Hjälp med "pigg" 2 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Anna R

Re: Hjälp med "pigg" 2 veckors

Inlägg av Anna R »

Tack Tetz för peppande ord och för lästipset :heart: !
Har läst boken tidigare men det var många år sedan nu så detta hade jag helt glömt bort. Ska lugna enligt detta i kväll, hoppas att jag inte väcker de andra i huset bara :wink: .

En liten undran... Då hon tycks ha dessa skrikperioder på kvällen (22-00) ska vi då lugna enligt det som står i boken och sedan väcka 1 timme senare för att ge mat igen eller kan vi låta henne sova för natten?

:heart:
Dotter född 031203 kurad vid 3 månaders ålder

Dotter född 120404
Tetz

Inlägg av Tetz »

Anna R skrev:Då hon tycks ha dessa skrikperioder på kvällen (22-00)
Låter som helt vanligt (men likväl jobbigt) kvällstrassel. Vårt var ca 18-22.
Anna R skrev:ska vi då lugna enligt det som står i boken och sedan väcka 1 timme senare för att ge mat igen eller kan vi låta henne sova för natten?
Jag hade låtit henne sova. Små pyttisar är helt slut efter en skrikfest i två timmar. Och så gissar jag att du under denna skrikperiod försökt mata henne, och att lite mat slunkit ner :wink:

Du får gärna läsa min tråd om du har lust och ork. Den innehåller trassel, misströstan och till slut ljuvlig njutning :D
http://annawahlgren.com/forum/viewtopic ... 24&t=24891
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Anna R

Inlägg av Anna R »

Har läst din tråd :heart:

Känner igen mig i mycket... Hade själv depression efter nr 1 som varade i 3 månader och de spökena hälsar på även nu speciellt till kvällarna när man vet vad som komma skall :cry: Det i kombination med dessa hysteriska gråt/skrik stunder är inte något man längtar till under dagen..

Skönt att höra att fler upplever detta. I min bekantskapskrets är det bara "rosenskimrande babyhistorier".
Känner dåligt samvete över att lill fia är tre veckor idag och dessa veckor känns som en grå dimma... Alla säger att NJUT! och jag vill inget annat men det är SK-T SVÅRT :evil: Sitter i min soffa hela dagarna med tuttarna i vädret :oops: och har svårt att ta mig för med något.

Var till BVC idag, det var härligt vårväder ute, då fick jag dåligt samvete för att vi inte är ute också...

Detta var en parantes i det hela.. Har inget att göra med själva tråden, kände bara att det var skönt att veta att det finns andra i samma situation.

Kram :heart:

Dotter född 120404
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
vill bara slinka in att här är en till som kände som ni, min depression stannade i månader. :shock: Så det är fler än man tror, var 4e enligt statistiken men mina kompisar var likadana dom dina. Allt var bara rosa fastän de inte körde SM och allt var kaos hos dom. Jag fattade ingenting, min unge åt och sov och ändå var allt blö.
Anna R skrev: Känner dåligt samvete över att lill fia är tre veckor idag och dessa veckor känns som en grå dimma... Alla säger att NJUT! och jag vill inget annat men det är SK-T SVÅRT :evil: Sitter i min soffa hela dagarna med tuttarna i vädret :oops: och har svårt att ta mig för med något.
Precis så här var det! Mjölkmaskin, och lämna lägenheten var bara jobbigt. När jag väl la ner amningen vid 3 månader blev det lättare, jag vill inte pusha för det om ni inte vill men för mig släppte en del när jag inte behövde sitta med "tuttarna i vädret" hela dagen. Det andra som hjälpte var självklart detta underbara forum.

Så vi är många som suttit i samma sits, kan vara skönt att veta även om det inte hjälper när man befinner sig mitt i ett kvällstrassel. Kram från oss och vi finns här. :heart:

Och PS! De kvällstrasslar ju inte så länge och växer ju varje dag..... har du provat Annas hålla tight mot bröstet och gå snabbt och bestämt fram och tillbaka? Det funkade faktiskt, min lilla lugnade sig och jag kunde tratta i bröstet igen.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Anna R

Inlägg av Anna R »

Hej igen

Känner att jag behöver lite tips på hur man kan korta ner nattmatningarna? Jag ammar + ger tillägg så själva matningen i sig (dag som natt) tar som minst 1-1,5 tim innan proceduren är klar. Problemet är sedan att då har lillfia vaknat till så pass även fast det är natt, att hon absolut inte är sugen att läggas tillbaka i vagnen igen :evil:

De senaste två nätterna har jag, bara för att få sova lite mer än 3 timmar, ammat henne liggande :oops: hon somnar om och jag somnar... Nackdelen är dock att hon inte blir proppmätt utan vaknar och äter igen efter ca 1-1,5 tim. Märker även att hon blir störd av mig om jag rör mig och vice versa :? Jag vet att detta är fel tillvägagångssätt men de nätter jag ammar+ger flaska är hon vaken mellan 2-3 timmar mitt i natten (oftast mellan 3-6).

Kan någon tipsa om vad man kan göra...? Jag vet att vi fortfarande är kvar i "smekmånaden" men jag skulle ändå vilja styra upp nätterna om det går. Känner att hon har vaknat till liv och är mer och mer medveten för varje dag, rädd att fatsna som "napp" :roll: Vanlig napp vill hon inte ha.

Tack på förhand :heart:

Dotter född 120404
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Det låter som om er smekmånad är på väg mot sitt slut!

Liggamma är som du själv redan märkt inget som jag skulle rekommendera...
Både liten och mamma somnar lätt i förtid. Min lilla lyckades dessutom redan vid tre veckors ålder med bragden att (trots kudde i vägen) förflytta sig nästan en meter och ramla ur sängen. :shock: Då slutade jag liggamma kan jag säga...

Behöver du både amma och ge tillägg där på natten? Nattmålen är mest tänkta som en liten påfyllning (gärna halvt i sömnen) för att liten ska kunna sova en stund till. Ingen fyrarätters med kaffe och kaka alltså! :wink: Kanske du kan välja antingen bröst eller flaska? Och sträva efter att mata max 20-30 min om det är möjligt... Och förstås i mörkret och inget prat. 8)

Hoppas det kan vara till nån hjälp!

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej igen,
Hur gick det i natt?

Det låter igen precis som vi hade det, nattmatningana som skulle ta 20 minuter enligt BB tog 1,5 h. Jag fick ingen sömn, min man var också uppe för att stötta så han fick ingen sömn heller. Kaos. Jag gjorde precis som du tillslut, tog liten till sängen, och ammade tills vi båda sov. Och hade dåligt samvete. :(

Men vet du, så här tänker jag, och så kommer jag göra med bebis nr 2. Under smekmånaden funkar allt - inga regler, det viktigaste är att du får tillräckligt med sömn så att du kan vara en bra mamma. När jag ammade i sängen fick jag ändå mer sömn trots allt även om man sover lite obekvämt och liten kanske vaknar en extra gång för liten inte ätit ordentligt. Sammanlagt fick jag mer sömn än om vi satt uppe och försökte göra "rätt". Så ingen skuld, amma i sängen OM det funkar bäst, denna tid är över fortare än kvickt. :) och liten kommer ta emot magsov i vagn eller säng utan problem, och nattmålet kommer ta 20 minuter. Liten behöver bara växa till sig lite. Jag hade vagnsinsatsen bredvid sängen med larmet i så när jag eller maken vaknade till på natten lade vi ner liten där, det funkade. :)

Så mat vid minsta pip till liten, mamma måste få sova, du kommer märka när liten vaknar ur smekmånaden och då kommer det bli lättare att börja styra både dagar och nätter.

Kram Tin :heart:

Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Oj, du fick visst 2 svar. :)
Bra tankar från Irmasmamma där med.

Anna R

Inlägg av Anna R »

Tacksam för alla tips och råd jag kan få :)

Ja, i natt började hon äta vid midnatt sen la jag henne i vagnen vid 01.45... Vagnade en stund, hon låg och tittade och knorrade en stund men somnade själv till slut - tack för det :D ! Så nu var vi nere under 2 timmar!

Sen vaknade hon 06.15 (3,5 timmars sömn - tack för det också :D ) Då fuskade vi... Hon fick ligga hos mig i sängen. Kände att det var så kort tid kvar tills det var dags att gå upp och göra frukost, därför fuskade vi :oops:

Anledningen till att jag både ammar + ger flaska är för att jag tyvärr inte har mat så det räcker i brösten. Samtidigt är det tillräckligt för att få mjölkstockning om jag inte ammar henne :evil: Känns dock redan som att det bara är en tidsfråga tills vi får säga "hej då tuttar". Märker redan att den lilla damen blir arg vid brösten för att det kommer för lite/för sakta :cry: Hade som mål att amma fram till 3 månader (som för storasyster) men det känns inte så troligt längre tyvärr.
Brottas med sorgen i hjärtat över att amningen redan tycks vara slut. Har försökt med konstens alla regler; amningste, vila mm mm men icke.

Nu på eftermiddagen ville hon bara amma varje bröst knappt 10 min under starka protester :cry: Har försökt hålla i och pumpat efter att hon ätit för att stimulera produktionen men nu ger inte ens det resultat... Så nu kanske det blir ändring i nattrutinerna automatiskt om amningen slutar, då kan hon inte amma i sängen mer :(

Trevlig kväll önskar jag er :heart:

Håller tummarna på lite sömn i natt :wink:

Dotter född 120404
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Anna R :D

Varmt välkommen tillbaka till forumet säger jag med. :heart:
Anna R skrev:Anledningen till att jag både ammar + ger flaska är för att jag tyvärr inte har mat så det räcker i brösten. Samtidigt är det tillräckligt för att få mjölkstockning om jag inte ammar henne :evil:
Jag är inte säker pâ att förstâ precis. :oops: Menar du att du mâste amma även nattetid för att förhindra mjölkstockning? Annars undrar jag vad du tyckte om Irmasmammas förslag om att ge antingen bröst eller flaska till natten för att förkorta själva mâlet? Det lâter som en bra plan tycker jag, just för att undvika att lilltjejen vaknar till ordentligt.
Anna R skrev:Nu på eftermiddagen ville hon bara amma varje bröst knappt 10 min under starka protester :cry:
Det är inte en snabbätare du har att göra med? Vâr Lillebror ville sällan äta mer än tio minuter i sträck, sen kunde det gâ att erbjuda mer efter en liten stund, men det var dödfött att truga direkt efter att han vänt bort ansiktet frân bröstet.

Hoppas att du fick lite sömn natten som gick och att det blir ännu bättre i natt. Som sâ mânga andra kloka damer sagt sâ kommer saker och ting att falla pâ plats fortare än du tror. Försök att koppla bort prestationstänket, lättare sagt än gjort jag vet, men det hjälper inte om du utöver den trötthet som du stâr ut med nu förebrâr dig själv för att "göra fel". Läs gärna i BB s 113 om de tvâ första mânaderna som en förlängd graviditet: det kommer inte alltid att vara sâ här.

Anna R

Inlägg av Anna R »

Hej igen

Sarisparis - Jag var kanske lite "luddig".
Sarisparis skrev:Jag är inte säker pâ att förstâ precis. Menar du att du mâste amma även nattetid för att förhindra mjölkstockning?
Ja, det är så att ammar jag henne vid ex kl 22 och sen ger ersättning inför natten så somnar hon kanske (om vi har tur) vid 23-23.30. Sen vaknar hon och vill äta runt 2-tiden och sen igen runt 5 eller 6. Om jag inte ammar henne vid 2 så blir det för många timmar (från 22-5) för brösten att "vänta" då får jag ont. Har redan haft 4 mjölkstockningar så därför är jag rädd att vänta för länge.

Problemet är dock att hon inte blir nöjd med bara brösten på natten. Jag har provat flera gånger, senast i natt, att bara ge brösten och sen lägga men hon ligger och "gnäller" och snuttar på handen/nappen i ren ilska :evil: Hon kan "nöja" sig med bröstet på natten men bara om hon får ligga kvar och snutta på mig. Fick rådet tidigare att låta henne snutta tills hon somnade och sen lägga henne i vagnen. Kruxet då är att hon kan snutta i 90 (!) minuter och ofta har jag hunnit somna då :oops:

I natt höll jag mig vaken för att verkligen prova detta.
Ska tillägga att jag först ammade henne tills hon "däckade" och la henne i vagnen men icke! Tog upp henne och la henne bredvid mig. Hon ammade/snuttade i drygt 1 timme innan hon släpte och somnade. Väntade ett tag och "smög" sen över henne i vagnen - :evil: 30 sekunder tog det sen var hon vaken igen och började böka. Lät henne ligga men efter 5 minuter var jag tvungen att inse att om inte grannarna skulle vakna så fick jag ta upp henne. Ska även tillägga att vi provar med napp för att jag ska slippa bli napp men hon kväljer och nästan kräks av den (har provat 15 olika nu :? ) :) så att stoppa in den gör ofta läget värre....

Dagarna flyter på hyfsat. Hon är sällan nöjd om hon inte blir buren men i övrigt äter hon och sover, det är kvällarna och nätterna som är värst... Har svårt att hålla henne vaken 2 timmar, ofta vill hon sova redan efter 1,15-1,30.

Något som jag också förundras över är att på förmiddagarna så tar hon flaskan med ersättning utan problem, kan till och med somna vid flaskan. Efter lunch börjar det strula, då äter hon om vi går runt med henne. På kvällen gallskriker hon så fort vi kommer med flaskan :shock: :shock: (!)

Kan inte för mitt liv förstå varför det är så svårt att äta ur flaskan på kvällen och inte på morgonen?? Övertrött? Kanske men igår tog jag upp henne och gav direkt innan hon hann skrika upp sig men icke!

Mycket blev det.....

Om någon har tips på vad jag kan göra så tar jag tacksamt mot dem :D

Tack för att ni finns :heart: :heart:

Dotter född 120404
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej! :D

Jag känner så väl igen mig i det du skriver, jag hade inte heller tillräckligt med mjölk. Jag hade en dröm om att helamma och det var med stor sorg jag insåg att det aldrig skulle bli verklighet. Det tog dock lång tid innan jag insåg det och vägen dit var lång och slingrig.
Anna R skrev: Problemet är dock att hon inte blir nöjd med bara brösten på natten. Jag har provat flera gånger, senast i natt, att bara ge brösten och sen lägga men hon ligger och "gnäller" och snuttar på handen/nappen i ren ilska :evil: Hon kan "nöja" sig med bröstet på natten men bara om hon får ligga kvar och snutta på mig. Fick rådet tidigare att låta henne snutta tills hon somnade och sen lägga henne i vagnen. Kruxet då är att hon kan snutta i 90 (!) minuter och ofta har jag hunnit somna då :oops:
Brösten ställer ju in sig efter efterfrågan, så om du skulle välja att ge ersättning på nätterna kommer det ju att rätta till sig på ett par dagar. För som du skriver så verkar det inte som att bara amning är ett alternativ för lillan! Hon, likväl som du, behöver sin nattsömn.
Anna R skrev:Dagarna flyter på hyfsat. Hon är sällan nöjd om hon inte blir buren men i övrigt äter hon och sover, det är kvällarna och nätterna som är värst... Har svårt att hålla henne vaken 2 timmar, ofta vill hon sova redan efter 1,15-1,30.
Min lilla gjorde inte nåt annat än att äta och sova och däremellan var hon rätt missnöjd. Felet jag gjorde var att jag drog ut på amningarna alldeles för mycket och sedan fick hon flaskan när hon redan var helt slut av allt ätande. Så orkade förmodligen inte äta sig sådär riktigt mätt, utan bara tillräckiligt för att stilla den värsta hungern. Behöver jag tillägga att hon inte sov mer än korta stunder dagtid? :roll:
Anna R skrev:Något som jag också förundras över är att på förmiddagarna så tar hon flaskan med ersättning utan problem, kan till och med somna vid flaskan. Efter lunch börjar det strula, då äter hon om vi går runt med henne. På kvällen gallskriker hon så fort vi kommer med flaskan :shock: :shock: (!)
Hur sover hon under dagen? Vi hade också mer och mer strul ju närmare kvällen vi kom, för då var lilla fröken övertrött då hon inte sovit något vidare under dagen som en följ av halvtaskigt matintag. Det blev som en ond spiral...

Anna R

Inlägg av Anna R »

Hej på er

Skulle min man och jag få en krona för varje fråga vi ställt oss de senaste 4, snart 5, veckorna så skulle vi vara stormrika :D !! Om vi är frågande vad ska då inte lillfia vara :? ??

Försöker för varje dag som går få en tyldigare och tydligare struktur på dagar och nätter. Börjar inse att amningen lider mot sitt slut :cry: Lillfia börjar inse att hon kan få mat snabbare på annat håll tyvärr... Håller i och pumpar, det funkar sålänge man bara är hemma om dagarna men sen då...?

Ger fortfarande bröstet först och flaskan sen, då det går. Märker dock att hon har svårt att "ställa om" sugtekniken från bröst till flaska. Hon suger lika hårt på flaskan som på bröstet vilket leder till att det kommer för mycket så hon sätter i halsen, hostar, frustar och blir till slut elak och då tar hon inte flaskan alls :evil: Har nu gått igenom ALLA flaskor, nappar, skruva löst, skruva hårt etc men samma resultat. Det enda som går just nu är att ha henne hängande i famnen med benen neråt och gå runt medans hon äter (!) Har använt "ömma järngreppet" vid flera tillfällen men då skriker hon som en stucken gris så det inte ens går att ge flaskan, hon tar den inte (svårt när munnen är på vid gavel :roll: ) Har även lugnat och börjat om men så snart hon läggs på armen så är det som om hon vet vad som komma skall...

Har en undran om SM punkt 1-7.
Kör det som det står (dock med både bröst och flaska), sömnen tycker jag funkar bra, hon vill ibland sova längre.
Det jag känner är dock att Lillfia inte är nöjd mer än när hon vaknar och äter första "portionen" sen börjar hon gnälla, knorra och gråta om vartannat. Umgänget blir inte direkt något lustfyllt i och med att hon är missnöjd vad man än gör. Det enda som funkar är att gå med henne mot axeln. Sitta ner är uteslutet :mrgreen:
Har hon ont kan man undra..? Hon kan ibland vara påväg att somna, lägger jag då ner henne i vagnen så är hon klarvaken direkt och börjar böka :shock:

Känner att hon försöker säga mig att något är fel men hur jag än försöker så förstår jag inte vad hon menar, stackars liten...

Man kan tycka att man är en ganska inteligent varelse men inte då det kommer till små barn, då känner jag mig helt "puckad" :wink: just nu.

Glädjande var dock att hon i natt fick ihop det längsta sömnpasset hitill i sitt liv - 5,5 timmar =D> =D> Fler sådana vill vi ha :D
Kände mig nästan som en ny människa i morse :D

Någon med erfarenhet av missnöjda, knorrande 5 veckors? Tacksam för tips!

Dotter född 120404
Anna R

Inlägg av Anna R »

Ps tillägg till ovanstående inlägg

Vad gör man när en så liten vaknar efter bara en timme av ett 2,5 timmars sovpass?? Har provat låta henne vara (mjölkat korna) men det har reulterat i att sirenerna gått till slut :evil: vagna resulterar bara i att hon ligger ner men så snart jag "ruskar och går" reser hon huvudet och börjar böka/blir arg igen. Ds

Dotter född 120404
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej!

När hon är så där liten och vaknar "för tidigt" hade jag matat och lagt ner igen och hoppats på att hon somnar om. Kanske låta henne ligga och titta ett tag, det tar ju ingen skada av :) Så småningom kan man inleda buffandet och vagnandet, men mat brukar vara problemet.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"