Kura lille E snart 6 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ToveA

Kura lille E snart 6 månader

Inlägg av ToveA »

Hej alla,

Som sagt flera gånger här på forumet, härligt med alla engagerade och peppande människor! Toppen att ni finns!

Vi ska kura lille E nu 5 månader drygt. Tanken är att det ska ske när han är 6 månader. Vi har alltså ca 3 veckors förberedelse på oss :) .
Våra problem idag ligger främst i att
1) Han äter ca 3 gånger per natt 22.30 (väcks av pappan och får ersättning), kl ca 02-04 (spontant uppvak och får bröstet) och vargtimmen ca 06, då han pratar och busar och inte somnar om utan att få bröstet. Nu börjar jag bli rätt trött och simmig i huvudet, så en hel natts sömn vore guld värt!
2) Han vill inte gärna sova i sin säng på dagarna utan bara i vagnen ute med full utomhusmundering på. Kanske inte optimalt för framtiden... än så länge har vädret varit okej för det, men jag väntar med spänning på den dag då vi har 15 minusgrader och 2 decimeter snö på balkongen :) eller 30 plusgrader och solsken för den delen...

Dessutom vill jag ha en bra metod att falla tillbaka till när det framöver kommer uppvak.

Lillen har sedan 4 veckors ålder varit på schema då vi började med att följa Gina Ford.
Numera ser hans schema ut som följer:
7.00 God morgon (- ingen direkt trugning med mat eftersom han åt B2 kl 06)
9-9.45 Sova morgonlur i vagnen ute (45m)
10.00 Äta Gröt med katrinplommonpuré, amma B1 o B2
10:30-12.00 Lek och ev ärenden på stan
12.00-13.30 Sova vagn ute (1,5h)
14.00 Äta Amma B1 o B2
14.30-16.00 Leka och ut en sväng
16.00-16:45 Sova (ca, inte exakt) vagn på språng (45m)
17.00 Äta Amma B1 o B2 + Rotsakspuré
18.00 Bada/Massage
18.30 Äta nattslurk ca 180ml på flaska (bröstmjölk eller ersättning) och bus
19.00 Zzz...
och sedan de oönskade nattmålen:
22.30 180ml ersättning med pappa
ca 02-04 B1
ca 06 B2

I övrigt är han en glad kille som somnar lätt och gärna på kvällen och knappt behöver vagnas till sömns på dagarna, bara små puttar på vagnen så förstår han att han är trött och vill sova, då kan man stanna vagnen.

Okej, så till mina frågor som de ser ut just för tillfället :) Fler kommer säkert.
1) Inte många kommenterar brösten här på forumet vad jag kan hitta, hur ska det gå på natten med 8h utan tömning, hur gör folk i allmänhet? Ska jag bara fasa ut amningen? Inte mig emot, men jag skulle fortfarande tycka det vore okej att amma morgon och kväll. Hittills äter han inte jätteportioner direkt utan typ smakisar. Det som går ner är mest diverse fruktpuréer och en o annan sötpotatis. Gröt är också en höjdare. Det mesta annars går ner teskedsvis...

2) Eftersom vi har väckt honom 22:30 för att ge flaska (ca 180ml) de senaste månaderna så kommer det kanske vara svårt att få bort det målet, det är ju en rätt stor del av hans dagliga måltider... Tips på hur vi ska få bort det på bästa sätt?

3) Jag antar att vi inte ska buffa utan bara börja ramsa när vi kurar eftersom han somnar så lätt på kvällen? Den första riktiga dusten kommer kanske komma då vid 23.30 då han förstår att ingen kommer väcka honom som vanligt? Då kan vi buffa/ramsa etc?

4) Har någon erfarenhet av att ramsa via baby monitor? Vore bra att kunna ta till framöver då kuren är avslutad. Våra rum ligger lite för långt ifrån varandra...

5) Man ramsar sig ut ur rummet som jag förstår vid läggning, men vid uppvak ramsar man bara utanför dörren? I dörrspringan? Vi har vanligtvis dörren stängd, rekommenderar ni trots allt att man har dörren lite öppen under kuren? Risk för ljusinsläpp?

Hoppas ni har några råd att ge mig för kurstart i slutet på Januari :) Jag är så pepp!!

// tove
E född 2011-07-19
Planerad kurstart 2012-01-19
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Kura lille E snart 6 månader

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
ToveA skrev: Inte många kommenterar brösten här på forumet vad jag kan hitta, hur ska det gå på natten med 8h utan tömning, hur gör folk i allmänhet?
Allting med små barn tar tre dagar, brukar jag säga. Brösten tar också tre dagar (nätter) på sig att förstå vad klockan är slagen... Slut på nattamning, hajar de och sover vidare :idea: Outhärdliga spänningar kan man ju lindra akut med att pumpa ur lite för hand.
ToveA skrev:Hittills äter han inte jätteportioner direkt utan typ smakisar. Det som går ner är mest diverse fruktpuréer och en o annan sötpotatis. Gröt är också en höjdare. Det mesta annars går ner teskedsvis...
Åt du tre måltider varje natt skulle du nog inte heller vara så vrålhungrig på dagarna :roll:
ToveA skrev: Eftersom vi har väckt honom 22:30 för att ge flaska (ca 180ml) de senaste månaderna så kommer det kanske vara svårt att få bort det målet, det är ju en rätt stor del av hans dagliga måltider... Tips på hur vi ska få bort det på bästa sätt?
Det kurar ni bort, lätt som en plätt. Man börjar lämpligen kuren på kvällen.
ToveA skrev: Jag antar att vi inte ska buffa utan bara börja ramsa när vi kurar eftersom han somnar så lätt på kvällen? Den första riktiga dusten kommer kanske komma då vid 23.30 då han förstår att ingen kommer väcka honom som vanligt? Då kan vi buffa/ramsa etc?
Lägg tillrätta, "parkera" med ett avslutande solfjäderstryck och gå ut med ramsan x4. Buffandet / vagnandet tar man till när barnet behöver lugnas. Och övar upp tekniken innan :!: Liksom man övar upp ramsan INNAN.

Bästa förberedelsen är att läsa Internationella Sova hela natten tills ögonen blöder (nåja), från pärm till pärm och om igen. När man kommer så långt som till barnet, efter alla sina grundliga förberedelser, gäller det att veta exakt vad man gör och varför =D>
ToveA skrev:Har någon erfarenhet av att ramsa via baby monitor? Vore bra att kunna ta till framöver då kuren är avslutad. Våra rum ligger lite för långt ifrån varandra...
Glöm det, vill jag säga helt brutalt. Vi talar mänsklig kommunikation, inte maskinell.
ToveA skrev: Man ramsar sig ut ur rummet som jag förstår vid läggning, men vid uppvak ramsar man bara utanför dörren? I dörrspringan? Vi har vanligtvis dörren stängd, rekommenderar ni trots allt att man har dörren lite öppen under kuren? Risk för ljusinsläpp?
En sak i taget nu :mrgreen: Det är svårt att tala till, och med, en liten människa genom stängd dörr.

GOTT NYTT ÅR och puss på lilla älsklingen :P

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej och varmt välkommen hit! :lol:

Har ni SHN-boken? Den rekommenderar jag att ni läser tills pärmarna faller isär. Vissa av dina frågetecken skulle rätas ut om du läste ett par vändor till :lol:

Min första spontana tanke är att ni måste öka på smakisarna inför kurningen, det är alldeles för lite mat just nu på schemat. Det hinner ni innan ni sätter igång. Gärna riktig mat+frukt(puré) till middag och 1-2 grötmål på en dag. Nu äter han sig rejält mätt på natten- det hjälper ingen aptit på dagen. Så öka ni under dessa veckor så kommer ni att komma upp i större portioner.

Sedan skall det finnas fyra rejäla mål+ nattslurk på schemat. När vi gör upp nytt schema så tar vi inte hänsyn till eventuella nattmål som vi tar bort i och med kurningen. Ta en kik här för schemainspiration:

schema

Har du några frågor kring schemat så hjälps vi åt såklart.
ToveA skrev: 3) Jag antar att vi inte ska buffa utan bara börja ramsa när vi kurar eftersom han somnar så lätt på kvällen? Den första riktiga dusten kommer kanske komma då vid 23.30 då han förstår att ingen kommer väcka honom som vanligt? Då kan vi buffa/ramsa etc?
Gör ni ett tillrättaläggande- är han lugn och fin så går ni ut fint med ramsan ( alltid minst x4) när han behöver hjälp att finna lugn, så går ni in och buffar honom och ut med ramsan igen. Första natten skall lugnet etableras- och det gör med buffningen/solfjädern första natten.
ToveA skrev: 4) Har någon erfarenhet av att ramsa via baby monitor? Vore bra att kunna ta till framöver då kuren är avslutad. Våra rum ligger lite för långt ifrån varandra...
Känns onekligen lite trist att ramsa via monitorn. Man hör om barnen behöver hjälp med sina uppvak ( efter avslutat kur, obs!) ni hinner vakna och gå och slänga till en ramsa om det skulle behövas. Jag måste bara dela med mig av mig och min sambo. Min sambo har sina vargar med Loppans sömn, om du förstår vad jag menar. Han ojade sig hit och dit över saker och ting när vi kurade. ( jag skall väl också tillägga, för rättvisans skullm att jag har mina vargar gällande Loppans mat- får hon i sig tillräckligt etc etc :? :lol:) Iallafall om Loppan vaknar till nån gång på natten vilket kan hända den bästa :lol: så vaknar min sambo ögonblickligen ( han skulle dock inte vakna om tredje världskriget startade, men sin Loppa vaknar han av :mrgreen: ). En natt putter han på mig, när han vaknat av att hon gnyr. Jag vaknar ju SUR- "du väcker inte mig, jag HÖR när min unge behöver mig". Hon har alltid somnat om själv när sambon har hört henne- Och jag har vaknat till när det varit kris- då jag fått sätta in åtgärder. Och jag sover alltid med öronproppar. Svammel svammel, ni kommer att höra sen när det är kris :wink: Strunta ni i babymonitorn tycker jag.
ToveA skrev: 5) Man ramsar sig ut ur rummet som jag förstår vid läggning, men vid uppvak ramsar man bara utanför dörren? I dörrspringan? Vi har vanligtvis dörren stängd, rekommenderar ni trots allt att man har dörren lite öppen under kuren? Risk för ljusinsläpp?
Ha ni dörren på glänt- se till att släcka de lampor som eventuellt strilar in ljus. Hon behöver ju kunna höra er ordentligt. :wink:

Lite tankar från mig! :D

Gott nytt!
:heart: LilloppansMamma
ps ser att du fått förträffligt svar av Anna, men dubbla svar=dubbel visdom :mrgreen:
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Lilloppans mamma :heart:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ToveA

Inlägg av ToveA »

Hej Anna och Lilloppans mamma!

Stort tack för svar! Jag har fått flera saker att fundera vidare över och läsa på både i forumet och i boken. Det ska nog hinnas med några vändor till i den :)

Sedan jag skrev har vi försökt öka på matmängden, vilket i detta fall har varit gröt. Det är det enda som går ner just nu. Igår provade vi sötpotatis med smör och avocado på sidan, men nej tack sa han och det kom hela tiden ut ur lilla munnen på studs. Jaja, skam den som ger sig. Idag blir det gräddsås med dill och potatis.

Grötätandet verkar i alla fall ha gett nåt slags resultat för uppvaket vid 02-04 har inte blivit av de två senaste nätterna, utan han har bara vaknat 06 istället. Skönt för honom, och mig! Hoppas bara det håller i sig om vi håller momentum.

Lilloppans mamma, du noterade schemat och sa att det kanske kunde funderas över? Var det något speciellt som du tyckte man kunde ändra? Jag tar tacksamt emot tips. Annars tänkte jag köra vidare på det schemat där jag tycker att rätt antal timmar sömn och 4 mål + nattslurk finns med. Frukosten kl 07 som varit lidande pga nattätning måste så klart stärkas upp med välling och/eller gröt.
Jag skulle eventuellt vilja flytta 10-målet till kl 11 så att det blir mer som en lunch. Kl 14 är ingen direkt lunchtid för en liten... också om man tänker anpassning till dagis senare.
Nackdelen då är väl att man inte hinner ut på samma sätt på lek/promenad på fm och att han kanske är trött vid matbordet innan långvilan?

Det var några tankar från mig sedan sist.

Tack för ett superbra forum, här har jag fått massor med stöd och peppning!
Gott nytt år och god fortsättning.

// tove :)
E född 2011-07-19
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :mrgreen:

Vet inte om Lilloppansmamma hade några speciella funderingar mer än det hon skriver nedan. Vad jag kan förstå ska ni öka på matmängden lite mer innan kurstart den 9/1.
Lilloppansmamma skrev:Nu äter han sig rejält mätt på natten- det hjälper ingen aptit på dagen. Så öka ni under dessa veckor så kommer ni att komma upp i större portioner.

Sedan skall det finnas fyra rejäla mål+ nattslurk på schemat. När vi gör upp nytt schema så tar vi inte hänsyn till eventuella nattmål som vi tar bort i och med kurningen. Ta en kik här för schemainspiration:

schema

Har du några frågor kring schemat så hjälps vi åt såklart.
Kör du med detta schema nu? jag har markerat i rött vad jag tycker du bör tänka på. 3h (3,5h) mellan målen och ca 2-2,5 h vakentid mellan lurarna.
Lillen har sedan 4 veckors ålder varit på schema då vi började med att följa Gina Ford.
Numera ser hans schema ut som följer:
7.00 God morgon (- ingen direkt trugning med mat eftersom han åt B2 kl 06) Bör försöka få i mer frukost om han ska ha en schans att få in rutinen att äta på dagen i stället för natten, kanske inte bjussa på så mycket tutte klockan 6.
9-9.45 Sova morgonlur i vagnen ute (45m)
10.00 Äta Gröt med katrinplommonpuré, amma B1 o B2 (om han inte får i sig nåt klockan 7 är det lite väl länge att vänta 4 timmar innan nästa mål)
10:30-12.00 Lek och ev ärenden på stan
12.00-13.30 Sova vagn ute (1,5h)
14.00 Äta Amma B1 o B2 (Här är oxå matuppehållet VÄL långt för en sån liten, 4 h)14.30-16.00 Leka och ut en sväng
16.00-16:45 Sova (ca, inte exakt) vagn på språng (45m)
17.00 Äta Amma B1 o B2 + Rotsakspuré
18.00 Bada/Massage
18.30 Äta nattslurk ca 180ml på flaska (bröstmjölk eller ersättning) och bus
19.00 Zzz...
och sedan de oönskade nattmålen:
22.30 180ml ersättning med pappa (om ni inte väcker honom här.... tror du inte att han sover vidare om han får mer rejäl mat på dagen?)
ca 02-04 B1
ca 06 B2
Detta schema har min kille som är 2 veckor äldre än din.

7.00 Välling 200 ml
9.00-9.45 sova 45 min
9.50-10.30 utevistelse, ibland tar vi med lunchen på språng.
10.30 gröt och plommonpuré (3/4 dl havregryn) mycket smör eller rapsolja, fyller ibland på med ersättning strax före sovningen, som lite extra mellis om han vill ha.
12.00-14.00 sova 2 h
14.00 mellis 1 banan eller annan fruktpuré alt. smoothie + ev. ersättning 90-120 ml om så önskas
14.20-15.20 utevistelse
16.00-16.20 sova 20 min
17.00 middag, grönsaksmos (har börjat med lite fisk och kött oxå) 1,5-2 dl+ fruktpuré
18.00 bad och bus
18.30 välling 200 ml
19.00 god natt!

Han sover alla lurar inne i säng då han inte trivs på mage i vagn längre, för trångt. Långluren brukar uppskattas i säng av många småttingar så man får röra sig som man vill. Utevistelse har vi i vaket tillstånd med storebror och frisk luft genom fönsret under sovningarna :wink: .

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
ToveA

Inlägg av ToveA »

Hej Jenny,

Tack för bra input, mycket tänkvärt.

Bara de senaste dagarna har det hänt mycket med herrn. Han har ätit bättre (efter viss trugning ska erkännas) och han har inte varit intresserad av brösten överhuvudtaget då vi satsat på att ge mat före brösten för att försöka bättra nätterna. Så amningen är inte i närheten av att vara någon huvudnäringskälla längre.

Nätterna har varit bättre 3 dagar i rad då han skippat nattamningen, men fortfarande vaknat Natt 1 06:15 (ingen amning), Natt 2 05:45 (ingen amning) och Natt 3 04:45 (ammade till slut efter att min sambo försökt avstyra det i 45min) ... klassiskt att vakna tidigare och tidigare eller hur? Det där med ersättningen han får 180ml kl 22:30, ja den behöver han nog ersätta ordentligt med mat i sådana fall, och den kan ju vara lite svår att få ner. Men när vi kurar på riktigt så tar vi hand om det. Jag tror inte vi ska börja fixa med det lite halvdant nu.

Ja, vi följer nu schemat som jag postade tidigare. I och med det schemat har vi tagit bort 30 min av dagslurar då det var lite mycket på schemat innan. Vi hade också 2 timmar över lunch som ni, men det funkade sisådär innan vi gick ifrån det (en gång i tiden funkade det mycket bra). Kanske för att han fick lite mycket sömn på fm eller var han bara hungrig...? Jag får fundera vidare. 2 timmars sömn över lunch är ju väldigt skönt för föräldern. Man får en hel del uträttat på den tiden :)
Våra scheman är annars rätt lika, bara maten på fm som är 30 min senare och lunch/em lurerna som är omfördelade.

Fint det där med havregrynsgröten. Gör du helt vanlig gröt eller mixar du den på något vis? Den blir ju ganska grov? Det skulle nog min lille tycka i alla fall.
Och smoothie, vad har du i den? Jag gör gärna smoothie, hittills har jag varit lite försiktig med vilka frukter jag använder. Verkar som att han har lite anlag för trög mage.
Vet du eller någon annan om det finns andra sätt att få i katrinplommon i den lille annat än de färdiga puréburkarna? Kanske något man kan stoppa i smoothien... hmm.

Och sen det här med välling. Jag blir lite förbryllad för jag hör olika saker från olika håll. Jag ser att du har en 400ml på schemat och din lille är väl typ 6 månader precis? Har du koll på vad som rekommenderas och vad som i realiteten görs?
Jag har tjyvstartat med välling, så han får nu 50ml morgon och 50ml kväll, men han skulle lätt kunna dricka mer. Han tycker det är jättegott!

Ja, det blev en lång och salig blandning av frågor och funderingar.

Tips och tricks mottages tacksamt :)

// tove
E född 2011-07-19
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag återkommer till dig senare! Vill gärna komma med fler idéer men har bara Internet på telefonen just nu, himla frustrerande!

Återkommer som sagt!

Jenny :-)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

ToveA skrev:Fint det där med havregrynsgröten. Gör du helt vanlig gröt eller mixar du den på något vis? Jag gör helt vanlig gröt, men du kan mortla havregrynen lite om du vill ha den slätare, sen kan man ju röra och röra tills den är ganska slät oxå. Mixar du grynen får du nog tillsätta mer vatten de suger åt sig så mycket när det blir finfördelat. Den blir ju ganska grov? Det skulle nog min lille tycka i alla fall.
Och smoothie, vad har du i den? Jag gör gärna smoothie, hittills har jag varit lite försiktig med vilka frukter jag använder. Jag har testat att använda havremjölk som bas och sen mixat med banan och blåbär till exempel, det är nog bara jordgubbar som du ska vara extra försiktig med annars är det nog bara att köra på med frukt. Kiwi och päron är lösande för magen. Verkar som att han har lite anlag för trög mage.
Vet du eller någon annan om det finns andra sätt att få i katrinplommon i den lille annat än de färdiga puréburkarna? Jag gör egen puré, den är blir nog lite sötare i smaken än den man köper på burk. Jag tar en näve katrinplommon och häller över kallt vatten så att det täcker och lite till så får det stå i några timmar till plommonen är mjuka sen är det bara att gå igång med mixerstaven. Förvara sen i kylen en sån burk räcker några dagar. Jag rör ner purén i gröten och lägger på en stor klick smör. Du kan absolut blanda lite i en smoothie. Kanske något man kan stoppa i smoothien... hmm.
Jag tjuvstartade med välling redan för 1 och en halv månad sen. Använder 6 månadersvällingen, tror det är precis samma som för några år sen var ämnad från 4-månader. Jag ökade på mängden gradvis, så nu äter han 200 ml morgon och kväll. Tror det rekommenderas att max 3-4 mål under dagen ska bestå av gröt eller välling, resten ska vara lagad mat. Och det är väl en klok rekommendation, att bara äta gröt och välling är nog inget hit för magen. :shock: Du kan oxå laga välling på bovete; 2 dl vatten en rågad msk bovetemjöl vispas ihop under kokning, krydda med lite kanel och späd med 2dl havremjölk. Detta blir ju mer än en flaska, du kan halvera satsen eller hälla upp på flaska på kvällen och och värma på den andra flaskan som frukost på morgonen.

Jenny :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
ToveA

Inlägg av ToveA »

Hej igen!

Det var ett tag sedan jag skrev och planerade inför kurning, tänkte bara göra en liten uppdatering med efterföljande fråga.

Vi ökade på matmängden enligt rekommendation från er, och vad hände - lillen sov, spontant. Nattmålen kl 02-04 och 06 försvann. Alltså kom kurningen av sig en smula. Så nu är jag lite rådvill... kura eller ej. Jag vill ju ha verktygen, alltså ramsan och det för att hantera uppvak, men de problem som uppstår kommer med så ojämna intervall att det är svårt att avgöra om det kommer bli någon kurning den natt man bestämmer sig för att det är dags... ja, om ni förstår vad jag menar. Lyxproblem på detta forum, jag vet. Förlåt.

Det vi hade problem med tidigare var ju att:
-Han åt kl 22.30 (ersättning med pappa)
-Han vaknade vid 02-04 ca och fick amma
-Han vaknade vid 06 och somnade inte om utan att amma

Nu ser nätterna ut såhär ungefär:
-22-målet är borta, vi väcker honom inte och han vaknar oftast inte
-Han vaknar ibland/ibland inte alls, men om han vaknar så är det oftast för att han vänt sig till mage och hellre vill ligga på rygg, så då är vi där och lägger till rätta och då somnar han om.
-Ibland kan han vakna flera gånger per natt och skrika till för att sen somna om själv utan någon åtgärd från oss
-Han vaknar alltid någon gång vid 05.45-06.45. Ibland skriker han upp sig och somnar om efter buffning men ofta somnar han om själv.
-Senaste nätterna har varit något sämre och han har vaknat med väldigt ojämna intervall oftast av att han ligger på mage, han kan inte vända sig till rygg igen själv. Ibland verkar han bara ha lagt ifrån sig sin tiger och vill ha tillbaka den.

På det hela taget sover han mycket bättre på nätterna och somnar om en hel del själv, men vi har fortfarande inte rätt verktyg för att hantera uppvak och vi har inte kommit till rätta med uppvak vid 05.45-06.45.

Om han har skrikit upp sig så att vi märker att han inte kan lugna sig själv är vi alltid där för att lägga till rätta och vid behov buffa. Om detta inte hjälper har vi tagit upp honom men ganska snabbt lagt ner honom igen och då brukar han somna om.

Utöver småkrångel på natten/morgonen så sover han sämre på lunchluren (1.5h) och vaknar ofta efter 30-45min 2 av 3 dagar.

Idag ser lillens schema ut såhär:
07 Glad god morgon, amma B1+B2
08 Gröt och katrinplommonpuré
09 Sova ute vagnen (45min)
10.30 Välling 250ml (bovetevälling/Sempermix) + smoothie på avocado och frukt + katrinplommonpuré
12 Sova sängen (1,5h)
14 Mellis Någon matigare puré + avocadosmoothie + katrinplommonpuré + vatten
16 Sova vagnen (45min)
17.15 Middag (matigare mat + hel broccoli etc) + efterrätt + vatten
18.15 Bad/massage
18.30 Amma B1 + Välling 20-100ml beroende på önskemål
18.45 Skrattet + godnatt utan någon gnäll
19 Zzz...

Så, har ni några tips på hur vi ska göra om vi vill inför ramsan och hur vi ska hantera uppvak som är väldigt oregelbundna? Ska vi köra en hel kur trots allt?

Tacksam för tips och råd från den som känner sig manad :)

// t
E född 2011-07-19
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag klurar lite! :wink: Lilla barnet har ju inga sömnproblem nu när han är mätt så jag tänker mig att du ska kunna kila in verktygen ändå.... det viktiga är att du bestämmer EN strategi för vad du ska göra vid uppvak på natten....

Vår lillebror är ju bara standardmodellad och då lade jag till ramsan kring 4 månader, varje gång jag lade ner till lur. Alltså tillrättaläggande enligt konstens alla regler, ramsax4 ut. Uppvak på natten gjorde jag så här; tillrättaläggande (på mage) några symboliska buff, kort solfjäder och ramsa och lämnade över resten till lillen. Han protesterade ibland och jag räknade tyst till 100 i huvudet, somnade oftast mellan 50-70. :wink:

Testade längre buffsessioner samt långa solfjädrar i början men då blev han bara :evil: alltså gjorde jag i stort sett bara tillrättaläggandet och lämnade över resten till honom. Någon riktig kris har han aldrig haft vid uppvak......inbillar mig att SM barn sällan har det och klarar i så fall av det mesta rätt bra själva. :D

....återkommer. :mrgreen:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Du har ju en kille som sover nu men ramsan kan du gott börja med i alla fall tänker jag. Det är ju något de flesta har typ.

Så skratt till gonatt utanför rummet i minst 10 min innan, sen POFF ner i redan mörklagt sovrum och gå ut med en HÖG stadig ramsa. Minst X4. Är han tyst kör du bekräftelsen på det X4. Vaknar han på natten och skall vändas, vänd ut med ramsan. X4, bekräfta X4 direkt efter.

Gör så i 1-3 dygn och sen dra ihop ramsan med bekräftelsen. Så har du en ramsa på plats. Sen vid behov kan hända att du får arbeta in den eller starta en kur eller minikur om ni halkar för långt av banan. Men oftast räcker en ramsdiskussion för att kommma på banan igen. Vilket många ändå får ha vid olika tillfällen.

Så kör med ramsan du, det blir så bra ,så bra.

Härligt med god sömn, håll ramsan vid liv så har ni något att ta till vid behov. det viktiga får ni ju nu gratis, att han assosierar ramsan med lugnt och tryggt och att man sover gott. Det är den bästa starten man kan ha. :D 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ToveA

Inlägg av ToveA »

Hej alla!

Jag ville bara göra en liten rapportering för det är ju kul att höra vad som händer för alla som kämpar med rätten för sömn till dom små :P

På det hela så sover lillen nu 19-07. Han somnar fint och nöjd med vår ramsa. Vid ca 06 brukar han vakna till och bajsa men sedan somna om efter lite bökande och sova tills vi väcker honom kl 07. Vi har försökt få bukt med bajsandet på morgonen med diverse stoppande mat på kvällen, men det har inte haft någon direkt effekt. Är han i behov av nummer två så krystar han tills han känner sig klar även om det är diamanter som ska ut.

Såhär brukar våra dagar se ut nuförtiden:
07.00 Vakna, välling 200ml
07.45 Extra frukost. Liten macka + gröt med katrinplommon.
09.15 Sova 45min
10.45 Lunch, riktig mat (kan variera mellan en halv liten burk till dryga en stor)
12.30 Sova 45min
14.00 Mellis som kan vara typ avocadosmoothie eller de matigare varianterna av Ellas kitchen om vi är på språng
16.00 Sova 45min
17.15 Middag (samma mängd som lunch+plockmat)
18.30 Välling 200ml
19.00 Zzzz...

Som ni ser har vi nu 12+45+45+45 på schemat... men i verkligheten brukar det ofta bli 12+45+45+30 eller 15 min mindre ändå. Vad tror ni om schemat, är det dags att ändra något och hur? Ta bort em luren?

Det skulle tex passa för oss att ha 12+30+1,5, även om jag vet att ni tycker att 30 min inte är ett naturligt sömnpass så verkar det vara helt naturligt för honom.

Om vi skulle förlänga lunchluren till 1,5, hmm... det blev ju aldrig av med någon kur för oss eftersom han sov av sig själv när han fick mat så några direkta verktyg har vi inte. Ramsan har vi börjat använda utan kuren men eftersom vi aldrig har haft en ramsdiskussion så vet jag inte hur jag ska hantera uppvak när vi förlänger luren. Jag tror att han kommer vakna efter 30/45min som vanligt. Några tips?

Tack igen för att ni finns! :heart:

// t
E född 2011-07-19
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Härligt jobbat med sömnen! =D> :D

Din attityd är härlig tycker jag - säker och trygg.

Vad gäller schemat kan egentligen bara du avgöra vad som passar honom bäst, och om det naturliga för honom är att sova 30 minuter så skall han väl göra det. :shock: :D

Att ha en kortare lur på fm och en längre mitt på dagen brukar passa de flesta. Om du märker trötthet efter att du justerat en tid, kan du bjuda på en vila på em under promenad eller så. Dvs man behöver inte sova för att få sin lilla behövliga vila.

//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Härligt jobbat med sömnen! =D> :D

Din attityd är härlig tycker jag - säker och trygg.

Vad gäller schemat kan egentligen bara du avgöra vad som passar honom bäst, och om det naturliga för honom är att sova 30 minuter så skall han väl göra det. :shock: :D

Att ha en kortare lur på fm och en längre mitt på dagen brukar passa de flesta. Om du märker trötthet efter att du justerat en tid, kan du bjuda på en vila på em under promenad eller så. Dvs man behöver inte sova för att få sin lilla behövliga vila.

//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"