Lilla Freddy 111028

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
tjugohundraelvabebis

Re: Lilla Freddy 111028

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

Tin skrev:\:D/ Vad härligt att det går så bra. \:D/
Det brukar ju bli så med ömma föräldrar som styr med varsam hand.

Ja, ljuset ställer till det för många, tejpa upp svarta sopsäckar eller aluminiumfolie som en nödlösning tills mörkläggningstyget kommer. Min lilla vaknade av samma anledning i morse och skrek: Mamma, färdig.
Här skall glip säkras. ;)

kram Tin :heart:
Tack för tipset! Det ska vi göra :D

Nu äter han ganska mycket "mat" om dagarna.
Bara ersättning till frukost, men vid andra målet idag åt han nästan en hel banan och 120 ml ersättning.
Vid det tredje målet gick det också i 120 ml ersättning plus två tärningar med palsternacka/morotspuré och en tsk cocosa.

Funderar på om han får i sig för lite ersättning?
Hur mycket brukar de äta av den när de får i sig lite mat?
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

[quote="tjugohundraelvabebis"
Funderar på om han får i sig för lite ersättning?
Hur mycket brukar de äta av den när de får i sig lite mat?[/quote]

Med min lilla blev det så att när hon väl fick smak på skedmat (lunch och middag) tappade hon lite intresset för flaskmat, även om jag efterjagade en tid tills hon helt enkelt vägrade. Det är ju helt ok förvisso, det är ju mat dom ska gilla.
För att vara säker på att hon verkligen fick i sig tillräckligt med mat däremot bytte jag då frukosten till mild majsvälling och mellis blev barngröt samt banan istället för att truga i mer ersättning.
Både välling och gröt är det ju lite mer tryck i än ersättning, som rinner undan för fort när man är liten och hungrig. :lol: Även tidiga uppvak kan förutom mörkläggningen helt enkelt vara knorr i magen.

Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
tjugohundraelvabebis

Natt 1: Helt okej
Natt 2: Jobbig, som väntat
Natt 3: Mer än okej
Natt 4: Ungefär som natt 2
Natt 5: Helt okej (men när sjutton ska han sova en hel natt?)

I morse vaknade han 06.30 med en stinkande blöja. Gjorde morgon och serverade frukost.

När han vaknar på natten tar det ca 15-30 minuter innan han somnar om igen. Jag har fått förhårdnader i händerna av vagnandet. Han tystnar oftast innan det fjärde draget och jag slutar direkt när jag märker att han tonar ner sig men jag hinner inte ens ta ett steg från vagnen först han är uppe på full skala igen. Visst kan jag vänta ett tag och se var det leder men det blir bara någon konstig variant av 5mm där han till slut slocknar för att han är slut av allt skrikande även om jag vagnar emellan.

Maten under dagen kan eventuellt vara boven i dramat. När han var nykläckt åt han kopiösa mängder och väldigt snabbt. Nu äter han väldigt långsamt och avbryter ofta för att kräkas. Då är det bara att vänta ett tag och sedan försöka igen och så är det samma visa om och om igen under hela vakentiden.
Att få i honom maten på högst 1 timme är bara att drömma om.
Just nu känns det som att jag inte gör annat än att mata när han är vaken. Bara ersättning på morgonen.
Andra vakenpasset börjas med banan eller någon puré. Sedan ersättning.
När han då vaknar efter långvilan är det dags för mat igen men då tar det ett bra tag innan han är intresserad. Först kräkas massa.
När han väl äter så kommer det upp igen och allt blir så utdraget.
När jag inte matar byter jag kläder och kryper omkring på golvet och torkar spyor.

Sista målet för kvällen är jobbigast. I och med att allt blir så utdraget under dagen blir det ju småskvättar här och där för att få i honom något alls och då blir han aldrig riktigt hungrig.
Det blir inte bättre av den vanliga maten.
Blandar i fett i ersättningen i form av cocosa så att det mättar extra inför natten.

När det kommer till gröt och välling hör jag till den skaran som inte vill trycka i honom spannmål i form av välling eller gröt :wink: Så jag gör allt jag kan för att undvika det.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Hej kära du,

Kräks han även av maten eller är det ersättningen som kommer upp?
Det är ganska vanligt att små kräkisar slutar kräkas när man slutar med ersättning.

Spannmål, jag vet hur du känner dig :D , jag har kontakt med en dietist själv och bästa rådet är variation även om man inte är allergisk. Visserligen hör ju både ris och hirs och majs till spannmål också men vill man spara magen en spannmålsinvation så är det variation som är bäst, så det är ju också en tanke att blanda mellan produkterna. Regeln är olika i 4 dagar sedan kan man börja om. Dvs t ex majs på mån, hirs på tis, havre på ons och ris på tors, så börjar man om. Kanske kan vara en tanke.

Jag tänker att det trots allt behövs mer mättande mat då han med ersättning och allt kräkande inte har tillräckligt i magen för att få en god nattsömn och kunna somna om själv enkelt. Någon annan på forumet kanske har bra tips på något annat än spannmål som kan fungera som välling och gröt ersättning. :?: Någon?

tjugohundraelvabebis

Tin skrev:Hej kära du,

Kräks han även av maten eller är det ersättningen som kommer upp?
Det är ganska vanligt att små kräkisar slutar kräkas när man slutar med ersättning.

Spannmål, jag vet hur du känner dig :D , jag har kontakt med en dietist själv och bästa rådet är variation även om man inte är allergisk. Visserligen hör ju både ris och hirs och majs till spannmål också men vill man spara magen en spannmålsinvation så är det variation som är bäst, så det är ju också en tanke att blanda mellan produkterna. Regeln är olika i 4 dagar sedan kan man börja om. Dvs t ex majs på mån, hirs på tis, havre på ons och ris på tors, så börjar man om. Kanske kan vara en tanke.

Jag tänker att det trots allt behövs mer mättande mat då han med ersättning och allt kräkande inte har tillräckligt i magen för att få en god nattsömn och kunna somna om själv enkelt. Någon annan på forumet kanske har bra tips på något annat än spannmål som kan fungera som välling och gröt ersättning. :?: Någon?

Han kräks även av maten. Banan, potatis, morot/palsternacka, blåbär, päron/äpple... Allt kommer upp.

Jag har funderat på äggmjölk. Det brukar vara populärt hos de flesta bebisar. Nackdelen är då att han inte tål smör och grädde som man ju använder. Funderade på om jag ska prova att göra med kokosoljan istället för smör och använda lite ersättning som grädde. Äggulan är ju fet och mättar bra och kokosoljan är också energität. Jag vill ju att han ska vara ordentligt mätt, men det är inte lätt när så mycket kommer upp igen :-)
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Jag läste de senaste inläggen och tänkte precis föreslå äggmjölk. :lol:

Fast jag tänker också att en del spybebisar verkar spy ännu mer om de får rinnig/flytande mat. Fast föda med vatten att dricka efteråt verkar vara grejen för dem. Min lilla spybebis (som inte spydde på långa vägar så mycket som er lillkille) drog ner radikalt på spyorna när vi slutade med ersättningen och gick över till bara fast mat.

Hoppas det löser sig för er. :heart:
tjugohundraelvabebis

Jag provade att göra äggmjölk igår med cocsa och althera istället för smör och grädde. Det var verkligen mumma tyckte lillen, men jag vet inte om det var en sådan god idé att ge honom det.

Han verkar ha fått någon allergisk reaktion men jag vet inte om det beror på äggulan eller om det beror på att han fick en puss av sin far igår direkt efter att han hade ätit havregrynsgröt med mjölk.

Freddy bajsar aldrig på natten längre men vid 04 i natt förde han ett himla liv i sitt rum och jag som gick för att se efter möttes av en inte så angenäm doft. Det visade sig att han hade bajsat igenom kläderna och det har aldrig hänt förut. Tog in honom i badrummet för att tvätta av ordentligt och ser att han är alldeles rödflammig på kinderna, ner mor bröstet och över magen. Han brukar heller aldrig ha problem med röd stjärt men då var det verkligen illrött och så är det ännu.
Vet inte om det var äggulan som gjorde att det blev så eller om han bara behövde få ur sig det för han har bajsat mindre den senaste veckan när han har ätit banan och morot/palsternacka.

Lade ner honom i vagnen efteråt och han snodde runt i vagnen ca 15 minuter men utan att säga ett knyst innan han somnade.
Fick sedan väcka honom kl 07 så nog blev han mätt i magen allt :-)
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Stackars liten som har såna problem med magen! Starta gärna en tråd inne på mat, mage, barnakropp också, där finns det nog massor med erfarenhet av allergier och annat.

:heart:
tjugohundraelvabebis

Nu är vi inne på dag 10 (!) och än sover han inte hela natten.

Mycket mat på dagen är ju A & O, och visst äter han mycket men en hel del kommer ju upp igen.
Vi har varit på ett besök hos barnmedicin och där vill de att jag skär ner på maten med mer än hälften och ger mat varannan timme istället. Jag kommer inte att följa deras råd. Att svälta honom känns inte rätt. Vi kommer senare att få en kallelse för att sova över så att de får följa honom under dag och natt för att se hur mycket som kommer upp. Bävar för den tiden för jag vet hur det var sist. Personal som springer ut och in. Väckta flera gånger under natten, tvingad till att sova på rygg osv.

Han läggs för natten klockan 19 med fet äggmjölk i magen.
Har igår och idag vaknat strax efter kl 20 och har svårt att somna om. Natten till idag var hemsk. Många uppvak till synes utan anledning. Vagnar inte mer än nödvändigt men det tar fortfarande lika lång tid för honom att somna om. Jag försöker att avvakta och se hur han reagerar men han skriker upp sig och lugnar inte ner sig.
Förut kunde han lätt somna på egen hand och visst kunde han låta lite men han lugnade ner sig och kunde somna om själv. Det kan han inte längre.
Känns som att vi har backat flera steg.

För ett par månader sedan började vi att smyga in ramsan men varje gång jag ramsar verkar han bli mer och mer irriterad. Som att ramsan har motsatt effekt än vad den borde ha.
Den har alltså ingen effekt som verktyg för att få honom att somna om eller bli lugnad.

Undrar om det är tänder på gång. Han tuggar mycket på sina händer och visst är det lite stickigt i underkäken när man känner efter men då borde han väl göra mer väsen av sig dagtid?
På dagarna är han alltid en solstråle. Har 30-60 minuter någon gång mellan 17-18 som det skriks väldigt men det verkar mest som att han är trött. 16.15-19.00 känns som lång tid för honom att vara vaken på kvällen.
Kanske borde jag ta ett steg tillbaka och se efter hur hans schema verkligen passar honom?

Många frågor och maratonlängd på mina inlägg i vanlig ordning :wink:
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
tjugohundraelvabebis

Kom på att det kanske är till hjälp för den som kommer med tips om ni vet hur vi gör när han är igång.

1: Vagnar tills han tystnar, max 4 drag tar det. Går direkt mot dörren (tre steg bort) men innan jag ens hunnit ut ur rummet har han skrikit upp sig igen. Väntar ett tag och pysslar med något annat tills jag hör om han lugnar ner sig eller ligger kvar på samma nivå. Går sedan in och gör om samma sak igen eftersom han inte lugnar ner sig. Det tar ca 15-30 minuter. När han somnar känns det som att han gör det av utmattning eller för att han för tillfället tappat rösten. Då får jag en känsla av att det bara är en annan variant av 5 mm och det känns bara så himla fel. Anledningen till varför jag gillar BB är ju för att den är human och ser till barnets bästa men helt plötsligt känns det inte alls humant. Han blir ju inte hjälpt av det utan somnar till slut för att han inte orkar mer. Kan sedan sova många timmar men man kan slå sig i backen på att han vaknar senare och är än mer förtvivlad.

2: Enligt barnaboken (vi har den gamla utgåvan från 83) vagnar jag tills han somnat. Tar ca 15-30 minuter och sedan sover han.
Vaknar alltid inom 1 timme och då lär jag göra om samma sak igen. Vagna tills händerna blöder, bokstavligen.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
tjugohundraelvabebis

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Jag har läst det där säkert 30 gånger tidigare.
I går kväll efter läggdags läste jag det igen, och jisses så klockrent det var.
Precis just där är vi nu!
Jag har nog inte kunnat relatera till det tidigare så det har varit för avlägset för att jag ska ha kunnat ta till mig av det som stod.

Igår sög jag in varje ord och jag blev så enormt taggad att all förtvivlan och den extrema tröttheten flög sin kos. Med ett leende på läpparna låg jag vaken hela natten. Med ett leende på läpparna gick jag upp kl 05 när F vaknade. Då tog det inte mer än 10 minuter innan han sov igen och jag fick krypa ner i sängen och fundera lite till.

Stort tack till alla kloka människor och detta fantastiska forum!
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

tjugohundraelvabebis skrev: Stort tack till alla kloka människor och detta fantastiska forum!
DU är fantastisk!! :D Att du mitt i all förtvivlan själv kunde se klart och inse hur det var ställt och att du behövde just backa, skjuta vargar och fixa ATTITYDEN!!
Hurra för dig, hatten av! =D> \:D/ :-({|= :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

HÄRLIGT!! =D> Vissa insikter tror jag att man måste komma till själv, ibland hjälper det inte hur mycket andra än tipsar. Jag fick precis samma aha-upplevelse när jag läste den tråden! Jag vagnade och vagnade och vagnade, förstod inte vad jag gjorde för fel. Hade ont lite överallt - spänningshuvudvärk, blåmärken och gud-vet-vad. Första gången efter att jag läst tråden lät jag liten vara efter några vagntag, gick och skramlade med disken och hon somnade själv på fem minuter. :shock: Jag insåg att jag mest hade stört henne......

Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

Och vilken underbar natt ni fick!!! Bra jobbat!
Liten förståd direkt att nu kommer mamma lastad med attityd, det finns inga tveksamheter, jag är trygg, jag somnar. Vad underbart, mamma hade Attityden på plats och fickorna fulla med verktyg.

Hurra hurra hurra. =D> =D> :heart: Jag läser din tråd och inspireras.

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

SaraMilana skrev:Vissa insikter tror jag att man måste komma till själv, ibland hjälper det inte hur mycket andra än tipsar. Jag fick precis samma aha-upplevelse när jag läste den tråden! Jag vagnade och vagnade och vagnade, förstod inte vad jag gjorde för fel. Hade ont lite överallt - spänningshuvudvärk, blåmärken och gud-vet-vad. Första gången efter att jag läst tråden lät jag liten vara efter några vagntag, gick och skramlade med disken och hon somnade själv på fem minuter. :shock: Jag insåg att jag mest hade stört henne......
Precis, attityden kommer inifrân och kan inte skyndas fram. Men jäklar vad det känns när man hittat den!

Jag fâr lust att säga GRATTIS tjugohundraelvabebis :D

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"