Hej Maja,
våra små är nästan exakt lika gamla och jag känner igen vartenda ord.
lumima skrev:
E verkar ha kommit in i det "kritiska" sova/sova inte mitt på dagen - fasen (om det nu finns ngn sån?)
Njae, men ju större de blir ju lättare har de små att klara en hel dag och de kanske inte är riktigt lika trötta vid dagvilan som de var tidigare. Raka och konsekventa besked från mamma behövs då.
Nu brukar ju de allra flesta inte riktigt orka förrän vid 3 år, men det givetvis inträffa lite tidigare. Däremot låter det ju som om din lilla inte riktigt orkar, så jag skulle - med en självklart attityd - fortsätta bjuda lunchsov.
lumima skrev:
vissa dagar vägrar han helt enkelt att somna och leker rövare i sängen i 1,5h innan jag tar upp hnm. andra dagar somnar han men efter en väldigt lång tid...
Jag tänker, hur liten utnyttjar tiden i spjälis är upp till liten. Här får mamma backa lite

och låta liten leva rövare om det är det som är valet. Visst kan man påminna med en ramsa om det stökas för mycket, men jag märker att ger man uppmärksamhet då får man även uppmärksamhet tillbaka och det börjar ropas efter mamma. Åtminstone hemma hos oss.
lumima skrev:
de dagarna som han inte somnar på dagen har ökat mycket på sista månaden. det är inte längre bara ngn gång i månaden, utan nu mera flera gånger i veckan och flera dagar på raken. efter kl 16 väldigt jobbiga.... han är gnällig, grinig och allt är fel. inte bästa humöret liksom.
Precis som min lilla, det jag bestämt mig för är att inte oroa mig, somnar liten så somnar liten - bra, somnar inte liten, nåväl, då vilar hon istället. Extra jobbiga dagar har vi tagit en liten filmvila vid 4a tiden för att ladda batterierna, mamma med en kopp te och liten med en äppelbit. Så tittar på på tecknat i 10-15 minuter bara vi två.

Sen kör vi igång med sysslor igen, och liten orkar lite till.
lumima skrev:
det som är riktigt skönt är att nätterna påverkas inte alls oavsett om han har sovit på dagen eller inte!!
När han somnat in, så vaknar han alltid mellan 7-7.15. Som en liten skalman

Underbart, och vet du häri tror jag tricket att låta liten hålla på under dagvilan och inte ge för mycket uppmärksamhet, för får man plötsligt uppmärksamhet när man ska vila ja varför kan jag inte få uppmärksamhet när det är natt!?!? Mamma får slappna av istället och göra något annat, liten verkar ju nöjd och inte ledsen under vilan, eller hur?
lumima skrev:
Om jag skulle införa vila istället, vad ska jag göra annorlunda än jag gör nu? För han vilar ju i sängen/vagnen även om han inte sover, eller?
Här finns det många varianter, många kör fortsatt i spjälsäng men med en ljudsaga på, andra kör film eller sagostund. Men jag tror våra små är för små än så länge.
lumima skrev:
nu i helgen ska vi åka bort på bröllop och bo på hotell med min syrra också, så det kommer bli spännande att se hur det går

men jag litar på E, vet att han älskar att sova och skulle han mot förmodan krångla ngt, så får vi ordna det då. rätt tänkt va?!

Här kommer det som är så bra med våra små som börjar bli stora, de KAN faktiskt klara sig utan sömn en dag, du vet ju det nu. Så om det är för mycket roligt att titta på under dagtid så liten inte sover, ja ja, en gång är ingen gång.
Min lilla kommer aldrig riktigt till ro första dagen när vi är ute och reser men det brukar å andra sidan finnas så mycket nytt och spännande att titta på att det aldrig blir något tröttgnäll heller. Och om mamma är lugn och trygg är liten det med.
Och vad gäller natt på hotell - nemas problemas. Resesäng, folie till mörkläggning åsså är det klart. Vi har rest mycket och det går alltid utmärkt, ibland blir det lite tidiga mornar om mörkläggningen är svår. Vissa hotell har stooooora fönster.
kram Tin