Uppföljningsveckan ensam?
Uppföljningsveckan ensam?
Hej.
Jag är mamma till en tjej på snart sju månader. Lillan har aldrig sovit bra, inte förrän vi började med välling för ett par veckor sedan, då vände det. Nu får hon välling klockan 19 och sover därefter till fyra-fem (detta sedan några dagar tillbaka), då hon vaknar och slutar då inte skrika förrän jag ammar henne. Sedan kan hon somna om en timma eller två igen.
Så även fast hon sover bättre än någonsin så känner vi båda två att vi vill kura henne nu. Så fort vi fick boken i handen började vi läsa, och fick båda två uppenbarelse på uppenbarelse, frågade varann varför vi aldrig hade tänkt i de banorna innan.
Kruxet är att vi vill sätta igång så snart som möljigt, men besök av min familj gör det inte möjligt att börja förrän om en och en halv vecka. Då till nästa hinder. Min man måste resa bort i sitt arbete, vilket skulle innebära att vi börjar kuren en söndag, och han reser på torsdag morgon. Jag skulle alltså ta uppföljningsveckan själv. Fungerar det? Annars måste vi vänta så himla länge och jag vill bara sätta igång nu. Varje gång hon vaknar och skriker blir jag frustrerad för jag vet att jag gör "fel".
En annan fråga.
Jag undrar, kan jag förvänta mig mer frekventa uppvak när vi börjar med kuren? Eller är det troligt att hon kommer fortsätta sova som hon gör nu, från sju till fyra-femtiden?
Jag är mamma till en tjej på snart sju månader. Lillan har aldrig sovit bra, inte förrän vi började med välling för ett par veckor sedan, då vände det. Nu får hon välling klockan 19 och sover därefter till fyra-fem (detta sedan några dagar tillbaka), då hon vaknar och slutar då inte skrika förrän jag ammar henne. Sedan kan hon somna om en timma eller två igen.
Så även fast hon sover bättre än någonsin så känner vi båda två att vi vill kura henne nu. Så fort vi fick boken i handen började vi läsa, och fick båda två uppenbarelse på uppenbarelse, frågade varann varför vi aldrig hade tänkt i de banorna innan.
Kruxet är att vi vill sätta igång så snart som möljigt, men besök av min familj gör det inte möjligt att börja förrän om en och en halv vecka. Då till nästa hinder. Min man måste resa bort i sitt arbete, vilket skulle innebära att vi börjar kuren en söndag, och han reser på torsdag morgon. Jag skulle alltså ta uppföljningsveckan själv. Fungerar det? Annars måste vi vänta så himla länge och jag vill bara sätta igång nu. Varje gång hon vaknar och skriker blir jag frustrerad för jag vet att jag gör "fel".
En annan fråga.
Jag undrar, kan jag förvänta mig mer frekventa uppvak när vi börjar med kuren? Eller är det troligt att hon kommer fortsätta sova som hon gör nu, från sju till fyra-femtiden?
kurstart 120318
Re: Uppföljningsveckan ensam?
Hejsan,
Varmt välkommen hit!
Se den här tiden som en möjlighet att läsa här i forumet och verkligen lusläsa SHN. Desto bättre du kan den ju bättre kommer kuren att gå. Vi har många ensamstående mammor som klarat av att kura helt själva. Dock får de flesta ändå lite avlastning ibland från någon släkting, om så bara för några timmars sömn på dagen.
Jag tänker att om ni delar på första veckan och jobbar stenhårt så klarar du garanterat av uppföljningsveckan själv. Har du kanske möjlighet att redan nu boka in två barnvaktstider på dagtid så att du garanterat att du kan få sova några timmar några dagar? Tror det skulle underlätta även om det säkert går finfint även utan.
Lycka till
Varmt välkommen hit!
förstår att du vill sätta igång så snart som möjligt, har man väl bestämt sig för en sak vill man ju komma igångkruxet är att vi vill sätta igång så snart som möljigt, men besök av min familj gör det inte möjligt att börja förrän om en och en halv vecka. Då till nästa hinder. Min man måste resa bort i sitt arbete, vilket skulle innebära att vi börjar kuren en söndag, och han reser på torsdag morgon. Jag skulle alltså ta uppföljningsveckan själv. Fungerar det? Annars måste vi vänta så himla länge och jag vill bara sätta igång nu. Varje gång hon vaknar och skriker blir jag frustrerad för jag vet att jag gör "fel".
Jag tänker att om ni delar på första veckan och jobbar stenhårt så klarar du garanterat av uppföljningsveckan själv. Har du kanske möjlighet att redan nu boka in två barnvaktstider på dagtid så att du garanterat att du kan få sova några timmar några dagar? Tror det skulle underlätta även om det säkert går finfint även utan.
Svårt att sia om men förbered dig på många uppvak de första 2 - 3 nätterna. Istället för att se det som ett misslyckande tycker jag att man skall se det som en möjlighet att få liten att lära sig lita på de nya verktygen man inför och då framförallt ramsan.En annan fråga.
Lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Tack för svaret. Vi läser och läser här och i boken.
Snart bara en vecka kvar till kurstart
Snart bara en vecka kvar till kurstart
kurstart 120318
:thumbsup:
Hör av dig/er om det uppstår frågor. Sen finns vi här under och efter kuren.

Hör av dig/er om det uppstår frågor. Sen finns vi här under och efter kuren.
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Tack, vad snällt!
Har börjat pula lite med ett schema för lillan. Hon blir sju månader idag och vi tänker oss följande:
19.30-07.30 natt
07.30 Vakna
08.00 Frukost
09.30 Förmiddagslur 45 min
11.00 Lunch
12.30 Sova 1,5h
14.15 Mellis
16.00 Eftermiddagslur 20 min
17 Middag
18.30-19.30 Bad, skoj, nattslurk
Hur ser det ut?
Vad jag också funderar på är det här med musik och andra ljud i huset. När ska man sätta igång med det? Direkt när man börjar med kuren? Tror inte riktigt jag förstått... #-o
Har börjat pula lite med ett schema för lillan. Hon blir sju månader idag och vi tänker oss följande:
19.30-07.30 natt
07.30 Vakna
08.00 Frukost
11.00 Lunch
12.30 Sova 1,5h
14.15 Mellis
17 Middag
Hur ser det ut?
Vad jag också funderar på är det här med musik och andra ljud i huset. När ska man sätta igång med det? Direkt när man börjar med kuren? Tror inte riktigt jag förstått... #-o
kurstart 120318
Just det, jag undrar också om det är fel att "smygstarta" med mat- och sömntiderna på dagen innan vi börjar med kuren?
kurstart 120318
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Hej!
?
. Musik och/eller andra ljud, husljud, kan man och bör man alltid använda sig av mer eller mindre. Tanken är ju att man ska leva på sitt liv som vanligt utanför barnets sovrum. Under kurens gång så är husljuden ett fantastiskt verktyg att ta till när man känner att det inte är läge att ramsa, men att liten ändå behöver lite hjälp på traven. Så just under kuren kanske man får skapa lite extra husljud i vissa lägen för att just visa att man faktiskt finns därute och vaktar. Hoppas att det blev lite klarare
), men inte smygstarta med verktygen, dem ska du spara till kuren
//Norahsmamma
Schemat ser bra ut. Men jag skulle vilja rekommendera att ni lägger frukosten direkt vid 7.30. De små brukar vara riktigt hungriga direkt på morgonen. Hon kanske kan få välling där när hon vaknar och sedan sitta med er vid frukostbordet vid 8 och pilla med en smörgås eller något19.30-07.30 natt
07.30 Vakna
08.00 Frukost
11.00 Lunch
12.30 Sova 1,5h
14.15 Mellis
17 Middag
Jag tror inte att jag förstår riktigt hur du menarVad jag också funderar på är det här med musik och andra ljud i huset. När ska man sätta igång med det? Direkt när man börjar med kuren? Tror inte riktigt jag förstått...
Det kan du göra om du vill (det gjorde viJust det, jag undrar också om det är fel att "smygstarta" med mat- och sömntiderna på dagen innan vi börjar med kuren?
//Norahsmamma
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
Okej, då förstår jag bättre det här med ljuden
Ja, det ska bli skönt att inte behöva smyga runt i rädsla för att lillan ska vakna...
Yes, verktygen sparar vi på!
Tusen tack för svaren!
Yes, verktygen sparar vi på!
Tusen tack för svaren!
kurstart 120318
Det är så mycket frågor som poppar upp allt eftersom. Jag funderar lite på tiden efter kurningen och uppföljningsveckan. Ramsar man fortsatt x4 då? Eller säger man godnattramsan x 1 när man lagt ner barnet och går ut? #-o
Tänker redan så långt fram som ett år i tiden när lillan ska börja förskola. Tänker att personalen där inte har tid att ramsa barnen när de ska sova på dagen...
Tänker redan så långt fram som ett år i tiden när lillan ska börja förskola. Tänker att personalen där inte har tid att ramsa barnen när de ska sova på dagen...
kurstart 120318
-
Norahsmamma
- Rådgivare/advisor
Det är bara att fråga på

Du ramsar fortsatt x4.Jag funderar lite på tiden efter kurningen och uppföljningsveckan. Ramsar man fortsatt x4 då? Eller säger man godnattramsan x 1 när man lagt ner barnet och går ut?
Min tjej är bara precis över året, så jag har tyvärr ingen erfarenhet av hur det skulle fungera på en förskola. Kanske någon annan här med äldre barn som kan bidra med några erfarenheter?Tänker redan så långt fram som ett år i tiden när lillan ska börja förskola. Tänker att personalen där inte har tid att ramsa barnen när de ska sova på dagen...
Norah
, född 110123, kurad juli 2011
Almin
, född 160521, SM från start
Almin
Hejsan,
Du kan informera personalen hur ni har gjort hemma men det brukar inte vara nödvändigt. Däremot kan du säga saker som faktiskt är viktiga för just er, exempel:
* Min dotter skall sova 2 timmar, varken mer eller mindre
* Vi skulle önska att ni ej ligger nära henne när hon sover då hon uppskattar och är van att sova helt själv i eget rum i egen säng
* Om hon vaknar och gnäller eller pratar så vill vi att ni låter henne vara då hon alltid gör så och sedan somnar om igen
Om hon absolut inte sover på dagis kan ni alltid be att få ställa dit en resesäng alternativt att hon får sova i vagn. Men det ser jag som andrahandslösningar om deras vanliga metod inte fungerar.
Hemma kör ni sedan på som ni alltid gjort.
Lycka till
/Nat
Barn accepterar ofta att olika personer lägger på olika sätt. Mamma och pappa på ett och dagispersonalen på ett annat. Dessutom är barn precis som vuxna måna om att passa in. Ser din dotter att alla andra barn sover gott på dagis och låter personalen lägga dom på madrasser så kommer mest troligt också ditt barn att acceptera detta.Tänker redan så långt fram som ett år i tiden när lillan ska börja förskola. Tänker att personalen där inte har tid att ramsa barnen när de ska sova på dagen...
Du kan informera personalen hur ni har gjort hemma men det brukar inte vara nödvändigt. Däremot kan du säga saker som faktiskt är viktiga för just er, exempel:
* Min dotter skall sova 2 timmar, varken mer eller mindre
* Vi skulle önska att ni ej ligger nära henne när hon sover då hon uppskattar och är van att sova helt själv i eget rum i egen säng
* Om hon vaknar och gnäller eller pratar så vill vi att ni låter henne vara då hon alltid gör så och sedan somnar om igen
Om hon absolut inte sover på dagis kan ni alltid be att få ställa dit en resesäng alternativt att hon får sova i vagn. Men det ser jag som andrahandslösningar om deras vanliga metod inte fungerar.
Hemma kör ni sedan på som ni alltid gjort.
Lycka till
/Nat
Hej,
min lilla magsovare började på förskola i augusti och på inskolningen var det mycket svårt för henne att sova, allt var nytt för henne: madrasser på golvet, massor med barn i rummet (och dessutom alla föräldrar), nya ljud, nya rutiner.
Så själva sovandet under inskolningen gick sådär, hon somnade aldrig, med lägg inte så stor vikt vid det, det gäller samma som alltid, 3 dagar senare har de vant sig. Det är fullständigt normalt för lilla O att på förskolan sovar man på ett sätt och hemma på ett annat. Förvisso tar det henne mycket längre att somna på förskolan, antagligen för det är mer att titta på, men hon sover.
Jag var också orolig för sovet på förskolan, men kände mig trygg i att lilla O var van med och gillar rutiner och på en förskola är det mycket rutiner, även om de skiljer sig från de som vi har hemma. Nu älskar lilla O sina förskola och sover varje dag med några ytterst sällsynta undantagsfall, och då får hon en lite tidigare nattning.
kram Tin
min lilla magsovare började på förskola i augusti och på inskolningen var det mycket svårt för henne att sova, allt var nytt för henne: madrasser på golvet, massor med barn i rummet (och dessutom alla föräldrar), nya ljud, nya rutiner.
Så själva sovandet under inskolningen gick sådär, hon somnade aldrig, med lägg inte så stor vikt vid det, det gäller samma som alltid, 3 dagar senare har de vant sig. Det är fullständigt normalt för lilla O att på förskolan sovar man på ett sätt och hemma på ett annat. Förvisso tar det henne mycket längre att somna på förskolan, antagligen för det är mer att titta på, men hon sover.
Jag var också orolig för sovet på förskolan, men kände mig trygg i att lilla O var van med och gillar rutiner och på en förskola är det mycket rutiner, även om de skiljer sig från de som vi har hemma. Nu älskar lilla O sina förskola och sover varje dag med några ytterst sällsynta undantagsfall, och då får hon en lite tidigare nattning.
kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.
Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.
Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars
Av olika anledningar har kurstarten blivit uppskjuten. Men ikväll börjar jag. Tyvärr är min man på affärsresa och jag vill inte vänta längre så nu tänker jag sätta igång.
För en vecka sedan tyckte jag vi hade hyfsade dagsrutiner men med en snuvig och gnällig liten flicka som äter allt sämre har det blivit upp och ner. Längtar efter att se hur kuren gör underverk
I och med att det blivit lite oordning med dagsrutinerna känner jag mig osäker på det schemat vi planerat för.
Är det bäst att ha tre lurar per dag eller räcker det med en på förmiddagen och en på eftermiddagen?
Håll tummarna för att det går bra!
För en vecka sedan tyckte jag vi hade hyfsade dagsrutiner men med en snuvig och gnällig liten flicka som äter allt sämre har det blivit upp och ner. Längtar efter att se hur kuren gör underverk
I och med att det blivit lite oordning med dagsrutinerna känner jag mig osäker på det schemat vi planerat för.
Är det bäst att ha tre lurar per dag eller räcker det med en på förmiddagen och en på eftermiddagen?
Håll tummarna för att det går bra!
kurstart 120318
Jag har förresten modifierat schemat:
19-07 natt
07 frukost
09.30 förmiddagslur 45 min
11 lunch
12 dagslur 1,5 tim
14 mellis
16 eftermiddagslur 20 min
17 middag
18-19 bad, skoj, nattslurk
Hur ser det ut?
19-07 natt
07 frukost
09.30 förmiddagslur 45 min
11 lunch
12 dagslur 1,5 tim
14 mellis
16 eftermiddagslur 20 min
17 middag
18-19 bad, skoj, nattslurk
Hur ser det ut?
kurstart 120318
Hej,
Dottern är 7 1/2 månad nu eller?
Jag tycker att schemat ser rätt bra ut dock långt mellan frukost och lunch (4 timmar). Kan bli gnälligt för en så pass liten person. Kanske ta lunchen lite tidigare eller lägga in en mellis nånstans mitt i?!? Vissa kör en andra frukost en timme efter den första måltiden vilket också fungerar finfint.
Vad tror du om detta?
/Nat
Dottern är 7 1/2 månad nu eller?
Jag tycker att schemat ser rätt bra ut dock långt mellan frukost och lunch (4 timmar). Kan bli gnälligt för en så pass liten person. Kanske ta lunchen lite tidigare eller lägga in en mellis nånstans mitt i?!? Vissa kör en andra frukost en timme efter den första måltiden vilket också fungerar finfint.
Vad tror du om detta?
/Nat