Som sagt flera gånger här på forumet, härligt med alla engagerade och peppande människor! Toppen att ni finns!
Vi ska kura lille E nu 5 månader drygt. Tanken är att det ska ske när han är 6 månader. Vi har alltså ca 3 veckors förberedelse på oss
Våra problem idag ligger främst i att
1) Han äter ca 3 gånger per natt 22.30 (väcks av pappan och får ersättning), kl ca 02-04 (spontant uppvak och får bröstet) och vargtimmen ca 06, då han pratar och busar och inte somnar om utan att få bröstet. Nu börjar jag bli rätt trött och simmig i huvudet, så en hel natts sömn vore guld värt!
2) Han vill inte gärna sova i sin säng på dagarna utan bara i vagnen ute med full utomhusmundering på. Kanske inte optimalt för framtiden... än så länge har vädret varit okej för det, men jag väntar med spänning på den dag då vi har 15 minusgrader och 2 decimeter snö på balkongen
Dessutom vill jag ha en bra metod att falla tillbaka till när det framöver kommer uppvak.
Lillen har sedan 4 veckors ålder varit på schema då vi började med att följa Gina Ford.
Numera ser hans schema ut som följer:
7.00 God morgon (- ingen direkt trugning med mat eftersom han åt B2 kl 06)
9-9.45 Sova morgonlur i vagnen ute (45m)
10.00 Äta Gröt med katrinplommonpuré, amma B1 o B2
10:30-12.00 Lek och ev ärenden på stan
12.00-13.30 Sova vagn ute (1,5h)
14.00 Äta Amma B1 o B2
14.30-16.00 Leka och ut en sväng
16.00-16:45 Sova (ca, inte exakt) vagn på språng (45m)
17.00 Äta Amma B1 o B2 + Rotsakspuré
18.00 Bada/Massage
18.30 Äta nattslurk ca 180ml på flaska (bröstmjölk eller ersättning) och bus
19.00 Zzz...
och sedan de oönskade nattmålen:
22.30 180ml ersättning med pappa
ca 02-04 B1
ca 06 B2
I övrigt är han en glad kille som somnar lätt och gärna på kvällen och knappt behöver vagnas till sömns på dagarna, bara små puttar på vagnen så förstår han att han är trött och vill sova, då kan man stanna vagnen.
Okej, så till mina frågor som de ser ut just för tillfället
1) Inte många kommenterar brösten här på forumet vad jag kan hitta, hur ska det gå på natten med 8h utan tömning, hur gör folk i allmänhet? Ska jag bara fasa ut amningen? Inte mig emot, men jag skulle fortfarande tycka det vore okej att amma morgon och kväll. Hittills äter han inte jätteportioner direkt utan typ smakisar. Det som går ner är mest diverse fruktpuréer och en o annan sötpotatis. Gröt är också en höjdare. Det mesta annars går ner teskedsvis...
2) Eftersom vi har väckt honom 22:30 för att ge flaska (ca 180ml) de senaste månaderna så kommer det kanske vara svårt att få bort det målet, det är ju en rätt stor del av hans dagliga måltider... Tips på hur vi ska få bort det på bästa sätt?
3) Jag antar att vi inte ska buffa utan bara börja ramsa när vi kurar eftersom han somnar så lätt på kvällen? Den första riktiga dusten kommer kanske komma då vid 23.30 då han förstår att ingen kommer väcka honom som vanligt? Då kan vi buffa/ramsa etc?
4) Har någon erfarenhet av att ramsa via baby monitor? Vore bra att kunna ta till framöver då kuren är avslutad. Våra rum ligger lite för långt ifrån varandra...
5) Man ramsar sig ut ur rummet som jag förstår vid läggning, men vid uppvak ramsar man bara utanför dörren? I dörrspringan? Vi har vanligtvis dörren stängd, rekommenderar ni trots allt att man har dörren lite öppen under kuren? Risk för ljusinsläpp?
Hoppas ni har några råd att ge mig för kurstart i slutet på Januari
// tove