Råd om en 1 månaders-bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Levismamma
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 13 jan 2012, 08:13

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Levismamma »

Tack snälla!

Jag hoppas att det ska fungera bättre nu. Vi har inte behövt buffa honom på några dagar. Han är förkyld och väldigt trött så det beror troligen på det, men nu kanske han vänjer sig vid att inte bli buffad :D

Vi har en del problem med kräkningar, allergier och eksem. Allt verkar höra ihop men ingen vet något nånstans. Han visade tecken på komjölksproteinallergi för flera månader sedan och sen dess har vi tagit bort all mjölk från hans kost. För någon månad sen började vi med mjölkfri välling som han reagerade på och då började jag fundera på om han är allergisk mot vete och/eller havre som det innehåller. Nu får han den vällingen ändå, då han klarar det i viss mängd. Kanske är det samma med mjölken tänker jag då :-k
Hans eventuella allergier visar sig genom att ge massa små prickar på kroppen (mest på bröst och kinder, armveck och händer). Han kräks ju även mycket men det gör han oavsett om han äter mjölk, havre, vete eller inget av det. Nu spekulerar läkarna i om han har eksem och att det blir värre när han får i sig något som han är allergisk mot.
Men det kan ju lika gärna vara att han är allergisk och att kroppen reagerar på det. Gaah, jag blir galen! Känner mig så förvirrad just nu. Jag vill bara att någon ska säga vad som är fel och säga åt mig vad jag ska göra för att göra det bättre. Men det verkar inte hända. Vi ska få en remiss till hudkliniken nu men jag känner inte någon större tillit till att de ska komma på vad som är fel.

Jag tänkte därför börja föra en matdagbok nu för att se hur han reagerar på olika matingredienser. Hur huden ser ut, hur kräkningarna blir osv. Och så tänkte jag testa lite mjölkprodukter igen och se hur det går.

Har ingen direkt fråga i och med detta men om någon känner igen sig får ni gärna hojta till.

Var nyss på BVC och vägde lillen som gått ner nästa en hel rad på sin kurva (vi var där för första gången på 2 mån) :cry:
Återigen går det inte att säga vad som "blivit fel". Det kan ju bero på de häftiga kräkningar han haft vid några tillfällen nu och de kräkningarna kan ju i sin tur bero på att han är allergisk mot något, men det vet ju ingen...
Ännu större anledning att föra matdagbok.

BVC sa att barn ofta äter varannan timma typ:
frukost, mellis, lunch, mellis, middag, kvällsmål

Jag tror inte att lillen skulle vilja äta vid alla mål om det bara går 2 timmar mellan varje måltid... Men det är ju vad BVC säger och inte riktigt vad vi kör efter :wink:

Vi kör:
frukost: Altheravälling
lunch: smakis+Altheravälling
mellis: Altheravälling+fruktpuré
middag: EnaGo välling
nattslurk: Altheravälling

Jag tänkte börja med detta, men är rädd att han inte får i sig alla näringsämnen om han knappt får någon ersättning (Althera) längre:

frukost: gröt
lunch: ex. kyckling och grönsakspuré+ fruktpuré+ ersättning
mellis: samma som lunchen
middag: gröt
nattslurk: välling

Efter lunchen sover lillen 2 timmar och när han vaknar får han mat kl 14. Då har det gått 3,45 tim sen han åt sist. Därför har jag alltid lagt smakisen kl 14 och lite lättare mat (välling) kl 17.15. Bör jag ändra på det :?: Man kan säga att jag lagt middagen kl 14 och mellis kl 17.15 följt av nattslurk. Är det fel :?: Jag tänker att han har lättare för att äta och större aptit på dagen än vid 17 då han oftast gnäller lite vid vällingintaget.

Skönt att skriva av sig lite och få ner tankarna i skrift, vad skulle jag göra utan forumet..

:heart: :heart: :heart:
Levi född 2011-12-12
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Irmasmamma »

Hej!

Förstår att det känns jobbigt att inte veta om han är allergisk och isf mot vad!! Och tråkigt med viktkurvan, men det ska vi nog få ordning på!
Att mata varannan timme är ju ingen hit som bekant :wink: Då går det nog ner ännu mindre.
Ska ropa på vår allergiexpert videunge :heart:

Jag tror på mer riktig mat. Ersättning ser jag som just ersättning för riktig mat, så att den nästan försvinner är inga problem så länge han får varierad kost. Jag skulle ge mellis (gröt) efter långluren och middagsmat vid middagstid :D

Starta gärna en egen tråd på "Mat, mage och barnakropp!"! Där finns det kunnigt folk :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Levismamma
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 13 jan 2012, 08:13

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Levismamma »

Tack Irmasmamma!

Vad skönt det är att få lite respons på det man skriver! Nu känns det genast bättre :heart: :heart: :heart:
Då ska jag införa gröt efter sovpasset och sen middag vid middagstid som du skrev. Tycker att det är så himla svårt att veta att han får i sig all näring han ska ha när jag minskar på ersättningen. Men jag kollat in lite burkmat från affären och tänkte använda det som tips när jag lagar mat till honom. Hur är det nu, kan jag följa recepten för 6 månaders burkarna trots att han bara är 5 månader :?: :?:

:heart:
Levi född 2011-12-12
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Går han ner i vikt är tyvärr chansen stor att han har celiaki skulle jag gissa. Tål inte gluten och spannmål. (gissar här) Om du då utesluter spannmål så kommer tarmen att läka och förmodligen mycket av eksemet att bli hanterbart.
Ja oftast hänger eksem ihop med mat allergi är min erfarenhet.

MEN, här kommer trixet. man vill gärna göra en biopsi av tarmen vid spannmåls intollerans så man har intyg på detta till Dagis och skola, detta är oftast ett livslångt tillstånd. Och utesluter man spannmål så läker tarmen och man kan inte se om detta är problemet.
Så helst vill man kolla detta med endoskopi och biopsi (kanske även gastoskopi) så man är helt säker.

Sen kan ju jag tycka att plocka bort spannmål är ingen stor grej, värre med mjölk i min värld. :lol:

Men för att se skillnad på spannmål måste man alltså hålla upp i en ganska lång period så tarmen hinner läka och sen skall den bli frisk nog att ta upp alla näringsämnen också.

Hur är (ursäkta frågan) bajset? Färg, konsistens, luck, osmälta matbitar, ofta, sällan osv.

Har man glutenintollerans eller allergi mot sädesslag måste man utesluta ALLT. Man kan tåla att få i sig någon enstaka gång, men rekommenderas inte. så det gäller att ha koll på livsmedel i det fallet.

Om han fortsätter gå ner i vikt skulle jag också vilja säga att det är av högsta vikt att ni får hjälp med detta snarast.

Säg till om jag kan assistera på annat sätt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Irmasmamma »

Ojdå, jag uppfattade det inte som att han gått NED i vikt utan bara halkat ner en kurva...?
Om han gått ned och fortsätter med det så är det som TorsMamma säger superviktigt att ni går till botten med det här så snart som möjligt!
Om han "bara" halkat ner en kurva så tror jag mig veta att mer riktigt mat behövs på menyn... :P

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av TorsMamma »

Irmasmamma skrev: Om han "bara" halkat ner en kurva så tror jag mig veta att mer riktigt mat behövs på menyn... :P

:heart:
:thumbsup: :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Levismamma
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 13 jan 2012, 08:13

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Levismamma »

Tack för era inlägg!
Det är som Irmasmamma skriver: han har "bara" halkat ner en ruta på sin kurva och det var inte ens en hel ruta, utan nästan.

Han har fortfarande gått upp i vikt men inte så mycket som han gjort tidigare. Han var som de sa på BB "lite tung för sin längd" när han föddes (51 cm och 4375g) och nu har han väl blivit lite mer proportionelig. Men självklart vill jag att han ska fortsätta följa sin kurva som han gjort så nu ska jag proppa i honom mer mat! Ska samtidigt försöka föra matdagbok och se om han reagerar särskilt på något. Tyvärr är han förkyld just nu och vägrar både sista målet och nattslurken. Desto mer mat får det bli på övriga mål tills han kommer igång igen.

Måste bara få fråga igen: är det okej att ge honom mat som lämpar sig för 6-månaders bebisar enligt burken :?: Jag ska göra egen mat men vill veta ungefär vad jag kan göra..

:heart: :heart:
Levi född 2011-12-12
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av SaraMilana »

Levismamma skrev: Måste bara få fråga igen: är det okej att ge honom mat som lämpar sig för 6-månaders bebisar enligt burken :?: Jag ska göra egen mat men vill veta ungefär vad jag kan göra..
:thumbsup: Kör så det ryker säger jag! Åldersrekommenationerna kan ses som olika steg och beroende på när man startar så stämmer det ju inte alltid. Steg 1 (4 mån): grönsaker, oftast bara en i taget. Steg 2 (6 mån) brukar innehålla kött och blandningar av olika smaker. Vanligt är ju att man går igenom alla grönsaker en i taget och när allt funkar bra gå vidare till nästa steg. Vi införde kött vid fem månader har jag för mig.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Irmasmamma »

SaraMilana skrev:Vi införde kött vid fem månader har jag för mig.
Vi också! :D :thumbsup:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Levismamma
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 13 jan 2012, 08:13

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Levismamma »

Hej alla goa BB-mammor!

Jag behöver hjälp! Varning för långt inlägg..

Vi har gjort bort oss och tappat tråden totalt. Lillen, som har sovit bra både på dagarna och på nätterna har sedan ganska lång tid tillbaka börjat vakna på nätterna och sova dåligt på dagen. Det började egentligen redan i somras när vi åkte på semester. Ramsan slutade fungera och lillen skrek så att han kräktes. Nappen infördes och fungerade bra. Men nu har den snarare blivit en sömnstörare är jag rädd (och ingen är väl förvånad över det?). De senaste veckorna har han vaknat mellan 2-10 ggr/natt efter att han lagt sig klockan 19. Som ni förstår får ingen i den här familjen sova.

Nappen används på det vis att när vi lägger honom (vid alla sovpass) så får han den. När han vaknar på natten- så får han nappen.

Vid 7 månaders ålder fick han separationsångest och ville mest vara uppe i famnen. Detta har ganska nyligen passerat (han är nu drygt 10 mån) och han klarar att leka längre stunder själv. Däremot är han ganska mammig vissa dagar och gnäller när han inte är hos mig.

Hans schema ser ut på följande vis:

07.00 Godmorgon, välling ca 260-300 ml
08.20 Smörgås med leverpastej och smör, vatten (äter ibland hela, ibland nästan inget)
09.00 Sover 45 min
11.30 Äter lunch, en hel barnmatsburk + mostavarande 1 hel banan eller annan frukt
12.10 Lite välling
12.30 Sover 1,5 timme
15.00 Välling eller annat mellanmål (äter inte så mycket här)
17.30 Middag (samma som lunchen)
18.30 Välling ca 200 ml
19.00 Godnatt

Läggningarna på dagen har börjat gå lättare, men det är också olika från dag till dag. Läggningarna på kvällen är katastrofala och där gör vi förmodligen jättefel.
Vi släcker ner (och mörklägger) och lägger lillen i sängen tillsammans med sin gosekanin (och nappen). Säger godnatt och ramsar på vägen ut. Så fort jag vänder ryggen till börjar han gråta/skrika och sen eskalerar det ju mer jag ramsar. Då går jag in och sätter in nappen igen och lägger en solfjäder tills han somnat. Sen sover han 1-2 timmar innan han börjar vakna med jämna mellanrum. Som sagt ibland "bara" 2 gånger/natt och ibland upp till 10 ggr.
På natten när han vaknar räcker det att vi ger honom nappen och går ut så blir han tyst och somnar om igen.

Mitt antagande och fråga är väl att jag borde kura och ta bort nappen?

Jag har läst litegrann (väldigt lite) om kuren och börjar tro att jag måste köpa ny vagn för att kunna genomföra den. Så fort jag försöker lägga ner honom vid läggningarna på kvällen så håller han emot och lägger sig på sidan och sen på rygg och håller på sådär. Jag har provat att buffa några gånger men han spjärnar emot så mycket att det är otroligt svårt och det känns som att jag måste tvinga ner honom om det ska gå och då känns det som att jag gör honom illa. Är alla barn såna när man ska buffa dem? Jag ska tillägga att vi använde buffning som verktyg de första månaderna och då fungerade det toppen. Vår vagn går inte att lägga i fullt liggläge och han kan därför inte ligga på mage i den (vilket han alltid gjort i sin säng). Med de förutsättningarna: bör jag köpa en ny vagn inför kuren? Jag känner att jag givetvis måste läsa på noga i "sova hela natten" innan vi kör igång, men vill samtidigt kura nu i helgen och vet inte hur jag ska hinna...Ahh, jag känner mig bara så trött och vet inte vart jag ska börja. Känns som ett stort misslyckande också att något som har fungerat (sömnen) nu blivit så katastrofalt dåligt.

Var ska jag börja? För visst är kuren nödvändig i det här läget??
Levi född 2011-12-12
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Det låter som att ni halkat lite snett och jag tror absolut att det är läge att kura! Skapa en tråd inne på kurforum redan nu och ställ alla frågor så att ni är redo när det är dags.

När man kurar använder man inte vagn, så tänk inte på det. Spjärnar liten emot när du buffar kanske det är läge att göra en solfjäder istället.

Nappen skulle jag ta bort i samma veva som ni kurar, det bästa brukar vara att införa alla förändringar på en gång.

Lycka till!

:heart:
Levismamma
Inlägg: 32
Blev medlem: fre 13 jan 2012, 08:13

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Levismamma »

Tack för svaret! :heart: :heart: Jag förflyttar mig in till kurforumet och sätter igång. :wink:
Levi född 2011-12-12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"