pluttens mamma skrev:Oj, jag var nog lite snabb vid tangentbordet igårkväll, ledsen att jag lät så panikslagen! #-o![]()
=D> =D> =D> Ja, vad kan man säga? Nappen blir en sömnstörare och utan sömnstörare gâr det ju kanonbra att sova sina tolvtimmar non stop. :thumbsup:pluttens mamma skrev:Gissa om jag blev förvånad när han sen sov sina 12 timmar utan att vakna en enda gång!Och vad GLAD killen var i morse, ett riktigt solsken!
![]()
Ja, buffa är ett verktyg för att lugna barnet pâ plats. Jag tycker inte att ni ska ta till det systematiskt, utan bara vid (eventuell) kris. Nöj er med att lägga tillrätta och "parkera" barnet ordentligt, ni skulle kunna sluta med en liten (kort) solfjäder som markering. Sen gâ med ramsan.pluttens mamma skrev:Vi har tittat på filmklippet och har koll på hur man buffar, men vi har nog inte riktigt koll på hur man använder verktyget. För det är ju inte meningen att man ska buffa till sömns, bara buffa lugn, eller hur?
Ramsan har samma funktion som buffning och vagning, alltsâ att lugna barnet sâ att det kan somna själv. Jag skulle i ert ställe vara noga med att säga ramsan vid varje läggning (när ni gâr, inte inne vid sängen). När/om barnet ställer frâgor (grâter/skriker) sâ svarar ni med ramsan. Det gäller att uppnâ KOMMUNIKATION, alltsâ att som förälder vâga lyssna. Är lille plutten arg? Ledsen? Gâr grâten upp eller ner? Ligger han bara och muttrar att han är trött och vill sova NU men inte riktigt lyckas? Arga barn kan man inte verktyga, de mâste fâ reagera av sig. Lite gnöl ska man inte lägga sig i, hur mânga av oss vuxna somnar direkt vi lägger huvudet pâ kudden? Lite privatliv har även bebisar rätt till. 8) Först när lillen verkligen ber om hjälp kan man med hjälp av verktygen ge ett tillfredsställande svar som barnet tar till sig och tror pâ. Dâ infinner sig Lugnet som gör att barnet kan somna. Med tiden blir ramsan vid läggning rutin och den, i kombination med genomtänkta rutiner och ett trevligt liv där alla jobbar tillsammans, gör att Säkerheten gör sitt intâg vilket i sin tur gör att barnet inte alls behöver ställa nâgra frâgor utan helt enkelt kan krypa ner under täcket och känna att nu är det dags att sova. Helt enkelt.pluttens mamma skrev:Likadant med ramsan. Har inte riktigt koll på hur, när och varför. Någon som vill upplysa mig?![]()
Kika gärna runt lite i Sova Hela Natten fliken, där finns filmklipp om ramsan och även mycket tänkvärt. Jag har aldrig kurat mina smâ, men verkligen tagit till mig filosofin bakom kuren och det gör underverk för Attityden, som är grunden till hela bygget. Jag tipsar därför särskilt om de eminenta krönikorna:
Säkerhet är trygghet och Sova Hela Natten pâ Safari
Precis, du mâste lite pâ - veta att ni förebyggande och kontinuerligt - ser till alla hans behov sâ att han kan lägga sin energi pâ att växa och bli stor och utforska och jobba och flörta...pluttens mamma skrev:Känner mig så glad och hoppfull nu! Måste bara lita på att vi har en trygg och glad bebis som får precis allt det han behöver!