Barnaboken om barnavåld

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
kattis73
Kontakt:

Barnaboken om barnavåld

Inlägg av kattis73 »

För första gången har jag läst en del i Barnaboken som jag känner att jag inte kan stå för. Man måste naturligtvis inte köpa allt med hull och hår, men jag känner ett behov av att diskutera det. Vill inte starta nån debatt precis, men bara höra lite synpunkter och kanske vidga mitt synsätt!? :-)

Jag håller med om att man ska bekämpa våld med kärlek, och förmedla i ord och handling att det inte är ok att slåss. Kramas efteråt osv.

Det jag ställer mej totalt frågande till är när det blir extrema situationer och man ska hota med att själv ta till våld (sid 734-735). Det står att man på det sättet visar för barnet att man själv har våldsimpulser, men att man står emot dem. Det låter ju bra, men jag förstår ändå inte hur man uppnår detta genom att hota med våld?

Ta exemplet om lille Martin. "Om du inte uppför dej som folk tänker jag strypa dej lille vän". Hur kan det vara att visa att man avstår från att handla utifrån sina våldsimpulser? Barnet tror ju på det man säger, dvs att om du inte ändrar ditt beteende så kommer jag att bruka våld mot dej" ("Martin insåg att jag menade allvar, i alla fall trodde han det"). Borde inte det kunna medföra att om barnet kommer i konflikt med ett annat barn använder sej av samma metod - att hota om våld. Men i det läget är det ju inte säkert att det andra barnet bryter sitt felaktiga beteende. Och så kanske barnet gör verkligehet av sina hotelser.

Jag inser ju att det inte menas att man SKA göra verklighet av hotelserna. Men eftersom barnet TROR det, så tycker jag det känns som om man förmedlar att det faktiskt kan vara okej att bekämpa våld med våld?

Vill gärna höra hur ni andra reagerat på detta! Vidga gärna min tolkning!
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Den här situationen med lilla Martin får inte tas ur sitt sammanhang. Där talas alltså om ett barn som inte är mitt eget men som var direkt livsfarlig för mina egna små och som måste hejdas.

Man kan jämföra med resonemanget om dagmamman, som måste få stopp på en liten "värsting" där och då.

Detta är extremfall där tidigare, milda, "vanliga" tillsägelser inte räckt till det minsta och där föräldrarna i fråga antingen är frånvarande eller likgiltiga dvs förhåller sig helt passiva.

Det är inte hotet som är det viktiga här utan att man verkligen lyckas förmedla till barnet ifråga att man mycket väl skulle kunna ta till våld - men avstår. Och kräver detsamma av barnet, som då kan efterkomma ens begäran/lrav därför att det faktiskt känner sig förstått. Starla aggressiva känslor är skrämmande för små barn och de kan i extrema fall behöva "förlösas" från dem - inte bara fördömas för dem - genom att jag/den vuxna så att säga tar över dem.

Förstår du :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Ja, jag tror det! Tack för ditt svar. Jag insåg att det handlade om extrem-situationer, och jag förstår bättre nu. Fast jag måste ändå säga att jag reagerar lite, och just detta konkreta råd tror jag inte att jag kommer använda. (Kan ju dessutom hoppas att jag slipper komma i en sån situation!) :-)
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Precis. Det ska vi verkligen hoppas :!:
Vivan

Inlägg av Vivan »

Kanske barnet ifråga trodde att Anna stod för vad hon sa (som den första vuxna kanske?). Hur var er elation efter händelsen/hotet Anna?
2 d?ttrar f?dda okt 02 och april 04.
"Kurat" minstingen 050101.
Och s? stortjejen f?dd 1989.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, vivan :D Ja, förmodligen var det just så. Pappa var med men satt bara och läste tidningen och slängde ibland ur sig ett: "Men sluuuuta nu..." utan att på något vis efterfölja sina ord i handling.

Jag träffade aldrig det barnet mer, men återstoden av besökstiden var han lugn hos mig och började t o m leka som folk med de små tidigare mordhotade barnen :lol:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Får väl tillägga för säkerhets skull att jag naturligtvis inte tyckte det var ROLIGT att göra som jag gjorde där i köket, i avskildhet, med lilla sexåringen. Men jag bedömde det som nödvändigt i en klart farlig situation.

Och poängen är ju sedan barnets reaktion - av lättnad. Det är, menar jag, vad vi har att gå efter; det är barnets reaktion som visar om vi gör rätt eller fel. Reaktionen av lättnad är det goda svaret.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"