Kuren trots bara ett uppvak per natt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
SarahMarah

Kuren trots bara ett uppvak per natt

Inlägg av SarahMarah »

Hej!
I går började jag kura mitt andra barn som är 8 månader. Storasyster 3 år är kurad sedan innan. Hans nätter har varit upp och ner i perioder och jag ammar på nätterna. Det har inte varit tillräckligt jobbigt för att jag skulle orka kura tidigare. Ni vet trött tvåbarnsmamma vill bara göra det som går snabbast för stunden... Men nu bestämde jag mig i alla fall. Just för att jag vill att läggningarna ska bli bättre och smidigare.

Det är en stark och envis kille jag har som protesterar när han inser att han ska sova. Trots skrattet till gonattet.
Senaste veckorna har han somnat vid 19.15 vaknat en gång vid 03 och ammats lagts tillbaka i sin säng och somnat om till 06.15.

Natt 19-06.30

Igår, första kurnatten gick mkt bra. Efter buffningen på kvällen (15 min, oj vad han protesterade med hela kroppen!) räckte det med att jag ramsade i två olika omgångar o en bekräftelseomgång sedan somnade han 19.30 och vaknade inte förrän 03, då buffade jag honom lugn i ca 10 min, ramsade 4 ggr o bekräftelse och han sa inte ett pip. Hoppas han inte sov när jag gick ut ur rummet. Jag solfjädrade till hårt och ramsade högt. Sen vaknade han 06.15.

:?: Nu undrar jag om jag ska fortsätta som man ska enligt natt två. Eftersom i boken så förutsätts det att man buffar och ramsar alla uppvak under natten och att det blir ett led till att ramsan ska vara frästa verktyget natt 2. Gäller detta även oss, trots att jag knappt buffat och ramsat....

Kommer det räcka att inte behöva buffa nu? Jag menar han har ju inte fattat grejen med buffning. Jag har buffat två ggr totalt och han var arg och streta emot 10-15 min båda gångerna.
Freja född 090314. Började kuras 22/10 2009
Lillebror född 110808, kurstart 22/4 2012
Anna09

Re: Kuren trots bara ett uppvak per natt

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen!

Strålande jobbat! =D>

Du kommer känna vad du behöver göra för att svara. Eftersom du haft en sådan första natt som du haft, dvs utan särskilt många frågor, kanske - bara kanske - du kan ha den i bakhuvudet IFALL det kommer fler inatt. Då kan du gott köra natt 1 en gång till om man säger och sedan backa enligt boken. Tycker jag... :oops: :D

Men också vara beredd på att det inte alls behöver vara så att frågorna blir många, vissa nöjer sig helt enkelt.

Känn efter och lyssna. Du kan honom bäst. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
SarahMarah

Inlägg av SarahMarah »

Hur har ni andra genomfört kuren+uppföljningsvecka när ni bor litet och har syskon som väcks :?

Läggningen andra natten gick bra, jag buffade i 10 min (han gillar det inte, det märks!) Så fort han blev lugn gick jag ut med ramsa. Ramsade ett par omgå¨ngar och han svarade på den tycker jag, skötte sig bra. Protesterade lite men ingen kris. Bekräftade två tillfällen. Tillslut somnade han =D>

Vaknade första gången vid 5. Jättebra. Då tänkte jag följa rådet att göra natt 1 en gång till och buffa honom. Inte bra, han hatar det. När han blev lugn gick jag ut och ramsade. Han lyssnade tystnade ibland och grejade.

Nu är det ju ramsa som gäller. Men jag väcker stackars stora syster!!!!!! Känns inte bra.

Förut sov alla bra utom jag. Lillebror sov hyfsat bra, det var bara det att han var svår att lägga som sagt. Sen sov han, ammades (trots att han inte behöver mat, men det är enkelt) en gång i vargtimmen la tillbaks och somnade om. Han är alltid pigg o glad på dagarna och sover bra då oxå. Växer, äter och utvecklas jättebra. Inget att klaga på.

Jag har ingen lust att hålla familjen vakna med mitt ramsande, jag tappar motivationen, eftersom det inte var så illa förut. Hjälp, vad tycker ni?

Kan jag köra kuren/ramsan bara på läggningen?!!
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan och välkommen hit!

Verkar som att det gått bra och är som det brukar vara för många så här pass kort in i kurandet!

Förstår att du får många tankar och känslor om detta är rätt eller inte och om det passar er familj. Tyvärr kan jag inte svara på detta utan du måste känna själv om SHN och tänket kring detta är något för er familj. Du har ju dessutom erfarenhet av att kurat ett äldre syskon och vet exakt hur livet ser ut både under kuren och efter.

Förut sov alla bra utom jag. Lillebror sov hyfsat bra, det var bara det att han var svår att lägga som sagt. Sen sov han, ammades (trots att han inte behöver mat, men det är enkelt) en gång i vargtimmen la tillbaks och somnade om. Han är alltid pigg o glad på dagarna och sover bra då oxå. Växer, äter och utvecklas jättebra. Inget att klaga på.

Jag har ingen lust att hålla familjen vakna med mitt ramsande, jag tappar motivationen, eftersom det inte var så illa förut. Hjälp, vad tycker ni?
Tycker du att det räcker att lillen sover hyfsat bra? om svaret är ja på den frågan så kanske inte kuren är något för er. Vill du att han skall sova exakt så många timmar som rekommenderas för den specifika åldern ja då kanske en kur är precis vad ni behöver.

Jag förstår att det blir lite trixigt när familjen vaknar av ramsan nu under kuren, men du måste komma ihåg att det är en otroligt kort tid av ett helt liv. Låt oss säga att själva kuren tar 2 veckor för er där alla (syskon och föräldrar) sover något sämre. Kurar ni inte så kanske ni har flera år framför er med halvdålig sömn. :shock:
Kan jag köra kuren/ramsan bara på läggningen?!!
Nej det skulle jag inte rekommendera

Vi finns här när/om du bestämmer dig för att en kur är något för er

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
SarahMarah

Inlägg av SarahMarah »

Tack!
Det var det som behövdes för att ge mig motivation fullt ut. Det är värt att stå ut nu, istället för att ha det struligt låååång tid.
Nat

Inlägg av Nat »

strålande :thumbsup:
SarahMarah

Inlägg av SarahMarah »

Jag körde kuren och den gick bra! Mkt strul länge vid nattningen dock, men det gick över.

Nu kör jag en minikur efter semestern, när hela familjen sovit tillsammans i halvmörkt rum och alla väckte alla. Och lilla gossen måste komma ihåg hur man somnar och somnar om själv!

Men hur ska jag gå tillväga när ramsan inte tar alls? Han krisar verkligen och tar inte till sig den. De andra verktygen tillrättaläggande och solfjäder fungerar inte att lugna honom med, inte buffande heller. Han blir skogstokig och spjänar emot värre en värst. :x (Tekniken har jag, hans stora syster är kurad och jag känner mig inte alls osäker på hur man gör rent handgripligen.)

Vad ska jag göra....?
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D
Vad härligt att kuren gick så bra! =D> :D
Ja, det här med semester kan ju röra till saker och ting ibland :roll: och det är klart att man vill upp på banan igen efter det.

När ramsan inte tar brukar det oftast betyda att den lille är ARG. På arga små människor (ock stora :wink: ) biter inga verktyg, som du nu har märkt. Hade det verkligen varit KRIS så hade han lugnats av solfjädern (som man då får stå med läääänge, ända till barnet sover).
Det som fungerar bäst vid ilska är husljud och då REJÄLA sådana.

Min erfarenhet är att små (egentligen) säkra sovare mest blir förbannade om man håller på och verktygar för mycket. De vet ju egentligen vad som gäller och de behöver oftast bara bli bli övertygade om att allt är som vanligt och att mamma och pappa har koll på läget. Om min dotter någon gång fnurrat så har det bästa alltid varit att bara leva på som vanligt utanför rummet och kanske husljuda lite extra. Då har hon känt att ok, allt är verkligen som vanligt och efter två-tre nätter så har allt blivit som vanligt igen.

:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
SarahMarah

Inlägg av SarahMarah »

Tack, det låter ju väldigt vettigt.

Men de tre kvällar som jag har kört nu så har han varit arg först och skrikgråtit men sedan har det övergått till nåt annat. Mer förtvivlan och konstant gråt. Då har det gått en timma ungefär...

Då känns det som jag låter honom gråta till sömn á la 5 minuters metoden vilket jag inte vill. Och läggningarna efter kuren har aldrig varit helt perfekta. Jag har alltid fått hålla på och ramsa mkt när han ska läggas för kvällen (inte på nätterna). Och så var det inte med storasyter, för henne tog det ett par veckor innan poletten föll ner och sen var det god natt utan protester.
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hur har ni det med skrattet till gonattet? Är man bubblande glad i magen så har man ju längre till de arga och ledsna känslorna.
Och hur ser det ut på dagtid? Mycket utevistelse? Social delaktighet? Funkar dagslurarna bra?
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
SarahMarah

Inlägg av SarahMarah »

Skrattet till gonattet finns alltid. Men så fort han läggs ner i sängen blir han arg. Han vill ju vara uppe och busa mera... dagslurarna fungerar som de ska. Han sover alltid ute i vagn o har alltid gjort det. Vi är ute mkt på dagarna o social delaktighet är en självklarhet. Go o glad aktiv kille som äter bra
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,

Jag tänker att ni er son inte alls har varit kurad speciellt länge, dessutom en massa strul kring semestern och samsovning och dylikt. Allt detta gör honom förvirrad, han vet varken upp eller ner, höger eller vänster.
Vad händer egentligen, ena natten sover jag i samma rum som mamma och pappa, nästa själv, natten efter buffas jag så skönt, natten efter får jag en konstig ramsa jag bara vagt kommer ihåg vad den betyder... vad häääänder mammaa hjäääääääälp
:!: :!: :!: :!: :!: :!:

Ni har försökt etablera lugnet men sen aldrig tagit er vidare till säkerheten, och definitivt inte till njutningen. Man MÅSTE vidare från lugnet annars går det troll i kuren.
Läs på kapitlen: lugnet och säkerheten

Dagarna verkar ju fungera strålande, uteaktivitet, social delaktighet, bra lurar och en massa bus innan läggning. Härliga tider, jätte fint jobbat!! :D Det som saknas är en stor dos konsekvens och sen att vidmakthålla sömnen/kuren under en längre period. Detta för att få barnet att verkligen ta till sig den goda sömnen och inte bli förvirrad.

Planera en dag då ni sätter igång, och sedan gäller det att vidmakthålla i minst 3 veckor tycker jag. Helst inte rucka på någon lur. Inte sova borta. Inte förvirra i onödan. Ni kan självklart hitta på saker på dagarna men nätterna tycker jag definitivt skall vara helt ostörda.

Repetera verktygslådan och läs gärna i trådar här i forumet (lade in några jag vill att du läser nedan) gällande att minikura och sen är det bara att tuta och köra! :mrgreen:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 23&t=26006
Lycka till
SarahMarah

Inlägg av SarahMarah »

Absolut! Du har helt rätt det ska jag göra. Men problemet kvarstår när jag inte kan ta till några fysiska verktyg. Om jag måste solfjädra honom så måste jag hålla/pressa så hårt att han typ bryter revbenen, så det går ju förstås inte. Ramsan tar ju inte, han hittar inte lugnet. :?: Det är därför jag tycker det har blivit så svårt
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Bra svar av Nat. :)

En solfjäder skall INTE hållas hårt, utan mjukt men bestämt. Förstå skillnaden dem emellan. Och innan de fattar galoppen med fjädern måste man, ibland ofta, avbryta fjädern KORT för att lägga tillrätta enligt konstens regler. Och direkt fortsätta sin fjäder igen, tills beskedet går i .

Mina händer var låsta som ett "tak" ett par centimeter ovanför kroppen, där ruckade jag inte. Gav därmed visst utrymme för krångel. Men inte mkt. ;) Så fort kroppen slappnade av följde mina händer mjukt efter och höll en skön sköld tills lugnet var totalt.

Bara några tips.

Lycka till!
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Nat

Inlägg av Nat »

hejsan,

Jag läste igenom din tråd en gång till för att VERKLIGEN förstå vad som kan vara ert problem.

Du skriver så här:
(Tekniken har jag, hans stora syster är kurad och jag känner mig inte alls osäker på hur man gör rent handgripligen.)
Ok, du vet med dig själv att du KAN tekniken, du vet vilka verktyg som finns och du har dessutom lyckats med en tidigare kurning. Ja då tycker jag inte att vi behöver grunna mer på hur man faktiskt använder en solfjäder :shock:

Verktyg är BARA verktyg, de är en liten del av en större helhet vilket är själva metoden. Metoden i sig är dessutom en del i en ytterligare större helhet vilket är hela barnabokstänket eller filofosin om man föredrar att kalla det så. Du har ju tagit till dig väldigt mycket där vilket jag tycker är alldeles strålande. Kanske saknas det lite mer helhetstänk kring nätterna bara för att du skall få alla pusselbitar på plats. :?: :!: :?: :!:
Ramsan tar ju inte, han hittar inte lugnet. :?: Det är därför jag tycker det har blivit så svårt
Jag tänker snarare, hur hittar du lugnet och säkerheten i själva kurandet? vad behöver du tänka på för att barnet skall känna sig säkert? styr du skeppet eller är det ditt barn som är kapten för tillfället?

Läs igenom de länkar jag tipsade om och de två kapitlen i boken gällande Lugnet och säkerheten. Försök sedan stolpa upp vad som faktiskt saknas för just er för att kuren eller minikuren skall fungera. Återkom med dina tankar när du har gjort detta.

Lycka till
Nat
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"