nystart efter kolik

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tetz

Re: nystart efter kolik

Inlägg av Tetz »

Caspian skrev:Är det en nackdel att hon sover i vagnen + vagning, istället för spjälsäng + buffning?
Nej då, bara inte vagnen börjar bli trång så går det bra.
Caspian skrev: Några övriga tips innan start?
Förbered dig på hur du ska tänka/peppa dig själv mitt i natten när du är dötrött och håller på att ge upp. Ibland behöver man ramsa sig själv med ett mantra 8)

Go go go go! :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Härligt underbart, vi finns här. :)

Vagna i vagn eller buffa i säng är likvärdigt, välj de som funkar bäst för er. Riktigt små skruttar brukar föredra vagning men smaken är som baken.

Last minute tips - tveka inte, kör på som det supermamma du är med attityden i top. ;) Det kan kännas tufft på natten men glöm då inte målet. Ni fixar detta. Liten skall äntligen få lära sig sova. :)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Titta, Tetz hann före ;) så går det när man nattar liten mitt i svarandet. :heart:
Fast vi skrev ju samma sak ser jag. :)

Caspian

Inlägg av Caspian »

Det har gått på gränsen till strålande inatt. 10 min kamp vid 22, 10 min vid 02 och mer kämp 1,5 timme vid kl 4. Vaknade 6.45.
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

=D> \:D/ =D> \:D/
Heja heja, underbart. Strålande första natt.

Caspian

Inlägg av Caspian »

Hej igen
det känns som om ramsan nu vid dagslurarna betyder "Nu ska du skrika, skrik ditt värsta". Hon brukar somna ganska snällt i vagn, oftast själv. Men nu i sitt nya rum blir hon så arg så fort jag börjar ramsa. Jag gör så här: Jag lägger henne , ger några vagningar, går mot dörren ramsar, ramsar 2:a när jag går ut,3 stycken utanför. Jag pausar och lyssnar och försöker svara på rätt sätt. Om hon blir tokarg går jag in, lägger till rätta, solfjäder vid behov. Vagnar.. då lugnar hon sig, minskar och slutar vagning så fort som möjligt, går mot dörren (hon ligger nu lugnt) ,men när jag börjar ramsa drar hon igång. När jag drar alla verser blir hon argare och argare. Jag har provat att dra bara 4, men det spelar ingen roll. När hon sedan 10- 20 min senare lugnat sig, kan jag dock dra en bekräftelseramsa som verkar fungera.

Svårt att få henne att sova lurarna ut. Hon vaknar och är vaken. Jag har då vagnat och ramsat tills lurtiden är fullgången, då känns 20 min vidriga! Jag vinner ju inget med det för somna om kan hon inte, kanske för att hon är inte van att de ska vara så långa. Vad gör jag, vagnar och ramsar antagligen- och låter henne vara arg tills tiden är klar? det känns ju misslyckat eftersom hon inte somnar ändå. Jag lyckades dock lugna henne 5 min innan hon skulle upp, så när luren var slut, så togs hon upp då hon var nöjd.
Ska det vara så här i början?? att ramsan inte tar utan gör tösen galen? Tyckte det fungerade bättre inatt:?
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Caspian

Inlägg av Caspian »

Glömde skriva att husljud fungerar bra att bryta låsning med, men det fungerar inte i längden.
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Caspian skrev:Hej igen
det känns som om ramsan nu vid dagslurarna betyder "Nu ska du skrika, skrik ditt värsta". Hon brukar somna ganska snällt i vagn, oftast själv. Men nu i sitt nya rum blir hon så arg så fort jag börjar ramsa. Jag gör så här: Jag lägger henne , ger några vagningar, går mot dörren ramsar, ramsar 2:a när jag går ut,3 stycken utanför. Jag pausar och lyssnar och försöker svara på rätt sätt. Om hon blir tokarg går jag in, lägger till rätta, solfjäder vid behov. Vagnar.. då lugnar hon sig, minskar och slutar vagning så fort som möjligt, går mot dörren (hon ligger nu lugnt) ,men när jag börjar ramsa drar hon igång. När jag drar alla verser blir hon argare och argare. Jag har provat att dra bara 4, men det spelar ingen roll. När hon sedan 10- 20 min senare lugnat sig, kan jag dock dra en bekräftelseramsa som verkar fungera.
Jag tänker, det är en del av processen för att få ramsan att sitta. Egentligen är det ju bättre att det krånglar på dagen än mitt i natten. ;) Det kommer vara lite dialog fram och tillbaka mellan er innan liten fattar vad ramsan betyder, arg blir man ibland och här kan du tom backa och sluta verktyga. Arg får man vara, men inte ledsen. Och bekräftelseramsan är super viktig så jättebra att du envisas med den.
Caspian skrev:Svårt att få henne att sova lurarna ut. Hon vaknar och är vaken. Jag har då vagnat och ramsat tills lurtiden är fullgången, då känns 20 min vidriga!
Här tänker jag mer mat. Vilket också kan vara anledningen till att det skriks vid lurarna, vem vill sova om man har ett litet hål i magen. Hur mycket äts det? Och hur ser schemat ut? Äts det precis innan lurarna?

Caspian

Inlägg av Caspian »

Inatt gick det kanon. Lite krångel kl 22, men det var mitt fel då jag fixade hennes täcke. Nästa krångel vid 3.30!!!! ca 5 min,fungerade att bara ramsa. Kl 6.10 blev det krångligare med en del ilska framtill 6.40, då hon lugna sig. Somnade ytligt igen, började röra på sig 6.50, då tog jag upp henne. Ville inte att hon skulle bli arg igen. Tyckte ändå att jag lyckats "vinna" eftersom hon lugnat sig.
Schema:
7 vakna
7.10 mammamjölk, då äter hon mycket!
8 banan/plommonpuré (det är fullt upp här då med 3 som 8ska till skolan och en 2 åring som ska ha gröt).
8.30-10 sova
11 lunch+ mammamjölk
12-14 sova (Detta passet vill hon inte sova länge, innan har hon bara sovit 1,5 här, men vi får ihop för få timmar och måste öka någonstans)
14.30 mat
16 mammamjölk
16.15-17 sova
19 gröt
19.30 mammamjölk
20 sova

Igår tänkte jag bara ha ett mål vid 14.30 och inget mer innan sovning, men hon fick en slatt innan sovpasset 16.15
men då kan jag inte ge henne mjölk vid 17 som jag först tänkt (det har inte hunnit fylla på sig, och jag vill ha fullt till sista målet) och då blev det igår lite långt till gröten kändes det som, så hon fick en minimat vid 18.
Jag vill gärna ha tips på hur ni tror det är bäst med mattiderna.
Är det ok att inte ha något jättesovpass? Nu bli det ju 1,5+2+45 och 11 natt. Jag hämtar barn från skolan mellan 14 och 15.30 olika för olika dagar. Så däremellan vill jag inte ha sovpass.
Kanske skulle jag ha ett annat mellanmål vid 16 eller 17...???
Jga tror inte det handlar om hunger vid dagslurarna. hur mycket ska jag trilskas med henne för att inte ta upp henne innan luren är slut? Ska hon få vara arg i 30 min i slutet av sovpasset, vinner jag något med det?
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
först och främst grattis till natten. =D>

Jag satt och funderade och jämförde med min litens schema vid samma ålder. Är det någon särskild anledning att du vill ha 11 h natt? Jag skulle föreslå följande schema, vi hade också krångel med långluren vid ungefär samma ålder, och jag var ogin att korta ner första luren då liten sov som en champion. Men det var precis vad som behövde göras för att fixa till det.

7 vakna
7.10 mammamjölk
8.00 andra frukost (kanske gröt här med snart?)
9:00 sova (45)
11 mat
12-14 sova (2 h)
14:30 mellis
16:15 sova (45)
18:00 mat
18:30 mammamjölk
19:00 sova natt

Då får liten en 12 h natt och den kortare fm luren främjar ett lugnt långsov. Det löste vårt dagsov problem i allafall. Vad tror du om det?

Caspian

Inlägg av Caspian »

Igen.. jag gav gröt nu kl 8. Så får vi se om det har någon bättre sovverkan.
Nu när jag skulle söva till 8.30 luren, som brukar va ursmidig, blev hon arg så fort jag började bekräftelseramsa. Jag väntade med ramsandet tills hon precis skulle somna in, men då gick hon igång - tok arg. Vi började om, lite vagning för att lugna lite, minskade vagning ganska fort, men så fort jag börjar ramsa-jag väntar tills hon i princip sover- så går hon igång igen. 3:e gången skiter jag i ramsan och hon somnar snällt. Hur ska jag göra? Strunta i ramsan när hon blir så arg och lära henne ramsan när förutsättningarna är bättre? Eller hålla på tills hon somnar till ramsan?
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Caspian

Inlägg av Caspian »

Oj du svarade snabbt. Innan hade vi ett sov schema på:
8-8.45
12-13.30
16-16.45
+ 11 timmar natt

Hon vill helst inte sova mer än 45 på fm så det är nog inte svårt att få till det.
Men det blir ju för få timmar. Så då försökte jag stoppa in lite mer.
Anledningen till 11 timmars nattär att här är det fullt liv från kl 7. Och lägger vi henne vid 19 så får minman inte träffa henne så mycket, han kommer hem ca 16.30, och sedan är det mat och läxor och... hon är också väldigt inkörd på kl 20, men det går ju att ändra...

Eftersom jag är hemma med 2 åringen också, så skulle jag ha mest nytta av mer bäbis-sömn dagtid, för att kunna ägna mer tid åt 2 åringen.
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Caspian

Inlägg av Caspian »

Vi har kämpat 30 min nu, ute i vagnen som brukar fungera, det går inte att få henne att sova längre än 45 på fm.

Jag skrev fel förrut. innan sov hon 45+1,5 +1,5
8-8.45
11.30-13
15.30-17

Tidigare försökte vi i veckor att få till
45+3+ 45, men det var så svårt att få henne att sova så länge.

kanske vi skulle kunna få till 45+ 2+ 1,5?
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Caspian skrev:Vi har kämpat 30 min nu, ute i vagnen som brukar fungera, det går inte att få henne att sova längre än 45 på fm.

Jag skrev fel förrut. innan sov hon 45+1,5 +1,5
8-8.45
11.30-13
15.30-17

Tidigare försökte vi i veckor att få till
45+3+ 45, men det var så svårt att få henne att sova så länge.

kanske vi skulle kunna få till 45+ 2+ 1,5?
Min erfarenhet är att det brukar kunna vara svårt att få till en så pass lång em-lur..... :roll: Och det kan även vara så att den ligger för nära och stör nattsömnen. De förslagen som finns i TorsMammas SM-översikt är följande
3-4 mån (15,5 timmar)
11-45-2-1,5-20
12-45-2-45
11-45-3-45
11,5-1,5-2-20
.....MEN..... Är hon född i början på nov? Isåfall skulle det ju kunna vara dags för ett 5-6 månadersschema istället? 8)
Tröttis:
5-6 mån (15 timmar)
12-45-2-20
12-45-1,5-45

Piggis:
5-6 mån (15 timmar)
11,5-45-2-45(eller 20)
12-2-45
Vad tror du?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Caspian

Inlägg av Caspian »

Tack för att du tar dig tid och hjälper mig, jag är jätte tacksam skönt att ha någon att bolla med. :D
Hon är född 11 11 11 :wink:
Så kanske 5 månaders schema vore bra.
Kanske: 11,5-45-2-45
Idag blev det:
45 på morgonen
1 och 45 långlur, då var hon kanonvaken och glad, så då nöjde jag mig med det. Vi borde kunna lyckas få det till 2 timmar.

och sedan 45 i eftermiddag försöker vi väl då.

Sedan får vi försöka tidigarelägga nattningen till 19.30, det borde ju gå om em luren blir lite kortare.

Va tror du om vårt ramsande: Hur mycket ska man hålla på, gör det nytta eller kan man ramsa för mycket - så den kommer att betyda: skrik mer :roll:
mamma till:
dotter född nov-11
och son född mars-10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"