Han har alltså hittills somnat själv med napp. Inledningsvis i vagn, där nappen endast behövdes vid insomning. Vi flyttade sen över i spjälsäng, vilket gick utmärkt fram till andra natten då han ådrog sig RS virus med dubbelsidig öroninflammation. Tillbaks till vagnen (selad i sittvagn, tillbakalutad) för att optimera sömnförhållanden då högläge klart var att föredra. Förkylningarna har inte lämnat oss sedan dess (en månad nu) och han är helt enkelt kvar i sin vagn vid 6,5 månaders ålder.
Han somnar fortfarande själv med napp. Vagning behövs oftast inte annat än om han tappar nappen och hinner skrika upp sig. Läggning sker vid 19 och sedan sover han snällt till ca 04. Då tappar han nappen (oftast pga hosta) ca var 5e minut fram till 07 då han väcks. Inte hållbart för någon, så på onsdag ska han kuras, nappen ska bort och spjälsängen ska återinföras är tanken.
Jag har kurat mina 2 äldre barn vid dryga året, men känner mig nu lite osäker då jag inte kurat en sådan liten förut, därav behöver jag lite stöttning.
Natt 19-07
07-07.10 Amma (Håller på att avsluta detta, så det blir mer en mysslurk för att jag ska hinna ta upp de andra barnen och utdela samtliga vällingflaskor)
07:30 Välling
09:30-10:15 Sova (45 min) (Tar sig däremot påfallande ofta 30 minuters lurar istället och någon enstaka gång upp till en timme. Har inte styrt detta idag)
10:30-11:00 Mat (Flaska med ersättning. Efter RS viruset är inte puré populärt alls)
12-14 Sova (2h)
14-14.30 Äta (Välling)
16:00-16:45 Sova (30-45 min han väljer oftast 30 själv, trots att detta nu inte är någon känd sömnskarv??)
16:45-17:15 Middag (försök med puré, men får äta sig mätt på ersättning vilket oftast blir knappt 2 dl)
18:30 Kvällsslurk+ skrattet till godnattet
19:00 godnatt
Tycker att det här fungerat bra, med undantag av några detaljer: Morgonmålet både ammar och äter han flaska dåligt vissa mornar. Detta gör att han blir hungrig lite oberäkneligt. Vissa dagar blir han helt galen vid 10:15 och andra dagar när han ätit bättre klarar han sig till 11. Jag nattammar inte längre, så får inte riktigt ihop någon logik kring det där. Helst vill jag ha lunchen 11 och det går ibland, men finner att just lunchtiden är svår att ”hugga i sten”.
Har satt lunch 10:45 för att kunna använda akademiska kvartar. Ok?
Mitt schema blir ju 15-15.5 timmar beroende av längden på morgon och eftermiddagslur.
Enligt SHN boken är ju varianten med två st 45 minuters lurar lite för långt. Vidare så går ju sömnbehovet ner här om typ 2 veckor till 14.5 timmar. På sikt vill vi ju ha en 12 timmars natt och tänkte därför dra ner middagsluren från 2-1,5 timmar.
Eftersom vår kur sträcker sig över påsk undrar jag lite hur vi ska prioritera:
På kurens 3e dygn dvs påskafton är vi bortbjudna till mormor.
Likaså gäller ett barnkalas ute på landet vid uppföljningsveckans start.