Våran lilla C 6,5 månader behöver nog också en kur iallafall

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sofiepaues

Våran lilla C 6,5 månader behöver nog också en kur iallafall

Inlägg av Sofiepaues »

Lille Casper är ett SM barn om man nu får kalla det så, eftersom han fortfarande har napp. :oops:
Han har alltså hittills somnat själv med napp. Inledningsvis i vagn, där nappen endast behövdes vid insomning. Vi flyttade sen över i spjälsäng, vilket gick utmärkt fram till andra natten då han ådrog sig RS virus med dubbelsidig öroninflammation. Tillbaks till vagnen (selad i sittvagn, tillbakalutad) för att optimera sömnförhållanden då högläge klart var att föredra. Förkylningarna har inte lämnat oss sedan dess (en månad nu) och han är helt enkelt kvar i sin vagn vid 6,5 månaders ålder.

Han somnar fortfarande själv med napp. Vagning behövs oftast inte annat än om han tappar nappen och hinner skrika upp sig. Läggning sker vid 19 och sedan sover han snällt till ca 04. Då tappar han nappen (oftast pga hosta) ca var 5e minut fram till 07 då han väcks. Inte hållbart för någon, så på onsdag ska han kuras, nappen ska bort och spjälsängen ska återinföras är tanken.

Jag har kurat mina 2 äldre barn vid dryga året, men känner mig nu lite osäker då jag inte kurat en sådan liten förut, därav behöver jag lite stöttning.

:arrow: Till att börja med schemat: Idag ser det ut så här:
Natt 19-07
07-07.10 Amma (Håller på att avsluta detta, så det blir mer en mysslurk för att jag ska hinna ta upp de andra barnen och utdela samtliga vällingflaskor)
07:30 Välling
09:30-10:15 Sova (45 min) (Tar sig däremot påfallande ofta 30 minuters lurar istället och någon enstaka gång upp till en timme. Har inte styrt detta idag)
10:30-11:00 Mat (Flaska med ersättning. Efter RS viruset är inte puré populärt alls)
12-14 Sova (2h)
14-14.30 Äta (Välling)
16:00-16:45 Sova (30-45 min han väljer oftast 30 själv, trots att detta nu inte är någon känd sömnskarv??)
16:45-17:15 Middag (försök med puré, men får äta sig mätt på ersättning vilket oftast blir knappt 2 dl)
18:30 Kvällsslurk+ skrattet till godnattet
19:00 godnatt

Tycker att det här fungerat bra, med undantag av några detaljer: Morgonmålet både ammar och äter han flaska dåligt vissa mornar. Detta gör att han blir hungrig lite oberäkneligt. Vissa dagar blir han helt galen vid 10:15 och andra dagar när han ätit bättre klarar han sig till 11. Jag nattammar inte längre, så får inte riktigt ihop någon logik kring det där. Helst vill jag ha lunchen 11 och det går ibland, men finner att just lunchtiden är svår att ”hugga i sten”.
:?: Hur göra med schemat?
Har satt lunch 10:45 för att kunna använda akademiska kvartar. Ok?

Mitt schema blir ju 15-15.5 timmar beroende av längden på morgon och eftermiddagslur.
Enligt SHN boken är ju varianten med två st 45 minuters lurar lite för långt. Vidare så går ju sömnbehovet ner här om typ 2 veckor till 14.5 timmar. På sikt vill vi ju ha en 12 timmars natt och tänkte därför dra ner middagsluren från 2-1,5 timmar.

:?: Kanske schemat inför kurstart ska inledas med 1,5 timmars middagslur redan nu, samt 45 minuter på morgon och kanske inledningsvis 45 minuter även eftermiddag, tills dess att han kortar ner den luren själv??

:?: Om han väcks vid 13:30, tycker ni att maten bör komma direkt på då också? Eftermiddagsluren kommer nog då att infalla vid 15:30-16 (16:15) och kanske middag då vid 16:30? (Vi är oftast inte hemma förrän till dess, men det är klart att vi skulle kunna anpassa oss. De stora barnen äter strax efter 17, så det ideala är att han (medan han kräver matning) äter lite innan. ( men inte för tidigt, så att uteaktiviteten efter dagis äventyras ;-)

:arrow: Sen angående kuren: Läste i boken att om barnet är vant att vagnas så skulle man eventuellt starta kuren i vagnen?
:?: Skulle det vara en fördel i vårt fall? Jag tänker spjälsäng, så att man övar upp buffningen som verktyg, samt att han kan ligga på mage dit han vänder sig själv om han får. (I vagnen måste han ligga på rygg för den är skålad). Åh andra sidan känns det bättre ergonomiskt att vagna..
:?: Har ni larm på barn i den här åldern? På BVC sägs det ju att man inte behöver vända tillbaka när de själva vänder sig från rygg till mage?

:arrow: Första natten sen:
:?: Det kan mycket väl tänkas att han finner sig i att bli tillrättalagd och ligger still till en början. Ska jag buffa honom ändå eller bara gå ut efter en ”buffningsmarkering” och avslutande solfjäderstryck? Gissar att en påminnelse däremot kommer behövas när han upptäcker att nappen saknas och då går jag kan ske in och buffar honom sömntung då istället??

:arrow: Så här första natten ska man ju ge svar omedelbart vid fråga och min tolkning har tidigare varit att jag då, så här första natten, går inte och lägger tillrätta, samt buffar i ca 15-20 sekunder max. Nu läste jag någonstans att man istället för att gå in och lägga tillrätta ska ramsa direkt.
:?: Så vilken strategi väljer jag till första natten?

:arrow: Övrig undran:
Eftersom vår kur sträcker sig över påsk undrar jag lite hur vi ska prioritera:
På kurens 3e dygn dvs påskafton är vi bortbjudna till mormor.
:?: Så länge vi håller tiderna och tar med sängen(resesäng som han sover i hemma också), kan vi lägga honom där, eller ska vi välja att komma efter middagsluren? Kanske bör vi inte gå bort alls?
Likaså gäller ett barnkalas ute på landet vid uppföljningsveckans start.
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
Sofiepaues

Re: Våran lilla C 6,5 månader behöver nog också en kur ialla

Inlägg av Sofiepaues »

Jo en sak till angående första beskedet:
:?: Om han reagerar med frågor, går jag då efter en tids reaktion in och och upprepar tillrättaläggande och buffar, eller ska jag redan nu jobba med ramsan tills jag bedömmer att vi "fastnat"??
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan!

Fint beslut ni tagit att få ordentlig ordning på litens sömn! :D
Om han reagerar med frågor, går jag då efter en tids reaktion in och och upprepar tillrättaläggande och buffar, eller ska jag redan nu jobba med ramsan tills jag bedömmer att vi "fastnat"??
Menar du om du ska börja med ramsan innan kur eller hur menar du?

Han somnar fortfarande själv med napp. Vagning behövs oftast inte annat än om han tappar nappen och hinner skrika upp sig. Läggning sker vid 19 och sedan sover han snällt till ca 04. Då tappar han nappen (oftast pga hosta) ca var 5e minut fram till 07 då han väcks. Inte hållbart för någon, så på onsdag ska han kuras, nappen ska bort och spjälsängen ska återinföras är tanken.
Känns som att ni defintivt skulle gynnas av att ta bort nappen. På ett så pass litet barn som 6-månaders glöms nappen bort på ett dygn. Ganska kort övergångsperiod tänker jag när man beaktar alla fördelar det ger för sömnen att faktiskt inte ha någon napp.. :shock:

Natt 19-07
07-07.10 Amma (Håller på att avsluta detta, så det blir mer en mysslurk för att jag ska hinna ta upp de andra barnen och utdela samtliga vällingflaskor)
07:30 Välling
09:30-10:15 Sova (45 min) (Tar sig däremot påfallande ofta 30 minuters lurar istället och någon enstaka gång upp till en timme. Har inte styrt detta idag)
10:30-11:00 Mat (Flaska med ersättning. Efter RS viruset är inte puré populärt alls)
12-14 Sova (2h)
14-14.30 Äta (Välling)
16:00-16:45 Sova (30-45 min han väljer oftast 30 själv, trots att detta nu inte är någon känd sömnskarv??)
16:45-17:15 Middag (försök med puré, men får äta sig mätt på ersättning vilket oftast blir knappt 2 dl)

Lite kommentarer på schemat:
* Jag tycker att schemat ser helt ok ut
* Om du vill fortsätta amma så tycker jag att du väljer ett eller två mål om dagen där du ammar och inte ger något annat. Exempelvis att du ammar varje dag som frukost och kvällsslurk. Om du istället vill sluta amma så kan det vara bra att fasa bort amningen först och sen ta kuren alternativt att du kurar och sen väntar kanske en månad och sen tar bort amningen
* Om du vill amma till frukost är mitt råd att följa upp med ett mellanmål eller en andrafrukost då amningsmjölken kommer att göra honom hungrigare tidigare än en flaska välling. Du skulle kunna amma kl 7 och sedan följa upp med ett mellanmål kl 9 beståendes av babysmörgås, smoothie, gröt eller liknande. Detta mellanål kan med fördel ätas samtidigt som du äter din frukost så får ni en mysig stund tillsammans
* Ta gärna middagen kl 17:30 och sedan nattslurken 18:30
Kanske schemat inför kurstart ska inledas med 1,5 timmars middagslur redan nu, samt 45 minuter på morgon och kanske inledningsvis 45 minuter även eftermiddag, tills dess att han kortar ner den luren själv??
I och med att en kur tar några veckor låter det inte helt dumt att tänka sig att du hoppar in på schemat som gäller för barn som är två veckor äldre redan nu..
Om han väcks vid 13:30, tycker ni att maten bör komma direkt på då också? Eftermiddagsluren kommer nog då att infalla vid 15:30-16 (16:15) och kanske middag då vid 16:30? (Vi är oftast inte hemma förrän till dess, men det är klart att vi skulle kunna anpassa oss. De stora barnen äter strax efter 17, så det ideala är att han (medan han kräver matning) äter lite innan. ( men inte för tidigt, så att uteaktiviteten efter dagis äventyras
Det beror lite på, vissa barn vill ha mat DIREKT när de vaknar efter en långlur medan andra behöver vakna till lite först. Hur är ditt barn?
Det kan mycket väl tänkas att han finner sig i att bli tillrättalagd och ligger still till en början. Ska jag buffa honom ändå eller bara gå ut efter en ”buffningsmarkering” och avslutande solfjäderstryck? Gissar att en påminnelse däremot kommer behövas när han upptäcker att nappen saknas och då går jag kan ske in och buffar honom sömntung då istället??
Ligger barnet snällt och nöjt finns ingen anledning att buffa. Ramsa och bekräftar gör vi dock ALLTID.
Har ni larm på barn i den här åldern? På BVC sägs det ju att man inte behöver vända tillbaka när de själva vänder sig från rygg till mage?
Vi rekommenderar alltid larm i detta forum, men det är såklart upp till föräldrarna själva hur de vill göra.
Så länge vi håller tiderna och tar med sängen(resesäng som han sover i hemma också), kan vi lägga honom där, eller ska vi välja att komma efter middagsluren? Kanske bör vi inte gå bort alls?
Likaså gäller ett barnkalas ute på landet vid uppföljningsveckans start.
Lugn och ro utan några större förändringar under kuren och uppföljningsveckan. Jag skulle inte rekommendera att åka bort eller att byta sovplats mitt i en kur. Kanske det går att kura efter påsk?

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Hej igen och tack för svar!
Lugn och ro utan några större förändringar under kuren och uppföljningsveckan. Jag skulle inte rekommendera att åka bort eller att byta sovplats mitt i en kur. Kanske det går att kura efter påsk?
Tyvärr så går det inte att vänta till efter påsk då jag behöver hjälp från pappa och nu är de enda fyra dagarna på länge som detta fungerar. :?
Så går det att få till ett schema inklusive en morgonslurk vore det ju toppen. (Se nedan angivet schemaförslag)
Däremot firar vi påsk på eftermiddagen mellan sovtider, så att han får sova långluren hemma. Eftermiddagsluren sover han ändå i sin vagn.
Mormor är barnvakt under barnkalasetm, så att han kan vara hemma och vi åker inte förrän efter hans middagslur. Hoppas det fungerar.

:?: Eftersom purén inte fungerar än, tolkar jag det som att du föreslår att jag ger ersättning under kuren och avvaktar tillsvidare med att introducera purén??

Förslag till reviderat schema:
Kanske inte så mycket ändring, men jag är rädd att den andra frukosten du föreslog kl 09 kommer att göra att han inte blir hungrig förrän kanske kl 12. Hade jag kunnat amma då kanske det hade fungerat, men det är precis efter dagislämning och jag måste amma hemma (liggandes) för att lille herr Kräsen ska vilja ha :roll: Med ersättning håller han sig ca 3 timmar.
Jag har så pass lite mjölk nu när jag ammar att han nog inte håller sig mer än en halvtimme- timme. Tänkte därför att andra frukosten kunde bestå av välling? Baby smörgås fungerar inte tror jag. Han har inte kommit så långt i maten att han får i sig någon större mängd.
Kanske borde jag sluta amma helt, men jag tycker det är mysigt och morgonslurken är den enda som fortfarande fungerar..
Middagen tror jag inte att han kan vänta på till 17:30. Tänkte servera den så dags idag, men då var han in fullkomligt upplösningstillstånd redan vid 17:15. Dessutom krockade det då med syskonens middag, vilket blev totalt kaos. (Mellis välling åt han då vid 14) Nu när han åt vid 17:15 ville han heller inte ha en endaste liten nattslurk heller..
:?: Vad är anledningen till att du föreslår middagen först vid 17.30?

Natt 19-07
07-07.10 Amma
08:00 Välling
09:30-10:15 Sova (30 min)
11:00-11:30 Mat (Flaska med ersättning
12-12-13.30 Sova (1,5h)
13:45-14.15 Äta (Välling)
15:30-16:15 Sova 30 min
16:45-17:15 Mat (Flaska med ersättning)
Det beror lite på, vissa barn vill ha mat DIREKT när de vaknar efter en långlur medan andra behöver vakna till lite först. Hur är ditt barn?
Skulle nog säga att han hör till dem som vill ha mat direkt. :D
Menar du om du ska börja med ramsan innan kur eller hur menar du?
Nej, inte innan kur. Kvällen då jag börjar kuren, alltså allra första gången. Tex, jag har lagt till rätta och gått ut med bekräftelseramsan. Nya protester säger vi. Ramsar jag då, eller går jag in igen, lägger tillrätta och buffar?? (efter lite avvaktande).

:?: Tror inte att du svarade på huruvida vi kunde starta kuren i vagn, eller om vi skulle gå direkt på spjälsäng.

/Sofie
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,
Tyvärr så går det inte att vänta till efter påsk då jag behöver hjälp från pappa och nu är de enda fyra dagarna på länge som detta fungerar. :?
Så går det att få till ett schema inklusive en morgonslurk vore det ju toppen. (Se nedan angivet schemaförslag)
Däremot firar vi påsk på eftermiddagen mellan sovtider, så att han får sova långluren hemma. Eftermiddagsluren sover han ändå i sin vagn.
Mormor är barnvakt under barnkalasetm, så att han kan vara hemma och vi åker inte förrän efter hans middagslur. Hoppas det fungerar.
Går det inte så går det inte och jag tycker ändå att du har gjort ett bra jobb att hitta en möjlighet att fira påsk med släkt, kura och ändå låta sonen sova så bra som möjligt. Man får vara lite listig ibland :D
Eftersom purén inte fungerar än, tolkar jag det som att du föreslår att jag ger ersättning under kuren och avvaktar tillsvidare med att introducera purén??
Jag menade att det är bättre att sluta med amning före eller efter kur. Under kuren har man fullt sjå ändå att fixa sömn och schema och det är onödigt att lägga på ytterligare ett moment. Dessutom kan det vara psykiskt påfrestande för både mor och barn att sluta amma, vilket därför med fördel är en process man tar före eller efter kuren i lugn och ro.

Mat:
Jag tolkar det som att du har en bit kvar med att införa annan mat än bröstmjölk och ersättning?!? För att lyckas med en kur och för att ge barnet en ärlig chans till långa härliga nätter behövs ganska mycket mat. Endera kan man introducera mat innan kur eller köra det samtidigt. Kör man det samtidigt måste man vara ganska konsekvent och noggrann med att införa maten för att få ett lyckat resultat med sömnen. Man kan lixom inte kräva av ett barn att denne skall sova 12 timmar natt på bara bröstmjölk och ersättning.
Minst två mål mat om dagen som är annat än BM eller ersättning för en 6-månaders tycker jag.

Schemafrågor:
Kanske inte så mycket ändring, men jag är rädd att den andra frukosten du föreslog kl 09 kommer att göra att han inte blir hungrig förrän kanske kl 12.
Om du ammar kl 7 och sedan ger lunch kl 11 så tycker jag att det går för många timmar för ett så litet barn. 4 timmar på bara en skvätt bröstmjölk är inte mycket att gå på. Jag tycker att endera ger du en rejäl flaska välling direkt på morgonen och kan möjligtvis fylla på med bröstmöjlk som dessert och sedan lunch kl 11, ELLER bröstmjölk kl 7, mellis kl 9 och lunch kl 11. Mellisen skall inte vara en stor måltid utan just som det låter ett mellanmål. Något mindre..
Baby smörgås fungerar inte tror jag. Han har inte kommit så långt i maten att han får i sig någon större mängd.
Kanske borde jag sluta amma helt, men jag tycker det är mysigt och morgonslurken är den enda som fortfarande fungerar..
Vill du fortsätta amma ett tag till så får vi bara hitta ett schema som passar med det. Man har helt enkelt något mindre tid mellan målen och fyller på med ett litet mellanmål. Även detta planeras noga in och ges på en viss tid varje dag.
Middagen tror jag inte att han kan vänta på till 17:30. Tänkte servera den så dags idag, men då var han in fullkomligt upplösningstillstånd redan vid 17:15. Dessutom krockade det då med syskonens middag, vilket blev totalt kaos. (Mellis välling åt han då vid 14) Nu när han åt vid 17:15 ville han heller inte ha en endaste liten nattslurk heller..
:?: Vad är anledningen till att du föreslår middagen först vid 17.30?
Inom SHN rekommenderar vi nattslurk direkt inpå nattsovandet, kanske 20-30 minuter innan. I ditt fall blir det 18:30. Mellan middagen och nattslurken är det lämpligt att ha cirka en timme, vilket då blir 17:30 för er.

Jag hade inte infört några ändrade tider nu innan ni börjat, inget testande av att se vad som fungerar utan först reda ut alla bekymmer "på papper" och sedan ta alla förändringarna i ett svep under en och samma dag. Man får också komma ihåg att både ändrade läggtider och ändrade mattider tar några dagar för kroppen att ställa in sig. Det är samma sak för små barn som för vuxna. Tänk dig själv om du alltid brukar gå och äta lunch med kollegorna kl 11. Så en dag är du inbokad på ett möte och måste vänta med lunchen till kl 12... du skulle antagligen bli både hungrig, trött och kanske lite irriterad. Om du sedan fortsätter att äta lunch kl 12 skulle det inte ta många dar innan du sedan slutar att vara hunrig kl 11 och istället blir hungrig strax innan 12. Du har då ändrat just ditt schema vad gäller mattider. EXAKT samma sak gäller för barnen. Man får ge det några dagar, sen sitter det!

Om du tycker det är absolut för lång tid mellan måltiden efter långa sovpasset och middagen kan du ju även ha ett mellanmål på eftermiddagen. Detta mål kan du ta bort när barnet blivit lite större och kan äta större portioner.
Skulle nog säga att han hör till dem som vill ha mat direkt.
Ok kör då mat direkt efter den långa lunchluren!
Nej, inte innan kur. Kvällen då jag börjar kuren, alltså allra första gången. Tex, jag har lagt till rätta och gått ut med bekräftelseramsan. Nya protester säger vi. Ramsar jag då, eller går jag in igen, lägger tillrätta och buffar?? (efter lite avvaktand
Beror på hur protesterna är. Lite gnöl och gnäll behöver inget buffande men stark ångest och ledsna tårar behöver lugnas med en härlig buff och sedan en ramsa ut.
Tror inte att du svarade på huruvida vi kunde starta kuren i vagn, eller om vi skulle gå direkt på spjälsäng.
Välj var du vill att den lille skall sova vid en viss lur och ha honom där både under och efter kuren.
Ex,.
Natt: spjälsäng
Första korta luren: vagn
Andra långa luren: Säng
Trejde korta luren: vagn

/Nat
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Hej hopp!
Ikväll har vi alltså tänkt att börja kuren, men nu blir jag så osäker på om det går angående vad du skriver om maten:
Jag tolkar det som att du har en bit kvar med att införa annan mat än bröstmjölk och ersättning?!? För att lyckas med en kur och för att ge barnet en ärlig chans till långa härliga nätter behövs ganska mycket mat. Endera kan man introducera mat innan kur eller köra det samtidigt. Kör man det samtidigt måste man vara ganska konsekvent och noggrann med att införa maten för att få ett lyckat resultat med sömnen. Man kan lixom inte kräva av ett barn att denne skall sova 12 timmar natt på bara bröstmjölk och ersättning.
Minst två mål mat om dagen som är annat än BM eller ersättning för en 6-månaders tycker jag.
Han får ju 2 mål välling om dagen och välling är ju samma som gröt, så det är ju 2 mål utöver ersättning och bröstmjölk?
Har även läst i andra inlägg att man inte ska genomföra kuren förrän barnet äter fullt och där är ju inte vi..
Han följer däremot sin kurva hos bvc utan nattamning. Jag har vissa nätter erbjudit nattamning, men tyckt att intresset varit halvdant.
Kan tänka mig att ge introducera mat under kuren, men tidigare har det inte gått så bra med maten, när han är rejält hungrig, utan då vill han ha flaska. (tror inte han förknippat mat med något som stillar hunger än liksom...)

:?: ´Så tror ni det är rimligt att starta ikväll trots lite mattrassel??
Hoppas, hoppas....Kör vi inte nu, så blir det nog inte av förrän i höst. Landet säsongen börjar och då byter vi hem varje helg.. :wink: :roll: 8)
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Hej igen och Godmorgon!

Ok. Nu har vi klarat av första natten trots oro kring maten.

Har bestämt mig för att återintroducera purén iallafall tillsammans med kuren. Det gick ju trots allt rätt bra innan RS viruset, så det känns lång tid med 2 veckor utan att göra försök till att få in barnmat igen på menyn. Åt en halv burk puré till middagen men fick komplettera med ersättning då jag tror han blev för hungrig. Kommer därför att starta mattiderna 15 minuter tidigare mot vad jag tänker om några veckor, för att introducera denna puré till både lunch och middag.
Rapport från natten sen kan sammanfattas med ypperlig läggning =D> :D . Inte mycket sovandes from kl 03:

Natt 1:
19:00 Lägger tillrätta. Missnöjd kring detta. Buffar tills han ligger stilla. Ut med ramsan som faktiskt dras ihop med bekräftelsen, eftersom det inte blir några protester på det.
19:12-19:14 Bökar runt, börjar nog tillsist sörja nappen. Buffx3. Ut med ramsa. Inga protester.
21:53 Vaknar av hostattack. Buffx3 ut med ramsanx4. Bekräftelse genom dörrspringan. Tyst
22:52 Hostar, bökar runt, somnar själv
03:05-03:05 Pip. Buffx2. Ut med ramsax4. Tyst. Bekräftelsenx4.
03:22 Gnöl. Buffx4 ut med ramsa, jamar som svar på detta och accelererar snart. Påminnelseramsa utan större effekt
03:26 In och buffx4. Tyst. Ut med ramsax8. Lillen arg nu!
03:28 Påminnelseramsa
03:29 Tyst. Bekräftelsex4 genom dörrspringan. Tyst.
03:32. Pip. In och lägger bara tillrätta, samt avslutande kort solfjäder. Ut med ramsax4. Tyst. Bekräftar genom dörren. Tyst
03:36 Gnäll. Buffx4. Ramsax6. Protester
03:38 Tyst. Går igång igen på bekräftelsen. Ramsar bestämtx4
03:39 Buffar ca 30 sek. Ut. Ramsax6. Arg.
03:42-03:43.In. Buffar ca 45 sek. Ramsa Ut. Tyst. Bekräftar. Jättearg
03:45: Ramsax6. Jättearg.
03:47-03:48 Buff. Lugnar sig. Ut med ramsa. Går igång igen vid bekräftelsen.
03:51-03:53 Buffar ca 1 minut. Till tyst. Håller kvar solfjädern tills andningen blir lite lugnande för att försöka bryta detta maraton. Ut med bekräftelseramsa. Tyst.
03:57 Kort pip som han tar hand om själv. :D :sleep:
05:11 Gnöl. In. Buff. Ut med ramsan sur.
05:13 Påminnelseramsa. Mycket arg över detta.
05:15-05:17 Buffar en minut till sömntung. Håller kvar solfjäder. Ut med ramsan som dras ihop med bekräftelsen. (Vet att jag troligen buffat för länge, men tänker att det annars blir en timmes maraton igen...)
05:21 Pip. In och buffar. Avslutande solfjäder. Ut med ramsan. Sur. Ramsarx8.
05:23 ny ramsax8
05:25-05:27 Gnöl. Buff, solfjäder, ramsa. Tyst
05:28-05:29 buff, solfjäder, ramsa. Tyst
05:58 Gnäller lite, men somnar om själv.
06:04-06:05 Gnöl. Buff. Ramsax6. Sur.
0607-06:09 Buff. Tyst.Ramsa. Sur
06:11-06:14 MYCKET upprörd. Går in och buffar länge (alltför länge?) innan lugn. Ut med ramsa. Tyst.
06:21-06:22 Ledsen. Buff. Ut sur och ledsen
06:23-06:28 Blir allt svårare att buffa lugn. Ligger och gnyr under buffen. Vaknar så fort jag går ut med ramsan. Arg och ledsen.
06:30-06:34 Riktigt ledsen. Buffas. Solfjädras. Avstår faktiskt från att bekräfta här, eftersom jag nu vill att han ska sova fram till 07..
06:43-06:45 Ledsen. Buff. Ut utan ramsa.
07:00 Väcker en stentrött bebis, som inte öppnar ögonen förrän 07:05 när lyfts upp. Söt! Förkyld har han blivit också liten.. :(

:?: En stilla undran bara: Det har ju varit mer uppvaknanden än sovande så här sista halva natten. Har ju kurat mina 2 äldre barn också, men jag har aldrig varit med om maken till många uppvak under kuren. Är det fler uppvak i den här åldern jämfört med vid 13 månader, saknar han nappen (de andra har inte haft napp) eller kan det vara så att han är hungrig?? :? :shock: Börjar bli lite orolig igen...

:?: Ett till frågetecken som jag inte lyckas räkna ut angående 45 och 20 minuterslurarna:
Står att på dessa ska man ta tid från när barnet somnar och att de inte har några marginalkvartar. I praktiken tolkar jag det till 2 motsägande saker:
1)Alltså om luren enligt schemat ska vara 09:30-10:15, så väcker jag honom 10:15 oavsett när han somnar, även om det då bara blir en 5 minuters lur (eller i värsta fall ingen lur alls??)
2)Eller ska det vara så att om han somnar 09:45 så väcker jag honom inte förrän 10:30 eftersom jag ska ta tiden från det att han somnar??

Nu ska iallafall jag ta en välförtjänt lur innan det är dags för nästa nattpass!
Nat

Inlägg av Nat »

Gomorron,

Förbereder inför att en massa gäster skall anlända så jag hinner tyvärr bara svara som kortast. Någon annan som har mer tid idag får gärna fylla på med ytterligare svar.

Mat
Mat är viktigt och en stillad hunger är som sagt a och o för att kunna sova gott och länge. Jag tycker att har du två mål mat (välling) redan på agendan som barnet accepterar glatt så borde det kunna fungera. Arbeta du vidare med säker attityd kring att få in även små smakisar så torde det inte vara några bekymmer.
Läs på om mat i Barnaboken (kan lånas på biblioteket)

Åt en halv burk puré till middagen men fick komplettera med ersättning då jag tror han blev för hungrig. Kommer därför att starta mattiderna 15 minuter tidigare mot vad jag tänker om några veckor, för att introducera denna puré till både lunch och middag.
Strålande bra upplägg!
En stilla undran bara: Det har ju varit mer uppvaknanden än sovande så här sista halva natten. Har ju kurat mina 2 äldre barn också, men jag har aldrig varit med om maken till många uppvak under kuren. Är det fler uppvak i den här åldern jämfört med vid 13 månader, saknar han nappen (de andra har inte haft napp) eller kan det vara så att han är hungrig?? :? :shock: Börjar bli lite orolig igen...
Lugn bara lugn, det kommer att ta sig, ge det några veckor så har du ett barn som kommer att sova bra mycket bättre än i dagsläget. Att sia om problemen inatt är svårt men visst han kanske saknar napp, han funderade vad som var på gång och kan det vara så att han kände av en viss tveksamhet från dig när du var lite osäker på om han verkligen var mätt?

Du måste kasta av dig din oro nu gällande mat, du har två rediga mål välling och du tänker jobba stenhårt på att få in smakisar, du trugar och du fyller på tills den lilla magen är full vid varje måltid och ger dig inte förrän barnet säger stopp. Ja då kan du vara lugn tycker jag :D

Kom ihåg att attityden hos föräldrarna är otroligt viktigt och något barnet känner av direkt. Du har redan kurat två barn framgångsrikt så självklart klarar du av att kura ditt tredje tänker jag.. :shock:

Feedback på natten får någon annan gå in på för nu måste jag förbereda efterrätter!!!
Ha en toppendag och fortsätt ditt fina arbete!
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Ok! Tack Nat!
:?: Någon annan som kan hjälpa till med mina funderingar angående kortlurarna ovan?
Vid första 45 minuters luren lade jag 5-10 min för tidigt för att få tid till insomning. Stackarn var helt slut, grinade och ville sova för länge sedan. Beskedet möttes av ypperlig förtvivlan, så jag valde faktiskt att vagna honom till sömns utan ramsa :shock:
Annars hade han nog inte orkat med något tänker jag.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Sofiepaues skrev: Ett till frågetecken som jag inte lyckas räkna ut angående 45 och 20 minuterslurarna:
Står att på dessa ska man ta tid från när barnet somnar och att de inte har några marginalkvartar. I praktiken tolkar jag det till 2 motsägande saker:
1)Alltså om luren enligt schemat ska vara 09:30-10:15, så väcker jag honom 10:15 oavsett när han somnar, även om det då bara blir en 5 minuters lur (eller i värsta fall ingen lur alls??)
2)Eller ska det vara så att om han somnar 09:45 så väcker jag honom inte förrän 10:30 eftersom jag ska ta tiden från det att han somnar??
Jag svarar dig med ett svar jag fick av Torsmamma (hennes svar är i fet stil) när jag ställde ungefär samma fråga som dig! Själv lägger jag 5-10 minuter tidigare och väcker/tar upp barnet när luren är slut enl. schemat. Det är ingen katastrof om det inte sovs varje minut, FÖRUTSÄTTNINGARNA för att sova måste finnas där och sen får liten sköta sovningen själv! 8)
Manfred10 och Torsmamma skrev: Jag tycker att liten behöver extra sömn, natten har haft många vaken pass. Jag lägger 15 minuter tidigare på fm luren, liten sover då alltså 1 h. Ok? Konstigt sömnpass, 1 h....?

Om man är sjuk eller av någon anledning haft en dålig dag eller så kan man tillämpa marginalkvart åt båda hållen så man lägger 15 min tidigare och tar upp 15 min senare än schemat säger. Nej det blir inget naturligt sömnpass, men 30 min mer sömn/lur.
Rekommenderas inte under kur och uppföljningsvecka tycker jag. LIten skall ju lära sig klockan.

Insomningstid....? Tillämpas eller inte? Räknas det som marginalkvart oxå? Ex lägger 10 min innan, liten somnar på 2 min.... Ska jag då väcka 8 minter tidigare eller på ordinarietid 45+8 min.

Här kan man välja, om insomningstiden är säg 10 min då använder man antingen marginalkvart och lägger 10 min innan, eller tar upp 10 min senare.
Jag rekommenderar att man då helst lägger 10 min tidigare.

Liten krånglar på fm-luren, somnar efter 20 min, 25 min kvar av lur.... ok att lägga på 15 minuter?

Nej, då tar man närmsta naturliga sömnpass tycker jag. Säg att 1,5 tim lur blir 25 min senare, då får man bara en 45 min lur eller tills tiden är slut enl. min åsikt. Man får räkna med grinigt barn då.
Liten missar 5 min av lur pga av olika omständigheter.... lägga på 5 min till ordinarie uppstigningstid eller skippa?

Läggs man eller somnar man inom 15 min från lurens början har man ju marginal kvart på slutet att ta till för att få ett natuligt sömnpass om man vill. Så läggs man 5 min sent, kan man få tas upp 5 min sent.

Sen skulle jag vilja säga så här. Detta är MIN erfarenhet och åsikt. Ingen lag!

Jag tillämpar INGA marginalkvartar under kuren eller uppföljningsveckan. FÖrutom 2 tillfällen.

Lägga tidigare för insomning tar 10 min t.ex.

Om ett barn vaknar innan luren är över får man använda marginalkvart för att ta upp glatt barn. Säg ett barn har 1,5 tim lur men vaknar efter 1,15 - då tas man upp som om man har sovit hela luren.
Samma med tidig morgon.

De andra marginalkvartarna är mera flexibla om något händer.

Av erferenhet har jag lärt mig att ju striktare man håller ett schema desto mera tar barn till sig tiderna och blir sina egna små skalman. Men ju mera man "flexar" med marginalkvartar, desto struligare har man det.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Hej!
Tack snälla! Vilka bra svar! Antar att dessa även gäller 20 minuters luren på em? Frågar eftersom jag läst någonstans att vid denna ska man ta tid från när barnet sover? (kanske helt enkelt inom marginalkvarten?)

Inatt blir det alltså natt 2:
:?: Då ramsar jag direkt när jag hör pip eller hur? ( har gjort så förut, men läste nu i SHN boken att man skulle avvakta och inte ramsa förrän man vill gå in och buffa????)

:?: Ingen sömn denna natt heller för mig, eller hur?

:?: något jag skulle gjort bättre så här första natten?

:?: Jo jag undrar: gör det något om han sover sina vagnlurar inne nu under helgen? Till vardags blir det oftast ute, men han är van att alternera. Sover nästan alltid förmiddagsluren i vagn härhemma under helgen. (Till saken hör att det är snöblandat regnstorm och min man vägrar gå ut med alla tre barnen och själv behöver jag sova... :oops: [-X :oops:
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej! :D

Inför natt 2 då (Svar i fet stil):
:?: Då ramsar jag direkt när jag hör pip eller hur? ( har gjort så förut, men läste nu i SHN boken att man skulle avvakta och inte ramsa förrän man vill gå in och buffa????)

I början av natten kan du ramsa direkt vid pip för att visa att du finns där, men senare under natten kan du börja avvakta lite mer och se hur det utvecklar sig. Målet på sikt är ju trots allt att lilleman ska lära sig att somna om själv :)

:?: Ingen sömn denna natt heller för mig, eller hur?

Nej, du behöver fortfarande kunna vara på plats direkt för att agera om så behövs.

:?: något jag skulle gjort bättre så här första natten?

Jag tycker att du jobbade på strålande första natten! =D> Att du kände av när det kunde vara dags att stå lite längre med en solfjäder för att liksom bryta av det hela tycker jag tyder på bra fingertoppskänsla.

:?: Jo jag undrar: gör det något om han sover sina vagnlurar inne nu under helgen? Till vardags blir det oftast ute, men han är van att alternera. Sover nästan alltid förmiddagsluren i vagn härhemma under helgen. (Till saken hör att det är snöblandat regnstorm och min man vägrar gå ut med alla tre barnen och själv behöver jag sova...

Jag tänker att så länge det är samma lurar i vagn varje dag så ska det inte ha så stor betydelse. Eventuellt att han ställer lite extra frågor första gången han ska sova ute sedan, men så länge ni ger samma svar så kommer det att ordna upp sig också.
:D
//Norahsmamma
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Godmorgon så här efter natt 2 som förefallit sig att bli en glimrande natt!

19.00-19.14 Läggs till rätta och buffasx4. Lugn på detta, men inte sömntung. Protesterar när jag ramsar mig ut. Ramsar med typ 2 minuters mellanrum. Är inne och buffarx3 vid 2 tillfällen emellan. Sätter tillslut på dammsugaren. Då blir det tyst på någon minut. Bekräftelsenx4 tas emot.

Sen hände det inte mycket alls faktiskt!!! =D> Iallafall fram till...

05:50 då det börjar böka från lillens säng. Hostar lite. Hör att han är vaken. 06:00 börjar det tydligen bli tråkigt och han börjar gnälla. Får en snabb upplysningsramsa som inte har så mycket effekt. Ramsar ca varannan minut. Tas inte riktigt emot. Efter att ha reagerat ett tag utan ramsa tystnar han själv ca 2 gånger. Går igång på bekräftelsen vid dessa tillfällen.
06:13 Tyst. Bekräftelse x4 utan protester.

06:15-16:17 Går igång igen. Upplysningsramsax4. Efter lite reaktion tystnar han själv och bekräftelsen tas emot.

06:20-06:25 Går ånyo igång. Får upplysningsramsax4.reaktion. Ramsax4. Reaktion. Tystnar. Bekräftelse. Går igång på den. Ny lite tillrättavisande ramsa. Reaktion. Tystnar själv. Bekräftelsen tas emot!

06:27 Går in och buffar (alldeles för länge i ett försök att få till ett omsomnande)

06:50 konstaterar att något längre omsomnande inte kommer gå att få till. Gör misstaget att störta in till min man för att få med honom på väckningen. Då hinner lille C vakna och bli mycket olycklig samtidigt som vi stormar in i rummet. Han är inte nöjd vid uppvaket.

:?: Nu undrar jag bara lite hur vi ska göra på natt 3 eftersom jag inte inatt fått äran att jobba någonting i stort sett med ramsan, eller visat att jag sitter här i givvakt utanför dörren; Ska min man som tar över inatt också vara vaken hela natten och vara beredd att ramsa vid minsta pip? Att göra det första halvan av natten vore kanske än idé, men det har varit sällan även innan kur då han haft uppvak innan 02-03, så hur gör vi? Känns som att det blir till att antingen köra hela natt 2 eller att gå över på natt 3?
/Sofie
klockan

Inlägg av klockan »

Hejsvejs,

wow vilken natt :D =D> Bara att gratulera - killen verkar ju hur trygg och lugn som helst med det "inträffade" :D :heart: :thumbsup: .

Klart att det blev lite gnöligt där på morgonkvisten, han kände sig förmodligen superpigg tänker jag :) . Och så fick ni prova på ramsan och det är klart att det blir lite trixigt första ggn man möts sådär :wink: . Men idag har ni hela dagen på er att "öva" och "vänja". :D

Jag tänker såhär om kommande natt, och då utgår jag från att ni är på natt nr 3 - förr el senare kommer frågorna :wink: så att vara beredd är nog inget minus. Man behöver ju inte vara "super-på", men man ska heller inte dröja såhär i början.

Så, om din man har lätt för att vakna kanske han kan lägga sig på en madrass utanför dörren till sonens sovrum? Jag har själv varit den som tagit natt 3-4 på kuren och då har jag legat i vårt sovrum och typ rusat upp vid minsta pip, men jag är lättväckt å andra sidan och har haft lite adrenalinpåslag i o m att vi kurat :roll: . Så det där är hur det passar en tänker jag. Ni kan säkert resonera er fram till det som passar ER...det är som huvudsaken, att det känns naturligt och avslappnat och ffa SJÄLVKLART för oss föräldrar (fast inom ramarna såklart) för då är det det som vi förmedlar till barnet...

Kanske inget "ordentligt" svar..men, men.. :roll:
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Rapport efter natt 3
Pappa tar över.
Läggning kl 19. Solfjädras enbart kort som markering av pappa. Som går ut med hopdragen ramsa+bekräftelse. Inga frågor på det! =D>

Sover sedan till 06:15. :D Får ramsa vid 2 tillfällen då. Somnar om till 06:30. Går igång igen vid 06:40. Buffas av pappa i försök att få till ett omsomnande. Lyckas bara för honom lugn och han väcks som att han sov av mig inom akademiska kvarten vid 06:48 typ.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"