Råd om en 1 månaders-bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Levismamma

Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av Levismamma »

Nu har jag äntligen lyckats hitta lite tid till att skriva ett inlägg här på forumet. Jag har läst litegrann både här och i Barnaboken och jag är helt fast. Önskar bara att jag hann läsa mer. Så nu tänkte jag försöka få svar på några frågor som uppkommit det sista.

Jag är mamma till Levi som föddes 2011-12-12., han blev alltså en månad igår. Han har varit lättskött de 3 första veckorna men när vi nu nått ”den riktiga födseln” och lämnat smekmånadsfasen så har det börjat bli lite mer problematiskt.

Vi började följa standardmodellen för 5 dagar sedan och det fungerar väldigt bra på dagen. Levi äter när han ska och sover gott efter måltiderna. Vi har kört 2 tim vakentid och 2,5 tim sovtid. Men i två dagar har vi försökt följa detta schema, även om klockslaget inte blir just som här så försöker vi följa timmarna för vaken- respektive sovtid:

8-9 vaken
9-11.30 sova
11.30-13 vaken
13-15.30 sova
15.30-17.30 vaken
17.30-19.30 sova

19.30-22.30 vaken, sova 20 min, bada, mat, bröst och ersättning. (Vi lyckas tyvärr inte få till någon sovning mitt i passet, vilket gör att han inte orkar äta så länge efter badet. Han är ofta lite tokig och får små utspel innan badet. Har han blivit övertrött :?: Hur motverkar jag det :?: Som det ser ut just nu äter han 1,5 tim först inkl. blöjbyte och rapningar, bör jag låta honom sova efter 1 timma, kanske bara mata med B1x2, rapa, sova 20 min, sen B2 innan bad och B2 efter bad? Förslag mottages gärna!

22.30 sova (Här blir det inga 6 timmars sömn. Oftast vaknar han kring halv 2 och sen igen vid 4. Han fortsätter att köra enligt dagschemat även på natten. Hur ska jag göra för att han ska klara 6 timmar i rad? Om jag får till ordentliga rapar under dagen samt mer mat, ex. komplettera med ersättning eftersom jag inte verkar ha tillräckligt nu, samt får till en powernap i det sista målet så att han orkar äta ordentligt innan läggning, då kanske vi ökar chanserna :?: )

04.30 nattmål (mörkt, utan prat, bröst x 2 ev blöjbyte) 20 min
04.50 sova 3 timmar

I morse t.ex. vaknade han 5.30 och då tog jag inte det som ett nattmål utan det får bli det första målet för dagen. Detta gör ju att han ätit klart inför natten ikväll redan vid 20.00. Är inte det lite tidigt för honom att ta natt då :?: Hur ska jag göra för att dra lite på det i så fall, så att natten kommer senare :?:

Jag provar ersättning, NAN 1, som jag tänker ge som komplement till amningen. Min tanke är att amma som tidigare och enligt SM på båda brösten, trugningsförsök och låta han suga riktigt länge för att försöka öka produktionen men till sist ge lite ersättning för att göra honom ordentligt mätt. Är det vanligt att de får ont i magen av ersättningen :?:

Jag tyckte att han igår sov lite kortare tid på dagen också och vet inte om det bara var så igår eller om han faktiskt påverkas av för lite mat även på dagen och därför sover sämre då också. Bör jag då ge honom ersättning efter varje mål :?:

Vad bör de ha för täcke? Vi har ett stort tjockt täcke (100x130) fyllnadsvikt 400 g. Men jag har inte använt det då det har känts så himla stort, tungt och oformbart. Istället har han ett litet påslakan med en filt i. Räcker det :?: Vad jag förstår ska det inte vara så varmt i sovrummet längre. Vi har haft 23 men sänkt till 21. I morse när jag skulle väcka honom hade hela täcket åkt av och hans fötter kändes lite kalla. Ska jag höja värmen igen och ska han ha sitt varma och stora täcke istället :?:

Jag har läst att man ska ta upp bebisen vid minsta pip och ge han mat. Jag tycker att det är svårt att veta om han verkligen är vaken eller bara ligger och låter i sömnen. Jag har valt att avvakta lite när jag hör honom för att försöka avgöra om han är vaken eller ej. Han skriker nämligen aldrig när han vaknar om man inte väntar för länge vill säga. Är det okej att vänta en stund för att se om han är vaken och verkar vilja ha mat eller om det faktiskt är så att han bara stökar runt lite för att han försöker vända på sig eller liknande :?:

Tacksam för funderingar och råd!
Levi född 2011-12-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Råd om en 1 månaders-bebis

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

du får snart massa fina råd och tips. Här är bara några få snabba saker.

:arrow: På natten, vänta på det klassiska ÖHHÖ lätet, De liksom har ett speciellt läte när de vill äta som de gör FÖRST, typ en harkling eller högre ÖHÖ typ. DÅ ger man mat. Det kommer innan skriket.

:arrow: Hel pyjamas rekommenderas, med fötter. Man kan ta såna mjuka tyggummisnoddar och sätta runt vristen om pyjamasen lätt åker av.
Jag hade 15 grader i sovrummet när sonen sov, men han hade även ett sidentäcke. Men filt går bra.

:arrow: Jo kvällstrassel, en 5 min lur eller en 20 min lur kan göra all skillnad på att få ner lite mera mat inför natten. Man måste ofta amma lite oftare och tätare på kvällen.
Du kan också pumpa lite BM från morgonmjölken och ge som kvällsslurk istället för ersättning om du vill. På det viset får han lite fetare mjölk det sista och du slipper känna att mjölkproduktionen minskar.
jag har ökat min produktion flera gånger, så använd gärna "vanliga frågor" länken överst i forumet så får du tips.

Det är en ökningsperiod just runt 3 veckor och det kan ibland ta sig någon vecka innan det lägger sig och de igen orkar sätta en 6 timmars natt.

Min son fick lägga sig tidigt, sen tog jag upp och ammade lite när jag lade mig och sen fick han mat igen vid 04. Så mat typ 22-23 och sen 04 var vår melodi vid 6 veckor. :wink:

Sover han på mage med larm :?:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Levismamma

Inlägg av Levismamma »

Stort tack för snabbt svar!

Han har alltid hel pyjamas på sig eller pyjamas utan fötter med sockar till.

Jag tror att jag ska sänka värmen ytterliggare och ge honom det stora täcket istället.

Angående den lilla kvällsluren mellan matningarna och badet, kan jag göra så att jag matar honom och när jag märker att han börjar bli trött lägger jag honom (eller behåller honom i famnen) en liten stund för att därefter uppta ätandet och sen bada, och avsluta med ännu mera mat :?:

Jag ska prova att lägga honom tidigt och sen mata honom innan jag lägger mig.
Han sover på mage med andningslarm :D

Tack igen!
Levi född 2011-12-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

ja, jag tycker att den där lilla miniluren på kvällen kan få ske lite hur som helst. Den är mest för att bli proppmätt innan man lägger sig. Vägen är lite slingrig i början, så man får försöka lite stadigt ta sig fram till målet. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Levismamma

Inlägg av Levismamma »

Usch, idag känns det tungt.
Allt flöt på så bra med SM hela veckan men i fredags vaknade Levi alldeles för tidigt i sina sovpass och ville äta hela tiden. Skrek mellan varven vilket han nästan aldrig gör.
Hela helgen har sen sett ut på samma sätt och idag har han varit helt otröstlig. Det verkar som att han har ont i magen och jag lägger skuld på mig själv och tänker att jag måste ätit något som gör att han får ont i magen. Jag har frågat på BVC om det är något jag bör undvika att äta när jag ammar men hon sa att det inte finns något sådant.

Ikväll har jag ammat och ammat och Levi har ätit och skrikit. Efter att ha ammat slut på båda brösten i ca 2 timmar blev han tokig när det inte fanns mer och jag värmde en flaska med utpumpad mjölk (80 ml) som han klunkade i sig rekordfort och därefter blev han ledsen igen. Då fick han mer mat från ena bröstet en liten stund och sen somnade han där. Jag la honom i sin säng och efter 20 min vaknade han och var ledsen. Då buffade jag honom en liten stund och så somnade han om.

Det känns som att vi tagit flera steg tillbaka efter att allt fungerat så bra tidigare i veckan till att det nu blivit såhär. Jag har så ont i brösten efter att amma honom konstant och däremellan pumpa ut mjölk. Jag köpte ersättning som vi provade i torsdags och efter det fick han ont i magen. Jag vet inte om det har något samband med tanke på att magontet (om det nu är det) har fortsatt hela helgen trots att jag bara gav honom lite grann vid två tillfällen i torsdags. Jag vågar ändå inte ge honom ersättning mer ifall han får ont i magen och jag är rädd att han blir förstoppad också. Det är NAN 1 jag gett honom. Vad tror ni, kan jag ge honom ersättning eller ska jag försöka undvika det? Det hade varit så skönt att ge brösten någon paus emellanåt. Jag har inte tänkt att ersätta amningen med ersättning utan snarare använda det när jag ammat slut och han fortfarande är kinkig.

Jag matar enligt SM men det känns alltid som att han äter mycket längre och kräver mer mat än vad som är tänkt. Jag vet inte vad jag ska göra för att vi ska få det bättre här hemma. Jag matar och matar och matar men det är aldrig nog.

Nu har han vaknat igen så tillbaka till buffningen...
Levi född 2011-12-12
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Jag tycker det är jättebra att ge en liten extra slurk med ersättning om lillkillen verkar hungrig. Och det gör han ju! Sömnen är ett bra mått på om de små äter tillräckligt, tycker jag.

Visst kan magen reagera på ersättningen, Nan1 verkar vara den som funkar för de flesta. Blir det totalstopp så finns Nan1 Pro med lite extra göttiga bakterier som får fart på magen, den använde vi.

Men man kan också bli olycklig om man är hungrig! Vi misstänkte alla möjliga typer av magåkommor, men den lilla kraken var förmodligen bara hungrig och trött. :(

Levismamma

Inlägg av Levismamma »

Tack för snabbt och klokt svar!

Bör jag köpa NAN 1 pro nu direkt då istället för att använda NAN 1? Är pro bättre för magen?

Jag har ju hela tiden tänkt att han behöver mer mat men han kräks upp så himla mycket varje gång. Kan han verkligen behöva mer då?
Levi född 2011-12-12
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Kanske är just därför han behöver äta mer?! Rapar han ordentligt efter maten? Annars brukar det ju kunna komma upp en hel del utan att det behöver betyda att liten fått för mycket... Själv brukar jag hålla Irma upprätt en liten stund efter rapen också, upplever ibland att magmunnen står öppen och vill släppa ut allt om jag lägger henne ner direkt...

:heart: :heart: :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Levismamma

Inlägg av Levismamma »

Ja, kanske är det just därför han måste äta mer. Bra tänkt :D
Han brukar rapa bra men jag ska göra som dig och låta honom vara kvar upprätt ett tag. :heart:
Levi född 2011-12-12
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Levismamma skrev:Bör jag köpa NAN 1 pro nu direkt då istället för att använda NAN 1? Är pro bättre för magen?
Nej, så länge magen fungerar så är det ingen fara. Pro-varianten är lösande.

Levismamma

Inlägg av Levismamma »

Jag är rädd att han får ont i magen av ersättningen och kanske bör prova pro istället och undvika risken att hans mage blir hård?

Levi har för första gången sedan vi började med SM (1 vecka sedan) sovit 6 timmar i rad!! Efter en väldigt jobbig dag igår men en trilskande kväll med mycket mat och ännu mera mat, slocknade han strax innan 22 och vaknade inte förrän 04! Han sov alltså över sitt vanliga 01/01.30- mål och jag kunde inte vara lyckligare! Hoppas bara att dagen går lika bra! Men nu tror jag att jag äntligen fattat att han behöver massor med mat. Även när jag tror att det omöjligt går ner mer.
Levi född 2011-12-12
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

\:D/ Tjohoo!! \:D/

Bra jobbat!! =D> Leve maten!!

:heart: :heart: :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

=D> =D> =D>
Levismamma skrev:Jag har frågat på BVC om det är något jag bör undvika att äta när jag ammar men hon sa att det inte finns något sådant.
Vissa upplever att bebisen mâr bättre om man själv skippar mjölkprodukter. Känns det som att magen fortsätter att krângla för bebis sâ kanske det kan vara värt ett försök.

Mata pâ, mata pâ! :lol:

Levismamma

Inlägg av Levismamma »

Efter att ha sovit från 22-04 var Levi vaken en timma och åt för att sen sova till 8. Dagen har gått bra hittills, inga utbrott trots ett BVC-besök som ställde till det i planeringen.

Jag tycker att det är så svårt att få lillen att hålla sig till 20 min på natten ibland. För det mesta äter han bara i 20-30 min men ibland blir det 1-1,5. Jag vill ju inte dra bort bröstet innan han är klar. När han bara har 1 nattmål som den här natten, då kanske det är okej att få äta i en timma? Hur ser ni på det? Ska man sluta mata efter 30 min fast att han inte är klar?

Angående ersättningen så tyckte BVC att jag skulle avvakta ett tag eftersom Levi har lite utslag/eksem som hon vill se om de beror på mjölkproteinallergi eller om det bara är vanligt eksem eller utslag. Så vi kör på med att amma, amma, amma och pumpa ut mjölk på morgonen som han kan få om han är extra kinkig på kvällen.
Levi född 2011-12-12
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hej och välkommen hit! :-D :heart:
Levismamma skrev:Jag tycker att det är så svårt att få lillen att hålla sig till 20 min på natten ibland. För det mesta äter han bara i 20-30 min men ibland blir det 1-1,5. Jag vill ju inte dra bort bröstet innan han är klar. När han bara har 1 nattmål som den här natten, då kanske det är okej att få äta i en timma? Hur ser ni på det? Ska man sluta mata efter 30 min fast att han inte är klar?
Ingen fara! :D Han är ännu så liten så liten, så stirra dig inte blind på klockan. Du behöver inte försöka korta ner något nattmål så länge du känner att det går åt rätt håll, dvs. att de längre nattmatningarna blir färre och färre. Naturligtvis kan du avsluta målet om han bara ligger och snuttar, men om han äter aktivt så ge honom tills han är mätt :D
Levismamma skrev:Angående ersättningen så tyckte BVC att jag skulle avvakta ett tag eftersom Levi har lite utslag/eksem som hon vill se om de beror på mjölkproteinallergi eller om det bara är vanligt eksem eller utslag. Så vi kör på med att amma, amma, amma och pumpa ut mjölk på morgonen som han kan få om han är extra kinkig på kvällen.
Låter klokt att avvakta med ersättningen. Det finns även en sort som heter NAN HA. Jag har fattat det som att den sorten kan ges till barn som är känsliga för komjölk, men inte allergiska. Fråga gärna BVC, de lär ha mer detaljerad info :D

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"