Hälsa på, ut med bilen, handla och så

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Låttis

Re: Hälsa på, ut med bilen, handla och så

Inlägg av Låttis »

Tusen tack!

Jo han lärde sig "krypa", hasa fram igår... Haha, ja sånt kan ju åxå påverka.

Ska ta mig *mod* och ta bort nattmålet!

:)

:heart:
Mamma till pojke född: 2011-10-17
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Åh vad skönt att du tog det på rätt sätt, :). Så svårt med nyanser i text.

Men där har vi det, stora grejer i livet, kryper. Ja klart att det kan skaka till lite i tillvaron när storverk presteras. Förflytta sig själv, tänk vad liten måste undra och ha mycket i huvudet som kanske spelar ut sig även på natten!?!?!
Det man behöver då är en mamma som är lika trygg och stabil som innan, så även om det svajar lite i litens värld ska allting annat vara precis som förut, då känner sig liten snart trygg och som vanligt igen, både dag som natt. :)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Låttis

Inlägg av Låttis »

Ååååh! Jag är salig! Vilken lycka och glädje!
Lilleman sov 11 timmar i streck i natt!! Vaknade inte en enda gång!
Första hela natten på 6 månader!
Jag behövde bara den där lille knuffen av dig Tin, tusen, tusen tack! [-o< :heart:

Förra natten var det ju skrik som vanligt fram och tillbaka under 1 timma men jag tog aldrig upp och ammade och vips till nästa natt alltså i natt så var det redan glömt! :D :D :D

Sen detta med skrattet till gonatten... Nu har jag kommit på våran grej! Jag sjunger en stund innan ramsan och vips somnas det utan gnäll och gnöl.
Har i några veckor haft en väldigt arg och skrikande liten vid insomningen men äntligen har jag hittat vad som får honom riktigt glad!

Härliga tider!

Tack för att ni finns! Som alla gånger tidigare ger ni mig kraft och insikt!

:heart: :heart: :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Härlig läsning!! :D \:D/ :-({|= Gratulerar!!!

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Men Låttis,
vad glad jag blir. :)

Så då fick både liten och mamma sova en hel natt, underbart =D> , nu kan ni njuta av dagarna som följer när ni båda är utsövda. Jag slår vad om att litens aptit bara kommer bli bättre dag för dag nu när det inte äts på natten. :) Och mammas attityd är i topp - the sky is the limit. ;)

Låttis

Inlägg av Låttis »

Nätterna fortsätter att vara bra! Gud så skönt! Har hänt 1 gång under denna vecka att han vaknat mitt i natten och skrikit ca en kvart. Måste ha varit en mardröm!
Jag har tummat lite på mörkläggningen men nu märker jag att det är dags att göra kolsvart, i morse var det morgon 05.00 tyckte liten kille.

Jag undrar lite, hur tänker ni om detta. För det mesta, verkar som att han har morgonklockan inställd på 06.00 får se om det blir bättre med mörkläggningen men om det inte blir det och ibland blir det ju inte exakt som det var meningen ;)
Ändrar man på schemat den dagen? Ändrar man det totala schemat om man ser att 06 är det morgon och inget annat... Eller försöker man hålla sig till det man satt ut?

När han sover på dagarna. Det verkar som han verkligen hatar barnvagnen, det ska ofta skrikas när man ska somna och han ligger inte och smågnyr en stund när han vaknar utan det är för full hals direkt när han slår upp ögonen... Vad kan man göra så han trivs lite bättre i vagnen?

Tack! :heart:
Låttis

Inlägg av Låttis »

I´m afraid that I don´t understand your question...?!
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Låttis skrev:Nätterna fortsätter att vara bra! Gud så skönt! Har hänt 1 gång under denna vecka att han vaknat mitt i natten och skrikit ca en kvart. Måste ha varit en mardröm!
Jag har tummat lite på mörkläggningen men nu märker jag att det är dags att göra kolsvart, i morse var det morgon 05.00 tyckte liten kille.
Härligt med så fina nätter! :D Bra jobbat! =D>
Nej, mörkläggningen sommartid är inget man tummar på ostraffat :wink: #-o
Låttis skrev: Jag undrar lite, hur tänker ni om detta. För det mesta, verkar som att han har morgonklockan inställd på 06.00 får se om det blir bättre med mörkläggningen men om det inte blir det och ibland blir det ju inte exakt som det var meningen ;)
Ändrar man på schemat den dagen? Ändrar man det totala schemat om man ser att 06 är det morgon och inget annat... Eller försöker man hålla sig till det man satt ut?
Jag tycker att man håller sig till det man satt ut. Vi kan inte sova åt de små liven, bara ge förutsättningar.
Själv kan jag räkna de gånger min lilla sovit utan mer eller mindre tidigt uppvak på ena handen......men jag är ändå rätt nöjd och påstår alltid att vi har morgon 07.30 när folk frågar. Tror det handlar om inställning! 8) :P
Låttis skrev:När han sover på dagarna. Det verkar som han verkligen hatar barnvagnen, det ska ofta skrikas när man ska somna och han ligger inte och smågnyr en stund när han vaknar utan det är för full hals direkt när han slår upp ögonen... Vad kan man göra så han trivs lite bättre i vagnen?
Kanske lilleman börjar bli store man och växa ur vagnen? Små magsovare behöver ju lite mer spejs än ryggsovare och man får nog vara beredd att bjussa på en säng åtminstone under långluren när de små växer till sig lite....

Låttis

Inlägg av Låttis »

Tack!

Ser en aningen märkligt ut när min engelska kommentar ligger inne men den jag svarat på är borta... haha Kanske går att plocka bort den åxå??

Han sover faktiskt på rygg ute i vagnen eftersom liggdelen där han brukade sova på mage blev för liten...
Ser även i spjälsängen på natten att han ofta sover på sidan eller på rygg, snurrar på en hel del! Kan det vara det att han tycker att det är för trångt, att han vill snurra på lite...
Ska man hänga upp en massa roliga saker att titta på i vagnen?
Han tycker ju inte direkt om att sitta och åka heller, men iofs så har vi inte tränat så mycket på att bara åka pga av ett jäkla blåsväder och kall vinter. Bor inte inne i någon stad eller så, så det är grusväg och en stor sjö med massa isvindar.
Men bara den riktiga våren kommer så ska vi vara ute mycket och gå är min tanke ;)

Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
jag tänker precis som Irmasmamma, dax och byta till säng på luren, vagnen är nog för liten. Och somna på rygg är inte trivialt för en liten magsovare. ;) Leksaker, nej, på lurarna sover man ju tänker jag.

Min lilla sover också oftast på sidan eller rygg numera om jag går in och kikar på henne i spjälis efter hon somnat. Men hon vill somna på magen som vanligt, och då krävs det lite plats för armbågar och knän innan det blir skönt. vi flyttade tidigt till lur inne i spälis av just den anledningen, man kan ju ha fönstret på glänt så kommer det in frisk luft ändå.

Och vad gäller åka vaken i vagn, har inte gillats här hemma heller, först upp emot 2 års strecket fann hon ro att sitta still om vi gick på promenad och då pratar vi mycket under tiden om vad vi ser. Liten har alltid haft på tok för mycket energi för att sitta där som en hösäck ;) särskillt när hon var liten. Nej, springa bredvid eller gå och putta vagnen själv på sin höjd var mycket roligare. Så ni får ta promenader på litens villkor, lite åka vagn mycket pilla i gruset och gå själv. Det funkar det med, men man kommer inte så långt. :) Ska man iväg någonstans får man ha med mutor, typ russin och äppelbitar så stunden i vagnen blir lite längre.

Låttis

Inlägg av Låttis »

Tack för exempel från din egen vardag :) !

Har bytt långluren till spjälsängen!
Vi har 3 lurar (45) - (2) - (20-30)
Långluren i spjälsängen blev bara 1 timma sen var han klarvaken, glad och pigg. Har märkt att han tenderar att vilja sova kortare på långluren, ska se om det verkar bli bättre och bättre nu i spjälsängen annars får man nog fixa lite med schemat!

:D
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Låttis skrev:Tack för exempel från din egen vardag :) !

Har bytt långluren till spjälsängen!
Vi har 3 lurar (45) - (2) - (20-30)
Långluren i spjälsängen blev bara 1 timma sen var han klarvaken, glad och pigg. Har märkt att han tenderar att vilja sova kortare på långluren, ska se om det verkar bli bättre och bättre nu i spjälsängen annars får man nog fixa lite med schemat!
Låter som en bra plan! :D Liilleman är ju snart 7 mån dessutom, och ungefär då minskar ju sömnbehovet till 14,5 h/dygn.
MEN kom ihåg att "skarvar" under långluren kan betyda att det behövs mer mat till lunch! ;)

Låttis

Inlägg av Låttis »

Tack!

Jo jag testade igår att ge en lite "sängfösare" ca 15 min innan långluren. Bara en fjärdedels banan och då sov han hela långluren igenom ;)

Men nu är jag lite fundersam... Tror nog att han sover för mycket på dagen att det är därför han gärna gör morgon mellan 5 och halv 6... Och det första han gör är att bajsa, så då måste jag ju ta upp honom och byta direkt och då är det då inte minsta lilla chans att han somnar om.

Jag har varit lite generös med första luren, den har ofta blivit en hel timma...
Men idag blir det mindre! Ska kolla igenom lite scheman här och se vad som kan tänkas passa nu för tiden.

Hmm... hmm... måste fundera!

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

Här hemma har vi tagit bort em- luren kring 7 mån ålder. De har då sov då 12 Tim natt, 45 min på fm och en långlur på två timmar.

Men det är inte allti tidiga uppvak beror på för mycket sömn på dagen. Det kan vara tvärtom också, för lite sömn på dagen. Sömn föder sömn vet du.

Kolla upp att det verkligen är kolmörkt på rummet i gryningen. Minsta lilla ljusstrimma väcker småttingar. Sen kan du lägga en halvtimme tidigare på kvällen i några dagar, det kan påverka morgonen positivt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"