Sjukdom=tillbaka till amning - nån som känner igen?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Irmasmamma

Sjukdom=tillbaka till amning - nån som känner igen?

Inlägg av Irmasmamma »

Hej,

Just nu har vi det lite motigt med maten. Lillan är inte riktigt kry, vet dock inte exakt vad det är hon lider av. Häromkvällen kräktes hon mängder, men sen dess inget mer. Vi har matat med snälla grejer sen dess, blåbär, ris, rotfrukter m.m men hon har ätit som en mus. Kanske en knapp tredjedel av hennes vanliga portioner.
Inte bara det, hon gallskriker oftast vid matbordet och kniper igen munnen/sprutar ut maten. :shock: Hon som brukar glufsa i sig i stort sett allt jag sätter fram.
Känner hur matvargarna gläfsar runt knuten.......
Det konstigaste av allt är att hon plötsligt har börjat vilja ha bröstet igen på dagtid! Det som hon ratade big time när hon fått korn på hur kul och gott det var med riktig mat! Jag fattar noll.
Idag hade hon lös avföring, vilket jag inte nödvändigtvis tolkar som diarré, utan snarare som att hon gått tillbaks till att äta mer bm än vanlig mat.

När jag försöker truga i henne vanlig mat så har det också sett ut som att hon sätter i halsen flera ggr, hon hostar och blir röd (trots att det bara är släta puréer). Till saken hör att jag själv har haft ruskigt ont i halsen i några dagar (på bättringsvägen nu), och misstänker streptokocker. Kanske har lillan också drabbats, och att det är därför hennes allmäntillstånd verkar påverkat (hon är något mer grinig än vanligt annars också, inte bara vid maten). När jag skulle väcka henne efter lunchluren så låg hon med öppna ögon men helt blickstilla. Inte ens när jag pratade med henne och klappade henne över ryggen rörde hon sig, det var lite obehagligt faktiskt.

Jag vet inte riktigt vad själva frågan är, jag undrar väl mest om någon känner igen detta? Att hon plötsligt ratar favoritmat till förmån för bröstet? Och nånslags magsjuka/halsfluss/hosta/hängighet? Jag känner mig helt villrådig. BVC har inte mkt att komma med de heller.

Någon?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
emu

Re: Sjukdom=tillbaka till amning - nån som känner igen?

Inlägg av emu »

Hej, ja det känns igen, amma på tycker jag om du kan, hon kommer säkert äta som vanligt sen när hon är frisk igen. Bättre att hon får i sig nåt! Tar hon flaska, har ni provat ersättning? Hoppas ni får korn på vad som är fel!

Kram, emu
Nelly f. 28 maj 2011
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Lugn och fin. Det ÄR så där när de inte är riktigt friska. Tänk efter själv, inte är du så sugen på stek och fet sås precis efter maginfluensa? :wink: Liten kommer i gång efter ett tag törs jag lova. Här är det samma visa varje gång oavsett om det är allergi eller sjukdom. Då är det liksom bara flaskan som gäller tills liten mår bättre. Så erbjud är mitt förslag men gör det inte till en kamp.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Men lilla Irma! :heart:

Ibland när Stella är förkyld kräks hon, jag tror att hon kräks upp slem då. Och när det har varit tänder på gång har hon satt sig rejält på tvären så fort det vankas mat och fått lös mage. Alltid är det nåt och ibland är det allt på en gång... :roll:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tack kära ni för stöd! :heart: Skönt att höra att det känns igen.... Har noll erfarenhet av detta eftersom Irma inte varit sjuk sen vi började med mat.
Jag ska tagga ner lite.....som du säger, videunge, det får inte bli en kamp. Det tråkiga är bara att jag inte har så mkt mjölk (hon verkar inte heller vilja ha så mkt) och hon tar inte flaska. Lite skumt också att hon har ätit mindre och mindre för varje dag sen hon kräktes i fredags kväll. Borde ju vara tvärtom tänker man.... :-k Idag har det gått ner i stort sett noll vanlig mat. :shock: Funderar på om det kanske gör ont när hon sväljer maten!? Kanske inte har nåt att göra med magsjukan längre....? :?

Ja, ja....vem vet......den stora frågan är väl bara om jag bör amma henne om hon vaknar i natt!? Kommer ju kännas lite knas att be henne somna om när hon har ätit mindre än hon gjorde långt innan vi började med 12-timmarsnatt..... Tankar? :?:
Vill ju inte heller ta sjutton steg tillbaks liksom...... Blä! Sjukdomsvargarna käkar upp mej här! Maken är dessutom bortrest på konferens olämpligt nog :evil:

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Vid sjukdom brukar jag anse att undantagstillstånd råder. Har det ätits jättedåligt på dagen har jag ibland tagit upp och erbjudit mat innan jag själv gått och lagt mig. Oftast har jag dock fått en väldigt förvånad blick av en som inte alls vill ha mat - för på natten sover man ju... :lol: Sedan har det aldrig varit några problem att återgå till vanliga rutiner.
Fauve

Inlägg av Fauve »

Hej
När min lilla var sjuk runt sex mån så fick hon inte mat några dagar och ammades bara. Jag fick amma på natten då, ibland två ggr, men sen när hon började äta igen så sov hon bra. Jag tog upp henne när hon vaknade en natt precis när hon börjat äta mat igen och försökte amma men hon blev skitsur för att jag störde, hon ville INTE ha och ville inte bli upplockad. :)
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tack alla! :D

Nu mår lillan bättre igen, och äter små portioner vanlig mat. Faktum är att hon fortfarande inte vaknat på natten av sig själv (bortsett från lite babbel i vargtimmen), så jag har tolkat det som att hon ändå fått tillräckligt i sig.
Men nu är det mamman som blivit magsjuk istället! :( :evil:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:heart: krya på dig! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

TorsMamma skrev: :heart: krya på dig! :heart:
Tack!! :D :heart:
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej Irmasmamma,
vet ju jag ska dela med mig av en tramsig analogi som jag brukar köra med när liten är riktigt sjuk. (Hänt typ 2 gånger men vargarna kommer ju gläfsande som du beskriver.)
För att hålla vargarna på avstånd brukar jag tänka:

- Oj, nu är det visst riktigt sjukt, då packar vi rymdraketen och drar till Pluto!
På planeten Pluto är allt bananas, helt andra regler, man kan äta välling hela dagen och äta på natten och ligga i soffan mest hela tiden, frukt får man på begäran och mamma pysslar om. På Pluto finns inga regler och inga vargar. Allt funkar hipp som happ och alla är glada, för det går ju inte att bryta några regler på Pluto när allt redan är bananas.

- Jaha, nu är det visst nästan friskt igen. Då packar vi rymdraketen igen och åker tillbaka till jorden. På jorden är allt som vanligt, med schema, 12-h natt, riktig mat och sysslor. Vad skönt att vara hemma igen, borta bra men hemma bäst.

Jag sa ju att det var fjantigt, :) meeeeeen jag behövde nåt att realatera till så det inte kändes som jag gjorde "fel" hela tiden när liten var sjuk. :) Att det var ok att allt var upp och ner och att den fina schema grunden man jobbat så för inte var "förstörd". Så numera kör vi rymdraket. ;)

kram Tin :oops:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tack kära Tin! :heart:
Vilken underbart härlig, fjantig analogi! Den kommer jag att ha mycket hjälp av, tro mig! :D Jag har otroligt lätt att känna "hjälp, allt blir förstört!" lite titt som tätt.

Och Pluto låter som ett rätt mysigt ställe att åka till när man är sjuk tycker jag! Ska ta och skicka dit maken tror jag (han ligger på soffan som en levande död efter en lång konversation med toalettstolen :-& :wink: ).

Åh, vad tråkigt att jag inte kunde komma och träffa er idag!! :( Vi måste styra upp nåt snart igen, för om en månad drar vi till Skåne hela sommaren! :shock:

Kram! :heart:
emu

Inlägg av emu »

Skönt att hon äter igen, det är ju inte så bra om de inte får i sig nog med vätska, då kan det bli allvarligt. Aptiten verkar ju reglera sig när de blir friska så de äter som snå hästar ett par dar för att ta igen.
Nelly f. 28 maj 2011
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

När man är sjuk (oavsett om man är liten eller stor) går aptiten ner, ibland nästan till 0 :shock: . Har man magsjuka så är det dessutom inte bra att äta för mycket då tarmarna inte kan ta upp näringen vilket gör att maten kommer ut igen (plus vätska) , hence extra mycket förlorad vätska. Bättre alltså med vätska i små portioner och ofta och invänta med den fasta födan tills magen klarar av det.

Små små portioner och ofta, mosad banan med lite mild naturell fil kanske fungerar? en skorpa att gnaga lite på, blåbärssaft, lite mosad potatis. etc etc.

Gör gärna vätskeersättning eller köp på apoteket. Ge en tsk i kvarten.

Några dagar utan stora portioner mat går finfint att vara utan, men vätskebrist är riktigt farligt för de små.

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Tack alla som svarat! :heart: Nu mår liten mycket bättre och är uppe i stora skrovmål igen. :D Och hennes ömma moder är en erfarenhet rikare och behöver inte bli lika orolig vid nästa sjukdomstillfälle.... (dock har jag en stilla undran hur det kommer att bli när jag inte längre ammar alls, eftersom den lilla damen vägrar allt vad flaska heter....men det är ett senare problem! :P )
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"