Uppföljningsveckan ensam?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
moremma

Re: Uppföljningsveckan ensam?

Inlägg av moremma »

Det är främst målet på förmiddagen klockan 10.30 efter fördmiddagsluren som brukar krångla. 13.45-målet går ofta bra och sedan bökar hon vid 16.45 igen.
Målet klockan 16.45 är ju förlagt efter eftermiddagsluren som är 16-16.20, då sover hon sällan mer än tio minuter. Idag endast två minuter! (men hör och häpna så fick hon ändå i sig maten jag lagt upp!)

Det går bättre och bättre på natten, vilket känns bra.
Igår nattade maken för första gången och det gick fint. Hon frågade vid tiotiden men somnade om själv. Frågade ett par gånger strax innan fem och somnade även då om själv. Sedan höll hon på i tjugo minuter vid halv sex, maken ramsade och bekräftade ett par omgångar. Sedan sov hon tills vi väckte henne ett par minuter innan sju. Men det har ju blivit kortare och kortare uppvak vi vargtimmen, mycket positivt.

Hon tycket inte det är kul när man lägger för förmiddagsluren men brukar ändå somna inom fem minuter. Den långa luren vid lunchtid går också bra, då somnar hon också ganska omgående. Det enda som krånglar är eftermiddagsluren klockan 16. Så på det hela går det bra.

Tack för era fina svar.

Trevlig helg.

KRAM :heart:
kurstart 120318
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
ibland är det upp och ibland är det ner med aptiten även för små, så oroa dig ine för det itan kura klart och avvakta under uppföljningsveckan.

Sen när du börjar känna dig redo att finjustera schemat (om det behövs) kanske detta upplägg får fart på lunch aptiten:
19-07 Sova
07 Amma/välling
08 äta frukost med mor och far (pilla med smörgås/gröt/banan)
09.15 Sova 45 min
11.30 Lunch
12 Sova 1,5h
14.00 Mellis
16 sova 20min
17:30 Middag
18 Bad, skoj, nattslurk
19 sova

Som du ser kommer lunchen senare så man hinner få upp aptiten, dessutom ligger maten i anslutning till långluren vilket gör att man sooooover gooott. :)

Sista luren är ju den krångligaste, många små trasslar med den. När min lilla var i din ålder krånglade den så till den milda grad så vi bytte till 2 lurar. 45 på morgonen och 2 timmar vid halv ett. Då lade sig lugnet. :)

Men gör klart er uppföljningsvecka och låt det stabilisera sig så att du känner dig stark och färdig med kuren, med detta vill jag bara ge lite ideer och tips om nästa steg. Det kan vara ett lugn i sig att ha en tydlig plan uppritad även om man avvaktar med att genomföra.

Mycket bra jobbat av pappa också, och underbart att nätterna börjat sätta sig ordentligt. =D> \:D/ =D>

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Tin skrev:Sista luren är ju den krångligaste, många små trasslar med den. När min lilla var i din ålder krånglade den så till den milda grad så vi bytte till 2 lurar. 45 på morgonen och 2 timmar vid halv ett. Då lade sig lugnet.
Instämmer! Sista luren tar många i vagn under promenad (om den krånglar väldigt) eftersom den ändå försvinner först. Jag vet inte hur gammal din dotter är, men kanske är det som Tin säger dags att justera schemat. Skriv gärna in din dotters födelsedatum i din signatur oxå.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
moremma

Inlägg av moremma »

Ja, egentligen var det kanske lite knasigt att börja med tre lurar, för innan kuren sov hon oftast bara två gånger... en på fm och en på em. Vilket fungerade bra.

Men jag gör som du skriver Tin, kör klart uppföljningsveckan nu så får vi se sedan hur det känns.

Kram
kurstart 120318
moremma

Inlägg av moremma »

En fråga för att förtydliga bara.
Nu när klockan ställs om imorgon, kan man då ta "hela timman" på en gång då? Så att jag väcker henne som vanligt klockan sju (fast klockan då är gamla tiden 06 egentligen) eller måste man ta en kvart i taget?

Är inte helt säker på att jag förstod det där med kvartarna....
kurstart 120318
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Du kan ta hela på en gång. :)
Att dela upp det är mer ett val om man vill, särskilt vid vintertid då man vinner en timme. Det kan vara svårt för liten att haja. ;)

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"