Ska börja kura 8 månaders. Tips tack!:)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
FrökenK

Re: Ska börja kura 8 månaders. Tips tack!:)

Inlägg av FrökenK »

Som vanligt, jättebra tips!

Nu har vi kört på det ändrade schemat en vecka ungefäf men mornarna blir inte bättre, snarare tvärtom tycker jag. Nu vaknar han någonstans mellan 5:30-6 på morgonen och är omöjlig att få att somna om. Han har bajsat varenda morgon och är vrålhungrig. Vad gör vi?!

Tror att det också är tänder på g, kan det påverka just morgonen?

Vi har haft problem med tidiga mornar med en bajsande son ett bra tag nu och vill så gärna få bukt med det!
Han sover bra på dagarna, vi är ute MYCKET, han är med vid tvätt, disk, städning mm och äter jättebra.

Tack på förhand, igen! :D
Son född 110509
Kurstart 120108
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej
Hur har ni det med mörkläggningen? Nu när det börjar bli ljusare ute så kan de små vakna till och tro att det är morgon fast det inte är det. Det ska vara så mörkt så du inte ser handen framför dig.
Nu vaknar han någonstans mellan 5:30-6 på morgonen och är omöjlig att få att somna om. Han har bajsat varenda morgon och är vrålhungrig. Vad gör vi?!
Angående bajseriet så har du fått jättebra tips tidigare av Manfred10. Att han också är vrålhungrig får mig att fundera på om ni behöver se över matintaget. Kanske byta ut den ersättning han får mot gröt (han gillade inte välling va?). Vad har du för strategi för de tidiga morgnarna?
Vi har haft problem med tidiga mornar med en bajsande son ett bra tag nu och vill så gärna få bukt med det!
Jag har också en morgonbajsare och som Manfred10 skrev så finns det inte så mycket att göra åt det annat än att ge något lösande (ex, kiwi, päron) på förmiddagen och något stoppande (ex.banan) på kvällen. Det är först nu (hon är 13 mån) som det börjar stabilisera sig något. Nu kan hon oftast vänta till efter vällingen med att göra sin morgontoalett :wink: :D .
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorron!

Skriv gärna upp vad den lilla äter en vanlig dag och vid vilka tider så kan vi se över om det är tillräckligt!

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
FrökenK

Inlägg av FrökenK »

Vi kämpar på med den morgonpigga sonen och har upptäckt att ignorera är det bästa för då kan ha somna om till och från mellan 6-7. Ramsar vi eller ngt annat märker han ju bara att vi är vakna och då är det omöjligt att få honom att somna om. Vi har bäcksvart i hans rum kan jag tillägga!

Så här ser schemat ut:
7.00 Ersättning ca 200 ml(gillar inte välling så mycket)
8.15 Gröt, katrinplommonpure och en halv smörgås med leverpastej
9.30-9.50 Sova fm
Promenad i ca 1-1,5 timme samt tex diska, tvätta, vara med när mamma sminkar sig osv
12.00 Lunch
13.00-15.00 Sova em
15.00 Mellis bestående av gröt
Promenad igen i ca 45 min-1 timme samt tex disk! Tvätta, städa, sångstund osv
18.00 Middag hela familjen, äter ca 1,5 burk mat samt ärtor eller annan grönsak att pilla med och efter det ngn fruktpure med banan tex.
18.45 Sedvanliga rutiner inför sänggående inklusive nattslurk välling

Tycker att vi gör "allt" enligt konstens alla regler men får inte till det som sagt med morgonuppvaket och det vill vi sååå gärna! #-o
Son född 110509
Kurstart 120108
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Det verkar som ni har med det mesta på schemat!:-) Det viktiga är att det finns goda förutsättningar för att sova. SOVA får man göra själv. Sovs det inte varje minut är det ingen katastrof. Bra att ni har mörkt och har hittat en bra strategi. Håll er till den och försök somna om själva på morgonen. Det ger sig tids nog och är han dessutom nöjd är det ju ingen fara på taket.

Mat, frisk luft och social delaktighet kan man (nästan ) inte få för mycket av! 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
FrökenK

Inlägg av FrökenK »

Hej!

Vår son fyller snart 1 år. Är det dags att justera sovschemat då?! I sådana fall, hur?

Tack på förhand! :D
Son född 110509
Kurstart 120108
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

När barn är någonstans mellan 11 månader till 15 månader (kan såklart diffa mer för vissa) så brukar de börja protestera mot det sömnschema man lagt. Protesterna brukar ofta visa sig genom tidiga uppvak på mornarna alternativt att det är svårt att söva på dagens första lur. När så är fallet gör man bäst i att avvakta ytterligare en tid för att se om det var en temporär fnurra eller om barnet verkligen är i behov av mindre sömn. Man får komma ihåg att barn precis som vuxna ibland kan sova sämre några nätter för att sedan helt själva återgå till sin vanliga goda sömn.

Om du tycker att det stämmer in på er så skulle jag rekommendera detta schema (tog ert schema och gjorde små modifikationer) :D välj det du gillar och resten sållar du bort :D

7.00 Ersättning/välling/gröt
9.00 Minimellis (lite frukt?)
11.00 Lunch (vanlig mat, sallad och bröd)
12.00-14.00 Sova (i spjälsäng)
14.00 Mellis (gröt, smörgås, yogurt, mjölk, frukt, bär)
17.30 Middag (vanlig mat, sallad och bröd)
18.30 Nattslurk (välling eller ersättning)
19.00 Sova natt

Summa: 14 timmar varav 12 timmar natt och 2 timmar dag

* I och med att sonen är så pass gammal vore det bra om ni fick igång vällingätande alt. gröt på morgonen. Du kan testa att successivt blanda i välling i ersättningen. Börja med 10 / 90, sen 20 / 80 osv. tills att flaskan består av 100 % välling.

* Lade den andra frukosten lite senare och föreslår istället en minimellis ex. lite frukt. Jag tänker mig att en andra frukost mest är för riktigt små knattar som ännu inte lärt sig att äta en ordentlig frukost där kl 7. Är så fallet för er så kan det vara bra att ha en något större mellis, dock ej för stor, vi vill inte att hungern skall vara låg när det är dags för lunchen som är mycket viktigare än mellis.

* Flyttade lunchen en timme tidigare

* Lade dagens enda sovstund mitt på dagen, på så sätt blir det lika lång tid både före och efter luren

* Mellis direkt på lunchluren, här kan du med fördel ge ganska mycket mat då liten säkert är hungrig efter 2 timmars sömn. Gröt, smörgås, smoothie, turkisk yogurt etc etc

* Flyttade middagen till 17:30 så blir det precis en timme mellan middag och nattslurk vilket är det optimala (om det är möjligt)

* Nattslurk kl 18:30 då vi vill ha det en timme efter middagen och så nära natten som möjligt

I övrigt tycker jag det nu helt klart är dags att omfördela era dagsaktiviteter en aning. Barnet är nu inte längre en bäbis utan ett barn och borde därför röra mer på sig både ute och inne. Minska gärna ner på vagnturerna och låt liten krypa eller gå själv ute. Nu när det är vår ute så är det dessutom lättare med kläderna. Kom ihåg att rörelse och utomhusaktivitet gagnar sömnen. Ps, Det gäller för både stora och små! 8)

Jätte bra att ni har en massa social delaktighet, fortsätt med det och öka gärna på svårighetsgraden för den lille. En ettåring kan gärna vara med på många sysslor i hemmet. Matlagning, röra i grytan, krydda, måtta, diska, plocka i och ur maskinen, sortera tvätt, hjälpa till med handling, lägga äpplen i påsar, kratta ute (om liten kan gå), bära saker, tända släcka lampor...

Lycka till!!

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
FrökenK

Inlägg av FrökenK »

Tusen tack för jättebra och utförligt svar!

Han sover faktiskt oftast bra på båda dagslurarna samt på natten. Ska man då fortsätta som vi gör ett tag till eller vad tycker du?

Schemat som du lagt upp ser jättebra ut! Det du skrev om promenaderna blir lite svårt att ändra på som det ser ut nu då vi har en hunod som måste rastas så vagnåkande blir det nog. Dock så kan man ju komplettera promenaderna med att stanna ute en extra stund och låta honom krypa runt osv.

Vår son sover alltid långluren i spjälsången (undantagsvis vagnen ngn gång men det är inte ens en gång i månaden). Han ska börja förskola efter sommaren och där sover de ute i vagnarna, är väldigt nervös och orolig för detta faktiskt då jag tror att han konmer sova betydligt sämre och kortare tid. Hur ska man hantera det?

Tack bästa för att ni finns här!!
Son född 110509
Kurstart 120108
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Jag har ingen erfarenhet av förskola alls så jag ska höra med kollegorna om de har tips för vagnsovning etc.

Jenny :mrgreen:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

ta en titt här så får du se hur vi gjorde.
Att förstora en barnvagn...

Sen använder vi en sele till vår sulky. SÅn där med rem även i grenen så man inte kan glida åt något håll. Den är löstagbar och vi knäpper den med spännet på ryggen. Fungerar kanon! :mrgreen:
Dagis kommentar var ( efter mycket faschination över anordningarna) "jag har aldrig varit med om något så smidigt under mina 20 år här"... :shock: :lol:

Lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
klockan

Inlägg av klockan »

Wow vilken grej :D .Där fick du riktigt fina och konkreta tips :D .

Vill bara inflika här, med 2 st kurbarn som båda fått börja på fsk vid 16 mån resp 14 mån, att det där med att sova på fsk, vare sig det är i vagn el inomhus...det liksom löser sig av sig själv eftersom de vanligtvis är helt sluuuut när det är dax att sussa efter lunch :).

Här blir det inte allitd 1.5 tim på fsk för sonen som snart fyller 2, vissa dgr blir det bara 60 min, ibland 45...men då får han gå och lägga sig tidigare i gengäld. Det brukar jämna ut sig i slutändan :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
FrökenK

Inlägg av FrökenK »

Hej alla härliga!

Nu har min son börjat på förskolan (första dagen idag). Där har de helt andra tider än vad vi har haft så behöver hjälp med att kika på när det är lämpligt att han äter middag och sover!

Dagarna på förskolan ser ut som följer:
09.00 Vi kommer till förskolan
10.00 Fruktstund
11.00 Lunch
11.45 ca Sovstund (vill gärna att han sover 1,5 timme minst)
14:00 Mellis
15.15 Vi går hem

När är det lämpligt att han äter middag? Han har hittills haft läggdags 19 pch det tror jag att vi fortsätter med. Han brukar vakna 7 på morgonen men senaste veckan har han vaknat mellan 5-6.
Han har sovit 30 minuter på förmiddagen och 2 timmar på eftermiddagen tills dags datum.

Tack på förhand! :D
Son född 110509
Kurstart 120108
klockan

Inlägg av klockan »

Hej,

vi käkar middag vid 16.30 hemma hos oss. Våra barn är på fsk 7.45-15.15, med ett liknande schema. Mellis på fsk äter de vid 14 och de brukar sen stå sig ganska bra fram till 16.30.Senare än så kan bli lite kämpigt, spec om man bara är strax över året :D

Nu är ju mina barn lite äldre än din son :D men vi hade dessa tider förra hösten oxå när han började fsk, då var han 1 år och 3 månader. Om din son verkar väldigt hungrig innan middagen kan du ju ge lite morotsstavar, gurka, ett rån etc att knapra på medan ni lagar maten :D

Vi har oxå kört med 12 tim natt +1.5 tim sovstund på fsk under första året och det har sonen verkligen behövt.Så det rekommenderas! Tror att de tidiga morgnarna hos er kommer att gå till sig iom att ni skippar fm-luren samt drar ner ngt på långa luren :D .

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"