Lilla Freddy 111028

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Lilla Freddy 111028

Inlägg av Sarisparis »

Hej tjugohundraelvabebis :D
tjugohundraelvabebis skrev:Dammsuga mm försöker jag att hinna med när han är vaken för att få pusta ut lite när han sover.
Tycker att du har helt rätt inställning, gör sâ mycket av det som "ska" göras när han är vaken (och MED) sâ har du dels vunnit egen tid när han sover plus social delaktighet för lillen. :thumbsup:
tjugohundraelvabebis skrev:Dessutom verkar han inte alls bry sig om ljud när han sover.
Som sâ mânga andra smâfolk sâ tror jag att din lille kille känner trygghet av att höra att livet pâgâr precis som vanligt fastän han ligger i "lugn" och ro och ska sova. Jag har aldrig haft förmânen att ha mina sovandes i ishallen, men jag är inte ett dugg förvânad att han där sover som en gud. Lagom svalt, mycket ljud, folk har koncentrationen pâ annat än hans sömn och folk har roligt och mâr bra = "All is well" och lillkillen kan koppla av och bara sova. :wink:
tjugohundraelvabebis skrev:Har försökt att få BVC till att skriva ut mjölkfritt då han utöver det även har eksem som besvärar honom men BVC tycker att han "verkar så glad och nöjd" så de ser ingen poäng med att ge recept då de inte tror på mjölkallergi.
Om du tror att det kan vara mjölkallergi som spökar sâ INSISTERA pâ BVC. Behöver du dem för att gâ över till annan ersättning ( :oops: väldigt dâligt insatt pâ hur det fungerar i Sverige)? Kan du inte köra ditt eget race?
tjugohundraelvabebis skrev:Är ett vrak här hemma och tycket att det är psykiskt utmanande att vara föräldraledig.
Är nog rent av det tråkigaste och värsta jag har varit med om i mitt liv så den där lilla stunden för återhämtning är så viktig.
Jag tycker att du ska ta ett snack med sambon och se till att du fâr lite egentid pâ helgen i alla fall. Just att inte fâ sova som man egentligen behöver tycker jag är det mest tärande med de första mânaderna. Och sover man inte som folk pâ nätterna sâ är det svârt att känna sig som folk pâ dagarna. Om du kan fâ möjlighet att ta dig en tupplur pâ helgen, en sovmorgon och kanske en egen stund utomhus sâ tror jag att du kan ladda upp batterierna och ta dig an din och Freddys vardag utan att känna leda. Var snäll mot dig själv och ta hand om dig.

:heart:
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Jag känner så väl igen det där att folk nästan inte tror en att liten mår dåligt för våra barnaboksbebisar är det så mycket ordning på att de kan väl inte vara dåliga? Morr! :evil:

Om man misstänker allergi så skall allt av det ämnet bort. Och då menar jag allt. Om du ammar så får du lusläsa och plocka bort allt med mjölk i ett par veckor. På apoteket kan man köpa mjölkfri ersättning ( nutramigen eller althera.) Man brukar inte kunna få det på recept förrän en diagnos är klar. Ja de är rätt dyra, men det kan det vara värt. Man brukar få säga till i kassan och har de inte hemma så fixar dom. :wink:

Om liten har bekymmer med allergi så kan det absolut ställa till sömnen och det gör det svårt att få i sig ordentligt och sen kommer man in i en ond cirkel. ( säger jag som är mamma till en liten multiallergiker.) Så om du tror att det är en allergi, tjata på bvc och får du inte dem med dig så lita på magkänslan och pröva utan mjölk.

Vad gäller det där med att vara hemma. Absolut egentid så du får sova. Det är a och o. Men sen gäller det också att komma på något som man vill ha gjort och genomföra det. Jag led igenom de första månaderna med min första. ( i efterhand kan jag se att det nog var en förlossningsdepression också. Men det som i efterhand slår mig var att det liksom inte var någon nytta med att vara hemma. Alla såger att man skall njuta osv vilket kan vara svårt i bland. Det som har hjälpt mig och det står väldigt fint i barnaboken är att tänka att jag är hemma av fler anledningar än att jag är mammaledig. Jag har börjat sy och gör det i stort sett varje dag. Ibland med barn och i bland själv. Jag säljer till kompisar. Sen är barnen med som en bonus. Hänger du med på skillnaden. Man behöver känna att man har ett syfte och en mening. Annars kan man hamna i en lång väntan på att få börja jobba igen.

Vad skulle just DU vilja göra? vad tycker du om? Sen låter man liten följa med helt enkelt. ( vilket brukar göra en nöjd bebis när de får följa med på något mamma tycker om)

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
tjugohundraelvabebis

Inlägg av tjugohundraelvabebis »

När det gäller ersättning så har vi redan köpt hem Althéra men en burk på 450 g kostar 210 kr om man inte får utskrivet på recept och det är svindyrt. Speciellt när mer än hälften slängs bort och kräks upp.
Han inte inte accepterat smaken och matvägrar mer än vanligt.
Det positiva är väl att hans eksem har blivit lindrigare på bara ett par dagar och det sträva på huden börjar att lägga sig.

Men allt det jobbiga med matstunderna kvarstår.
Jag erbjuder mat och han är verkligen hungrig. Så tar han ett par klunkar men så kommer det upp gammalt kräk och han verkar ha väldigt ont av att kräkas för han kryper ihop till en liten ostkrok, spänner sig och gallskriker. När jag sedan fått honom att lugna ner sig gör jag ett nytt försök men det blir bara samma visa.
Idag har jag väl inte fått i honom mer än 120 ml totalt över hela dagen så natten lär bli mindre rolig.
Tycker så synd om honom som inte får äta sig mätt och dessutom spyr upp det lilla han får i sig och har så ont :-(

Han har också börjat vakna på natten och skriker förtvivlat. Ett par drag med vagnen så kräks han och jag tar bort kräket och då somnar han om utan problem.

Det blir så svårt att hålla tider och rutiner när det är så där och jag tappar verkligen all lust och inspiration till att göra något.

Att allt krångel har kommit så plötsligt gör att det nästan känns lite övermäktigt. Det flöt ju åtminstonde på innan hans stora förkylning för någon månad sedan.

Det finns två saker jag verkligen skulle vilja göra men inget av dem passar bra just nu.
Jag brinner verkligen för att träna hund, och tävla. Det bjuder dessutom på en hel del friskvård och utevistelse, men att ha hund går inte då sambon inte går med på det.

Det andra jag gärna vill göra är att plugga. Jag har en del att ta igen sedan gymnasietiden som ligger och skräpar.
nackdelen är ju då att jag har så svårt att koncentrera mig och behöver ha det knäpptyst och noll distraktion. Freddy trivs inte alls när det är knäpptyst och blir orolig av det så att plugga medan han är vaken går inte. Att göra det när han sover är inte heller så bra för då lär ju musik spelas.

Utöver det så är jag helt tom på idéer och förslag till sysselsättning. Är ju rätt kräsen när det kommer till saker att göra och tröttnar snabbt och har svårt att fullfölja det som inte faller mig i smaken. :roll:

Det enda som håller honom sysselsatt ett bra tag på egen hand är att lägga honom på rygg. Han har kommit på att han själv kan rulla över på mage och det är tydligen väldigt skoj :-)
Men han har aldrig vänt sig från mage till rygg. Hade väntat mig att det skulle komma först :-)
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej tjugohundraelvabebis :D
tjugohundraelvabebis skrev:Men allt det jobbiga med matstunderna kvarstår.
Ja, det är inte kul för nâgon när det matkrânglas. Men visst är din lille kille drygt fyra mânader? Om jag inte räknar helt fel sâ lâter det ju som ett ypperligt läge att börja med smakportioner. Har du läst den här guiden? Mer mat ât smâfolket
Just vid tre fyra mânader är det mânga bebisar som tröttnat pâ att amma/dricka flaska och lätt blir uttrâkade och protesterar när man trugar. Att dâ introducera skedmat kan vara ett bra sätt att ta sig in pâ ett nytt matspâr och som bonus fâ en mättare bebis.
Till och med Livsmedelsverket har nu insett att fyramânaders inte tar nâgon som helst skada av att fâ smaka annat än bröstmjölk/ersättning: http://www.dn.se/nyheter/sverige/bebis- ... t-tidigare
tjugohundraelvabebis skrev:Det blir så svårt att hålla tider och rutiner när det är så där och jag tappar verkligen all lust och inspiration till att göra något.
Ja, man hamnar i ett trâkigt träsk där ingenting riktigt fungerar. Jag skulle i ditt fall bestämma mig för ett matschema och ta det hela därifrân. Med smakisar. :wink:
tjugohundraelvabebis skrev:Det finns två saker jag verkligen skulle vilja göra men inget av dem passar bra just nu.
Trâkigt om det inte känns genomförbart just nu, men dâ har du ju tvâ finfina projekt i "pipen". Det behöver inte vara sâ väldigt avancerat det där egna. Du kanske har lust att läsa en viss författare, men aldrig tagit dig tid? Eller du kanske gillar handarbete? En av mina vänner betraktar jag som beroende av korsstygn, det är hennes sätt att koppla av och känna lugn och samtidigt fâ nâgot gjort. Eller baka kakor? Det finns hur mânga inspirerande recept som helst om man börjar leta. :wink: Eller, i motsats till kakorna, du kanske är sugen pâ att börja träna? Det finns mycket man kan göra hemma utan utrustning. (Kika pâ Träningstrâden 2012 inne pâ Kackel sâ finner du massor av tips.)
tjugohundraelvabebis skrev:Det enda som håller honom sysselsatt ett bra tag på egen hand är att lägga honom på rygg. Han har kommit på att han själv kan rulla över på mage och det är tydligen väldigt skoj :)
Men han har aldrig vänt sig från mage till rygg. Hade väntat mig att det skulle komma först :)
:lol: Ja, han verkar ta saker och ting i sin egen takt, din lille kille. När han vänt sig till mage, locka honom med nâgot spännande framför honom, t ex en skallra eller den absoluta favoriten en spegel som man kan försöka ta sig fram till.

Och gâ ut! Ta honom pâ armen innan det är dags att sova och gâ och klappa träd (eller husväggar, det var poppis för vâr Mellanbror :roll: :lol: ). Just att fâ lite frisk luft alldeles innan sovdags har varit jättebra för mina smâ.

tjugohundraelvabebis

Ja min kille är drygt 4 månader :-) Tiden går fort.
Men han är prematur (5½ vecka) och av den anledningen har jag inte varit snabb att introducera smakisar.
Nu äter han Althéra och aptiten börjar komma tillbaka. Eksemen är också snart borta så det verkar ha gjort susen med matbyte.
Innan vi är helt säkra på att det verkligen är komjölken som är boven i dramat ska vi (på BVC's inrådan) vänta ytterligare lite med smakisar så att vi inte ställer till det.

Jag har börjat tillsätta cocosa i ersättningen så att han får i sig ytterligare lite energi som förhoppningsvis lägger till lite extra mättnad och om vi har tur skyddar laurinsyran lite mot alla förkylningsbaciller :-)

Ett projekt ska jag ta tag i här hemma och det är att måla om lillens rum. Jag gillar inte alls de ljuslila väggarna så det ska bli vitt och rött istället. Då blir jag kanske lite mer människa :wink:

När det gäller ensamlek, är det okej om det blir flera pass om dagen? Han är ju egentligen rätt självständig och verkar trivas bra med ca 15 minuter ensamlek på varje vakenpass men undantag för det första morgonpasset då han gärna leker längre.

Nu är det också så mycket lättare att få till ordentligt med tid på mage. Jag lägger honom på rygg och det tar då inte många sekunder innan han själv vänder över till mage och då är han nöjd en bra stund. Det prasslas, ojas, hoas och pratas väldigt och han är hur nöjd som helst om han själv får vända sig.
Jag har provat att lägga honom på mage men då är det inte alls lika roligt. Nu har han legat en halvtimme på mage efter att ha svept 200 ml och om en stund är jag säker på att det går i mer :wink:
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

tjugohundraelvabebis skrev: Nu är det också så mycket lättare att få till ordentligt med tid på mage. Jag lägger honom på rygg och det tar då inte många sekunder innan han själv vänder över till mage och då är han nöjd en bra stund. Det prasslas, ojas, hoas och pratas väldigt och han är hur nöjd som helst om han själv får vända sig.
Jag har provat att lägga honom på mage men då är det inte alls lika roligt. Nu har han legat en halvtimme på mage efter att ha svept 200 ml och om en stund är jag säker på att det går i mer :wink:
Wow, vilken helomvändning!! :D =D> Både från lille Freddys och hans ömma moders håll tror jag bestämt!? :wink: Vad härligt att läsa att det går så bra för er! :heart:
Och vad stark han är, lillen, som redan vänder sig från rygg! :D
tjugohundraelvabebis skrev: När det gäller ensamlek, är det okej om det blir flera pass om dagen? Han är ju egentligen rätt självständig och verkar trivas bra med ca 15 minuter ensamlek på varje vakenpass men undantag för det första morgonpasset då han gärna leker längre.
Fantastiskt! :shock: Tacka och ta emot, säger jag bara! :lol:

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
tjugohundraelvabebis

Irmasmamma skrev:
tjugohundraelvabebis skrev: Nu är det också så mycket lättare att få till ordentligt med tid på mage. Jag lägger honom på rygg och det tar då inte många sekunder innan han själv vänder över till mage och då är han nöjd en bra stund. Det prasslas, ojas, hoas och pratas väldigt och han är hur nöjd som helst om han själv får vända sig.
Wow, vilken helomvändning!! :D =D> Både från lille Freddys och hans ömma moders håll tror jag bestämt!? :wink: Vad härligt att läsa att det går så bra för er! :heart:
Och vad stark han är, lillen, som redan vänder sig från rygg! :D
tjugohundraelvabebis skrev: När det gäller ensamlek, är det okej om det blir flera pass om dagen? Han är ju egentligen rätt självständig och verkar trivas bra med ca 15 minuter ensamlek på varje vakenpass men undantag för det första morgonpasset då han gärna leker längre.
Fantastiskt! :shock: Tacka och ta emot, säger jag bara! :lol:

Ja det var verkligen en helomvändning. Känns så himla skönt att vi nu är på rätt köl igen.

I morse vaknade jag upp och kände att idag är dagen då F ska få smaka på något nytt.
Han har under ett par veckor varit väldigt intresserad av att stoppa saker i munnen och smaka på dem men med matbyte, kräkningar och allt annat strul har det känt bra att vänta lite.
Men nu är dagen D här. (Äntligen! Det är ju något av en milstolpe man längtar efter som förälder)

Jag mosade upp en halv banan och tänkte att jag har väl tur om han tar ett par teskedar.
Efter några minuter var det tomt på tallriken och där satt en liten knubbig människounge och gapade efter mer.
Jag gapade nog lika mycket jag, av förvåning.
Efter bananhalvan svepte han nästan 200 ml ersättning.
Sedan följde BVC- besök och nu sover han som en klubbad säl.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hurra!!! \:D/ :-({|= Vilken UNDERBAR läsning!!! :D Banan är GOTT!! :P

videunge

Inlägg av videunge »

Paltkoma är grejen :lol: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
tjugohundraelvabebis

Nu känner jag mig väldigt säker på att han är ordentligt mätt efter avslutade mål och innan läggdags och då växer såklart funderingar kring hur vi ska göra med natten.
Jag har fortsatt att ge påfyllning innan jag lägger mig och sedan har han även ätit en skvätt på natten omkring 03-04.
Latheten har ju satt sina spår för nog är det klart enklare att ge lite extra för stunden, men i längden sliter det enormt att inte få sova.

Igår kväll var det hockey och då blir det en del förflyttningar som stör när man ska in och ut ut bilen, i och ur vagnen mm och även om vi gör det tyst och i mörker så är det svårt att få honom att sova vidare så det blev en liten kvällsslurk. Sedan vaknade han vid 03 men de senaste nätterna har jag försökt att hålla på kl 04 och att det inte serveras något innan det. Det tog kanske 30 minuter innan han somnade om och jag var då så trött att jag missade klockan och då hoppades 04 målet över.
Han vaknade då kl 06 och det tog ytterligare 30 minuter att söva om, för frukost är det inte först kl 07 och jag vill inte förstöra aptiten vid frukostmålet genom att servera kompensationsslurk.

Visst borde vi kunna slopa både kvällsslurk och nattmål samtidigt om vi är ståndaktigt konsekventa?
Naturligvis för den enga lathetens skull :wink: för det är ju lättare att ta några tuffa nätter i sträck och sedan slippa eländet än att först fasa ut ett mål under dunder och storm och sedan ha det stillsamt ett par veckor innan det är dags för mer stormande. Känns som att vi skulle göra honom förvirrad en gång extra på kort tid om vi delade upp det för då väcks ju fler frågor.
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

tjugohundraelvabebis skrev: Visst borde vi kunna slopa både kvällsslurk och nattmål samtidigt om vi är ståndaktigt konsekventa?
Det är jag övertygad om! Med så mycket vanlig mat i magen som möjligt och en REJÄL portion Attityd hos de ömma kommer det att gå vägen! :D :P

Heja, heja!!

tjugohundraelvabebis

Irmasmamma skrev:
tjugohundraelvabebis skrev: Visst borde vi kunna slopa både kvällsslurk och nattmål samtidigt om vi är ståndaktigt konsekventa?
Det är jag övertygad om! Med så mycket vanlig mat i magen som möjligt och en REJÄL portion Attityd hos de ömma kommer det att gå vägen! :D :P

Heja, heja!!

Första natten gick ju över förväntan. Lite gruffande under de tidiga morgontimmarna men inte mer än vanligt.
En hel banan och två smakportioner med palsternacka/morotspuré fick han i sig under gårdagen utöver de vanliga målen.
Palsternacka/morotspurén fick han till kvällen och då med en ordentlig klick cocosa i vilket säkert mättar en del.

För oss har det dock varit så att första gången alltid går bra. Sedan fattar han galoppen och då blir det lite mer frågor så den här natten blir kanske inte lika lättsam, men det är ju inget man inte mäktar med när man vet vad som väntar sedan :-)
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Härligt!! :D superfint jobbat!! =D> =D>
tjugohundraelvabebis skrev:För oss har det dock varit så att första gången alltid går bra. Sedan fattar han galoppen och då blir det lite mer frågor så den här natten blir kanske inte lika lättsam
Och då krävs SAMMA positiva Attityd, SAMMA svar! Men det vet ni ju redan.... :P :D

Kör så det ryker! :thumbsup:

tjugohundraelvabebis

Precis som jag förutspådde blev andra natten riktigt jobbig men det gick ju bra ändå :-)

Natten till idag gick över förväntan.
Han vaknade kl 23.30 och jag gick in och vagnade. Det tog högst 15 minuter och sedan sov han.
Kl 06.25 vaknade jag av att han lät illa men då var sambon där inne och vagnade och då kände jag lite panik. Trodde att han hade varit vaken jättelänge och att jag inte hade hört något så att sambon fick avstå en massa sömn istället. Men så var det inte. Han hade precis vaknat.

Jag gick in och tog över men det var omöjligt att få honom att somna om. Väntade istället tills han var lugn och 06.40 tog jag upp honom. Då var det morgonljuset som trängde in och lurade lillen.
Man blir ju ganska bortskämd med mörkret när man får barn under hösten och vintern och det blir då lite av en överraskning när det helt plötsligt kommer in solljus vid den tiden på morgonen.
Vi ska införskaffa lite mörkläggningstyg så löser sig den saken säkert :-)
Freddy
28/10 2011

Ida
27/12 2016
Tin
Rådgivare/advisor

Inlägg av Tin »

\:D/ Vad härligt att det går så bra. \:D/
Det brukar ju bli så med ömma föräldrar som styr med varsam hand.

Ja, ljuset ställer till det för många, tejpa upp svarta sopsäckar eller aluminiumfolie som en nödlösning tills mörkläggningstyget kommer. Min lilla vaknade av samma anledning i morse och skrek: Mamma, färdig.
Här skall glip säkras. ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"