämt om vi vill ha en pigg, och kry son som sover gott eller kan vi vänta oss att göra lite utflykter? Ungefär hur snart då isf?
Här tror jag att det är väldigt individuellt. Dels för att barnen är olika, men också för att vi föräldrar är olika. För mig var det så otroligt viktigt att kuren skulle sätta sig bergsäkert så jag väntade faktiskt runt två månader innan jag vågade ge mig ut på större utflykter. Viktigt att komma ihåg är att det troligtvis ställs fler frågor till en början när man ska sova på bortaplan, eftersom det är något nytt. Men har man attityden på plats och ger barnet samma trygga svar på sina frågor som hemma så brukar det ge sig ganska snabbt.

:D
//Norahsmamma
Bet Carlsson

Inlägg av Bet Carlsson »

Okej, jag bestämde att vi kör vagn på kortlurarna
Och säng på långluren.

I morse ammade jag direkt kl 07.00 och sedan åt han en hel portion gröt+en burk katrinplommon! Sedan gick han ut med sin pappa i ca 20 minuter. Kl 8.55 skrattade vi till vagnen och när vi lade ned honom i vagnen (med mörkläggningsgardin men inte med täckta sidoglipor) så började han sin vanliga frågestund. Vi gjorde som vanligt, lade tillrätta, solfjädrade, drog för vagnskynket, gav filt, gick ut, ramsade x4+2bekräftelser i direkt anslutning...
Han fortsatte fråga men vi ställde oss en bit från dörren och hade en galimatiaskonversation varpå jag gick in i badrummet som ligger vägg i vägg med sovrummet och började ta itu med tvätten i maskinen. Hela tiden pratandes med sonens pappa som var i rummet bred.vid och P1 på ute i vardagsrummet i ganska behaglig ton... Jag hörde hela tiden på sonens frågande och hojtande att han var förvånad och osäker på vad som hände... Efter ca 8 minuter började frågorna bli mer ledsna och min man slängde ut en ramsa x4 utifrån vardagsrummet. Då exploderade sonen men jag övertygade min man om att det var ett raseriutbrott och inte ett sammanbrott. Han lät inte ledsen utan förbannad. Vi fortsatte hela tiden prata glatt samt började stöka lite i köket... Ja, ni häpnas kanske inte med det gjorde jag för kl 9.11 tog raseriutbrottet abrupt slut och liten somnade tvärt :)

Efter exakt 30 minuter kl 9.41 vaknar lillen och börjar direkt och ledsamt haspla ur sig frågor... Vi ställde oss igen en bit från dörren och pratade med varandra. Han somnade om!!!
Fyra minuter senare väckte vi en sömntung pojke som ganska direkt brände av ett leende.

Det finns hopp! Jag blir så stolt. Jösses, han var så modig och lät oss ta hand om vargarna. Min man var suverän med ramsningen och det perfekta tonläget. Jag lyckades göra en rätt bedömning av frågandet :heart: Man brukar ju säga att en gång är ingen gång men för mig var detta STORT!

Nu har jag verkligen fått ny energi att ge detta en bra fortsättning! Tack tack tack.
Dotter född 2014-01-24
Kurstart 2014-10-24
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Vilken härlig rapport!!! Ni jobbade verkligen exemplariskt! =D>
Fortsätt på samma strålande sätt så ska du se att det ger med sig.
Kom ihåg bara att det är en process och det kan vara två steg fram och ett steg bak, men står man stadigt och ger samma trygga svar så blir slutresultatet bäst :D

Vi finns här fortsatt om du vill bolla vidare eller bara skriva av dig
//Norahsmamma
Bet Carlsson

Inlägg av Bet Carlsson »

Precis som du säger så är detta en process och om man säger att vi nu idag redan tagit två steg fram så är det helt okej om vi skulle ta nåt steg tillbaka.

Jag loggar in för att berätta om dagens långlur också. Vi passade på att flytta spjällsängen till eget rum nu innan lunch så liten inte längre behöver dela rum med oss. Inför långluren mörklade vi rummet så gott som bäcksvart. Vi körde läggningen kl12.30, tillrättaläggning, solfjäder, ut och så ramsan x4 och lilla hjärtat var tyst som svar :-) Efter ett tag kom ett experimetljut från honom som jag aldrig hört förr. Han skrek roat med en stämma som aldrig tidigare lämnat hans mun. Efter några minuter av pratande med min man utanför sovrummet och gåendes mellan olika rum (städandes och vikandes tvätt) somnade liten OCH SOV I TVÅ TIMMAR!!!
Vi fick väcka (!) honom kl 14.30 och då sov han mycket tungt. Han var helt slut :)

Vill också tillägga att han hela dagen har babblat på med nya ljud och en rungade energi som aldrig förr!!!

Jag undrar hur det kommer bli i eftermiddag men framför allt inatt.

Jag är lyyyrisk!
Många kramar :)
Dotter född 2014-01-24
Kurstart 2014-10-24
Bet Carlsson

Inlägg av Bet Carlsson »

Okej, nu är dag ett på vår nystart över... Sista eftermiddagsluren gick inge vidare utan liten försökte sova i tystnad i ca en kvart men sedan brast det för honom och han blev mycket arg. Vi gjorde husljud som sjutton utanför och slängde åt honom en ramsa när han blev övervägande ledsen då och då men han lugnade sig aldrig och när det var dags att "väcka" fick vi hitta en nanosekunds tystnad för att gå in. Men, nu på kvällen somnade han iaf utan motstret.

Jag har några andra frågor:

1) Hur gör man längre fram? Ska vi göra nattningen och läggning för dagslur såhär jämt eller ska man trappa av eller ändra något?
Nu tillrättalägger vi, solfjädrar, ger filt, går ut och ramsar x4.

2) OM man skulle ha barnvakt längre fram. Ska denne ta sig en egen ramsa eller ska denne använda någon av våra? Jag och min man har varsin dagsramsa och varsin nattramsa. Ska barnvakten buffa någon gång som markering? Ska någon av oss vara med vid nattningen som bekräftelse?

3) Om jag skulle gå ut under någon av kortlurarna när han ligger i vagn. Ska jag ramsa då el ska jag bara vagna när han vaknar OM han vaknar? Jag kommer vara livrädd för att hamna i träsket igen. Eller ett lättare sätt att fråga är om någon skulle vilja berätta hur en läggning ute kan se ut? Och hur ni tacklar ett uppvak utomhus?

Vill bara än en gång säga hur suverän denna pepp har varit! Det är ju helt fantastiskt att få svar på detta, snabba, enkla och fina sätt.

Varm kram :-)
Dotter född 2014-01-24
Kurstart 2014-10-24
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Härligt att det går framåt och att ni tagit beslut hur ni vill ha era dagslurar. Den långa i sängen och de korta ute låter som en finfin plan. Fungerar fortfarande inte de korta lurarna i vagn så har ni alltid alternativet att ta alla lurar inomhus.
1) Hur gör man längre fram? Ska vi göra nattningen och läggning för dagslur såhär jämt eller ska man trappa av eller ändra något?
Nu tillrättalägger vi, solfjädrar, ger filt, går ut och ramsar x4.
Läggningen ser alltid ut så men solfjädern är extremt kort på en säker sovare. Solfjädern är mer ett tillrättaläggande än en regelrätt solfjäder. Sen kan man alltid förlänga solfjädern om barnet läggs på ett nytt ställe och verkar oroat.
2) OM man skulle ha barnvakt längre fram. Ska denne ta sig en egen ramsa eller ska denne använda någon av våra? Jag och min man har varsin dagsramsa och varsin nattramsa. Ska barnvakten buffa någon gång som markering? Ska någon av oss vara med vid nattningen som bekräftelse?
Barnvakten tar en av era ramsor (dagramsa för dagen och nattramsa för natten). Skriv upp ramsan och be barnvakten öva med er (barnet får dock inte höra när ni övar).
3) Om jag skulle gå ut under någon av kortlurarna när han ligger i vagn. Ska jag ramsa då el ska jag bara vagna när han vaknar OM han vaknar? Jag kommer vara livrädd för att hamna i träsket igen. Eller ett lättare sätt att fråga är om någon skulle vilja berätta hur en läggning ute kan se ut? Och hur ni tacklar ett uppvak utomhus?
Vagn skall hanteras precis som en säng :D Vaknar barnet så är det en ramsa och sedan lämna vagnen tills barnet somnat om. När barnet sover väntar du 10 minuter och sen kan ni promenera vidare.

Generellt tycker jag att promenader med vagn skall göras i vaket läge för risken att hamna i ett vagnträsk är väldigt stor. Barn uppskattar mycket att vaggas till sömns och börjar man promenera på var och varannan promenad blir det snart en vana. Steget från vana till krav är inte långt och då är du snart i en situation där barnet vill vaggas till sömns jämt, dag och natt och kan inte somna om utan att du drar vagn.

Jag tycker att man kan ta en promenad med barnet sovande i vagn vid nödfall, exempelvis när man har en läkartid som inte passar helt in i schemat och liknande.
Eller ett lättare sätt att fråga är om någon skulle vilja berätta hur en läggning ute kan se ut? Och hur ni tacklar ett uppvak utomhus?
Vi hade sonen sovande i vagn under de kortare dagslurarna tills han var kanske 7 eller 8 månader och sedan fick han alla lurar inomhus. Under tiden vi hade honom i vagn hade vi vagnen stillastående på baksidan huset där det var tyst och skugga. Vi promenerade nästan aldrig när han sov utan så gjorde vi bara i nödfall. Kanske en gång var 10.e dag eller så..
När vi lade i vagnen så körde vi först ett långt skratt, sen ner i vagnen i en åkpåse. På med selen, sen spände jag fast en sjal mellan vagnens handtag och över suffletten för att mörklägga. Sen hade jag händerna under sjalen och gjorde en lätt solfjäder. Efter detta gick jag snabbt därifrån och sa samtidigt en ramsa. Jag lade även en babycall under vagnen samt hade fönstret på glänt så att jag definitivt skulle höra honom om babycallen slutade fungera.

Lycka till!!
Bet Carlsson

Inlägg av Bet Carlsson »

Stort tack, ni är suveräna!
:)
Dotter född 2014-01-24
Kurstart 2014-10-24
Nat

Inlägg av Nat »

:mrgreen: :D
Bet Carlsson

Inlägg av Bet Carlsson »

Hej igen och ursäkta mig om jag skriver detta inlägg på fel plats...

Nu har Lille Plutt blivit snudd på 9 månader och jag känner att det är på sin plats att ändra schemat en aning... Jag funderar på att skära ner tre dagslurar till två samt lägga in två lagade mål mat istället för ett. Hjälp mig, tänker jag fel?

Schemat idag fugerar utmärkt och ser ut som följer:

7,00 morgon samt amma
8,00 gröt
9,00-10,00 tupplur
11,30 lunch
12,30-14,00 middagslur
15,00 mellis
16,45-17,15 eftermiddagslur
18,30 gröt
19,30 amma
20,00 läggning

Liten sover hela natten och sällan till aldrig vaknar han någon halvtimme tidigare på morgonen för att prata lite för sig själv och sedan somna om. Båda förmiddagslurarna sover han oftast hela ut och eftermiddagsluren sover han ofta varvat med lite prat. Nu till mina frågor :)

Vad tycker ni om följande schemaändring?

7.30 Vaknar och ammar frukost
8.30 Andra frukost: Gröt
9.30-10.30 Förmiddagslur 60 min
12.00 Lunch
13.00-14.30 Eftermiddagslur 90 min
15.00 Mellanmål
18.00 Middag
18.30 Pyjamas, bus
19.00 Amma, skratt och skoj
19.30 Läggning

Vi har jobbat så hårt på att Lillen ska sova hela natten och vara nöjd med det. Att han inte ska vakna för tidigt och krångla med vargtimmarna...
1 Tror ni den förlängda natten kan komma att störa denna fridfulla nattsömn?
2 Är en 9 månaders redo att ha endast två dagslurar samt vara vaken hela fem timmar i sträck på eftermiddagen?
3 Hur tycker ni flödet i schemat verkar?

Många tack på förhand!
Dotter född 2014-01-24
Kurstart 2014-10-24
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"