Hejsan,
När barn är någonstans mellan 11 månader till 15 månader (kan såklart diffa mer för vissa) så brukar de börja protestera mot det sömnschema man lagt. Protesterna brukar ofta visa sig genom tidiga uppvak på mornarna alternativt att det är svårt att söva på dagens första lur. När så är fallet gör man bäst i att avvakta ytterligare en tid för att se om det var en temporär fnurra eller om barnet verkligen är i behov av mindre sömn. Man får komma ihåg att barn precis som vuxna ibland kan sova sämre några nätter för att sedan helt själva återgå till sin vanliga goda sömn.
Om du tycker att det stämmer in på er så skulle jag rekommendera detta schema (tog ert schema och gjorde små modifikationer)

välj det du gillar och resten sållar du bort
7.00 Ersättning/välling/gröt
9.00 Minimellis (lite frukt?)
11.00 Lunch (vanlig mat, sallad och bröd)
12.00-14.00 Sova (i spjälsäng)
14.00 Mellis (gröt, smörgås, yogurt, mjölk, frukt, bär)
17.30 Middag (vanlig mat, sallad och bröd)
18.30 Nattslurk (välling eller ersättning)
19.00 Sova natt
Summa: 14 timmar varav 12 timmar natt och 2 timmar dag
* I och med att sonen är så pass gammal vore det bra om ni fick igång vällingätande alt. gröt på morgonen. Du kan testa att successivt blanda i välling i ersättningen. Börja med 10 / 90, sen 20 / 80 osv. tills att flaskan består av 100 % välling.
* Lade den andra frukosten lite senare och föreslår istället en minimellis ex. lite frukt. Jag tänker mig att en andra frukost mest är för riktigt små knattar som ännu inte lärt sig att äta en ordentlig frukost där kl 7. Är så fallet för er så kan det vara bra att ha en något större mellis, dock ej för stor, vi vill inte att hungern skall vara låg när det är dags för lunchen som är mycket viktigare än mellis.
* Flyttade lunchen en timme tidigare
* Lade dagens enda sovstund mitt på dagen, på så sätt blir det lika lång tid både före och efter luren
* Mellis direkt på lunchluren, här kan du med fördel ge ganska mycket mat då liten säkert är hungrig efter 2 timmars sömn. Gröt, smörgås, smoothie, turkisk yogurt etc etc
* Flyttade middagen till 17:30 så blir det precis en timme mellan middag och nattslurk vilket är det optimala (om det är möjligt)
* Nattslurk kl 18:30 då vi vill ha det en timme efter middagen och så nära natten som möjligt
I övrigt tycker jag det nu helt klart är dags att omfördela era dagsaktiviteter en aning. Barnet är nu inte längre en bäbis utan ett barn och borde därför röra mer på sig både ute och inne. Minska gärna ner på vagnturerna och låt liten krypa eller gå själv ute. Nu när det är vår ute så är det dessutom lättare med kläderna. Kom ihåg att rörelse och utomhusaktivitet gagnar sömnen. Ps, Det gäller för både stora och små! 8)
Jätte bra att ni har en massa social delaktighet, fortsätt med det och öka gärna på svårighetsgraden för den lille. En ettåring kan gärna vara med på många sysslor i hemmet. Matlagning, röra i grytan, krydda, måtta, diska, plocka i och ur maskinen, sortera tvätt, hjälpa till med handling, lägga äpplen i påsar, kratta ute (om liten kan gå), bära saker, tända släcka lampor...
Lycka till!!
/Nat