Jag är mamma till Levi som föddes 2011-12-12., han blev alltså en månad igår. Han har varit lättskött de 3 första veckorna men när vi nu nått ”den riktiga födseln” och lämnat smekmånadsfasen så har det börjat bli lite mer problematiskt.
Vi började följa standardmodellen för 5 dagar sedan och det fungerar väldigt bra på dagen. Levi äter när han ska och sover gott efter måltiderna. Vi har kört 2 tim vakentid och 2,5 tim sovtid. Men i två dagar har vi försökt följa detta schema, även om klockslaget inte blir just som här så försöker vi följa timmarna för vaken- respektive sovtid:
8-9 vaken
9-11.30 sova
11.30-13 vaken
13-15.30 sova
15.30-17.30 vaken
17.30-19.30 sova
19.30-22.30 vaken, sova 20 min, bada, mat, bröst och ersättning. (Vi lyckas tyvärr inte få till någon sovning mitt i passet, vilket gör att han inte orkar äta så länge efter badet. Han är ofta lite tokig och får små utspel innan badet. Har han blivit övertrött
22.30 sova (Här blir det inga 6 timmars sömn. Oftast vaknar han kring halv 2 och sen igen vid 4. Han fortsätter att köra enligt dagschemat även på natten. Hur ska jag göra för att han ska klara 6 timmar i rad? Om jag får till ordentliga rapar under dagen samt mer mat, ex. komplettera med ersättning eftersom jag inte verkar ha tillräckligt nu, samt får till en powernap i det sista målet så att han orkar äta ordentligt innan läggning, då kanske vi ökar chanserna
04.30 nattmål (mörkt, utan prat, bröst x 2 ev blöjbyte) 20 min
04.50 sova 3 timmar
I morse t.ex. vaknade han 5.30 och då tog jag inte det som ett nattmål utan det får bli det första målet för dagen. Detta gör ju att han ätit klart inför natten ikväll redan vid 20.00. Är inte det lite tidigt för honom att ta natt då
Jag provar ersättning, NAN 1, som jag tänker ge som komplement till amningen. Min tanke är att amma som tidigare och enligt SM på båda brösten, trugningsförsök och låta han suga riktigt länge för att försöka öka produktionen men till sist ge lite ersättning för att göra honom ordentligt mätt. Är det vanligt att de får ont i magen av ersättningen
Jag tyckte att han igår sov lite kortare tid på dagen också och vet inte om det bara var så igår eller om han faktiskt påverkas av för lite mat även på dagen och därför sover sämre då också. Bör jag då ge honom ersättning efter varje mål
Vad bör de ha för täcke? Vi har ett stort tjockt täcke (100x130) fyllnadsvikt 400 g. Men jag har inte använt det då det har känts så himla stort, tungt och oformbart. Istället har han ett litet påslakan med en filt i. Räcker det
Jag har läst att man ska ta upp bebisen vid minsta pip och ge han mat. Jag tycker att det är svårt att veta om han verkligen är vaken eller bara ligger och låter i sömnen. Jag har valt att avvakta lite när jag hör honom för att försöka avgöra om han är vaken eller ej. Han skriker nämligen aldrig när han vaknar om man inte väntar för länge vill säga. Är det okej att vänta en stund för att se om han är vaken och verkar vilja ha mat eller om det faktiskt är så att han bara stökar runt lite för att han försöker vända på sig eller liknande
Tacksam för funderingar och råd!