Uppföljningsveckan ensam?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
moremma

Re: Uppföljningsveckan ensam?

Inlägg av moremma »

Tack för tipset! Ska hinna läsa sedan när lillan sover eftermiddagslur.
Kul att du säger att vi har kommit långt, jag kände just att vi inte kommit någonstans.

Resultat från förmiddagsluren på 45min.

09.13 Beskedet, buffade nog lite för länge dock...solfjäder och ut med ramsa x4 som jag kopplade ihop med bekräftelse x2

Tyst.

09.23 Går in för att lägga på täcke. Vaknar. Lägger tillrätta, buffar, solfjädrar och går ut med ramsa + bekräftelse.

09.52 Gnyr, somnar om

09.58 Väcker glatt!

Det känns som ett stort framsteg jämfört med hur det var inatt, även om jag är medveten om att jag buffade lite för länge....
kurstart 120318
moremma

Inlägg av moremma »

Och så rapport från lunchluren om 1,5 tim.

11.57 Buffar en lång stund, solfjädrar och ut med ramsa. Frågar. Jag spelar mozart och flyttar stolar.
12.00 Ramsar x4
12.01 Bekräftelse. Husljud. Frågar tyst.
12.03 Ramsa x4
12.05 Går in, har bajsat. Byter i sängen. Buffar. Solfjädrar. Frågar redan på ramsa ut men tystnar när jag fortsätter utanför dörren. Drar ihop med bekräftelse.
12.10 Sover.

13.10 Vaknar. Buffar någon minut. Går ut med ramsa x6. Frågar.
13.12 Ramsar x4. Frågar
13.15. Buffar, solfjäder, ramsa x6. Frågar.
13.17. Ramsar x4
13.20 Buffar+ramsa x6. Fortsätter fråga så snart jag går ut. Skriker.
13.23. Buffar, ramsar x4. Frågar nu inte med skrik utan mer som faktiskt en fråga.
13.25 Bekräftelse. Somar.
13.37. Väcker tre minuter innan då hon ligger och hulkar och jag är orolig att hon ska vakna.
kurstart 120318
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej :D
Jag tycker att det verkar som att du haft en typisk första natt faktiskt :) Du har ju jobbat på JÄTTEBRA =D> :D
Fint svar har du fått från Tin också :D
moremma skrev:Ramsar och försöker bekräfta men lillan svarar ofta med att gå igång på bekräftelsen igen. Så frustrerande.
Jo, det kan absolut kännas frustrerande när de går igång på bekräftelsen, men bekräftelsen BEHÖVS. Den är (även om man inte tror det först) enormt viktig. Barnet måste ju få veta att det gör rätt som lugnar sig och somnar så skönt :sleep: :-D

Ser nu att du precis postat en rapport om långluren. WOW vad du jobbar på bra!! =D> =D> :D . Du verkar ha attityden på plats och fixade ju blöjbytet galant dessutom :wink:

Heja heja! :D :D
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
moremma

Inlägg av moremma »

Det känns väldigt skönt att veta att det varit just en typisk första natt, för det kändes stundtals helt galet och jag undrade verkligen om det var så det skulle vara. Nu vet jag.

En kort eftermiddagslur kvar nu innan andra natten.

Vill bara få bekräftat:

Endast buffning i samband med sänggående och beskedet, visst?! Eller i riktig kris. Alternativ till buffning i kris är solfjäder?

Annars ska vi klara oss med ramsa inatt?

Om man känner att man behöver gå in så är det att lägga tillrätta (ge besked) och snabb solfjäder som gäller? Sedan ut med ramsa?

Märker att jag börjar bli trött. Läser och läser och blandar lite ihop tror jag. Ska ta en paus från läsandet nu och låta allt sjunka in.

TACK TACK TACK!! Ni är fantastiska =D>
kurstart 120318
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Lite snabba svar,
moremma skrev:Endast buffning i samband med sänggående och beskedet, visst?! Eller i riktig kris. Alternativ till buffning i kris är solfjäder?
Ja, buffa bara vid själva nattningen men backa i tid, buffa är ju skönt tycker liten. ;) Fastna inte vid sängen. Blir det kris så kan man buffa eller solfjädra vilket som, beror vad som funkar bäst, men även i kris backa så mycket det går och ramsa ut.
moremma skrev:Annars ska vi klara oss med ramsa inatt?
Jajamensan. :) Och glöm inte bekräftelse ramsan, du skall ha sista ordet i er "konversation". När liten om och om igen frågar om allt är ok så svarar du "absolut" med ramsan så många gånger som liten behöver det. Och du, gör lite annat i huset så du inte fastnar utanför litens dörr heller. ;) Du vet, flytta möbler, hjula, rosta bröd, städa garderoben .....
moremma skrev:Om man känner att man behöver gå in så är det att lägga tillrätta (ge besked) och snabb solfjäder som gäller? Sedan ut med ramsa?
Ja, gör en kort affär av det med härlig attityd, slappnar liten av av en tillrättaläggning så gör det och buffa eller solfjädra. Samma här stanna utanför dörren och ramsa om det går. Jag tror du kommer känna av vilket verktyg som behövs, ha bara målet i sikte att det är RAMSAN som ska vara er kommunikation.

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
moremma

Inlägg av moremma »

En fråga till.

Nu på eftermiddagsluren som är 20 minuter och börjar 16.00 tog det 10 minuter innan lillan somnade. Alltså somnade hon 16.10. När ska jag väcka henne??
kurstart 120318
moremma

Inlägg av moremma »

Jag väckte halv fem, inom marginalkvarten. Tror det blev rätt.
Nu laddar jag för natt 2.
kurstart 120318
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
det brukar bli bäst att hålla sig till schemat. Om det blivit tokigt en dag med en för kort lur lägger jag på en halvtimma på natten, dvs startar natten en halvtimma timma tidigare. Det har aldrig stört nattsömnen, och det är ju det viktiga. :)

Sen kan man givetvis använda sig av marginal kvartar men jag brukar tänka att jag gör det i undantagsfall. Vid sjukdom eller resor odyl. Så grundtanken är schemats tider gäller. :)

Kör så det ryker i natt. Du är nästan i mål.

kram Tin :heart:

moremma

Inlägg av moremma »

Andra natten.

Läggningen gick som en dans och jag trodde knappt det var sant. Besked, buffning och kort solfjäder, ramsa ut x4 ihop med bekräftelse x2. Småpratar ett par ord efter bekräftelsen men somnar därefter.

23.38 Frågar. Ramsar x4+Bekräftelsex4. Somnar om.

01.04 hostar till.
01.08 Frågar. Ramsar x4. Ny fråga.
01.10 Ramsa x4
01.12 Bekräftelse x4 + Mozart.
01.18 Host host
01.19 Bekräftelse x4.

03.44 Frågar. Ramsar och bekräftar. Håller på fram till 04.30.

05.23 Samma som ovan till 05.52.

06.40 Frågar. Ramsar x4
06.41 Bekräftelse x2 Frågar. Bekräftelsex2.
06.56 Frågar. Ramsar x4. Frågar. Bekräftar x4. Frågar på nytt.
06.59 Ramsa x6
07.00 Ramsa x4
07.01 Ramsa x6 + Bekräftelse.
Gnyr därefter.
07.03 Blir det tyst. Då går vi in och gör glad morgon.

Kände vid femtiden att jag kanske höll på att fastna i ramsträsket. Så jag började med att vänta allt längre mellan ramsorna, gick på toa och spolade i kranar. Har svårt att utvärdera den effekten dock. Men försökte iaf lägga band på mig.
Jag har inte gått in en enda gång.
Nu på morgonen vid 06.40 tror jag hon vaknade och bajsade. När vi kom in och gjorde morgon låg hon utan täcke på benen och var så kall. Då brast det för mig. Sömnbristen och allt gör väl sitt till. Men det kändes så hemskt om hon legat där och frusit.

Är det här en typsik natt? Vad ska vi tänka på nu? #-o

KRAM till er alla :heart:
kurstart 120318
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej moremma,
oj vad bra det går, typisk andra natt. Och tänk ..... du gick aldrig in och liten somnade om. \:D/ =D> Läggningen var ju helt exemplarisk. Hurra.

Och mycket bra användning av husljud istället för ramsa, du tänker ju helt rätt när du utvärderar ditt ramsanvändande. Jag brukade tänka att när jag ramsar helt slentrian då har jag ramsat för mycket, istället försökte jag verkligen lägga tryck i de ramsor jag sade med lugn, trygg, glad röst. Budskapet "allt är lugnt, du kan sova, det är natt". Så fort jag ramsade slentrian var det dags att göra husljud och bryta det mönstret för mig som mamma.

Angående att frysa: vad har liten på sig? Jag hade samma oro med min lilla tills jag fick rådet att klä liten så hon klarade en natt utan täcke. Sagt och gjort jag köpte lite tjockare pyjamas (åhlens har bra) med långa ben och armar. Ibland satte jag strumpor på men de åkte alltid av. Jag tänker att det är bättre att ta bort oron med att frysa, för täcket kommer åka av så är det bara. :)

Ni har alla rätt och behöver bara göra det igen i natt (med en tjock pyjamas kanske - bort med frys vargen), hon kommer fråga ännu mer sällan. :D

Och vad gäller bajs på morgonen, ibland blir det så bara, det gör min 2 åring fortfarande, med det är ganska sällan. Men har hon svårt att somna om sådär en halvtimme före morgonväckning kan det absout vara för att hon bajsat, jag skulle inte dra på för stora växlar, utan väcka i vanlig tid, men notera att det är klart det är svårt att somna om med bajs i rumpan. Ett glatt "Ojdå, det fixar vi så det blir torrt och skönt. Godmorgon älskling." :D

moremma

Inlägg av moremma »

Hon brukade sova i vanliga pyjamasar innan kurstarten. Men så läste jag att barnet bör ha endast en body på sig, så då fick hon ha det istället. Inatt återgår vi till den sköna mjuka pyjamasen med både armar OCH BEN! :)

Dagslurarna idag, ska jag buffa kort efter tillrättaläggandet då? Och imorgon bara tillrättaläggande och kort solfjäder?

Vi hade från början tänkt att min man skulle ta natt 3 och 4 som det står i boken men nu känner jag att jag vill fortsätta (kontrollbehov :lol: ), är det okej eller är det bästa att bytas av? Maken kommer resa bort i helgen igen dessutom, inget jag är orolig för men tänker att det påverkar på något sätt?

Jag kommer ha min mor här under helgen, jag hoppas inte det stör lillan under uppföljningsveckan allt för mycket.

Kram
kurstart 120318
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej,
jo jag trot egentigen dom klarar sig i body, men hos oss krävdes det hel pyjamas för att frys vargen skulle försvinna. Så då gjorde vi så, bättre att shasa bort alla vargar som stör attityden. :)

Fortsätt du kurningen om du vill, hos oss gjorde min man alla nätter och jag alla dagar för att en av oss skulle vara pigg. Men se bara till att mannen kan alla verktyg han med. :) Att mamma är med är ju bara bra då får hon också lära sig hur det går till så att läggningarna hos mormor blir bra när liten sover över hos dom vad det lider. Budskapet till liten ska ju vara allt är ok, vem som än ramsar. Mormor, mamma, pappa eller grannen. ;) Vad kul för mormor att vara med. :lol:
Min mamma fick gå snabbkurs hos oss efter kuren istället, hon skrattade gott (hon är bvc sköterska) men hon ramsar liten i säng och går aldrig in i rummet. ;)

Daglurarna, försök backa så mycket det går. Känn efter hur tillrättaläggandet tas emot, behövs det en liten buff idag, gör så för att backa imorgon. Var inte för snabb med verktygen. tillrättaläggandet i sig är ett bra verktyg. Så tänkte jag, men allt ditt goda jobb på natten komme smitta av sig till dagen nu. :)

kram Tin

moremma

Inlägg av moremma »

Daglurar dag 2

09.13 Besked + lite buff, snabb solfjäder och ut med ramsax4 ihop med 2 bekräftelser.
På med Mozart.
Frågar.
09.16 Ny ramsa, frågar och verkar missnöjd.
09.18 Tyst. Bekräftelsex2
Somnar
Väcker klockan 10.

12.00 Besked. Buffar x4. Protesterar med ljud under tiden. Solfjädrar snabbt och går ut med ramsax4 + bekräftelsex4
Frågar.
Öppnar och stänger garderober.
Tyst.
Bekräftelse x2.
Sover till 13.30 då jag väcker. Lillan är så trött så trött och tycker inte alls att det är särskilt skoj med mitt hurtfriska väckande.

En dagslur kvar nu innan natt 3.
kurstart 120318
moremma

Inlägg av moremma »

Vill förresten fråga om det är okej att ta in henne till våran säng på morgonen när vi gör dag och amma eller ge välling där?
kurstart 120318
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Absolut, vilken aktivitet som helst som inte har med sova att göra tänker jag, dagen har ju redan börjat. :)
Vi brukar efter ett glatt uppvaknande på helgen ligga och gosa under täcket inne hos oss och spela lite spel på Ipad:en som 2 åringen gillar. Lite mys och konversation, sen går vi upp och gör frukost. Hon förknippar inte vår säng med sova, men däremot myser vi där eller busar.

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"