Träning 2012!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av anna »

Så bra Tilda!
Men :shock: :shock: :shock: Verkar svinjobbigt!!
Jag kollade på några klipp och skulle känna för att utmana mig själv lite!
Har kollat lite på denna sida, men inte fått grepp för den är så rörig. JÄTTEBRA att du länkade!

Problemet är att jag har en stationär dator och inget utrymme framför som räcker till. Ska fråga sambon om han kan få över dessa klipp på en DVD, eller finns det att köpa?

Men hur kör du då? Jag ser ju att du t.ex skriver Bodyrock 12 min på ett pass. Kör du då 2 sådana här pass? Efter klippen direkt som det syns i klippen, eller hur funkar det med timer? Använder du det?

Nyfiken, nyfiken, berätta gärna mera!
Den tvättbrädemagen och de armarna hon har skulle jag vilja ha också nämligen! :lol: :wink:
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Sofies mor

Inlägg av Sofies mor »

Tack för era planerings-tankar! :D
Jag ska läsa igen, och tänka, och sen planera! :lol:
Senaste tiden har det varit lite rörigt; sambon har börjat vara föräldraledig och stortjejen har börjat vila middag i storarummet istället för i barnkammaren (jag tränade alltid när han jobbade och barnen vilade middag eller hade lagt sig för kvällen.. :lol: ), själv har jag börjat tim.vika och vet inte vilka tider/dagar jag kommer att jobba, och så förkylningar på det. Inte konstigt att det inte gick utan planering, det borde jag ju kunnat räkna ut på en gång! Men nu är snön borta i alla fall, så snart kan jag nog börja träna ute igen!

Men det där med att belasta olika muskelgrupper olika dagar.. Jag vet ju inte vilka muskelgrupper jag belastar. :oops: Ja, alltså armar och ben vet jag ju skillnaden på :lol: men inte så mycket mer än så. Men jag kan ju inte påstå att jag tränar varje dag heller, så jag kanske klarar mig ändå? 8)

Ja, jag ska i alla fall tänka och fundera och planera!

Får jag fråga en sak till? Angående förkylning, de har ju en förmåga att sitta i ett tag. Kan man träna något lugnt, typ yoga eller liknande vid förkylning?

//Sofies mor, som är trött på att vara täppt! :roll:
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Anna, vet inte riktigt hur du läser på bodyrocksidan :wink: Tycker inte alls att det är rörigt. Men videoklippen är ju inte hela passet, bara en snabbgång för att visa hur du ska göra övningarna. Det står hur långt ett pass är, hur många minuter. Det kan vara 12 minuter. Med intervaller på 50 sek övning/ 10 sek vila. Då gör du så många repetitioner du kan på 50 sek. Sen vilar du 10 sek. Vidare till nästa övning 50 sek/vila 10 sek osv.Så en timer måste man ha. Jag har en gymboss, den finns också som app.

T.ex detta pass http://www.bodyrock.tv/2011/09/16/hands-free-workout/

Under videoklippet står det workout breakdown. Där står det att passet tar 20 min.
Sen när du läser vidare står det att du ska sätta din timer på intervaller på 10 sek och 50 sek. 10 sek är vila och 50 sek är tiden du gör en övning.
Så du gör i 50 sek Low Jacks (så många du hinner)
Sen vilar du 10 sek
Sen gör du Get Up i 50 sek
Vilar 10 sek
Osv tills du gjort alla 10 övningar
Och sen gör du ett varv till= 20 minuter

Jag gör så att jag tittar först på videon. Sen tittar jag på nytt och skriver ner passet på papper, med förklaringar och ritar stickgubbar ibland så att jag själv förstår hur man gör övningen. Du kan inte titta på videon och samtidigt göra passet eftersom det i videon inte visas hela passet. Hur lång tid det tar på riktigt.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Det som jag skrev ovan var ett intervallpass. Sen finns det också pass som kallas rep challenges. Då gör du ett visst antal repetitioner och tar tid hur länge det tar för dig att göra passet. T.ex

http://www.bodyrock.tv/2010/11/19/550-rep-fat-massacre/

Då sätter du din timer som stopwatch
Sen gör du som det står
25 backward lunge kick/ ben
50 walk over push up
50 mountainclimbers
Osv....
Du gör i din egen takt och tar pauser då det behövs. Försök göra så snabbt du kan

Och igen, kolla först videon några gånger. Skriv upp. Testa övningsrna på förhand så att du kan dem. Jag går ibland igenom passet, övar, innan jag sen drar igenom det på tid.

Hoppas det här hjälpte lite :D
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Sen kan du också läsa det här:

http://www.bodyrock.tv/getting-started-with-bodyrocktv/

Fråga om det är något mera du undrar över. Jag tycker så mycket om bodyrock. Har fått så bra resultat, mindre fett på kroppen och mera muskler. Jag har riktigt snygga armar nu :wink: Och magrutor har jag, skulle jag aldrig trott tidigare.
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Jag har alldeles ballat ur i min rapportering..........

Jag har i genomsnitt de sista veckorna fått ihop 4x40 minuters promenad med vagn och 1 timme friskis och svettis.

Jag slår ett slag igen för appen NTC (Nike training centre) för er med Iphone, finns inte till andriod, tyvärr. :(

Finns massor av program av varierande intensitet och tid. Telefonen har man ju alltid med sig så då finns det inget att skylla på... :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Först ut :P denna vecka dâ jag helt missade att rapportera förra veckan #-o
Sarisparis skrev:Sâ mitt söndagskvällslöfte blir att skriva en liten träningsveckoplan och ge mig tusan pâ att hâlla den. :thumbsup:
Jag gjorde en liten träninsveckoplan, med betoning pâ liten, för förra veckan dâ jag hade min mor pâ besök.

Sâ i efterhand sâ blev det förra veckan:

Plankor 5x60 sek
Ons samma
That's it :roll:

Den här veckan har jag varit lite seriösare, men insett att bara plankor blir väldigt trâkigt och enahanda. Slog till stort igâr med att ta pâ mig löparskorna och ge mig ut i skogen. Det var typ tre âr sen sist... :roll: :lol:
Det gick över all förväntan och jag kunde nästan ta pâ den där sköna känslan när allt "flyter". Den ska jag hitta fram till! :thumbsup:

Sâ den här veckan:

Plankor 5x60
Ons Plankor 5x60
30 min jogging i skönt tempo + armövningar (triceps) med hjälp av parkbänk (2 x10)
Grym träningsvärk, sâ dagen började med ett stretchingpass, visst räknas det? :wink:
anna skrev:Såg att du bor i Frankrike! Vilken LYX! Då kan du jogga året om utan att frysa!
:lol: Nu först kommer jag mig för att svara pâ detta. Ja, klimatet är ju inget hinder för att jogga. Det är tiden, den där alldeles egna, som är svâr att fâ till. I veckorna kommer maken oftast hem allt för sent för att jag ska kunna springa kvällstid (gillar inte att springa i mörker). Men nu har vi dealat lite sâ att vi tar varsin eftermiddag pâ helgerna när de smâ sover. Jag fick ett sânt lyckorus igâr när jag sprang att jag bestämde mig direkt för att skriva in mig pâ ett tjejlopp pâ 6 km som anordnas varje âr i Paris: La Parisienne. Jag har sprungit det tre eller fyra gânger förut, senast 2008. Det känns verkligen superroligt att ha det att se fram emot.

Tack Tilda för dina fina förklaringar om bodyrock, jag hade lite svârt att känna mig hemma när jag var inne och kikade sist.
Tilda skrev:Och magrutor har jag, skulle jag aldrig trott tidigare.
Bra jobbat! =D> Det känns ju mycket lockande att skaffa sig nâgra sâna! :lol:

:heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tilda: Tusen tack för bra förklaringar och länkar! Jag har kollat, ritat och försökt sätta mig in i detta lite idag, och även kört mitt första Bodyrock-pass idag!
Manfred 10; Även om du inte rapporterat har du ju gjort något, och det är ju bra!
Sarisparis: Härligt att du hittat tillbaka till löpning efter några års uppehåll! T.o.m bokat dig på et lopp, så bra!

Min vecka - 5 pass:
Mån: motionscykel 1 tim + plankor
Ons: Motionscykel 50 min+ plankor
Tors: Joggade 5 km
Lör: Joggade 5 km
Sön: Bodyrock Handsfree 20 min. PUH!!! :shock:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Tack Sariparis :)
Kan nog förstå att bodyrocksidan kan kännas lita stökig i början, tyckte väl jag också. Men det är bara att läsa på, så kommer man in i det. Nu tycker jag att det är helt suveränt att man har en sight med gratis pass att följa. Lite som en egen pt :)

Veckans pass blev 5:

Må: jogging 6 km, ca 35 min+plankor
Ti: bodyrock 16 min
Ons: bodyrock 12 min
To: bodyrock+ några magövn. 23 min
Sö: bodyrock 37 min

Allt flyter på så bra nu. Både träningen och maten. Är så glad att jag sluppit sötsuget och gör bra val gällande maten för det mesta. Lite gott blir det på helgerna, men annars äter jag bra. Glad att jag hittat mitt sätt att äta och träna :D

Anna, vad bra om mina förklaringar var till hjälp :) Visst är det tuffa pass, men sådant gillar ju jag :)
Fauve

Inlägg av Fauve »

Hej!

tis: rygg
ons: långpromenad
fre: utförsåkning heela dagen! :D Så härligt!
lör: samma som fre :)
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Veckans träning:
fre: ben + plankor hemma (maken satt i soffan och drack rödvin, men jag tog mig i kragen och körde ett pass :D )
sön: överkropp + plankor på gym

Två riktigt tunga pass. Hade tänkt att träna på lördag också, men jag fick trycka in alla övningar på söndag istället eftersom annat kom ivägen.

Sofies mor: Tja, det räcker med att veta att man tränar ben, bröst, övre rygg, framsida armar, baksida armar, osv. Du kan ju alltid göra en övning och känna efter var du blir trött. Inte jätteviktigt om man inte tränar två dagar i rad, speciellt inte om man varierar övningarna ibland (för att undvika att man alltid tränar samma muskel i ryggen tex)
Tilda: Vilka bra förklaringar och skoj med tips på lite bodyrock-pass som du gillar. Grattis till magmuskler och flyt i träningen =D>
anna: bra jobbat som vanligt =D>
Sarisparis: skoj med ett lopp i Paris som målsättning för att hålla liv i löpningen!
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Sofies mor

Inlägg av Sofies mor »

Vad duktiga ni är allihop!
Själv jobbade jag trots förkylning, och åkte på en bihåleinflammation. :roll: Så jag har hållit mig stilla. Idag tog jag en lugn promenad tillsammans med stortjejen som cyklade trehjuling. Men jag har i alla fall fått tid till att fundera, och jag tänkte mig som så att jag satsar på tre pass per vecka; ett pass intervalljogging, ett pass hemma-styrka på pilatesboll eller bodyrock, och ett lugnt motionspass typ promenad eller simning. Testar ett tag och ser vad som händer. Men först ska jag bli helt frisk!
Sofies mor: Tja, det räcker med att veta att man tränar ben, bröst, övre rygg, framsida armar, baksida armar, osv.
Jo, men det är just sånt jag inte vet skillnaden på, framsida, baksida, olika ryggmuskler.. Men det var en smart idé att känna efter var det känns! Ska prova!
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Här glömde jag helt av att rapportera igår. Kanske var det undermedvetet? :lol: För denna vecka var det min och Loppans tur att bli dåliga.

Så NOLL träning. Men nya tag ni i veckan!

Kram
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Rapport från förra veckan då:

ABSOLUT INGEN TRÄNING ALLS!! :cry:

Vi har legat, och vissa av oss gör det fortfarande, nerbäddade med hög feber, äcklig slemhosta, ont i kroppen och trötthet. Har inte orkat mer än att se till att ge barnen mat och släppa ut hundarna i trädgården.
Som tur är har hela familjen varit sjuk samtidigt så vi har bara legat i bäddsoffan varierat aktiviteterna sömn och glo på tv.

Den här veckan blir helt lugn, är fortfarande dålig men i slutet av veckan kanske jag kommer ut och går lite.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sofies mor

Inlägg av Sofies mor »

Hej!
Jag är ÄNTLIGEN frisk efter två och en halv vecka!!
Så den är veckan blev det;
Lör - 30 min yoga/stretch/styrka
Sön - jogging, ett varv runt sjön

Men oj, vad jobbigt det är efter en tid utan träning! :shock:

Hur har det gått för er andra?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"