Uppföljningsveckan ensam?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
moremma

Re: Uppföljningsveckan ensam?

Inlägg av moremma »

God morgon!
Lillan har sovit hela natten :D

18.56 Lade jag lillan, blev ambivalent och osäker på vad jag skulle göra men tillslut blev det tre korta buffomgångar och en solfjäder innan jag gick ut med ramsa x4 + 2xbekräftelse. Somnar.

06.15 Vaknar. Gnäller lite men tystnar och somnar om själv.

06.37 Vaknar igen. Gnäller lite. Jag gör husljud och hon tystnar en stund innan hon börjar prata för sig själv. Så gulligt :)

Tänker att jag ska invänta marginalkvarten och sedan gå in när hon är tyst. Men 06.52 övergår pratet mer i gnäll och jag får hjärnsläpp och blir livrädd att hon ska börja skrika mer så jag går in. Helt tokigt insåg jag efteråt. Hoppas verkligen inte att jag förstört något.
Hur skulle jag gjort?

Kram på Er och hoppas ni får en lika fin dag som jag haft natt :)
kurstart 120318
moremma

Inlägg av moremma »

Angående vårt schema. Det såg ut så här när vi började kuren.

19-07 Sova
07 Amma/välling
09.15 Sova 45 min
10.30 Lunch
12 Sova 1,5h
13.45 Mellis
16 sova 20min
17 Middag
18 Bad, skoj, nattslurk
19 sova

Middagen har hon fått 16.45 redan då hon varit så himla hungrig. Så jag fortsätter väl bara så. Alltså ändrade schemat sig själv redan när vi startade kuren....?!
kurstart 120318
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

moremma skrev:God morgon!
Lillan har sovit hela natten :D
Underbart, grattis till er båda och fantastiskt bra jobbat av mamma. =D> \:D/ :heart:
moremma skrev: Tänker att jag ska invänta marginalkvarten och sedan gå in när hon är tyst. Men 06.52 övergår pratet mer i gnäll och jag får hjärnsläpp och blir livrädd att hon ska börja skrika mer så jag går in. Helt tokigt insåg jag efteråt. Hoppas verkligen inte att jag förstört något.
Hur skulle jag gjort?
Kanske spelat högt på stereon, slagit i någon dörr, prata högt utanför dörren tills det blir tyst inne hos henne och sedan göra glad morgon..... jag brukar tänka att liten inte får koppla ihop gnäll med att jag kommer in i hennes rum. Hon ska inte behöva säga till dig när dagen börjar utan det vet ju mamma eller väckarklockan. Får hon nys på att du stormar in när hon gnäller.... jag du är säkert med på det. ;) Men en gång är ingen gång, tänk bara på att hitta lugnet inne hos liten innan du skuttar in och gör ett glatt återseende. Många använder väckarklocka på morgonen för det är enkelt för liten att förstå att klockan bestämmer när natten tagit slut, du kan fundera på det kanske.

Igen, stort grattis till den underbara natten, och idag skiner solen, liten kommer var utsövd och full med äventyrslusta och skratt. Härligt.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
moremma

Inlägg av moremma »

Lagom till den långa eftermiddagsluren var slut vaknade lillan, en minut innan jag skulle gå in. GAH!
Jag försökte med husljud men hon fortsatte fråga. Jag ramsade två gånger, satte på mozart och gick sedan in när hon var tyst.
Skulle jag även bekräftat efter ramsan när hon blev tyst men innan jag gick in? Eller räcker det att bekräfta när hon verkligen ska somna om?

En annan fundering som dök upp för mig är när vi ska åka bort i påsk, då kommer vi inte ha möjlighet att ha lillan i eget rum, utan hon kommer vara tvungen att sova med oss. Hur ska vi gå till väga då? Kommer allt vara förstört då?

Och när kuren samt uppföljningsveckan är klar, hur gör man då? Fortsatt ramsa x4 och bekräftelse x2 typ?
kurstart 120318
moremma

Inlägg av moremma »

Nu känns det som om det dyker upp en massa frågor och att jag inte gör annat än att fråga....

Men nu på den korta eftermiddagsluren tog det tio minuter innan hon somnade igen, samma som i förrgår... Och jag undrar när jag har ramsat och hon tystnar ger jag bekräftelsen x2 i direkt anslutning till den.
När hon därefter frågar försöker jag göra husljud och så. Men ändå ha koll på när hon faktiskt tystnar för visst ska jag alltid ge bekräftelsen innan hon somnar. Även om hon frågar igen så ska jag ge bekräftelsen när hon tystnar.

Och eftersom det gått tio minuter innan hon somnar (hon ska sova 20 minuter) väcker jag henne ändå tjugo över?

Om hon efter bekräftelsen ligger och småpratar nöjt, ska jag vänta tills hon slutar med det och bekräfta eller är det okej att hon ligger och småpratar nöjt?
kurstart 120318
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

moremma skrev:Lagom till den långa eftermiddagsluren var slut vaknade lillan, en minut innan jag skulle gå in. GAH!
Jag försökte med husljud men hon fortsatte fråga. Jag ramsade två gånger, satte på mozart och gick sedan in när hon var tyst.
Det gick ju utmärkt, du svarade på hennes frågor. Hon blev lugn. Du väckte glatt när du bestämde att luren var slut. Det kan inte bli bättre. :)
moremma skrev: En annan fundering som dök upp för mig är när vi ska åka bort i påsk, då kommer vi inte ha möjlighet att ha lillan i eget rum, utan hon kommer vara tvungen att sova med oss. Hur ska vi gå till väga då? Kommer allt vara förstört då? [\quote]
Inget är förstört, liten följer ju bara med sin familj, ni är ju där, och om nattningsritualen är den samma finns ingen anledning för liten att protestera. Vi har rest massor och vår lilla frågar lite mer första nattningen sen är allt som vanligt för vi har samma attityd som alltid. Ta med tejp och svarta sopsäckar så du kan mörklägga, ramsa utanför rummet vid läggning och smyg in när ni lägger er. Ramsa sen från er säng om det behövs under natten. Så har vi gjort och det funkar utmärkt. :)
moremma skrev: Och när kuren samt uppföljningsveckan är klar, hur gör man då? Fortsatt ramsa x4 och bekräftelse x2 typ?
När väl ramsan har satt sig, behövs ingen bekräftelseramsa. Du känner om den tar, och det brukar sammanfalla med väl genomförd kurning. :)

Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Herregud, när jag läser mitt eget inlägg så har jag krånglat till citaten och inte skrivit under ens en gång. Så slarvigt! ;)
moremma skrev: Och eftersom det gått tio minuter innan hon somnar (hon ska sova 20 minuter) väcker jag henne ändå tjugo över?
Ja precis, håll dig till schemat så mycket det går. Lägg 30 minuter tidigare på natten om det blir mycket sömnbortfall under dagen.
moremma skrev: Om hon efter bekräftelsen ligger och småpratar nöjt, ska jag vänta tills hon slutar med det och bekräfta eller är det okej att hon ligger och småpratar nöjt?
Du kan gott slänga iväg enbekräftelse när liten tystnar för att försöka pricka insomnandet. Som sagt det skall följa med liten in i sömnen, för att ramsan verkligen skall sitta hos liten är bekräftelseramsan jätteviktig.

moremma

Inlägg av moremma »

Okej, tack.
Är så tacksam för all hjälp. Det känns lite som om jag går omkring på nålar, lite nervös. Jag vill så gärna lyckas genomföra kuren, men ibland känner jag mig mer osäker ju mer jag läser. Plötsligt känner jag mig inte lika övertygad om att jag gör allt rätt.
kurstart 120318
moremma

Inlägg av moremma »

Natt fyra kändes som ett steg bak efter natt tre.

18.59 Ger beskedet (lägger sig självmant i sovställning), solfjäder 4 sek, ramsar x4 (lillan tystnar på en gång), slänger på bekräftelse x2.

(här kändes det som om ramsan gjorde sitt, att hon tog den till sig eftersom hon somnade på en gång).

05.24 Vaknar. Jag ramsar efter någon minut eller två (borde kanske avvaktat längre) och säger bekräftelsen x2. Tyst.

05.46 Frågar men somnar som igen.

06.10 Frågar. Tystnar
06.13 Frågar mer.
06.14 Ramsar x4
Frågar vidare. Jag sätter på mozart.
06.17 Sänker mozart och ger bekräftelse x2.
Frågar på nytt. Höjer mozart igen.
06.18 bekräftelse x2.
06.22 När mozart slutar frågar hon på nytt.
06.26 ramsar x4
Frågar. Jag gör husljud.
06.31 Bekräftar. Går igång igen.
Husljud.
06.32 Ramsa x4. Tar inte alls. Fortsätter med husljud.
06.33 Tyst. Frågar. Husljud.
06.39 Ramsar x4
Frågar.
06.40 Ramsar. Tar inte alls.
06.42 Ramsa x4
06. 45 Ramsa x4
06.47 Ramsa x4
Mozart
06.49 Bekräftar under tiden mozart spelar.
06.50 Tyst. Stänger av Mozart och gör morgon.

Nu på morgonen fick jag ingen känsla av att ramsan tar över huvud taget.
Började fundera på om hon bajsat eller varför hon aldrig blev nöjd.
När vi tog upp henne sedan var blöjan full med kiss men jag vet inte om det verkligen var orsaken till att hon inte kunde somna om.

Har hon fått med sig ramsan rätt tro?

Är det vanligt att det blir så här?
kurstart 120318
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej igen,
det går som tåget för er. :) Ibland går det ett steg bakåt kan det kännas men det är ju så på denna resa. Om du läser tillbaka lite i din egen tråd så ser du de fantastiska framsteg ni gjort. T ex kände du ju själv att ramsan tog vid läggning. När man ser till helheten så gör det inget att det går lite upp och ner under resans gång.

Tänk liten sov ändå hela natten fram till den beryktade vargtimmen. =D> Och det är en klassiker, många små vaknar i vargtimman och känner sig utsövda, men jag brukar tänka att det är en del av kuren. Vaknar dom inte så får ni som föräldrar inte chansen att korrigera och lära liten om världen, i detta fall lära liten att mamma/pappa börjar dagen, sov vidare tills kockan ringer. :)

Uppvak i vargtimmen kan hålla i sig rätt länge men det finns mycket skrivet på forumet för olika metoder att hantera det. :) (älskade forum) Viktigast är ändå att det är en läroperiod för liten, hon har nu klarat av att somna själv och hantera ev uppvak under natten och har nu bara vargtimmen kvar. Klassiskt, nu får vi lära liten att hantera det med. :)

Många kör med pangramsa, dvs en snabb ramsa x1 vid minsta pip och sen inget mer, möjligtvis mozart om det frågas och frågas. Risken är att det blir underhållning för liten på morgontimman med massor med ramsor, spring in och ut.

Vad härligt du jobbar med kuren, kram Tin :heart:

moremma

Inlägg av moremma »

Tack snälla snälla Tin.

Kram
:heart:
kurstart 120318
moremma

Inlägg av moremma »

Funderar på om våra mattider inte är så bra planerade. Lillan är inte alls så jätteintresserad av att äta, apriten har inte blivit bättre som det står i boken snarare tvärt om. Inte heller har jag märkt av den där metamorfosen och något fantastiskt humör....

Men det kanske är vanligt att det dröjer?
kurstart 120318
moremma

Inlägg av moremma »

Så funderar jag lite på varför det är så viktigt att ta bort nappen? Vi har gjort det men lillan vill gärna suga både på sina egna fingrar och annat hon kommer över. Tänker att det verkar lite som om hon saknar den.
kurstart 120318
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej och kram i vårsolen,
vilka måltider strular? Stör det sömnen? Det är ju så att sömn föder sömn och är man liten och trött kan det bli svårt att få till mat också, men det kommer ge sig. Fler dagar enligt schemat i kroppen för liten är allt som behövs, uppföljningsveckan är ju inte klar än om jag räknat rätt. Håll i hatten, utvärdera och fundera på ev ändring efter att uppföljningen är klar.

Vad gäller nappen, jag tänker att om syftet är 12h natt ska man inte ha en nattrutin som involverar ett moment som inte liten kan kontrollera själv. Många är de barn som vaknar för att nappen är borta och det blir cirkus för föräldrarna måste då putta in nappen igen. Min lilla har två fingrar att suga på, inga problem tycker jag, hon kan hantera det själv under natten, fingrarna kommer ju aldrig bort. :) På dagtid är hon så upptagen så det hinns inte med att suga på några fingrar, händerna behövs ju. :D

Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Du har fått strålande svar av Tin! :D

Vill bara fylla på med napp-prat.... :D

Här sugs det på ett pekfinger och det är helt ok tycker jag, det är ju svårt när man behöver sina händer! :wink: Att hon suger på andra saker är inte alls konstigt... hon smakar och lär sig om världen, att stoppa saker i munnen hör liksom till utbildningen! :mrgreen: Håll bara koll så att det inte är för små saker....
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"