Jag hoppas att det ska fungera bättre nu. Vi har inte behövt buffa honom på några dagar. Han är förkyld och väldigt trött så det beror troligen på det, men nu kanske han vänjer sig vid att inte bli buffad
Vi har en del problem med kräkningar, allergier och eksem. Allt verkar höra ihop men ingen vet något nånstans. Han visade tecken på komjölksproteinallergi för flera månader sedan och sen dess har vi tagit bort all mjölk från hans kost. För någon månad sen började vi med mjölkfri välling som han reagerade på och då började jag fundera på om han är allergisk mot vete och/eller havre som det innehåller. Nu får han den vällingen ändå, då han klarar det i viss mängd. Kanske är det samma med mjölken tänker jag då :-k
Hans eventuella allergier visar sig genom att ge massa små prickar på kroppen (mest på bröst och kinder, armveck och händer). Han kräks ju även mycket men det gör han oavsett om han äter mjölk, havre, vete eller inget av det. Nu spekulerar läkarna i om han har eksem och att det blir värre när han får i sig något som han är allergisk mot.
Men det kan ju lika gärna vara att han är allergisk och att kroppen reagerar på det. Gaah, jag blir galen! Känner mig så förvirrad just nu. Jag vill bara att någon ska säga vad som är fel och säga åt mig vad jag ska göra för att göra det bättre. Men det verkar inte hända. Vi ska få en remiss till hudkliniken nu men jag känner inte någon större tillit till att de ska komma på vad som är fel.
Jag tänkte därför börja föra en matdagbok nu för att se hur han reagerar på olika matingredienser. Hur huden ser ut, hur kräkningarna blir osv. Och så tänkte jag testa lite mjölkprodukter igen och se hur det går.
Har ingen direkt fråga i och med detta men om någon känner igen sig får ni gärna hojta till.
Var nyss på BVC och vägde lillen som gått ner nästa en hel rad på sin kurva (vi var där för första gången på 2 mån)
Återigen går det inte att säga vad som "blivit fel". Det kan ju bero på de häftiga kräkningar han haft vid några tillfällen nu och de kräkningarna kan ju i sin tur bero på att han är allergisk mot något, men det vet ju ingen...
Ännu större anledning att föra matdagbok.
BVC sa att barn ofta äter varannan timma typ:
frukost, mellis, lunch, mellis, middag, kvällsmål
Jag tror inte att lillen skulle vilja äta vid alla mål om det bara går 2 timmar mellan varje måltid... Men det är ju vad BVC säger och inte riktigt vad vi kör efter
Vi kör:
frukost: Altheravälling
lunch: smakis+Altheravälling
mellis: Altheravälling+fruktpuré
middag: EnaGo välling
nattslurk: Altheravälling
Jag tänkte börja med detta, men är rädd att han inte får i sig alla näringsämnen om han knappt får någon ersättning (Althera) längre:
frukost: gröt
lunch: ex. kyckling och grönsakspuré+ fruktpuré+ ersättning
mellis: samma som lunchen
middag: gröt
nattslurk: välling
Efter lunchen sover lillen 2 timmar och när han vaknar får han mat kl 14. Då har det gått 3,45 tim sen han åt sist. Därför har jag alltid lagt smakisen kl 14 och lite lättare mat (välling) kl 17.15. Bör jag ändra på det
Skönt att skriva av sig lite och få ner tankarna i skrift, vad skulle jag göra utan forumet..