Hej allihop!
Lite rapport och nya frågor:
Natt 4
Som tidigare. Lägger sig utan knot. Sover till 06 och sen är det ett fasligt hallå. Somnar om någon enstaka gång efter reaktion på ramsa. Kräver en del buff. Somnar endast om ca 15 sek. Innan han går igång igen. Vi väcker strax efter 06:45 för att få till en väckning säkert.
Natt 5
Första 12 timmars natten!! =D> =D>

(Näääästan iallafall...

). Vaknar vid 06:43. Ligger och sjunger lite. Jag går in 06:45 och gör glad morgon för att behålla det glada humöret.
Det känns mao som att vi är på banan vad gäller sömnen, men maten är trälig som bara den. Amningen har lille C börjat tacka nej till på morgonen. Tror att han är för hungrig för att komma sig för att ta tag, så nu har vi alltså slutat amma och går direkt på vällingen.
Till frukost blir det ca 3 dl välling 07-07:30 (Även om det istort sett allt intas första kvarten.) Igår blev det tom 3,5dl välling (!).
Trots detta var det kris vid purén kl 10:30 igår.
Idag gav jag för första gången banan vid 09. Knappt en halv gick ner, så det var väl inte så mycket. Tyckte inte att det gjorde någon större skillnad heller.
Kanske var det inte direkt kris vid 10:30, utan snarare problemet att han vill äta själv och använder amningsteknik för att försöka få av innehållet från skeden. Vi tar det som det blir. Han får hålla skeden och det som går i går i. Får alltid fylla på med ca 3 dl ersättning efter det. (allt inom halvtimmen).
Banan på eftermiddagen som jag funderade på vid 15 tror jag däremot inte behövs. Han har börjat äta dryga 2,5dl välling vid 13:30, så han har ingen kris när han får mat vid 16:30 utan blir snarare inte interesserad av att ta skeden och föra in i munnen förrän 16:45. Inte heller här går det däremot ner några större mängder utan det fylls på mer ersättning.
Trögt med purén alltså och ffa inget flyt på förmiddagen, men vi kämpar på. Det ger väl sig såsmåningom...

Ibland funderar jag däremot på om det är läge att pausa någon vecka med puréerna då det är flaskan han förknippar med att stilla hungern. Känns som att han blir stressad över att han inte får flaskan med en gång..
Angående att få honom att sova den där sista kvarten på morgonen:

Gör jag rätt som går in lite tidigare (inom akademiska kvarten) än 07 bara för att få väcka? Ett omsomnande vid den tiden blir bara svårare och svårare har jag känt.

Tänker att strategin nu blir att kanske vänta utanför dörren lite längre så länge han ligger och är nöjd. Så fort jag märker att han börjar bli lite surare så rusar jag in och gör glad morgon.

Vad tror ni om detta?
Angående 20 minuters luren:
Att försöka få honom att somna själv utan vagning och bara med ramsa är lika med att luren uteblir. Har hittills inte lyckats alls, trots att jag lägger honom 5-10 minuter innan för att få lite tid för ”rams-träning”. De gånger han fått sova luren 20 min har jag vagnat honom till sömns (första 2 dagarn när han var så trött, för att inte få ett totalt övertrötthets-kaos).
De senaste dagarna har han somnat alldeles för sent (när jag slutligen vagnat honom till en liten 5 minuters power nap när även den akademiska kvarten börjar lida mot sitt slut...)

Är lite inne faktiskt på att strunta i ramsan vad gäller vagnlurarna..
Innan kuren somnade han med vagning (och napp) efter bara några tag. Så har det varit nu också, när jag väl börjar vagna... Det stör mig inte så mycket faktiskt. Är det att vara helt ute och cykla?
Andra problemet med 45 minuters luren är att han alltid vaknar efter 30 minuter och går INTE att få att somna om inom de närmsta 15 minuterna. Han har alltid haft en skarv vid 30 minuter eller 60 min snarare än vid 45,

så jag vet inte om jag ska acceptera dessa 30 min och även ha 30 minuter på eftermiddagen, istället för 20? (Efter uppföljningsveckan då förstås!)

Är det ok att ta upp honom efter 30 minuter (inom akademisk kvart, eller finns de inte på 45 minuters lurarna??)
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)