Annie 6 v + vill inte somna för kvälllen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Clara Cecilia

Re: Annie 6 v + vill inte somna för kvälllen

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Rackarns vilket bra svar du fått - ersättning först, mat sen och så vatten!
Jag körde samma med Lilla L (en kräkare av rang) och jag kör fortfarande vid snart 2 års ålder med vatten Efter mat/välling etc under förkylningstider. Vattnet sköljer bort slem som bildas och minskar kräk. Rätt och slätt.

Men så fint att läsa ditt inlägg - så underbart ni jobbat på och tack för att ni hörde av er igen!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Annie11

Inlägg av Annie11 »

Hejsan :D

Först vill jag bara skicka ett stort tack för er eldsjälar som finns här! :heart: Är så glad att jag har hittat hit och läst barnaboken och standarmodellrat min lilla tjej. Här får man så konkreta svar som jag har saknat när jag frågat på BVC.

Tack Tetz för dina tips om matordningen! och vad roligt att våra små har samma scheman och rutiner. :D Vi har oxå använt oss av babysittern vilket funkar utmärkt. Ska testa att lägga purérna sist och så vatten på det. Tack även Clara Cecilia för att du tryckte på vattnet som en lösning också. Ska verkligen testa detta!

Jag har en till fråga om det här med vändningscirkusen, den är just nu värst i vagnen. Hon sover sin lunchlur oftast i vagnen. Men nu vänder hon som en lite blå nästan hela luren och jag vänder tillbaka utan ett knyst. Kommer detta lösa sig när hon lär sig vända sig själv tro, att hon somnar om då? Hur länge ligger dem i liggdelen i vagnen? Vår är inte för liten än, men den är väldigt smal och jag undrar hur man gör sen när den är för liten. Kan hon lära sig att sova halvliggandes framåt? eller bör man vara hemma så hon får sova i spjälsängen på sina lurar och promenixa när hon är vaken istället?

Hur gör ni när en lunchlur är över och lillan precis somnat in efter 1-2 h vändningscirkus i vagnen. tar ni upp henne på "rutintiden" eller låter ni henne sova över tiden (mer än en kvart) ?jag har försökt att hålla mig till tiderna jag satt upp så hon ska lära sig, men det har inte riktigt satt sig än... :o

Tack för att i tar er tid!
Kramar :heart:
Storasyster född 2011-06-06. Standardmodellad från 6 v, sov hela natten vid 4 mån.
Lillebror född 130426, standardmodellad från födseln.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!
Annie11 skrev: Jag har en till fråga om det här med vändningscirkusen, den är just nu värst i vagnen. Hon sover sin lunchlur oftast i vagnen. Men nu vänder hon som en lite blå nästan hela luren och jag vänder tillbaka utan ett knyst. Kommer detta lösa sig när hon lär sig vända sig själv tro, att hon somnar om då? Hur länge ligger dem i liggdelen i vagnen? Vår är inte för liten än, men den är väldigt smal och jag undrar hur man gör sen när den är för liten. Kan hon lära sig att sova halvliggandes framåt? eller bör man vara hemma så hon får sova i spjälsängen på sina lurar och promenixa när hon är vaken istället?
När hon kan vända sig tillbaka själv är förmodligen också vändningscirkusen över, så öva öva öva när hon är vaken! Men är det så att hon sover bättre i spjälsängen kanske just långluren passar bättre där. Försök att ha samma sovplats för respektive lur varje dag, tex kortlurar i vagn och långlur i säng. Jag såg att någon här inne, kommer inte ihåg vem, tog med en resesäng för liten att sova i om de var borta över långluren. Fiffigt!

Min dotter är bara ett par veckor yngre än din och jag har börjat snegla på sittvagnen då liggvagnen börjar bli lite liten. Den går att fälla ner helt i liggläge, så jag tycker att det borde fungera bra med magläge även i den. Småttingar som har blivit rörliga och kan vända på sig kommer förmodligen själva hitta ett läge som känns bra oavsett sovplats! Många små ryggsovare verkar ju tex välja magläget så fort de får chansen... :roll:
Annie11 skrev:Hur gör ni när en lunchlur är över och lillan precis somnat in efter 1-2 h vändningscirkus i vagnen. tar ni upp henne på "rutintiden" eller låter ni henne sova över tiden (mer än en kvart) ?jag har försökt att hålla mig till tiderna jag satt upp så hon ska lära sig, men det har inte riktigt satt sig än... :o
Jag skulle ta upp henne inom marginalkvarten! Fast jag skulle försöka få till ett naturligt sömnpass, på 20 min, 45 min eller 1,5 h. Om det blir svårt att hålla ögonen öppna till nästa lur så kan en liten 5-minuterslur sitta fint. :)

Annie11

Inlägg av Annie11 »

Tack snälla för alla råd! :heart: :heart: :heart:
Storasyster född 2011-06-06. Standardmodellad från 6 v, sov hela natten vid 4 mån.
Annie11

Vaknar för tidigt på morgonen

Inlägg av Annie11 »

Hejsan!

jag har en tös som snart är 11 månader. Vi har kört standarmodellen sedan hon var 3 veckor.

Vi lägger henne kl 19 på kvällen och hon somnar själv och allt är fris och fröjd, men så vaknar hon kl 06 på morgonen och vi vill att hon ska sova till 07 så hon får 12 tim natt. Hon sover i vårt rum för vi har bara en 2:a. Vi har mörklagt rummet så mycket det går och det kommer endast in en strimma ljus på morgonen, kan det vara det hon vaknar av?

Hon sover bra på dagen, födelat på 2 lurar, oftast 1 h på förmiddagen och 1 h på eftermiddagen. Iblnd strular hon och får bara 1h eller 1,5 h sömn på dagen. Alltså hons sover inte för mkt fr sin ålder, så vad kan vi göra för att hon ska få sina 14 h sömn per dygn?

Tacksam för svar!!!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Re: Vaknar för tidigt på morgonen

Inlägg av SusanD »

Hej, ja en strimma ljus väcker småttingar på morgonkvisten så det blir till att mörklägga bättre. Sök på forumet på Mörkläggning så får du en massa tips på hur du ska få det riktigt mörkt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tin
Rådgivare/advisor

Re: Vaknar för tidigt på morgonen

Inlägg av Tin »

Hej och välkommen,
ja SusanD har alldeles rätt. Det ska vara bäcksvart, inget annat hjälper. Så märklägg på. 8)

Sen tänkte jag angående daglurarna, hm liten är nästan 1 år. Dags att lägg fokus på lunchluren tänker jag. Jag skulle dragit ner förmiddagsluren till 20 minuter och köra en 1,5 h lunchlur. Då brukar dagsömnen bli stabilare.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej!

Jag sammanfogade dina trådar, så att vi har en tråd per barn. :D Blir smidigast så!

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Annie11

Inlägg av Annie11 »

Tack snälla ni för era råd! :heart:

Ska mörklägga ordentligt här och lägga om dagslurarna som ni föreslog!

Dagarna ser ut så här nu:
10.00 förmiddagslur 1h eller 1,5 h
14.00 erfetrmiddagslur 1 h eller 30 min

vilka tider skulle ni rekommendera för lurarna om jag ska köra först 20 min och sen 1,5?

Kramar!!
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej igen :),
beror ju lite på när dagen börjar för er, men vårt schema såg ut som följer:

6:30 morgon
7:00 välling
8:00 gröt med oss
9:00 sova (20 min)
11:30 lunch
12:45 sova (1,5 h)
15:00 mellis
17:30 middag
18:00 kvällsslurk och bus
18:30 godnatt

Och sedan bytte vi till ett sov när liten var redo, dvs när hon inte längre somnade på 20 min vilan. Och då blev lunchluren 2 h istället och lades 11:30.
Lite inspiration, så får du känna efter vad om skulle passa er rytm. :)

Annie11

Inlägg av Annie11 »

Underbart :D ! Precis det jag var ut efter! Ska testa detta på vår lilla och vi börjar vår dag kl 7 så jag modifierar den lite men princip samma flöde =)

Tack igen, detta forumet är verkligen toppen!!! :heart: :heart: :heart:

Kramar!
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej där,
hur går det för er?

Annie11

Inlägg av Annie11 »

Hej Tin!

Det går bra tycker jag! Det nya schemat gillar lillan skarpt! Men hon fortsätter vakna kl 6 på morgonen. Vi lägger henne kl 19 och vi mörklägger, men hon vaknar 6 ändå. Jag testade att lägga henne tidigare vid 18.30, hon somnade då lätt som en plätt, men vaknade kl 05.30 istället :shock: :)

Kankse hon bara behöver 11 timmars sömn på natten? Så jag försöker förlänga den stora dagsluren till 2 h, men hon vaknar oftast efter 1,5 eller 1,45.

Jag hade ju helst velat att hon sov 12 natt, det gjorde hon när hon var mindre (4- 6 mån) och innan tänderna kom och vände upp och ner på sömnen.

Vad tror du om detta Tin?

Kram :heart: :heart:
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
min var likadan, vankade själ efter 1,5 på lunchen. Helt omöjligt att få till 2 h så jag skulle lägga krutet på morgonen. Men vad kul att lilla gillar schemat. :P

Ang morgonen:
Är det bäcksvart, heeeeelt bäcksvart? Inge glipa någonstans?
Vad gör ni när hon vaknar klockan 6? Vad är strategin?
Och vad gör hon? Ledsen, snackar, arg?

Annie11

Inlägg av Annie11 »

hej Tin!

Nu går det inte alls lika bra, lilla är väldigt besvärlig att lägga till natten, hon bara skriker, såna där panikskrik och jag försöker vara konsekvent att lägg till rätta och ramsa ut, men ibland måste jag ta upp henne för hon skriker så hon nästan tappar andan.

Nej det är inte helt bäcksvart, men det är mörk och ja det kommer in lite ljus, antar att det kan vara det. och jag vet inte hur jag ska få det helt bäcksvart. Det är lite olika vilket humör hon är på när hon vaknar, oftast är hon glad och står och hoppar i sängen, jag försöker först lägga henne ner och se till att ho gosar med sin nalle, men oftast så reser hon sig upp igen. ibland har det funkat att hon somnar vidare i vår säng, men det är sällan.

Vet dock inte hur vi ska göra med att det ska var helt bäcksvart, ska man klä i sängen i nått mörk kankse?

Tycker du att vi ska börja lägga henne 18.30 istället, så hon får mer sömn, risken är att ho vaknar kl 05.30 då som hon gjorde när vi testare förra gången.

Kramar!! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"