Våran lilla C 6,5 månader behöver nog också en kur iallafall

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sofiepaues

Re: Våran lilla C 6,5 månader behöver nog också en kur ialla

Inlägg av Sofiepaues »

Hej igen!
Jo en sak angående schemat som då idag ser ut så här:

Natt 19-07
07-07:10 Amma (Håller sig inte längre än max 1 h på detta)
07:45 Andra frukost (Välling) drygt 2-2.5dl
09:30-10:15 Sova i vagn (45 min)
10:30-11:00 Äta Först puré, sedan ersättning så mycket han vill ha
12-13.30 Sova i säng (1.5h)
13.30-14:00 Äta (Välling ca 2 dl)
15:45-16:05 Sova i vagn (20min)
16:30-17:00 Äta Först puré, sedan ersättning så mycket han vill ha
17:30 Middag med familjen (egen plockmat)
18:30 Kvällsslurk+bus
19:00 Gonatt

Den största missen med detta schemat är att lille C är vrålhungrig direkt när han vaknar vid 10:15. För att hålla schemat tillbringar vi nu 15 min med en illvrålande vrålhungrig bebis. KÄnns ju inte som bra... :?

:?: Vet att vi inte ska ifrågasätta schemat förrän vid uppföljningsveckan, men jag tänkte höra om man kan utnyttja den akademiska kvarten under denna tid och flytta fram lunchen med 15 minuter. Som det är nu så blir det bara pannkaka med purén också då han är för hungrig...
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
klockan

Inlägg av klockan »

Härlig rapport! Nu är ni på god väg! =D>
Men så är det ju det här med maten då...

Klart killen är vrålhungrig 10.15! :D Jag hade satsat på en rejäl frukost direkt vid uppstigning och sen ett kraftigt mellis innan fm-luren. Bm mättar inte lika mkt vid 6 mån som den gjorde tidigare. Fundera på vad du skulle kunna komplettera med? Gröt? Fruktpuré? Smoothie? Yogurt? Frukt (banan är ju suveränt mättande). Allt för att han ska stå sig över fm-luren.

Hur resonerar ni i övrigt kring maten? Ser ut som att ni fortfarande tar det lite piano? Om ni känner er redo skulle ni kunna (eller snarare bör ni..) erbjuda både puré och frukt till lunch och middag. 6-månadersåldern är en väldigt hungrig ålder, här slukades det en stor puréburk samt en halv stor fruktburk till lu+mi i den åldern. Så om det inte finns ngr magproblem så skulle inte jag tveka för att börja ösa på ordentligt nu :D Fast föda mättar mer och långvarigare.

Ni kan absolut ta lunchen tidigare tycker jag. Det är inte lika känsligt med mattiderna, även om såklart de oxå skall hållas. Men om ni öser på med mer/kraftigare mat under fm så kanske ni kommer förbi den justeringen på så sätt?

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Hej igen!

Det är så här med maten: Vi tar det inte piano med maten för att jag vill det, utan för att han backade många steg efter en episod av RS virus för 1 månad sedan. Efter det har han inte varit så interesserad av puré.
Jag försökte lägga måltiderna lite innan jag trodde hanskulle vara hungrig, men misslyckades uppenbarligen... #-o

Amning kan han bara tänke sig på morgonen och skulle absolut inte kunna tänka sig det som mellanmål, så den måste vara kl 07 (eller inte alls, men det tycker jag skulle vara tråkigt... :cry: Det är en mysig stund, även om den är mer mysig än mättande :roll: ).
Om du tittar på schemat så har jag förstärkt med välling (som ju är detsamma som gröt) vid 08.
Anledningen till vällingen inte inte kom direkt efter amning var att jag fick rådet att separera amning och välling.
:?: Kanske kan man tänka sig att dra ihop amning och välling inom samma halvtimme på morgonen?
Sedan lite banan vid 09? I övrigt kanske lite banan även vid 15 på em?

Se de mindre ändringarna i matschemat nedan:

Planerad Schemaändring vad gäller mat
Natt 19-07
07-07:30 Amning+Välling
07:45 Andra frukost Babysmörgås när familjen äter frukost. Mer socialt då det inte kommer i så mkt.
09:00-09:15 Mellanmål (banan)
09:30-10:15 Sova i vagn (45 min)
10:30-11:00 Äta puré
12-13.30 Sova i säng (1.5h)
13.30-14:00 Äta (Välling ca 2 dl)
15:15 Mellanmål (Banan)
15:45-16:05 Sova i vagn (20min)
16:30-17:00 Äta puré
17:30 Middag med familjen (egen plockmat)
18:30 Kvällsslurk+bus
19:00 Gonatt

Vad tror ni om detta? Kan vi isåfall börja så här redan imorgon?
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Hmmm glömde markera mellanmålet på fm kl 9.15 med rött, men det är alltså också nytt. :oops: 8)
klockan

Inlägg av klockan »

Hejsvejs,

ok, då fattar jag att ni tar det lugnt :) . Det braiga är ju att aptiten brukar komma som på beställning i o m att sömnen sätter sig, så jag skulle nog tro att ni kan börja öka på inom kort :D .

Tycker att schemat ser bra ut på det stora hela, men vill dock flagga för att ni inte ger för många småmål, då riskerar man att hela tiden ligga på en nivå av "nästanhungrigmenändåOkmätt" och den där riktiga aptiten inför huvudmålen riskerar att mattas av. Är du med? Jag förstår att ni kör ngn slags taktik som bygger på fler men små mål...och det är ju rätt tänkt...men jag blir ändå lite fundersam över de flera små målen på em...(??) Äh, det kanske funkar? Prova och se vad som händer....
5 mål/dag är ju annars det som rek, ev ett extra mellis på fm...
Sofiepaues skrev::?: Kanske kan man tänka sig att dra ihop amning och välling inom samma halvtimme på morgonen?
Min erfarenhet är ju att i takt med att det börjar erbjudas mer och mer riktig mat/välling etc så brukar intresset för amningen avta hos bäbisen :wink: . Fundera vad som känns viktigt för dig, så att detta känns bra bara :) .En 6-månaders behöver verkligen inte amma ur näringsfysiologisk synpunkt, men känner man själv att man behöver/vill ska man självklart fortsätta göra det. Jag tänker mest att det kan vara bra att servera ett mål mat vid ett och samma tillfälle, dvs inte ge en massa snuttar hit och dit. Men det är jag som tänker så...

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Hej allihop!
Lite rapport och nya frågor:

Natt 4
Som tidigare. Lägger sig utan knot. Sover till 06 och sen är det ett fasligt hallå. Somnar om någon enstaka gång efter reaktion på ramsa. Kräver en del buff. Somnar endast om ca 15 sek. Innan han går igång igen. Vi väcker strax efter 06:45 för att få till en väckning säkert.

Natt 5
Första 12 timmars natten!! =D> =D> :D :D (Näääästan iallafall... :roll: ). Vaknar vid 06:43. Ligger och sjunger lite. Jag går in 06:45 och gör glad morgon för att behålla det glada humöret.

Det känns mao som att vi är på banan vad gäller sömnen, men maten är trälig som bara den. Amningen har lille C börjat tacka nej till på morgonen. Tror att han är för hungrig för att komma sig för att ta tag, så nu har vi alltså slutat amma och går direkt på vällingen.

Till frukost blir det ca 3 dl välling 07-07:30 (Även om det istort sett allt intas första kvarten.) Igår blev det tom 3,5dl välling (!).
Trots detta var det kris vid purén kl 10:30 igår.
Idag gav jag för första gången banan vid 09. Knappt en halv gick ner, så det var väl inte så mycket. Tyckte inte att det gjorde någon större skillnad heller.
Kanske var det inte direkt kris vid 10:30, utan snarare problemet att han vill äta själv och använder amningsteknik för att försöka få av innehållet från skeden. Vi tar det som det blir. Han får hålla skeden och det som går i går i. Får alltid fylla på med ca 3 dl ersättning efter det. (allt inom halvtimmen).

Banan på eftermiddagen som jag funderade på vid 15 tror jag däremot inte behövs. Han har börjat äta dryga 2,5dl välling vid 13:30, så han har ingen kris när han får mat vid 16:30 utan blir snarare inte interesserad av att ta skeden och föra in i munnen förrän 16:45. Inte heller här går det däremot ner några större mängder utan det fylls på mer ersättning.
Trögt med purén alltså och ffa inget flyt på förmiddagen, men vi kämpar på. Det ger väl sig såsmåningom...

:?: Ibland funderar jag däremot på om det är läge att pausa någon vecka med puréerna då det är flaskan han förknippar med att stilla hungern. Känns som att han blir stressad över att han inte får flaskan med en gång..

Angående att få honom att sova den där sista kvarten på morgonen:
:?: Gör jag rätt som går in lite tidigare (inom akademiska kvarten) än 07 bara för att få väcka? Ett omsomnande vid den tiden blir bara svårare och svårare har jag känt.

:idea: Tänker att strategin nu blir att kanske vänta utanför dörren lite längre så länge han ligger och är nöjd. Så fort jag märker att han börjar bli lite surare så rusar jag in och gör glad morgon.
:?: Vad tror ni om detta?

Angående 20 minuters luren:
Att försöka få honom att somna själv utan vagning och bara med ramsa är lika med att luren uteblir. Har hittills inte lyckats alls, trots att jag lägger honom 5-10 minuter innan för att få lite tid för ”rams-träning”. De gånger han fått sova luren 20 min har jag vagnat honom till sömns (första 2 dagarn när han var så trött, för att inte få ett totalt övertrötthets-kaos).

De senaste dagarna har han somnat alldeles för sent (när jag slutligen vagnat honom till en liten 5 minuters power nap när även den akademiska kvarten börjar lida mot sitt slut...)

:idea: Är lite inne faktiskt på att strunta i ramsan vad gäller vagnlurarna.. :shock:
Innan kuren somnade han med vagning (och napp) efter bara några tag. Så har det varit nu också, när jag väl börjar vagna... Det stör mig inte så mycket faktiskt. Är det att vara helt ute och cykla?

Andra problemet med 45 minuters luren är att han alltid vaknar efter 30 minuter och går INTE att få att somna om inom de närmsta 15 minuterna. Han har alltid haft en skarv vid 30 minuter eller 60 min snarare än vid 45,
:idea: så jag vet inte om jag ska acceptera dessa 30 min och även ha 30 minuter på eftermiddagen, istället för 20? (Efter uppföljningsveckan då förstås!)

:?: Är det ok att ta upp honom efter 30 minuter (inom akademisk kvart, eller finns de inte på 45 minuters lurarna??)
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D
Här verkar det ju gå finfint framåt! Bra jobbat!! =D> :D
Sofiepaues skrev:Ibland funderar jag däremot på om det är läge att pausa någon vecka med puréerna då det är flaskan han förknippar med att stilla hungern. Känns som att han blir stressad över att han inte får flaskan med en gång..
Kanske du skulle prova att ge flaskan först för att stilla den värsta hungern så att lilleman inte är vrååååålhungrig när det ska ätas puréer. Då kan han fokusera mera på att få in tekniken istället för att känna att han vill ha mat nu nu nu. Sedan när han greppar tekniken så kan ni köra puréerna först.

Sofiepaues skrev:Angående att få honom att sova den där sista kvarten på morgonen:
Gör jag rätt som går in lite tidigare (inom akademiska kvarten) än 07 bara för att få väcka? Ett omsomnande vid den tiden blir bara svårare och svårare har jag känt.

Tänker att strategin nu blir att kanske vänta utanför dörren lite längre så länge han ligger och är nöjd. Så fort jag märker att han börjar bli lite surare så rusar jag in och gör glad morgon.
Vad tror ni om detta?
Jag tycker att det låter som en bra strategi. Men jag skulle ändå vilja slå ett slag för de braiga husljuden. Eftersom ramsor och andra verktyg inte har så stor effekt så nära inpå väckning så tycker jag att du ska köra på husljud om han blir lite sur där innan det är dags att gå upp. Då får han åtminstone något annat att lyssna på medan han väntar på att mamma eller pappa ska komma in och "väcka". Och visst är det ju så att man vill plocka upp en liten medan han är glad och nöjd, men man vill ju samtidigt att de ska lära sig när morgonen SKA börja, så det är en fin balansgång det där.

Sofiepaues skrev: Är lite inne faktiskt på att strunta i ramsan vad gäller vagnlurarna..
Innan kuren somnade han med vagning (och napp) efter bara några tag. Så har det varit nu också, när jag väl börjar vagna... Det stör mig inte så mycket faktiskt. Är det att vara helt ute och cykla?

Andra problemet med 45 minuters luren är att han alltid vaknar efter 30 minuter och går INTE att få att somna om inom de närmsta 15 minuterna. Han har alltid haft en skarv vid 30 minuter eller 60 min snarare än vid 45,
så jag vet inte om jag ska acceptera dessa 30 min och även ha 30 minuter på eftermiddagen, istället för 20? (Efter uppföljningsveckan då förstås!)

Är det ok att ta upp honom efter 30 minuter (inom akademisk kvart, eller finns de inte på 45 minuters lurarna??)
Jag tänker så här att daglurarna ÄR svårare att sätta än nätterna. Och särskilt em-lurarna kan krångla för många :roll: . Därför väljer en del också att ha sista luren i vagn under en promenad eftersom den luren ändå försvinner först. MEN det gäller att vara uppmärksam här så att man inte riskerar att hamna i något träsk där lilleman MÅSTE ha en rullande vagn för att somna.

Angående morgonluren. Om han ändå somnar själv där endas mha ramsan så tycker jag att du ska fortsätta på det spåret eftersom man ändå vill värna att de små lärt sig att somna själva. Och jag tycker ändå att du ska fortsätta jobba mot 45 min där, så småningom kommer det nog lossna. Innan jag kurade så hade mig tjej också skarvar vid 30 och 60 min, men de gav med sig när kuren hade satt sig :D .

//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Nu är vi på kurens 3e vecka. Känner att jag behöver lite peppning...

Läggningen kl 19: Somnar själv, men ylar lite först och kan behöva någon ramsa. Sover vanligen inom 15 minuter..

Sen sover han fram till 6-6:30 utan avbrott (även om vi just senaste nätterna verkat drabbats av det berömda bakslaget...)

Den där sista timmen är däremot så oerhört seg. Det är snarare 06 han vaknar. Kan vara nöjd i ca 15 minuter och sen sätter han igång. Ramsan tar han inte till sig över huvudtaget. Blir lugn om man går in och lägger tillrätta, men blir åter sur igen när jag ramsar mig ut. Har vid några tillfällen buffat för att få till en insomning, men han har liksom bestämt sig för att han ska vakna kl 06 och somnar inte om.

:?: Tips?
(Har även spelat lite mozart och tom satt på dammsugaren, även om jag egentligen tycker att det inte hör hemma mitt inatten (då ju ingenting ska hända.. :roll: :wink: ), men utan effekt.
Det värsta är att de äldre barnen vaknar av mitt högljudda ramsande...

Nästa fråga:
Jag har hållit benhårt på tiderna och inte använt marginalkvartar för att få schemat att sätta sig, men jag känner nu att han börjat ackumulera en sömnbrist. Han sover ju en timme för lite på natten, har börjat få svårt att sova över skarven vid middagsluren och ylar de sista 45 minutrarna av denna. Sena eftermiddagsluren som är tänkt att vara 20 minuter, får vi sällan till mer än 5 minuter.

Man kan faktiskt säga att han sov mer innan vi startade kuren, även om jag inte gjorde det som ”curlade” honom med nappen på småtimmarna...

:?: Kan jag börja ta till marginalkvartarna nu? Schemat sitter ju inte än.. Vilka kvartar är bäst att ta till? Ska jag lägga 30 minuter tidigare på kvällen?

Sen angående 20 minuters luren på em. Jag schema -lade den vid 15:45-16:05 då det var då han brukade somna. Däremot hade jag hellre sett att den skulle ligga 15 minuter tidigare, för som det är nu ligger den precis när vi brukar komma hem från dagis har jag insett.

Jag har gjort så att vi dröjer oss kvar ute och leker, men lille C har väldigt svårt att komma till ro och störs av minsta pip. Ofta blir det bara 5 minuter eller inte alls. Ända gångerna jag fått till den är på helgen när jag gått ut själv med honom enkom med sikte att han ska få sova. Detta fungerar däremot inte i vardagen. Inte ens om jag försöker rulla hem vagnen kring sovtiden så går det. Han hör sina syskon och kan då inte komma till ro.
Att få luren att ligga 15 minuter tidigare tror jag inte kommer fungera. Han somnar liksom inte då. Inte ens på promenad om jag startar tidigt.

:?: Undrar helt enkelt om jag ska göra middagsluren 12-13.30 till 2 timmar och gå upp kl 14 istället? Eller blir det för långt vaken-pass då fram till 19?

:?: Hur ska jag annars gå tillväga om jag vill försöka lägga luren vid 15:30 istället?

:arrow: Puréerna kämpar vi på med. Tyvärr går det inte alls. Har försökt att ge puré både före och efter ersättning, men resultatet är det samma dvs inget.. Tror ändå inte att han är hungrig. Han får välling 3 gånger per dag (totalt 8 dl) och ersättning om han inte tar puré (ca 5 dl totalt).
Är väl bara att kämpa vidare helt enkelt...
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

hejsan! :D
Den där sista timmen är däremot så oerhört seg. Det är snarare 06 han vaknar. Kan vara nöjd i ca 15 minuter och sen sätter han igång. Ramsan tar han inte till sig över huvudtaget. Blir lugn om man går in och lägger tillrätta, men blir åter sur igen när jag ramsar mig ut. Har vid några tillfällen buffat för att få till en insomning, men han har liksom bestämt sig för att han ska vakna kl 06 och somnar inte om.
Schemat ser bra ut sömnmässigt. Jag tror att det ändå kan skvallra om hunger att han vaknar för tidigt. Fortsätt kämpa med maten! 8) Har du Barnaboken? Där finns ett jättebra avsnitt om att gå över till fast föda. Han är ju en stoor kille som behöver mer mat i stället för välling och ersättning. Tidiga mornar finns en hel del länkar om i våra favorittrådar här inne! I övrigt är de att betrakta som vargtimmen. Upplysningsramsa och sen inget mer, möjligtvis Mozart. Ingen trafik i sovrummet då tror liten bara att det är dags att gå upp. Se sid 177 och 210 i Internationella SHN.
Jag har hållit benhårt på tiderna och inte använt marginalkvartar för att få schemat att sätta sig, men jag känner nu att han börjat ackumulera en sömnbrist. Han sover ju en timme för lite på natten, har börjat få svårt att sova över skarven vid middagsluren och ylar de sista 45 minutrarna av denna. Sena eftermiddagsluren som är tänkt att vara 20 minuter, får vi sällan till mer än 5 minuter.
Svårt att sova över skarvar brukar oxå skvallra om hunger. Marginalkvartar är inget som man tar till systematiskt utan vid behov. se nedanstående citat. Lägger du in marginalkvartar kontinuerligt under dagen leder det till "för mycket sömn" och då har ju liten inget behov av att sova den där sista timmen på morgonen i alla fall. Däremot kan du lägga till insomningstid före lurarna på 5-10 minuter så liten kan komma till ro och somna "innan sovtiden börjar".
Manfred10 frågar och Torsmamma svarar skrev: Jag tycker att liten behöver extra sömn, natten har haft många vaken pass. Jag lägger 15 minuter tidigare på fm luren, liten sover då alltså 1 h. Ok? Konstigt sömnpass, 1 h....?

Om man är sjuk eller av någon anledning haft en dålig dag eller så kan man tillämpa marginalkvart åt båda hållen så man lägger 15 min tidigare och tar upp 15 min senare än schemat säger. Nej det blir inget naturligt sömnpass, men 30 min mer sömn/lur.
Rekommenderas inte under kur och uppföljningsvecka tycker jag. LIten skall ju lära sig klockan.

Insomningstid....? Tillämpas eller inte? Räknas det som marginalkvart oxå? Ex lägger 10 min innan, liten somnar på 2 min.... Ska jag då väcka 8 minter tidigare eller på ordinarietid 45+8 min.
Här kan man välja, om insomningstiden är säg 10 min då använder man antingen marginalkvart och lägger 10 min innan, eller tar upp 10 min senare.
Jag rekommenderar att man då helst lägger 10 min tidigare.

Liten krånglar på fm-luren, somnar efter 20 min, 25 min kvar av lur.... ok att lägga på 15 minuter?
Nej, då tar man närmsta naturliga sömnpass tycker jag. Säg att 1,5 tim lur blir 25 min senare, då får man bara en 45 min lur eller tills tiden är slut enl. min åsikt. Man får räkna med grinigt barn då.

Liten missar 5 min av lur pga av olika omständigheter.... lägga på 5 min till ordinarie uppstigningstid eller skippa?

Läggs man eller somnar man inom 15 min från lurens början har man ju marginal kvart på slutet att ta till för att få ett natuligt sömnpass om man vill. Så läggs man 5 min sent, kan man få tas upp 5 min sent.

Jag tillämpar INGA marginalkvartar under kuren eller uppföljningsveckan. FÖrutom 2 tillfällen.

Lägga tidigare för insomning tar 10 min t.ex.

Om ett barn vaknar innan luren är över får man använda marginalkvart för att ta upp glatt barn. Säg ett barn har 1,5 tim lur men vaknar efter 1,15 - då tas man upp som om man har sovit hela luren.
Samma med tidig morgon.

De andra marginalkvartarna är mera flexibla om något händer.

Av erferenhet har jag lärt mig att ju striktare man håller ett schema desto mera tar barn till sig tiderna och blir sina egna små skalman. Men ju mera man "flexar" med marginalkvartar, desto struligare har man det.
Sen angående 20 minuters luren på em. Jag schema -lade den vid 15:45-16:05 då det var då han brukade somna. Däremot hade jag hellre sett att den skulle ligga 15 minuter tidigare, för som det är nu ligger den precis när vi brukar komma hem från dagis har jag insett.
Jag skulle hellre säga att du lägger den klockan 16.00 om det funkar... då har vakentiden varit tillräckligt lång för att liten ska kunna sova igen.
Puréerna kämpar vi på med. Tyvärr går det inte alls. Har försökt att ge puré både före och efter ersättning, men resultatet är det samma dvs inget.. Tror ändå inte att han är hungrig. Han får välling 3 gånger per dag (totalt 8 dl) och ersättning om han inte tar puré (ca 5 dl totalt).
Är väl bara att kämpa vidare helt enkelt...
Jag tror maten kan vara en stor del i detta. Jobba på med maten med en attityd av självklarhet. Sök inte fel eller ställ frågor till barnet angående maten. Servera bara helt enkelt med ett leende på läpparna! :mrgreen: 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"